יבול שיא
הרפת והחלב
גופן פונט שדמי אברהם שדמי

המתנה המיוחדת שנתנו בני המשפחה לאברהם שדמי מקיבוץ נחשון

5 דק' קריאה

שיתוף:

תעשיה שלמה דואגת להציע לרכישה מתנות יום הולדת מסוגים שונים, אך המתנה שקיבל אברהם (שדמי) שדה, מקיבוץ נחשון, ליום הולדתו ה-90 הייתה מקורית וייחודית: בני משפחתו דאגו להפוך את הכתב שהוא יצר ועשה בו שימוש ידני במשך עשרות שנים, לגופן (פונט) רשמי שניתן להורדה בכל מדיה דיגיטלית וקרוי על שמו, גופן שדמי 

אברהם שדמי קיבוץ נחשון

אברהם שדה הוא אכן השם הרשמי שלו בתעודת הזהות, אך הוא נקרא בפי כולם שדמי, כינוי שדבק בו בטירונות לפני למעלה מ-70 שנה. אנשים רבים מכירים אותו כאמן ויטראז'ים, אמנות שלמד לאחר מלחמת ששת הימים מנזיר זקן במנזר השתקנים בלטרון, והפך אותה למקצוע שפרנס אותו בכבוד במשך שנים רבות.

אברהם שדמי
אברהם שדמי

את הכתב שפיתח והשתמש בו ליצירת מודעות, כרזות חג, כרזות להפגנות, הזמנות לחתונות וכתובות פנימיות בחתונות הקיבוציות, הכירו בעיקר חברי קיבוץ נחשון שהוא נמנה על מייסדיו ב-1950. 

"במשך 24 שנים הייתי רכז הנוי בקיבוץ", הוא מספר, "ויחד עם זאת רכז קניות ושלוש פעמים רכז תרבות. בכל השנים האלו ועד לימינו אלו, נעניתי לכל בקשה לכתוב כל מה שנדרש עבור הקיבוץ."

"אהבתי מנעוריי גרפיקה ועיצוב, אבל לא למדתי את זה בקורס מסודר. עוד כשהייתי חניך בתל אביב בקן צפון של השומר הצעיר, עסקתי בקישוט של הקן לחגים ולערבי תרבות."

"כשיענקלה אגמון, שהיה קצת מבוגר מאיתנו, אירגן הפגנות ב-1 במאי, אני הייתי זה ששרטט את הכרזות והסיסמאות. עשיתי את זה בלי ללמוד, וראיתי שהתוצאות טובות". 

לא רק בנחשון נהנו משירותי הכתיבה והעיצוב של שדמי. במשך שנים הוא רשם כרזות, וקישט את הבמות במחנות הקיץ ובארבע שומריות של תנועת השומר הצעיר. ארגון נוסף שנהנה משירותיו היה קרן קיימת לישראל, שהוא יצר עבורו שלטים באזור הרי ירושלים.

"הרכז האזורי של קק"ל היה עוצר מדי פעם בסטודיו שלי לקפה של בוקר", מתאר שדמי, "באחת הפעמים הוא ראה משהו שכתבתי, וחשב שזה יכול להתאים גם לקק"ל."

"בתחילה היו מגיעים הלוחות, הייתי כותב את השלטים לפי הנוסח שהוא ביקש, ואז הוא לקח אותם לנגר באשתאול שחרץ בעץ על פי הכיתוב. בסופו של דבר, עשיתי שבלונות ששימשו שנים רבות לשלטי הכוונה ביערות קק"ל". 

סגנון חגיגי במיוחד 

איך נוצר הכתב המיוחד שלך? 

"אין לי על זה תשובה".  

עיצבת כל אות מא' עד ת', או שזה זרם לך תוך כדי כתיבה? 

"זרמתי עם זה. זה יצא לי בטבעיות. כשאני כותב יוצא לי הכתב שלי, הכתב שהכי נוח לכף היד שלי. אני יודע שזה לא הסבר מדעי, אבל זאת התחושה שלי". 

כשאני שואל את שדמי אם יכול להיות שהוא הושפע מסגנון כלשהו, קשה לו לאבחן השפעה כזו בכתב הטבעי שהוא יצר. זה כן מחזיר אותו לקורס קליגרפיה (כתיבה תמה) שלמד בבצלאל.

"כשנפתח הכביש לירושלים דרך לטרון אחרי מלחמת ששת הימים, הייתי תופס אחרי העבודה טרמפים לירושלים, ומצטרף כתלמיד שלא מן המניין לכיתה של גרפיקה שהיו לה שיעורי קליגרפיה. למדתי אצל האדריכל והמורה המיתולוגי, ירחמיאל שכטר, וזה תרם לי והעשיר את הידע שלי בכתיבה". 

הגופן שלך שהוא אלכסוני וחד למעלה ומעוגל למטה, נראה לי מתאים לטקסטים חגיגיים כמו הכרזות שעיצבת. הוא לא נראה לי מתאים לטקסטים סתמיים של יומיום. 

"נכון. הייתי צריך ליצור כתב בסגנון שמתאים לכרזות ולקישוטי חג. לא כתבתי מכתבים באותיות דפוס. מכתבים אני כותב בכתב יד. הכתב שיצרתי נועד לשרת את המזמינים, שהיו בדרך כלל צוותי תרבות וחגים."

"אני משתדל שהטקסט יעוצב על פי הערכים והמוסכמות לכתיבה. כשסופרי סת"ם כותבים תורה, הם גם מרווחים את האותיות ואת השורה כדי שהשורות ייגמרו בקו אחד."

"אני עובד בטכניקה דומה, ומאריך את האות האחרונה או הלפני אחרונה כדי ליישר קו. אלו משחקים שאתה משחק עם האותיות, כדי להתאים אותן לעיניו של הקורא". 

לגייס את הכספים

יום ההולדת ה-90 של שדמי היה ב-25  באפריל האחרון, ואז נודע לו ולאשתו חיה על היוזמה של בתו נגה שדה-שמע ונכדיו גיא בן יצחק, נטע בן יצחק ורון שדה, להפוך את כתב ידו לגופן רשמי.

כשהתבררה לבני המשפחה העלות הכספית הגבוהה הנדרשת לביצוע המשימה, הם הציעו במימון המונים דרך אתר הדסטארט.

בתחילה התנגדו לכך שדמי וחיה בטענה שהם אינם נזקקים, אך הם שוכנעו לבסוף שזו דרך מקובלת לשתף חברים ומכרים במיזם מסוים ולהעניק להם את היתר השימוש בגופן בתמורה להשתתפותם בעלויות.  

ההיענות למיזם הייתה מרשימה וגורפת. חברי ותושבי נחשון, בהווה ובעבר, תרמו ביד רחבה ובהם בני המשפחה, וגם חברות גרעין שאומצו בעבר על ידי חיה ושדמי וכבר עזבו מזמן את הקיבוץ. למימון הצטרפו גם כאלו שהכירו את שדמי בנסיבות שונות.  

רבים מהתורמים צירפו ברכה אישית לשדמי. "אבא, איזה מרגש לראות את כולם כותבים בכתב שלך! וגם קצת מוזר… צריך יהיה להתרגל לזה שזו לא היד החזקה והבטוחה שלך מוציאה תחתיה את הקסם" כתבה לו בתו אלה.

"וואו! הגופן שמיד מחבר אותי לחגים, לשדות, לזיכרונות המרגשים. נפלא!!" הוסיפה תמר נרקיס, לשעבר חברת נחשון, ובתו של צבי נרקיס ז"ל שגם הוא עיצב גופן משלו.

"שדמי המקסים וכל המשפחה האהובה, מזל טוב! מלא בריאות ושיהיה בהצלחה בפרויקט המשגע" כתבה זהר שני מנחשון. "שדמי אתה השראה לכולנו! מאחלים בריאות, אושר, והמשך יצירה. מצפים ונרגשים להתחיל לכתוב בפונט המהמם שלך – בהצלחה!" איחלה לו משפחת מריל מהמושב השכן, כפר אוריה.

גופן פונט שדמי
כתובה ששדמי כתב לנכדתו נטע

"שדמי, אבא יקר שלנו, כמה אהיה גאה לספר לכולם שגופן שדמי, הוא הגופן של האבא המאמץ שלי" ציינה יולי עפרוני, חברת גרעין לנחשון שעזבה אך שומרת עם משפחת שדה על קשר כבר 50 שנה. 

גופן שדמי

בתו של שדמי, נגה שדה-שמע מספרת שהרעיון להפוך את הכתב של אביה לגופן, עלה במשפחה כבר לפני מספר שנים ואפילו נעשה ניסיון לממש אותו אך התוצאות לא היו טובות.

לפני שנתיים פנתה אליה באותו עניין עמית שלגי, בת קיבוץ נחשון, שקישרה אותה למעצב הגרפי דני מירב מסטודיו הטייס, שנחשב למומחה בתחום הגופנים וגם מלמד את הנושא בבצלאל.

"לאחר שקיבלה את הצעת המחיר ותיאור התהליך, ולאחר שהעניין קצת התעכב בגלל משבר הקורונה, התקבצו בני המשפחה לתכנון יום ההולדת ה-90 של שדמי והחליטו שזו תהיה המתנה ליום ההולדת. כאשר הוסדר עניין המימון, המיזם יצא לדרך. 

"לאחר שחתמנו על החוזה עם דני מירב", מספרת נגה, "הייתה בינינו התכתבות על בסיס כמעט יומיומי."

"בשלב הראשון, גילה אלעד מארכיון הקיבוץ סרקה לנו עשרות מודעות, כרזות וכתובות שאבא עשה במשך שנים, וגם אנחנו סרקנו דברים שהוא כתב ושלחנו את כל החומר הזה לדני."

כשעשינו את זה גילינו שבמשך השנים חל שינוי גדול בכתב שלו, ולכן היינו צריכים להחליט על איזה סגנון אנחנו הולכים ולעצב כל אות על פי המכנה המשותף שנוצר עם השנים."

"כמובן שגם אבא היה שותף לתהליך. היו אותיות שהוא רשם מחדש, וגם קיבלנו את ההסכמה שלו לכל אות ולכל פסיק. דני מירב נתן המון כבוד לכתב של אבא שלי."

"מה שיפה זה שהוא הצליח בתוך הגופן לשמר גם את הרוח וגם את היד של אבא שלי. זו הייתה הפעם הראשונה שהוא עשה גופן מכתב יד קליגרפי. זה מאד מסובך להכניס את המורשת ואת הזרימה של היד לתוך גופן שנועד למחשב". 

תהליך עיצוב הגופן נמשך כחצי שנה. בכל פעם דני מירב שלח עוד אותיות מתוך הגופן, ובני המשפחה שלחו את ההערות שלהם.

בסופו של דבר, הוא הצליח להשלים את כל האותיות, אך ביקש משדמי לכתוב גם ספרות וסימני פיסוק בכתב ידו כדי לצרפם לגופן.

"כשנשלמה העבודה, לפני כחודש וחצי, הועלה גופן שדמי לאתר המשפחה ושם הוא נמצא כשזכויות היוצרים שלו מוחזקות בידי משפחת שדה."  

"כל מבצע המימון התנהל על ידי נגה, גיא, נטע ורון בלי מעורבותי" מספר שדמי "רק אחרי שהכל הסתיים ראיתי את כל הברכות שקיבלתי, ולבסוף זכיתי גם לראות את הגופן הרשמי המוגמר". 

מה התחושה שלך עם המתנה הזאת? 

"אני מאד שמח עם זה. לא לריק שירתי את כולם במשך 70 שנה, ועכשיו קיבלתי תודה מהסובבים אותי. כשההודעות לחברי נחשון התחילו לעבור דרך המחשבים והטלפונים הרגשתי נפגע, שכבר לא נכנסים ללוח המודעות בחדר האוכל ולא קוראים מודעות שכתבתי."

"עכשיו, כשהכתב שלי נמצא באינטרנט, וכל אחד במדינה מראש פינה ועד אילת יכול לכתוב במחשב עם גופן שדמי, אני מאד מבסוט. הם לא גונבים ממני. אני נהנה מזה שכל מי שאוהב את הגופן הזה, יתקין אותו וישתמש בו".       

למעוניינים ברכישת גופן שדמי: ניתן לפנות לגיא בן יצחק במייל: guybyy@gmail.com ולקבל היתר והדרכה להורדת הגופן תמורת תשלום סמלי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן