יבול שיא
הרפת והחלב
רפת

"אין לנו יכולת להמשיך להחזיק את הרפת האורגנית"

2 דק' קריאה

שיתוף:

לאחר 23 שנות פעילות נסגרה רפת החלב האורגני בהרדוף

לפני כשבועיים נסגרה רפת החלב האורגני של קיבוץ הרדוף לאחר כ-23 שנות פעילות. הפרות והעגלות נמכרו לרפתות רגילות, ומבנה הרפת נותר לעת עתה ריק ושומם.  

הרפת האורגנית שמנתה 400 פרות ועגלות הוקמה בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, והשתלבה במגוון הגידולים האורגניים שמייצר הקיבוץ. בארץ נכנס לתוקפו לפני מספר שנים חוק אורגני עם פיקוח של חברת אגריאור, המחייב תוצרת ללא חומרים שעברו הנדסה גנטית והעגלות מקבלות גם הן מזון אורגני וטיפול וטרינרי מיוחד.  

"התנהלנו לפי החוק האורגני", מציין מתיה צור, מרכז המשק של הרדוף, "כל האוכל של הפרות והעגלות היה אורגני והיה בפיקוח, השתדלנו כמה שפחות להשתמש בתרופות, ואם השתמשנו היינו צריכים לחכות עם שיווק החלב של הפרה יותר זמן מרפת רגילה. השארנו לפרות את הקרניים, והטבענו בהן מספר רק באוזן ולא על הגוף. הפרות אצלנו גם קיבלו יותר מרחב". 

כיוון שההוצאות ברפת אורגנית הן גבוהות יותר מרפת רגילה, גם התמורה הייתה גבוהה יותר. לדברי צור הרפת בהרדוף קיבלה כ-33 אחוז יותר מאשר מחיר המטרה לליטר חלב. "בדיעבד, אני חושב שזה לא הספיק", אומר צור, "זה היה ממש גבולי, במיוחד בתקופה כזאת שבה מחירי המזון לפרות עולים. אם מחיר המזון לפרות ברפת לא אורגנית עלה ב-50 אחוז, מחיר המזון האורגני עלה ב-100 אחוז".   

מי היה קהל היעד שלכם? טבעונים לא שותים חלב, והרבה אנשים שחוששים מהלקטוז מעדיפים חלב צמחי. 

"יש אנשים שלא מוכנים לוותר על החלב ולעבור לחלב צמחי, אבל הם מעדיפים חלב אורגני שבו האוכל של הפרות לא עבר ריסוסים רעילים והטיפול בפרות נעשה עם פחות חומרים מזיקים". 

מתו יותר מ-60 פרות 

מבחינה מסחרית עברה הרפת כמה גלגולים. לפני כ-20 שנה קנתה תנובה את חברת הרדוף תוצרת מזון, המייצרת מזון אורגני, והרפת סיפקה לתנובה את החלב האורגני במחיר הגבוה יותר מהחלב הרגיל. ב-2009 החליטה תנובה לקנות מרפת הרדוף רק מחצית מתפוקת החלב האורגני, והקיבוץ קיבל את המחיר הגבוה רק עבור מחצית התוצרת האורגנית של הרפת. ב-2012 פיצל הקיבוץ את הרפת בגלל התנאים של תנובה לשני עדרים: אורגני ורגיל, אך לדברי צור בפועל חלק מהמזון שקיבלו הפרות ברפת הרגילה היה מזון אורגני יקר יותר כי היה קשה להפריד בין המזונות השונים. הפיצול בין העדרים גרם לעלייה בעלויות. 

"לפני כשלוש שנים פנינו לתנובה בדרישה שהם יקנו את החלב של כל הרפת כאורגני", מתאר צור, "והם לא היו מעוניינים בזה. חיפשנו מישהו שייקח את כל החלב כאורגני, ומי שלקח את זה היו מחלבות רמת הגולן ושופרסל שלקחה את החלב האורגני עבור המותג הפרטי של הרשת 'גרין'".  

בידיעה שהתפרסמה בידיעות אחרונות נכתב שרשת שופרסל הצהירה כי תמכור את החלב האורגני במחיר נמוך משמעותית מזה שמכרה אותו תנובה, שטענה כי במחיר המוזל של שופרסל העסק לא כדאי לה וכי היא תתמקד בחלב צמחי כאלטרנטיבה לחלב. עוד נכתב כי צרכני החלב האורגני מתלוננים שכעת לא ניתן להשיג כלל את החלב האורגני וכפי הנראה אין רפתנים שמוכנים לקיים רפת אורגנית בהיקפים מסחריים. מצוין גם כי מחלבות הגולן שייצרו עבור שופרסל את המותג הפרטי שלה לחלב רגיל קרסו, וטענו כי ההסכם עם שופרסל היה במחיר נמוך וגרם להפסדי המחלבה. עוד נאמר כי לדברי מקורב לקיבוץ ההוצאות הגבוהות של הרפת האורגנית בשילוב עם מחלה שפקדה חלק מהפרות בשנה שעברה, הביאו את קיבוץ הרדוף שדוגל באורח חיים צמחוני-אורגני להחלטה לסיים את פעילות הרפת.  

לדברי צור סגירת מחלבות רמת הגולן, שגם תפגע כספית בקיבוץ הרדוף, אינה הסיבה להחלטה למכור את העדר האורגני, אלא המחלה שפקדה חלק מהפרות. "בחודש יוני 2021 גילו אצל חלק מהפרות את מחלת הברוצלה שמועברת על ידי חיידק הברוצלה. המשכנו לתפקד במשך שנה וחצי, אבל מתו לנו יותר מ-60 פרות. זה גרם לנו להפסדים עצומים, ובסופו של דבר החלטנו שבתנאים האלו אין לנו יכולת להמשיך להחזיק את הרפת האורגנית".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן