יבול שיא
הרפת והחלב
נהלל זאב שטיין

ביטול מכסות הבנייה בקיבוצים ובמושבים

2 דק' קריאה

שיתוף:

שרת הפנים איילת שקד פועלת להסרת מגבלות בתחום הבנייה במרחב הכפרי ולהרחבת מוסד ועדות הקבלה ליישובים. יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, עושה סדר 

ביטול מכסות הבנייה בקיבוצים

בני ובנות משק הרוצים לחזור ליישוב בו נולדו וגדלו נתקלים לעיתים במחסום לא צפוי: הגבלת הבנייה במושבים ובקיבוצים בהתאם למכסה קבועה של יחידות דיור, שמוגדרת על ידי תוכנית המתאר הארצית המשולבת לבנייה, פיתוח ושימור (תמ"א 35), מתוך שאיפה לשמור על האופי הכפרי־חקלאי והשטחים הפתוחים של היישובים. 

נראה כי המחאה להרחיב את מכסות הבנייה בהובלת נציגי ההתיישבות החקלאית תקבל מענה מעבר לציפיות. 

בביקור שערכה שקד בשבוע שעבר במועצה האזורית דרום השרון, כינתה השרה את ההגבלות על ההתיישבות החקלאית "הספר הלבן" והצהירה כי תפעל לבטל את מכסת הבנייה במרחב הכפרי. 

שרת הפנים שקד טענה שיש שתי סיבות לכך שהבנייה במרחב הכפרי קפואה משך שנים: הגבלת מכסת הבנייה על פי תמ"א 35 וההגבלה של מספר יחידות הדיור ביישובים בהם ניתן לקיים ועדות קבלה. 

סעיפי התוכנית לקידום הבנייה במרחב הכפרי

ביטול ההגבלה על מכסת הבנייה החדשה. כיום מוגבלים הקיבוצים בחוק למכסה של בין 500-300 דירות ליישוב.  

פיצול דירות: הכללת קיבוצים ומושבים בחוק פיצול דירות (חוק בשלבי קידום). בתים פרטיים יוכלו לקבל אישור להרחבה של 45 מ"ר, שתפוצל ליחידת דיור נפרדת. כיום הוראת השעה של פיצול דירות אינה חלה על המרחב הכפרי. 

הרחבת מוסד ועדות הקבלה: כיום החוק מתיר את קיומן של ועדות קבלה בנגב, בגליל ובגולן ביישובים שבהם עד 400 משפחות. בתוכנית המוצעת יוכלו ועדות קבלה לפעול באזורים אלה גם ביישובים שבהם 700-600 משפחות. 

האם מדיניות הציפוף תשתנה עקב התוכנית המוצעת? לפני שלושה חודשים החריגה המדינה את הקיבוצים והמושבים מהדיון בהגדלת ציפוף הבניה ופטרה אותם מחובת ניצול מסוים של משאב הקרקע. 

כעת הדיון יעלה מחדש אך על פי התבטאויות השרה ניתן להעריך שלא יהיה מדובר בשינוי משמעותי ביחס למה שקיים היום. באוגוסט האחרון אמרה שקד: "ביישובים הכפריים והקיבוצים בנגב, עוטף עזה והגליל, ייתכן שיהיה נכון גם להוריד את ערכי הצפיפות אפילו יותר ממה שקובעת כעת התוכנית". 

בעוד שבמושבים התקבלו הצהרותיה של שקד בשמחה, התגובות בנושא ביטול מכסות הבנייה בקיבוצים בקיבוצים צוננות יותר.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מבאר שרוב הפתרונות המוצעים נותנים מענה למושבים ויישובים הקהילתיים ופחות קונקרטיים עבור קיבוצים: "הקיבוצים קולטים דרך קבלה לחברות ולא דרך ועדות קבלה, ברוב הקיבוצים לא מגיעים ל-400 בתי אב כל כך מהר ואין אצלנו אינטרס של פיצול הדירות".

יחד עם זאת מוסיף מאיר: "זה משב רוח רענן. סוף סוף קם שר ושואל את המגזר הכפרי – מה כואב לך? ומנסה להציע פתרונות."

"כנראה שהייתי מבקש עבורנו דברים אחרים, אבל אי אפשר שלא להעריך ולתת רוח גבית לכך שקמה שרה כנגד הנרטיב ש-20 שנה שולט בשיח הציבורי ומשדר לאזרחי המדינה שהמגזר הכפרי הוא אויב העם."

"גם אם לא כל הפרטים נעשים באופן שמותאם עבורנו, אני מעריך את פעילות השרה שקד שכוונתה לעזור". 

יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, ממליץ לכולם "להחזיר את הפקקים לבקבוקי השמפניה" ולחכות שתצא הודעה פורמלית שהשינוי המתוכנן עבר חקיקה.

"כרגע מחירי הקרקעות מרקיעים שחקים והוועדות המחוקקות חונקות. זו בשורה מעולה, אהיה הראשון לפתוח בקבוק שמפנייה כשתהיה חקיקה". 

5 תגובות

  1. חבל שניר מאיר לא יודע לשאול את החברים – לא בניהול התנועה וגם כאן בנושאים המדוברים.
    פיצול דירות הוא פתרון נפלא לקשישים שנשארו בביתם ויפתחו אותו – ע"י פיצול למשפחה צעירה ובכך יגדילו את הפנסיה שלהם.
    כמו כן – אם גבעת ברנר עם 1500 תושבים בנו הרחבה, למה שילר הוא המודל הנכון ?
    שמפניה – עם יעקב, על הכיפק

  2. חצופה במקום לעשות צדק עם העם על כל אזרחיו .לא עשית צדק חלוקתי שהקיבוצים מושבים יחזירו את האדמות שגזלו הפכו הון ציבורי לפרטי. איזה טעות היסטורית שאת בממשלה .

    1. כמה שאתה מתוסכל כל שאפילו את העובדות אתה לא מכיר ומבין.
      שטח המחנה והבניה איננו קשור כלל לקרקע החקלאית שאותם הקיבוצים ממשיכים לעבד בזכות – מכוון שעשרות שנים שמרו עליהם.
      ראה מה קורה בנגב ובגליל שזה לא המצב

  3. תודה לשרה על היוזמה הבריכה.
    ראוי ורצוי לשנות את הוראות רמי ולאפשר להשכיר דירה ריקה בנחלה גם למי שאינו בן משפחה.

  4. קניתי בית במושב ועלה לי יקר מאוד תנו לנו סביבה כפרית זה מה שרציתי אל תחנקו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן