יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2022 11 06 122755

האמנם אירוע "חמור ביותר"?

3 דק' קריאה

שיתוף:

כשדובר צה"ל מודיע, שפעילי שמאל תקפו חיילים והשליכו עליהם אבנים. אולי רצוי לבדוק אם אכן כך קרה, לפני שמגיבים? וגם  – בין מועד סגירת העיתון ומועדי הפצתו, יש בחירות

שיחה של לפני בחירות 

הבחירות נערכות תמיד ביום שלישי. העיתון נסגר תמיד בימי שני. מדור אקטואליה בלי התייחסות כלשהי לבחירות אי אפשר, התייחסות שעלולה להתברר בדיעבד כלא מכבדת את המתייחס, גם אי אפשר. באסה. 

בחמישי ישבנו בגן המשחקים הגדול שליד חדר האוכל, אני עם הנכדה שלי, הוא, מקיבוץ שכן, עם הנכדה שלו. (בתו נשואה לבן נחשון). דיברנו על הקיבוץ שלו, הקיבוץ שלי, מה שהיה ומה שיש. הוא היה מנהל קהילה, אני הייתי מזכיר. ודיברנו  כמובן על הבחירות, איך אפשר שלא? 

אמר שהוא מאוד פסימי. הוא עובד בתל אביב, וכל חבריו במקום העבודה הם אנשי ימין. הפסיקו לקרוא לו בשמו הפרטי ומכנים אותו השמאלן. הבחירות האלה ייגמרו רע. כך אמר. אני אמרתי, שאני בכל זאת שומר על איזה שהוא זיק של תקווה, שאולי תהיה איזושהי הפתעה לטובה. 

סיכמנו, שנשאר לנו פחות משבוע כדי לדעת.  

מה הם קופצים? 

זה שדובר צה"ל מוציא מעת לעת הודעות נחרצות מבלי שבדק קודם כמה מהימן המידע שהוא מוסר, ואחר כך מתברר שבמקרה הטוב המידע הזה לא מדויק, ובמקרה הפחות טוב ממש לא מדויק, לזה כבר התרגלנו. זה שהרמטכ"ל, שר הביטחון ואחרים, עדיין לא למדו שאל הודעות דו"צ צריך להתייחס בזהירות המתבקשת, אחרת ההתייחסות שלהם עלולה להוציא אותם נלעגים משהו, את זאת קצת קשה להבין. 

דוגמא טובה לעניין זה הייתה בשישי האחרון. סמוך למצפה אביגיל שבדרום הר חברון התפתח אירוע בו היו מעורבים פעילי שמאל וחיילי צה"ל. דובר צה"ל מסר: "מספר חשודים, ביניהם פלסטינים ואזרחים ישראלים, תקפו והשליכו אבנים לעבר כוח צה"ל, שבמרחב החטיבה מרחבית יהודה. אחד החשודים שהשליך אבנים לעבר הכוחות הינו חייל צה"ל שלא בתפקיד. בעקבות כך הוא נעצר על ידי הכוח בנקודה ויועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. כלל המתפרעים פוזרו על ידי הכוחות. בעקבות האירוע הוכרז שטח צבאי סגור במרחב". פעילי שמאל תקפו והשליכו אבנים על חיילי צה"ל? ביניהם חייל בחופשה? סיבה טובה לחגיגה של ממש. לא רק מתנחלים תוקפים ופוצעים חיילים, גם פעילי שמאל אנרכיסטים. לב מי לא יעלוץ לשמע הידיעה הזו? הרמטכ"ל אביב כוכבי מיהר להודיע, ש"מדובר באירוע חמור ביותר. זו התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה, הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר". שר הביטחון בני גנץ החרה החזיק אחריו: "מדובר באירוע חמור שיטופל באופן המעמיק ביותר". גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיב: "אין לנו כל כוונה לאפשר שפורעים אזרחי ישראל, ולא משנה הצד פוליטי של המפה שהם משייכים את עצמם אליו, ירימו ידם על לוחמי צה"ל, וימשיכו להסתובב חופשיים. אנו נחושים להיאבק בהם, והמשטרה תמצה את הדין עם כל פורע יהודי או לא יהודי שהוא חלק ממעשי הטרור האלו". 

תוך זמן קצר התברר, שבניגוד להודעות כוכבי וגנץ, לא רק שלא מדובר באירוע חמור, אולי אפילו לא ממש באירוע. עיתונאים שבדקו את הסרטונים שצולמו במקום, כתבו שהם לא מצאו שום עדות ליידוי אבנים לעבר החיילים. ג'וש בריינר, "הארץ", צייץ בטוויטר: "חיפשתי בזכוכית מגדלת אלימות קשה. אפילו אלימות קלה. יש דין ודברים בין פעילי שמאל שרצו להיכנס לשטח צבאי סוג ומולם החיילים שלא רוצים לתת להם להיכנס. אלימות אין, אבנים בטח אין. הכל די רגוע סה"כ. מילא פיד ימין, אבל עיתונאים שמקבלים הודעות דו"צ בלי להביע ספק. בעיה".  

משטרת מחוז ש"י שעצרה את החייל בחופשה, שחררה אותו לאחר זמן קצר, והרחיקה אותו מהאזור ל-15 יום. אם האירוע היה "חמור ביותר", והייתה שם התנהגות עבריינית "הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר", הוא לא היה משוחרר כל כך מהר. כלי התקשורת הבינו שאין סיפור, והידיעה שכיכבה במקומות בולטים, הוזזה לשוליים הרחוקים. אמו של החייל העצור פרסמה ביום ראשון תגובה ב"הארץ" והאשימה את הרמטכ"ל, שר הביטחון והשר לביטחון פנים שהם הזדרזו להכפיש את שמו של בנה, והאשימו אותו "במעשים חמורים שלא היו ולא נבראו. במהירות הבזק, בלי להמתין לבדיקת העובדות, לחקירה או למשפט". 

מה היה קורה אם שלושת נושאי המשרות הבכירים הללו, לייתר ביטחון, היו מצרפים לתגובה שלהם את המילה אם? בנוסח כזה למשל: "אם יתברר שפעילי שמאל אכן השליכו אבנים על חיילי צה"ל כפי שנטען, כי אז מדובר באירוע חמור ביותר…"  משהו מכבודם של השלושה היה נגרע?   

 ישנם עיתונאים שבודקים גרסאות ויש שלא. דוגמא: ב  N12 הייתה הכותרת (ניצן שפירא וניר דבורי): "פעילי שמאל תקפו כוח צה"ל בדרום הר חברון, חייל בחופשה חשוד שיידה אבנים לעבר לוחמים". פעילי שמאל תקפו. חד וחלק. דובר צה"ל אמר, ומי אנחנו שנטיל ספק בהודעתו?  

ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי, לא יכול היה כמובן שלא לנצל את ההזדמנות כדי להבהיר מי הם באמת הגורמים האלימים ביו"ש. "מדי שישי מגיעים פעילי שמאל קיצוני, אנרכיסטים, לבצע פרובוקציות, להתעמת עם חיילי צה"ל היקרים, ולהפר את שגרת חייהם של המתיישבים", אמר דמרי. "אנו מתריעים כבר תקופה ארוכה בפני שר הביטחון וקוראים לו להתערב, ולהרחיק את האנרכיסטים מיידית מיו"ש כולה והר חברון בפרט, ויפה שעה אחת קודם. האירוע היום מלמד מי בדיוק פה האלים". 

פלסטינים ביו"ש יצאים למסוק זיתים, מתנחלים מנסים למנוע מהם באלימות את המסיק, ופעילי שמאל באים להפר את שגרת חייהם של המתיישבים ולסייע לפלסטינים דווקא. חוצפה שלא תאמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן