יבול שיא
הרפת והחלב
פתרון לפינוי פגרי צאן

פתרון לפינוי פגרי צאן לשנת 2020 – בהובלת מועצה אזורית הגלבוע

2 דק' קריאה

שיתוף:

פתרון לפינוי פגרי צאן: השבוע הגיע לשיאו תהליך עומק שהוביל ראש מוא"ז הגלבוע, עובד נור, לפתרון פינוי פגרי צאן, וזו לאור המצוקה בהיעדר מענה הולם שכולל את ענף הצאן. מוא"ז הגלבוע מוכרת כרשות בה מגדלים הכי הרבה כבשים, ומאידך מתגאים בגלבוע על השלמת מהלך ארוך טווח לסגירת כל תחנות המעבר שהפכו למפגע תברואתי ברחבי המועצה. מכאן, קצרה הדרך ליצירת פיילוט ייחודי שטרם נראה בארץ, המעניק למגדלים פתרון איכותי לפינוי הפגרים ובעלות חסרת תקדים!

"בבחירה בין להגיב לאיומים-והזדמנויות, או להוביל, אנחנו בוחרים לנהל את התהליכים," קובע עובד נור, ראש המועצה. "במסגרת פעילותנו לגלבוע נקי ובריא יותר, ובהיעדר מענה של המדינה לנוקדים, הבנו שאנו חייבים להוביל לפתרון פרקטי למגדלי הצאן המקומיים. בתוקף תפקידי כיו"ר הוועדה החקלאית (במרכז המועצות האזוריות), וכמי שעומד בראש רשות שהחקלאות היא מזהותה העיקרית, אני מחויב להובלת מהלכים המסדירים את עקרונות החקלאות ומגנים על החקלאים," אומר נור.

פתרון לפינוי פגרי צאן

המהלך בגלבוע נשען על ההבנה כי בכל דיר ישנו אחוז קבוע של תמותה שכיחה, בדומה למצב הקיים בבקר, ולכן יש ליצור מנגנון עבור מגדלי הצאן, המוריד מהם את ההתעסקות המרובה ואת עלויות הפינוי. כך, נבנה מוקד טלפוני הפועל ברציפות בכל ימות השנה, דרכו מדווחים המגדלים לאנשי המקצוע הבאים ומפנים מהדירים את הפגרים. זוהי תכנית ביטוח מקיפה, במהלכה ישלמו המגדלים (לחברת קנ"ט), מחיר של 12 ש"ח עבור הוצאות הפינוי של כל פגר צאן, בעוד שמוא"ז הגלבוע לוקחת על עצמה תשלום של 2 ש"ח! במילים אחרות, מגדלי הצאן בגלבוע ישלמו מחיר של 10 ש"ח בלבד, עבור על כל פגר שיפונה, תשלום המהווה הקלה פיננסית משמעותית לחקלאים.

תכנית הפינוי בגלבוע גובשה בשיתוף משרד החקלאות, ארגוני מגדלי הצאן וחברת הביטוח קנ"ט, ומטרתה לאפשר פינוי מסודר ובמקביל לשמור על איכות הסביבה, בריאות העדר, ומניעת מפגע תברואתי. בגלבוע מציינים את התהליך המקדים שנעשה וכלל את למידת צרכי המגדלים, ולאחר זיהוי סכנה מוחשית לבריאות התושבים. ברקע הדברים, עומד זיכרון התמודדות עם גילויי התפרצות זני חיות בר בגלבוע בשנים האחרונות, שנבעה בין השאר מתחנות מעבר לא מפוקחות. אותם מפגעי תברואה "טיפחו" עליה באוכלוסיית חיות, כגון תנים וחזירי הבר, שהיו מבין הסיבות להתפתחות מחלות וסכנות לציבור, כמו מחלת הכלבת, שהכתה בעוצמה לפני כשנתיים בכל אזור העמקים הצפוניים.

"המהלך שהובלנו הוא מיטבי לאיכות החיים בגלבוע," אומר עובד נור. "הוא מוכיח (שוב) כי ניתן לייצר ביטחון כלכלי שיבטיח את עתיד המגדלים, ואף את המשך הרצף הדורי של החקלאים, וזאת מבלי לפגוע באיכות הסביבה של כולנו," לדברי ראש המועצה.

מנהלי תנובה ובראשם מנכ"ל תנובה יורדים לשטח ועולים לעמק הירדן והגולן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן