יבול שיא
הרפת והחלב
שמעון סוסן רפת בן שמן

שמעון סוסן – ראש המועצה האזורית חבל מודיעין: איש עשייה מוצלחת במרחב הכפרי

2 דק' קריאה

שיתוף:

הדיאלוג עם אנשי האוצר על הסכם חלב חדש היה קשה ומורכב וידע עליות ומורדות. היה צורך בגישה קרובה ומהירה, למעורבותו של שר האוצר ואיש הקשר העיקרי היה שמעון סוסן – ראש המועצה האזורית חבל מודיעין במרכז הארץ

שמעון סוסן, כיצד אתה קרוב לחקלאות ולרפת החלב?

נולדתי במושב עזריקם שליד באר טוביה בשנת 1959, להורים שעלו ממרוקו למושב ב-54 וכמו כולם, קיבלו כמה אמצעי עזר לקיום בחקלאות וגם 3-2 פרות, שצמחו בהדרגה לכ-8 פרות בחליבה ידנית.

כילד, גלדתי בתוך הרפת המשפחתית, בדומה לרבים מבני המושב, שהיה עשיר ברפתות קטנות. הכרתי כמובן את כולם וביניהם גם את אלי ג'ורנו, עמוס טהר ואחרים.

מלחמת יום הכיפורים ב-73 הייתה קשה לשמירה על החקלאות ולפרנסה ממנה. אבי עבר לעבודה קבועה באזור ושנה אחרי, הרפת נסגרה, וכך מאות רבות של רפתות משפחתיות בכל רחבי הארץ.

בגיל 20 עברתי לכפר הנוער בן שמן ומזה כ-18 שנה אני מכהן כראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שהחקלאות בה היא אבן יסוד, עם הרבה רפתות במושבים (אחיסמך, גינתון ועוד), רפת קיבוצית מפוארת בבארות יצחק וגם כפר נוער בן שמן.

היכן אתה מתחבר למערכת הפוליטית שמכריעה בנושאים אסטרטגים גם בחקלאות?

אני גם איש פוליטי וקשור לנציגים רבים מהליכוד, מזה עשרות שנים. ביקשו את ההתערבות שלי, אחרי ניסיונות רבים עם האוצר, להביא שקט ומזור, להבטיח את הרפתנים, שלא יהיו תלויים בהחלטות של פקידים..
התגייסתי יחד עם איציק שניידר ואלי ג'ורנו, שהוא הוא פעיל מפלגה ומכיר היטב את שר האוצר. אני חושב שזה נכון שהמושבניקים והחקלאים יהיו קשורים למפלגות שונות. אלי ידע על שהקשר שלי עם ישראל כץ חיובי מאוד והפעילו אותי בחודשים האחרונים.

פקידי האוצר, זו פקידות קשה שרואה בחקלאים כמעט נטל. רציתי לסייע גם ברמת העיקרון לתת להם תעדוף – ראינו את הקורונה ומשמעות החקלאות לביטחון תזונתי וכך גם בכל השנים.

אני מאמין במשק החלב ופעלתי באמונה רבה, עשינו מספר פעולות והבאנו את ההסכם. הגיוס האחרון היה של השר ישראל כץ, להיות לצידנו ולהכריז על המשך התכנון, ושם הייתי.

ישראל בא מהעולם הזה בכפר אחים. היינו יחד ומכירים 30 שנה, עם פעילות משותפת במפלגה ובמרחב הכפרי. הוא היה בעבר שר חקלאות ועזר לנו מאוד, בהיותו דמות דומיננטית. סייעתי לו להחליט לבוא ולעזור, שלרפתנים יהיה ביטחון לשנים הקרובות וזה שלו – נתן הסכם שתומך ברפתנים.

כיצד נראית החקלאות במרחב המועצה?

המועצה האזורית חבל מודיעין נמצאת בליבה של מדינת ישראל ומהווה את הריאה הירוקה, שבין גוש דן למטרופולין ירושלים. שטחי המועצה מאופיינים בריבוי שטחים ירוקים, הכוללים שטחי יער – בחלקה המזרחי, ושטחי עיבוד חקלאי – בחלקה המערבי, היוצרים חייץ ירוק בתוך היישובים וביניהם. שטחים אלה הינם בעלי איכויות נופיות, אקולוגיות וטבעיות.

אנו מחויבים לשמור על ערכי הטבע, המהווים נכס לאומי של כלל אזרחי ישראל.

כל היום אני בקשר עם החקלאים, צמרת הרפתנים איתי כמו שלום תמם, שהוא המזכיר באחיסמך ומוביל את הרפתנים והוא פנה אליי לפעול מול ישראל כץ. אני בדירטוריון של כפר הנוער בן שמן ואני מסייע ביחסים במחוז.

כל תחום החקלאות נמצא בקדמת הבמה. על שולחן העבודה, קידום החקלאות וזה אבן יסוד ודגל – לשמור ולשמר את הקרקעות של החקלאים, לטובת המרחב הכפרי.

המועצה האזורית הוקמה בשנת 1950 ונקראה על שם היישוב מתקופת החשמונאים – מודיעין. יש בה כ-25,000 תושבים ב-24 יישובים כפריים מהם קיבוץ אחד וגם כפר נוער.

לכל כתבות הרפת והחלב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן