יבול שיא
הרפת והחלב
גידול דבורים בשיטה ביו דינאמית

גידול דבורים בשיטה ביו-דינאמית

3 דק' קריאה

שיתוף:

רודד סרי (52) חבר קיבוץ שדות ים, עוסק בעשר השנים האחרונות בגידול דבורים בשיטה ביו-דינאמית, כלומר, גידול הדבורה בטבע שלא למטרת דבש. הדבורים מתעופפות בטבע, מאביקות את הפרחים ומביאות צוף, ממנו הן מכינות דבש, המזון שלהן

בחולות שמול ביתו של רודד סרי מוצבות שבע כוורות, בהן הוא מגדל את הדבורים להנאתו: "הדבורה היא בעל חיים מופלא. כשהתחלתי עם זה חשבתי שזה נחמד לגדל דבורים. ככל שלמדתי ונכנסתי לעולם של הדבורים 'התרסקתי' עליו. זה שאב אותי לגמרי. אני רואה בגידול הדבורים בטבע עניין פטריוטי!" 

הוא מספר על שני דברים עיקריים ששלובים זה בזה ששאבו אותו להיות פריק של דבורים: "הראשון הוא ההבנה שדבורה היא חרק, אבל הנחיל הוא אורגניזם שפועל כמו בעל חיים אחד.

הדבורים הם כמו התאים שמקיימים את מערכות הגוף, יש לגוף הזה מערכת רבייה, יש לו מערכת הגנה, יש לו מערכת רפואה. כל מערכת שיש בגוף יש בנחיל ויחד הן מקיימות אורגניזם.

דבורה לא יכולה לחיות לבד. יש חוכמה בנחיל, ולנו כבני אדם יש הרבה מה ללמוד ממנה. איך לחיות בהרמוניה מושלמת, תקשורת טובה, העברת מידע רציפה – זה הכוח של הנחיל ויש לנו הרבה מה ללמוד.

האלמנט השני שמרתק אותי בנחיל הוא היותו 'חיית פרא'. הרבה אנשים מפחדים מדבורים וצריך ללמוד לשלוט בחיית הפרא וללמוד לחיות אתה. נחיל הוא כמו בעל חיים פראי ומסוכן, כמו לגדל נמר, הוא יכול לפגוע בך, אבל בקשר ובשליטה יש משהו שמעורר התרגשות."

רודד מסביר שהדבש המתוק שכולנו אוהבים ללקק, ובראש השנה יטבלו בו אינספור תפוחים, הוא בעצם תוצר משני של פעילות הדבורה בטבע. "מה שחשוב הוא פעולת האבקה שהדבורים עושות. הדבורים מאביקות כ-40% מהמזון שלנו, מהפירות והירקות שאנו אוכלים וגם צמחים שהם מזון לבהמות." 

הדבורה היא חיה בסכנת הכחדה והיא בעל חיים מוגן שעל פי חוק אסור לפגוע בו ואסור להרוג אותו. כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם נעלמו!

זו תופעה קשה שמתרחשת במדינות רבות ויש לה השפעות קשות על כדור הארץ ובני האדם, כיוון שפעילות ההאבקה שלהן קריטית להמשך קיום החקלאות וייצור המזון.

קיימות תיאוריות שונות שמנסות להסביר את התופעה: השפעה של חומרי הדברה, פתוגנים שונים (וירוסים, פטריות) או שילוב של הנ"ל.

גם אזורים חקלאיים נרחבים בהם מגדלים רק גידול אחד (שפורח רק בעונה מסוימת) משפיע, כפי הנראה, על התופעה, ומחלה מסתורית הנקראת תסמונת קריסת המושבה.

80% מהגידולים החקלאיים בעולם תלויים בפעולת ההאבקה של הדבורים ולדעת מדענים העלמות הדבורים עלולה לגרום לירידה חדה ביבולים, מה שיגרום לפגיעה כלכלית קשה בחקלאים ולמחסור עולמי של סוגי מזונות שונים. "כך שאם יכחדו הדבורים מן העולם, לא יהיה מספיק מזון בעולם. וזו החשיבות הגדולה של הדבורים." 

מגן דבורים אדום

רודד חבר בעמותה של מתנדבים שנקראת "מגן דבורים אדום" ובקבוצות נוספות, שמטרתן לשמור ולהגן על הדבורים: "באביב הנחיל מתפצל על מנת ליצור נחיל חדש.

המלכה יוצאת עם מחצית הנחיל במטרה להקים נחיל נוסף. הן מחפשות בית 'להתנחל' בו ולעיתים זה קורה בבתים או בחצרות של אנשים. אנחנו מקבלים קריאות מאנשים שהתנחל להן נחיל בבית או בגינה ומגיעים לאסוף את הדבורים ולהעבירן למקום אחר.

אם מצליחים להעביר את המלכה אז פעולת ההעברה נעשית בקלות, הדבורים הולכות אחריה. לא תמיד זה אפשרי, תלוי איפה נמצא הנחיל. אם לא מוצאים את המלכה, המטרה היא להוציא את מירב הדבורים ולייצר מלכה חדשה, על מנת לאפשר לנחיל להתקיים. כל זה על מנת להציל את אוכלוסיית הדבורים בארץ ובעולם."

רובנו רואים דבורה, מדמיינים את הדבש המתוק וחוששים מהעוקץ. רודד מספר שכל מה שקשור בדבורה, בריא: פרופוליס, פולן (אבקת פרחים), דבש, מזון המלכות, את כל אלה מייצרות הדבורים. וגם הארס שבעוקץ מאוד בריא לגוף האדם: "יש 40 מרכיבים שחיוניים לגוף ונמצאים בארס – חומצות אמינו, חומרים אנטי סרטניים ועוד.

פעם הייתי מקבל 30 עקיצות, היום נהייתי רגיש יותר. אני נזהר בכמות העקיצות, אבל בהחלט נעקץ וגם מטפל באנשים. יש בעוקץ חומרים אנטי דלקתיים ואפשר לטפל בדלקות בגוף. יש 300 מחלות שמטופלות בארס דבורים."

רודד מטפל בשיטת טיפול אלטרנטיבית שנקראת אפיתרפיה הכוללת עקיצות דבורים מבוקרות, בעיקר באנשים שהתייאשו מהרפואה הקונבנציונאלית: "אני שם את הדבורה על המטופל, מציק לה קצת ומגרה אותה לעקוץ.

יש בארס חומרים שעוזרים לגוף לטפל בעצמו. הארס מעורר את המערכת החיסונית לפעולה. יש סוגים שונים של סרטן השד שמטופלים כך, והרבה מחלות וכאבים."

בחווה שנמצאת ליד ביתן אהרון הוא מדריך בנושא הדבורים במטרה להפחית את הפחד שיש לאנשים מדבורים. "הפחד מסיח את דעתם מהדבר המופלא שנקרא דבורה, שאין לה שום ענין לעקוץ.

הדבורה עוקצת רק כשהיא מרגישה מאוימת. אם נבוא באהבה ובידיעה, נפחד פחות ונאהב יותר. הדבורים הן הסיבה שאנחנו מתקיימים בעולם הזה. הן חיות פה על פני כדור הארץ 200 מיליון שנים וכדאי שנכבד את זה."

גידול דבורים בשיטה ביו דינאמית | תמונה: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן