יבול שיא
הרפת והחלב
שש תנועה קיבוצית

אני ואתה נשנה את העולם

3 דק' קריאה

שיתוף:

המיונים לשנת שירות נמצאים בעיצומם. למרות הגדלת המכסות, רק כרבע מבני הנוער הפונים ישתלבו במשימה ההתנדבותית

כאימא לתלמיד י"ב אני נחשפת השנה לראשונה למיונים לשנת השירות, שהם לא פחות מאתגרים ממיונים לקורס טיס או יום סיירות. אולי תחשבו שההשוואה מוגזמת, אך רק כרבע מבין 4,000 בני ובנות הנוער שבקרוב יסיימו י"ב שפנו להתנדב למען החברה במסגרת שנת שירות יקלטו למסגרות השונות.  

סיירת ש"ש 

לירז ברנד, מנהל מחלקת שנת שירות בתק"צ, מסביר שההרשמה למיונים התמלאה ונסגרה לאחר שלושה שבועות בשל עודף ביקוש, ושעל אף הפניות הרבות והרצון של בני הנוער להתנדב לשנת שירות, ניתן לקלוט רק כ-1,200 מהם למסגרות השונות. פרויקט שנת השירות שהיה בעבר פתוח רק לבני קיבוצים, התרחב במהלך השנים גם עבור בני נוער שלמדו בבתי ספר קיבוציים וכיום פתוח עבור בני נוער מכל רחבי הארץ ומכל צורות ההתיישבות. "בגלל שאנחנו הגוף הכי גדול שמטפל בעניין, יש התניה של משרד הביטחון שנהיה פתוחים לכל בני הנוער המעוניינים להתנדב. זה משאב של המדינה ולנו יש את הזכות והיכולת לחולל את המעשה החברתי". שליש מבין הפונים להתנדבות הם בנות ובני קיבוצים ובמחלקה מקפידים שבכל מסגרת קולטת שליש מהש"שינים יהיו בני קיבוצים. "ראינו שבני קיבוצים לעיתים צריכים דחיפה קלה, יש להם לעיתים קושי להביא את עצמם בשלב המיונים. לכל מסגרת יש כנס שאורך יום או יומיים ובפרק זמן הזה מחליטים מי מתאים מבין המועמדים. אנחנו מבינים שבני קיבוץ פחות יודעים 'לשווק' את עצמם והחלק הזה מאתגר יותר". 

רוח נעורים 

מחלקת שנת שירות בתנועה הקיבוצית היא הגוף המוביל הגדול שמציע מגוון של מסגרות להתנדבות, כאשר המשימות נחלקות לארבעה תחומים: הסבה חוץ ביתית, כלומר פנימיות וכפרי נוער, לשם מופנים רוב הש"שינים; משימת התיישבות בקיבוצים בעיקר בעוטף עזה ובערבה "אבל לא רק. יש התעוררות בקיבוצים שמבקשים חיזוק לחינוך ולפן הערכי. הש"שינים מביאים עימם רוח צעירה, ערכית והרבה התלהבות"; המשימה השלישית עוסקת באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים – בתי ספר, מועדוניות, הוסטלים וכפרים לחיים והמשימה האחרונה – גופים ירוקים, כל מה שקשור בהדרכות טיולים ואיכות הסביבה. "הדגל שאנחנו מרימים ושבני הנוער מיישמים הוא ערבות הדדית, אכפת לנו מה קורה בחברה הישראלית. זו שנה שמאפשרת לבני נוער מקיבוצים ומצורות התיישבות אחרות להתנדב בחוליות שהן פחות חזקות בתוך החברה ובתוך כך לחזק גם את עצמם". 

ערך מוסף אנושי 

החל משנת הפעילות הקרובה יתחיל שיתוף פעולה של התנועה הקיבוצית עם אלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) ולראשונה יפתחו קומונות שנת שירות בהוסטלים לבוגרים עם אוטיזם במסגרת "בתים לחיים" של העמותה. חניכי שנת השירות יוכלו להתנדב בקומונות שיוקמו בתוך מסגרות הדיור והתעסוקה לבוגרים עם אוטיזם, בשלב הראשון בפיילוט של שני מרכזים, אחד בבאר שבע והשני במודיעין, מתוך כוונה להרחיב את התוכנית. אלו"ט מפעילה כ-40 מסגרות דיור ותעסוקה בישראל, מצפון עד דרום. 

"בנינו מתווה של שנת שירות יוצאת דופן ומעצימה, הכוללת היכרות עם אוכלוסייה מיוחדת, חיי חברה יחד עם צעירים וצעירות איכותיים שחקני נשמה, וחוויה מבגרת ומעשירה של פעם בחיים" אומר נמרוד זיגלמן, מנהל המתנדבים באלו"ט. חניכי שנת השירות ייקחו חלק בליווי והדרכה טיפולית של האנשים שעל הרצף המתגוררים בבתים לחיים יחד עם צוות המדריכים הקבוע במסגרת. "מדובר בהזדמנות יוצאת דופן לחוות עבודה עם סיפוק אדיר אשר יש לה השפעה אמיתית על חייהם של אנשים אחרים". 

"חניכי שנת השירות נמצאים בשלב ייחודי בחייהם, רבים מהם מחפשים עשייה עם משמעות והשפעה, שגם תורמת לחברה ולקהילה" אומר דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט. "יש להם הזדמנות ייחודית לקחת חלק כבר בשנה הקרובה בליווי של בוגרים על הרצף האוטיסטי, ולהיות חלק מפעילות שמביאה ערך מוסף אנושי וערכי בטיפול באנשים על הרצף האוטיסטי המטופלים העמותה". 

"זה תחום שמשווע לאנשים איכותיים כמו הש"שינים, שמתנדבים במטרה לעשות משהו משמעותי" אומר לירז. "יש הרבה מסגרות שרוצות לקלוט, אבל מניסיון אנחנו מבינים שלבני הנוער לא תמיד קל. זו עבודה מאתגרת, במיוחד מבחינה רגשית, ולא תמיד אפשר לראות את המשמעות המיידית. בני הנוער באים עם רצון לשנות את העולם למקום יותר טוב ובעבודה עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ההתמודדות היא עם קשיי היומיום, לעזור להם להתנהל יותר טוב". 

לירז מוסיף שהמחלקה שמה לה כאתגר להגדיל את המכסות, למצוא מסגרות נוספות שרוצות לקלוט ש"שינים, ומסגרות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים הזקוקות למתנדבים. "זו עבודה מול מערכות חינוך בקיבוצים, בבתי ספר. זה תהליך ארוך של חיבור דרך היכרות עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לפעמים דרך קייטנות, כמו קייטנת איל"ן או פעילויות אחרות".   

"יש נוער נהדר במדינה" מסכם לירז, "חבר'ה מקסימים. אני נמצא בימי המיונים, עובר מכנס לכנס, מדבר עם בני ובנות נוער שיש להם ברק בעיניים ורצון לעשות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן