יבול שיא
הרפת והחלב
קבוצת הסיור המגוונת שלמדו הרבה בספרד

סיור מקצועי של נוקדים במשקי צאן בספרד

7 דק' קריאה

שיתוף:

בחודש יוני האחרון יצאה קבוצת מגדלים ואנשי מקצוע בענף הצאן, לסיור מקצועי במגוון חוות ואתרים בספרד. היה מעניין ומעשיר ואורגן בצורה מרשימה על ידי גופים בענף. ד"ר חיים ליבוביץ מביא מקבץ רשמים מהסיור

מתארגנים ויוצאים לסיור בספרד

סיור מקצועי של נוקדים: היוזמה לארגון הסיור המקצועי הייתה פרי שיתוף פעולה מקצועי וארגוני של התאחדות מגדלי הצאן (מנכ״ל הארגון – עמי עמיצור), ביחד עם מרכזי מזון מילובר, שמעמיקים את העיסוק בתחום הצאן בישראל (הסמנכ״ל – טלי מידן). הכוונה הייתה להתרכז במשקי כבשים ועיזים לחלב, שמתקדמים מבחינה מקצועית ושווה ללמוד מהם, על מנת להרחיב את הידע הקיים ולנסות ליישם שיטות חדשות, בהתנהלות עדרי הצאן בישראל.

חשבנו לנצל את ההזדמנות ולהכיר מערכות חליבה שאינן קיימות בישראל בצאן כמו De Laval ו-Gea הנפוצות במקומות רבים בעולם, בענף הצאן לחלב (כבשים ועיזים). הסיור נמשך 5 ימים ביוני 2019.

בקבוצה היו נוקדים העוסקים בגידול כבשים (לבשר ולחלב), עיזים (לחלב), וטרינרים, תזונאים, אנשי מקצוע מהתאחדות מגדלי הצאן וממילובר העוסקים בתחום הצאן. בסך הכל, היו בקבוצה 26 משתתפים, בקשת מאד מגוונת של גילאים, ממקומות גיאוגרפיים שונים ומרקע מאד מגוון (מפארן שבערבה ועד נטור שברמת הגולן).

מאחר וספרד היא ארץ גדולה, על מנת לא לבלות זמן רב בנסיעות, החלטנו להתרכז באזור המצוי בטווח נסיעה של שעתיים – שלוש, דרומה או צפונה ממדריד. את שעות היום הקדשנו לביקור במשקים ואת שעות הערב הקדשנו לסיורים בערים שבהן לנו – בטולדו, בסלמנקה  ובמדריר. את שעות הערב ניצלנו לסיור קולינרי להכרת אתרים תרבותיים ואתרי אוכל מעניינים.

בספרד יש 18 מיליון כבשים, מתוכן 3 מיליון נחלבות, מייצרות 100 מיליון ליטר חלב. החלב מעובד לגבינות כבשים בלבד, גבינות מעורבות כבשים-בקר וגבינות מעורבות כבשים-עיזים.
יש בספרד ספר עדר המטפח את עדרי הצאן לחלב, מחזיק תחנה להזרעה מלאכותית המשרתת את אוכלוסיית הצאן לחלב, אוספת נתונים בצורה רציפה ומקדמת בצורה גנטית את רמות הייצור של בעלי החיים
כבשי לאקון

את סיור מקצועי של נוקדים: התחלנו את הביקור בליווי של נציג חברת דה-לוואל, בחווה חדשה בת שנתיים בסך הכל, שמגדלים בה כבשי לאקון לחלב שהובאו מצרפת. החווה הוקמה על ידי המשפחה המבוססת כלכלית (עוסקת בבנייה), שנכנסה לתחום החקלאות (מגדלת זיתים, חזירים ועכשיו גם כבשים). המשפחה מתכננת להקים בהמשך, גם מחלבה לעיבוד החלב למוצרים. כיום מוכרים את החלב לחברה רב-לאומית המייצרת גם מוצרי כבשים, מחיר החלב דומה לזה הקיים בארץ – 0.90 יורו לליטר.

העדר מונה כ-9,000 ראש, מהן 4,500 נחלבות כיום, מצויים בהגדלה לכיוון 15,000 ראש. המשק הזה הוא השני בגודלו בספרד. את הכבשים חולבים באמצעות מכון חליבה מקבילי עם קו עילי (סוינג אובר), 40 עמדות חליבה, החלב נשקל פרטנית בכל חליבה, הכבשים מזוהות באמצעות בולוסים ע״י אנטנה בכניסה למכון, העדר מנוהל באמצעות מערכת דל-פרו של דה-לוואל. בחווה עוסקים בהתקנה של מכון חליבה נוסף, דומה לזה הקיים. שני וטרינרים מגיעים אחת לשבועיים לתמיכה מקצועית, האחד לנושא הבריאות והשני לנושא ההזנה.

 

גידול השגר – הטלאים מקבלים בהמלטה קולוסטרום, נמכרים מיד אחרי קולוסטרום במחיר של 16-15 יורו לטלה (הזכרים). בדר״כ במשקי הכבשים לחלב הטלאים משווקים ב-30-25 ק״ג במחיר של 3-2 יורו לק״ג חי. את הטליות מגדלים על תחליף חלב במיינקות, על טפחות במבנים סגורים ומאווררים היטב, הן נגמלות בגיל 33 יום ומועברות להזנה במנה לגידול. חלק מהמזונות מיוצרים במשק – תחמיץ זון, תחמיץ שעורה בשרוולים, שחת שיבולת וגרעיני שיבולת. שאר חומרי הגלם נרכשים מבחוץ.

העדר מנוהל בצורה אינטנסיבית, 12 מחזורי המלטה בשנה, בכל המחזורים כל הכבשים מוזרעות עם זרמה מהולה שמגיעה מצרפת (יש חוזרות לאיילים מקומיים).

כל הטליות מועברות לגידול במיינקת, ממוצע ייצור החלב לרחלה לשנה הוא 590 ליטר. המבנה גבוה, פאנלים מבודדים, פנס יניקה בשיא הגובה, נעים ומאוורר. הכבשים ממוקמות על רצפת בטון עם שיפועים, מנוקזת, המזון מוגש על גבי מסועים (השיטה הצרפתית), פעם ביום (אוספים שאריות המוגשות ליבשות), מרפדים בקש פעם בשבוע, מפנים זבל פעם בחודשיים (לקומפוסט).ֿ הדיר צפוף (קצת יותר ממ״ר לראש).

 

האכלה במסוע – השיטה הצרפתית
האכלה במסוע – השיטה הצרפתית

 

עיזי מורסיאנה-גרנדינה

ביום המחרת ביקרנו בשני עדרי עיזים לחלב, המבוססים על עיזי מורסיאנה-גרנדינה. גזע ספרדי מקומי שהוא מכלוא בין המורסיאנה והגרנדינה. בעדר העיזים הראשון של גזע זה, אירח אותנו נציג חברת Gea המקומי, שעסק במלאכת התרגום (ביחד עם יובל דגן מחוות נעמי בנטור).

הגענו בזמן כדי לראות את סוף החליבה בקרוסלה עם 32 עמדות של Gea, הכולל גם מערכת ניהול של החברה. החווה קיימת כבר מעל ל-30 שנה ויש בה כ-1,500 עיזים נחלבות. מבנה  מאד מרווח, גבוה וסגור, פנס יניקה בשיא הגובה, נעים ומאוורר. הבליל מוגש על גבי מסועים, 9 מסועים בדיר. בתום הביקור המקצועי בחווה, הוזמנו להיכנס לבית המשפחה וכובדנו במוצרים המוכנים גם מהחלב של העיזים שלהם ועוד שלל מטעמים ביתיים ויין מתוצרת המשפחה. משם המשכנו לכיוון צפון, לסלמנקה כשבדרך התארחנו בחווה החולבת עם ציוד של חברת  SCR, שנציגה ליווה ואירח אותנו במהלך הביקור.

יש בעדר כ-1,000 עיזים מגזע מורסיאנה גרנדינה הנחלבות פעמיים ביום במכון חליבה מקבילי עם דלתיות, 12 עמדות בכל צד, זיהוי בתגי רגל של SCR. אין תערובת בחליבה, מכון מכני ללא בוכנות, לא מעדכנים נתוני עיזים תוכנה בשוטף.

 

מכון חליבה מעגלי ויעיל לעדרים גדולים
מכון חליבה מעגלי ויעיל לעדרים גדולים

 

המרכז להזרעה מלאכותית

ביום השלישי של הסיור ביקרנו במרכז הזרעה מלאכותית של כבשים ועיזים Ovigen הממוקם ליד Zamora שאיתם אנו בקשר כבר מספר שנים.  המרכז עוסק בטיפוח ובניהול ספר העדר לכבשים ולעיזים ומחובר לעדר האסף הספרדי.

בספרד יש 18 מיליון כבשים, מתוכן 3 מיליון נחלבות, מייצרות 100 מיליון ליטר חלב. החלב מעובד לגבינות כבשים בלבד, גבינות מעורבות כבשים-בקר וגבינות מעורבות כבשים-עיזים. הגזע הנפוץ ביותר הוא המנצ׳גה הממוקם בעיקר בדרום ספרד בקסטיליה לאון ושם גם מייצרים גבינת כבשים ייחודית בשם הזה.

50% מהייצור הארצי מגיע מאזור זה. בחבל הבסקים יש גם את הצ׳ורה והקסטיליאנה שהם גזעים מקומיים ועמידים לתנאי גידול קשוחים. רמות הייצור שלהן 90 – 120 ליטר לראש לשנה. העדרים הללו מנוהלים בצורה אקסטנסיבית. עדרי האסף מגודלים בתנאים אינטנסיביים. האסף הובא לספרד במהלך שנות השבעים (1977) ולא מזמן חגגו 40 שנה לכניסתו לספרד.

תחנת Ovigen קיימת מאז 1999 (20 שנה), הוקמה ע״י ממשלת המחוז, 10 שנים ראשונות המימון היה ממשלתי ומאז המימון הוא באחריות המגדלים (ארגון AssafE). כיום הארגון ממומן במלואו ע״י המגדלים. ההכנסות הן ממכירת זרמה להתאחדויות המקומיות, מכירת זרמה לייצוא ושירותי הדרכה. מוכרים גם שירותי הערכה לאיילים במשקים המסחריים. הגזעים שבהם מושקעת עבודת טיפוח הם קסטיליאנה, צ׳ורה, מורסינה גרנדינה ואסף.

תוכנית הטיפוח של התחנההכניסה לעבודה עם ההתאחדות מחייבת בדיקות DNA לכל העדר למשך שלוש השנים הראשונות, בהמשך נאספות דגימות מכל חיות התחלופה. יש רשימת דרוג של המשקים המבצעים שקילות חלב חודשיות (ע״י גורם חיצוני עצמאי), מתוך עשרת הטובים ביותר בוחרים זכרים לגידול. דגשים על תנובת חלב, מוצקים, מורפולוגיית עטין ותאים סומטיים נמוכים. בניתוח הנתונים מתקנים לגורמי סביבה כמו מספר תחלובה, עונת שנה ממשק ספציפי. נושא השגר לא מעניין אותם.

2% מהטלאים המומלטים לכבשים המצטיינות מובאים אל התחנה בגיל 3–5 חודשים, מוכנסים לקרנטינה, עוברים בדיקות בריאות למחלות העדריות (ברוצלה מליטנסיס ברוצלה אבורטיס, מיקופלסמה אגלקטיה).

מובאים לתחנה רק איילים שהם צאצאי כבשים שנראים תקינים (לסתות, רגליים, אשכים ומבנה כללי). לאחר מעבר הבידוד הם מוכנסים לתקופת מבחן ובה מזריעים 300 נקבות על מנת לקבל לפחות 25 בנות מניבות שלהם ב-10 משקים שונים. ממתינים כ-4 שנים עם האיילים הללו עד שמקבלים תוצאות ומדרגים אותם לפי מעל או מתחת לממוצע.

אלו שמתחת לממוצע מוצאים ואלו שמעל לממוצע נשארים ומהם מזריעים את העדרים. ההזרעות הן בזרמה טרייה מהולה (פורמולה מסחרית מתוצרת INRA צרפת) שניתן לרכוש בשוק. מאיילי העילית מקפיאים זרמה לטיפוח ולייצוא. יש בתחנה מקום ל-280 זכרים, כשהמבנה המרכזי בתחנה משמש למגורים שלהם. כל שנה מובאים 120 זכרים למרכז. מזריעים בשנה 38,000 הזרעות אסף, 90% באזור קסטיליה לאון, חברים בהתאחדות האסף מחויבים להזריע לפחות 25% מהעדר. העלות השנתית למגדלים היא 10 יורו לכבשה לשנה (כוללת מבחן DNA, ביקורת חלב – חלבון שומן, סת״ס, אוריאה ושיפוט מורפולוגיית עטין).

אחוזי ההתעברות 45% מהזרעות בזרמה טרייה מהולה (לפי מועדי ההמלטות ובדיקות DNA) ו-55% התעברות מהזרעות תוך רחמיות. הארגון נכנס גם לתחום הג׳נומיקס ועובד כעת עם צ׳יפים הכוללים 50K סמנים גנטיים לתכונות יצרניות שונות. יש עניין למרכז ה-Ovigen בשיתוף פעולה עם מגדלי כבשים ועיזים בישראל, בנושא מכירת זרמה, ביצוע מבחני צאצאים, אנליזות DNA וניתוח נתונים. הוזמנו לארוחת צהריים עם נשיא הארגון, מזכיר ההנהלה המנכ״ל ועוד כמה מגדלים בכירים בארגון.

חוות כבשי אסף

סיור מקצועי של נוקדים נערך בליווי אנשי התאחדות מגדלי האסף הספרדי ואנשי המרכז להזרעה מלאכותית, ביקרנו בחווה סמוכה של אחד המגדלים הטובים ביותר החברים בארגון, שבה מגדלים כבשי אסף בחווה שיש לה גם מחלבה צמודה. החווה ממוקמת ב-Coreses, Zamora. העדר מונה כ-4,000 רחלות ועוד חיות תחלופה, טלאים בשלבים שונים כולל בפיטום,

בסה״כ 7,500 בעלי חיים מגזע האסף. משתמשים רק במזון יבש (לטענתם למניעת קלוסטרידיום בגבינות הקשות המגיע מתחמיצים). לדבריהם עלו מ-360 ליטר לראש ל-520 ליטר לראש. בהשוואה ללאקון, האסף מייצר יותר חלב עם יותר מוצקים (מהניסיון שלהם), הגזעים דומים בצורת העטין ולכן מעדיפים בספרד את האסף על הלאקון. העדר מנוהל באמצעות תוכנת AlPro של דה-לוואל, מתוכנן  שדרוג של מכון החליבה בקרוב. צוות 15 עובדים ועוד וטרינר, 4 חולבים בכל משמרת, ביקור יומי של הווטרינר.

 

גידול עגלות לתחלופה
גידול עגלות לתחלופה

 

לסיכום

היה סיור מקצועי של נוקדים מעניין ומהנה, למדנו דברים חדשים, ראינו שיטות הזנה שונות ממה שאנו מכירים, מזונות שאין אצלנו וחוות בגודל ענק שלא פגשנו בעבר. גם בספרד כמו אצלנו ובמקומות רבים אחרים בעולם, המגמה היא של סגירת משקים קטנים, הרחבה או הקמה של חוות ענק על ידי ארגונים כלכליים, שמאמצים שיטות תעשייתיות של גידול בעלי החיים, הכנסת מערכות ניהול ממוחשבות לחליבה ולבקרה על ביצועי בעלי החיים בעדר.

בכל החוות שבהן ביקרנו, מייצרים את המזון הגס בעצמם (את מרביתו) וגם את חלק מהמזון המרוכז (תלוי במיקום ובאמצעי הייצור). משלבים גם מוצרי לוואי כמו קליפות הדר, פולפת סלק סוכר וגפת בירה, שמשומרים כתחמיצים בשרוולים או ככופתיות.

יש בספרד ספר עדר המטפח את עדרי הצאן לחלב, מחזיק תחנה להזרעה מלאכותית המשרתת את אוכלוסיית הצאן לחלב, אוספת נתונים בצורה רציפה ומקדמת בצורה גנטית את רמות הייצור של בעלי החיים. המיזם שהתחיל בתמיכה ממשלתית ב-10 השנים הראשונות, פועל במימון עצמי ומתוחזק מתשלום שהמגדלים מעבירים, ביחד עם הכנסות ממכירות זרמה ובעלי חיים למקומות שונים בעולם.

כבשת האסף שנוצרה אצלנו בשנות ה-50 של המאה הקודמת, יוצאה לספרד ובהמשך, גם לפורטוגל, לפני קצת יותר מארבעים שנה, משמשת ככבשה מרכזית בענף הצאן לחלב בספרד ומועדפת על פני גזעים מקומיים ועל הלאקון הצרפתית. גם הצד התיירותי היה מעניין, המארגנים דאגו לנו לליווי של מדריכים מקומיים, דוברי עברית או אנגלית, והרחבנו את הידע הכללי שלנו על ספרד. הארץ רחבת ידיים, יפה, נוף חקלאי מגוון ומעניין ואנשים נעימים ומכניסי אורחים. שיתוף הפעולה בין מילובר מרכזי מזון והתאחדות מגדלי הצאן היה מעולה, והניסיון של הצוות המארגן בא לידי ביטוי, בצד הארגוני כמו גם בצד המקצועי.

כותב הכתבה סיור מקצועי של נוקדים: ד״ר חיים ליבוביץ – מומחה לגידול צאן

להפריד עגל מאימו? ברפת דרום מאמינים שלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן