יבול שיא
הרפת והחלב
Capture 15

תוכנה לאבחון מחלות ברפת

4 דק' קריאה

שיתוף:

טכנולוגיה חדשה לניטור שינויים התנהגותיים ואבחון מהיר ומדויק של מחלות

ד"ר אמנון וילמוש – חברת ביאנאלייז

מבוא חקלאות חלב מדויקת היא שימוש בטכנולוגיות לניטור שינויים התנהגותיים, פיזיולוגיים וייצור בבקר לחלב. ככל שהטכנולוגיות הללו מוצאות את מקומן ברפתות נוספות ברחבי העולם, הן גם עשו את דרכן לחזית המחקר, שמתמקד באופטימיזציה של היישומים הפוטנציאליים והדיוק שלהן. בעוד שכל טכנולוגיה שזמינה בשוק, פועלת קצת אחרת מהאחרות, רובן פועלות תחת אותה תפיסה כללית: הן עוקבות אחר אינדיקטורים מסוימים, מעריכות שינויים, ואז מתריעות למגדל  על השינויים, באמצעות תוכנה או הודעת טקסט, כך לאחר מכן המפיק יכול לבחון את החיה מקרוב יותר.

חברת ביאנאלייז מפתחת שירות הנוגע לכל אחד מהנושאים הנ"ל ושמה לעצמה למטרה, לשפר את תחום רפואת העדר ורווחת הפרה, ע"י דיוק ושיפור האבחון הרפואי. שירות, שיחד עם עבודת הרופא והבדיקה הקלינית, יובילו לשיפור דרמטי באבחון התחלואה בעדר ודיוק הטיפול בו.

ביאנאלייז מפתחת שירות אבחון מחלות חדשני, מהיר ומהימן, לעדרי הבקר לחלב. השירות מבוסס על ניתוח סטטיסטי של מעל עשרת אלפים דגימות דם מעדר הבקר ומציאת תבנית משותפת, ל-10 מחלות שכיחות בעדר. השירות נוגע בהפחתת השימוש באנטיביוטיקה, בשיפור רווחת הפרה והעדר והשאת הרווחיות של העדר על ידי שני משתנים עיקריים:
 1.  צמצום זמן התחלואה הממוצע וכיוצא מכך, צמצום משך הזמן, שבו הפרה יורדת בתנובת החלב.
2. צמצום השימוש באנטיביוטיקה ושפיכת חלב, ע"י אבחון מהיר ומהימן בין וירוס לחיידק.  ביאנאלייז מהווה כלי משלים לעבודת הרופא ולבדיקה הקלינית, שילובם יחד יוביל למהפכה בעולם רפואת העדר ולשיפור ודיוק הטיפול הרפואי.

המחקר הדם הוא מדיום להובלת חומרים רבים בגוף. הוא משמש מחסן לתאי הדם, גם לאלו שנלחמים בחיידקים ווירוסים. הרבה ראקציות מתבצעות בו. על כן, הוא משמש ברומטר למצב הבריאותי של פרה, כמו גם, משקף את תפקוד הגוף.

באנשים, המהלך הראשון והפשוט שבוחר רופא המשפחה, כדי לקבל אבחון ראשוני, הוא בדיקת פרופיל דם. בבדיקת פרופיל דם, המכשיר יודע לספק לרופא מדד של קרוב ל-20 פרמטרים בספירת דם. לכל פרמטר יש גבול עליון ותחתון מסוים. מכשיר נוסף נותן פרמטרים של כימייה, רמתם של חומרים ואנזימים בדם. סטיה של פרמטרים מהנורמל מרמזת על מחלה.

המחקר מתבסס על 22 שנים ומעל 10,000 דגימות דם שנלקחו בשגרה היומיומית בעבודה קלינית של וטרינר ברפת. מתודיקת הבדיקה היא כדלהלן – פרה יורדת בחלב בשיעור של 15% אחוז ומעלה, היא מוגדרת כחשודה ונבדקת קלינית. במהלך הבדיקה הקלינית, נלקחת דגימת דם לצורך בדיקת פרופיל דם במעבדה, כעבור 4-3 שעות ממועד הבדיקה הקלינית. בדיקת הדם מאשררת או שוללת את הבדיקה הקלינית ומעניקה ודאות ודיוק אבחוני לרופא המלווה ולמגדל.

לאחר מאות רבות של בדיקות, ביצענו ניתוח מעמיק של המידע  הרב, שצברנו במתודולוגיית אבחון זו ומצאנו דפוסים דומים, בשינוי הפרמטרים של כל מחלה ומחלה, בכך הצלחנו לאפיין את מפת הפרמטרים הקובעים של כל מחלה, מתוך 10 המחלות והבעיות, שאותם אנחנו מצליחים לאבחן ע"י בדיקת דם.
תהליך זה נעשה שוב ושוב, בשנים האחרונות, בדיקה קלינית לצד בדיקת דם במעבדה רק חיזק וביסס את מתודיקת האבחון, שאליה הגענו ואמינותה, כחלק מתהליך אימות הממצאים. אחת לכמה בדיקות, שלחנו דם למכון הווטרינרי, על מנת לאשרר את הממצאים, וכך היה.

ארבעה אספקטים משמעותיים מקלים על אפשרות אבחון המחלות בעדר הבקר:

גוף צעיר– ממוצע גיל צעיר של הגוף הנבדק, בגוף צעיר ביטוי הפרמטרים אמיתי יותר מאשר בגוף זקן ולכן האמינות גבוה יותר.

מיעוט מחלות –  מיעוט המחלות ואי חפיפת תבניות בין המחלות השונות.

זמינות מיידית של המערכת בכל רפת – מצאנו כי דפוס המחלה נמצא ברמת המובהקות הגבוה ביותר, כאשר הבדיקה מתבצעת בסמיכות להופעת הירידה בחלב. כמוכן, תחילת מתן טיפול בשלב מוקדם משפרת את יעילותו ומקצרת את זמן התחלואה.

• בדלקת עטין שהיא לא ספטית, אין השפעה על פרמטרים בבדיקה (יתרון).

המטרה – לתת בידי הרופא והרפתן כלי אבחון חדשני, מהיר ומדויק לתחלואת פרות ולבריאות העדר שנעזר במכשור מודרני ותוכנת אבחון מחלות, ובכך להוביל לשיפור הטיפול הרפואי ורווחת הפרה.

היישום – מאז תחילת ימיה של הווטרינריה בחיות משק בישראל, נעשו מאמצים גדולים וחשובים, כדי להתגבר על מחלות ובעיות בקליניקה היומיומית ברפת. בעשורים האחרונים הממשק השתפר, רמת הרפתות והרפתנים עלתה מאד, אומצו אמצעים טכנולוגיים חדשניים וניהוליים לשיפור הרפת, אך עם זאת, אופן האבחון הווטרינרי כמעט ולא השתנה.

בדיקת פרה באמצעות החושים בלבד (ראייה, שמיעה, מישוש) אינה מספקת לאבחון מדויק מהיר ואמין, הוספת מכשור מודרני ותוכנות עזר לעיבוד הנתונים, יובילו לשינוי מהותי ברפואת העדר ורווחת הפרה.

ברפואת אנשים ובקליניקה של כלבים וחתולים, הבדיקה הראשונית והבסיסית ביותר לאבחון מחלות ובעיות הינה בדיקת הדם, מכשור לבדיקת דם, כמו גם, מעבדות זמינות אחרות הם עניין שבשגרה. מצאנו כי שילוב בדיקת דם בשגרת אבחון המחלות והבעיות היומיומיות בעדר, מובילה לשיפור מהותי בדיוק האבחון ובבריאות העדר. בדיקות אלו חייבות לענות כל כמה צרכים:

א. תשובה מהירה תוך דקות או שעות.

ב. פעולה טכנית פשוטה לביצוע.

ג. עלות סבירה.

ד. מהימנות, דיוק של  95%.

ה. שהתשובות יהיו מועילות, מספקות, קלות להבנה ע"י הרפתן והרופא.

ו. שהבדיקות יאבחנו קשת רחבה של מחלות ובעיות ברפת.

תרשים זרימה אבחון מחלות
תרשים זרימה אבחון מחלות

תהליך האבחון

יתרונות המערכת

1. אבחון בעיות קל ומהיר בפרה הבודדת.

2. אפשרות לנטר מספר רב של פרות, נותן תמונה למצב בריאות העדר, מאגר מידע של תחלואות.

3. אבחון בעיות בזמן אמת 24/7.

4. עזרה לרפתן ולרופא בהערכת חומרת מצב הפרה.

5. בקטוזיס – ניתן לדעת את הסיבה לקטוזיס.

6. מידע לרפתן האם לתת אנטיביוטיקה (חיסכון בתרופות ובשפיכת חלב).

7. סקר מקיף על אפידמיולוגיה של מחלות באזור.

8. כאשר הבעיה נובעת מהזנה, לרפתן יש מסמך מול מרכז מזון.

9. אבחון מדויק לבעיות הפרה הרובצת.

10. עזר לרפתן בשיקול אם להוציא פרה מן העדר.

11. אם לפרה יש שטף דם פנימי זוהי הדרך היחידה שקיימת לגלות זאת.

12. אבחון מדויק המבדיל בין וירוס לחיידק הוא בעל חשיבות עליונה גם לרפתן וגם לנושא, שימוש מיותר באנטיביוטיקה בהשלכות לבריאות הציבור ולעמידות חיידקים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן