יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 05 18 144952

הכי מוסרי בעולם?

3 דק' קריאה

שיתוף:

גם מבצע "מגן וחץ" לא שלל מצה"ל את התואר * אלוף מיל. עמירם לוין מציע לשנות את המשוואה ודיסטל אטבריאן מקימה מפלצת הסברה

משתדלים. לא תמיד מצליחים 

בתחרות האירוויזיון 2023 לא זכינו, אבל אפשר להתנחם בכך שישנו תחום אחד שבו אנחנו במקום הראשון שנה אחר שנה – בתחרות מיהי המדינה שיש לה את הצבא הכי מוסרי בעולם. צה"ל הוא מקום ראשון במוסריות, הרבה מעל לכל הצבאות האחרים. גם השבוע. שר התקשורת שלמה קרעי התראיין בחמישי ל"כיכר השבת", נשאל על מותם של ילדים ונשים פלסטינים ב"מגן וחץ" ואמר: "מדינת ישראל יש לה את הצבא הכי מוסרי בעולם. ההנחיות מאוד קפדניות, יש יועצים משפטיים שעומדים על כל צעד, אנחנו מגנים על הילדים שלנו מפני הטילים והם מגנים על הטילים עם הילדים שלהם. אין דרך כנראה להימנע לחלוטין וזו תוצאה של טרוריסטים. אנחנו משתדלים להימנע מפגיעה בחפים מפשע". 

כשהשר הד"ר שלמה קרעי, אומר: "אנחנו מגנים על הילדים שלנו מפני הטילים והם מגנים על הטילים עם הילדים שלהם", זו אמירה שנועדה להדוף כל ביקורת על התנהלות של צה"ל והיא שקרית כשזה נוגע לאזרחים שנהרגו השבוע במהלך החיסולים של בכירי הג'יהאד האסלאמי ב"מגן וחץ". הבכירים חוסלו כששהו בדירות מסתור, לא כשהתחבאו בבסיס טילים מוקפים בילדים פלסטינים. מי שהחליטו לשלוח טיל לדירת מגורים בה שהה יעד חיסול, לקחו בחשבון שאזרחים שנמצאים בדירה או בדירות סמוכות עלולים להיפגע. העובדה שהפעולות הללו אושרו ונשים וילדים נהרגו, לא הופכת את צה"ל לצבא לא מוסרי, אבל היא כן הופכת לנלעגת את הטענה שצה"ל היה ועודנו הצבא הכי מוסרי בעולם. 

ביום בו נפתח מבצע "מגן וחץ" ולאחר שנמסר דיווח על ההרוגים, הופיע במהדורת החדשות של ערוץ 13 הכיתוב: "באישור רה"מ: נשים וילדים נהרגו בתקיפה הלילית". התעוררה סערה ובערוץ פרסמו התנצלות: "הכותרת שהופיעה במסגרת המהדורה המרכזית נוסחה בצורה לא ראויה ובאופן לא נכון ומטעה. אנו מתנצלים על כך בפני צופינו". אכן ניסוח לא ראוי ומצדיק התנצלות. הנוסח היותר ראוי היה: "דרג בכיר (שכלל את ראש הממשלה?) אישר את פעולות ההתנקשות בבכירי הג'יהאד האסלאמי. נלקחה בחשבון האפשרות שייפגעו גם חפים מפשע".  

לצבא שעסוק כבר עשרות שנים בתחזוק השליטה על עם אחר, שחייליו מתעמתים לעתים קרובות עם אוכלוסייה אזרחית, שמעת לעת יוצא למבצע חיסול וכתישה ברצועת ארץ שכנה עמוסת אדם, אין שום סיכוי להיות הצבא הכי מוסרי בעולם. מקסימום, אם זה מסייע למישהו, אפשר לטעון שצבאות אחרים, בסיטואציה דומה, היו נוקטים באמצעים ברוטליים הרבה יותר. ראו התנהלות הצבא הרוסי באוקראינה.  

השבוע התנצל דובר צה"ל על הריגתה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, לפני כשנה בג'נין.  

תקשיבו לעמירם לוין 

אגב צבא מוסרי. אלוף מיל. עמירם לוין (נולד ב-1946 בקיבוץ להבות הבשן), פרסם השבוע בעקבות "מגן וחץ" ציוץ פרובלמטי במיוחד. בין המגיבים לציוץ היו מי שהגדירו אותו קריאה לצה"ל לבצע פשעי מלחמה. לוין כתב: "לאפשר להם נמל, שדה תעופה וריביירה בחוף. מנגד, לשטח כל שכונה ממנה יורים רקטות ליישובינו במטרה להרוג עשרות ומאות אזרחים שלווים. ארבע שנים, ארבעה מבצעים, אותן תוצאות. הגיע הזמן לשנות את המשוואה".  

שמעון ריקלין, ערוץ 14, מיהר לקנות את הרעיון: "התפיסה של השמאל הקיצוני השלטת בצה"ל, גורסת שתושבי עזה אינם אויב. רק מי שיורה עלינו הוא אויב. לכן ההתמקדות במחוסלים מבלי לפגוע באחרים, שהצבא כל כך מתגאה בה, נועדה לשמור על חיי האויבים שלנו שרוצים בהשמדתנו…. תקשיבו לעמירם לוין. למחוק את השכונות שהם יורים עלינו. להיות קצת יותר נורמליים". ועוד מריקלין: "סמוטריץ קרא למחוק את חווארה? מהומת אלוקים – איזה פשיסט ימני וגזען. עמירם לוין קרא במבצע הזה למחוק שכונות בעזה? דום שתיקה. כי כפי שאמרנו תמיד. זה לא קשור לערכים. הכול כולל הכול זו הפוזיציה. ואם אתה משלנו או לא. לא רציני". 

הציוץ הפרובלמטי של לוין נכתב בחמישי. ציפיתי שבהמשך הדרך תגיע ממנו גם הבהרה – למה הוא התכוון, למה הוא לא התכוון. לא הגיעה. נורא מסקרן להבין איך מציע האלוף מיל. לוין לבצע את השיטוח. צה"ל יודיע לתושבי השכונה, שמכיוון שמהשכונה שלהם נורו טילים לעבר ישראל, ביום זה וזה בשעה זו וזו בתיהם ישוטחו על ידי חיל האוויר הישראלי וכל החפץ חיים כדאי שינוס על נפשו. ומי שלא ינוס, מסיבה כזו או אחרת, בעיה שלו? ומה לוין מעריך שיקרה אחרי שיטוחה של אחת השכונות? קץ לשיגורי הטילים?  

הקינים הרדומים של השמאל הרדיקלי 

בשבוע שעבר הצביעה שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן על מי שאחראי לרוב הצרות הפנימיות המתרחשות אצלנו בעת הזו. אהרון ברק. מסתבר שברק הצליח לשתול בכל המערכות החשובות של המדינה תאים רדומים שחיכו לפקודת הפעלה ממנו, והפקודה ניתנה עם הקמתה של הממשלה הנוכחית. בלשונה של השרה: "הגענו למסקנה הבאמת מפתיעה, שב-40 שנים האחרונות, כוח אדם של השמאל מושרש בכל מוסדות המדינה, במשטרה, בצבא, בפרקליטות, במערכת המשפט בתקשורת ובכל מקום היו קינים רדומים של שמאל רדיקלי שפשוט חיכו להזנקה של מר ברק שאמר 'הדמוקרטיה שלי מתאבדת' וכל הקינים האלה יצאו לפועל".  

השבוע התייחסה דיסטל-אטבריאן לבעיית ההסברה של מדינת ישראל. "ישראל נמצאת בעמדת נחיתות איומה בנושא ההסברה, כדי להגיע למילוי הפוטנציאל יקח שנים. אני אומרת לכולם 'תנשמו, אני מקימה מפלצת הסברה מתוכננת שאנחנו יודעים בדיוק איך ייראה כל אגף. ומטבע הדברים זה לוקח זמן". 

זה כמובן יתממש רק אם יצליחו לנטרל את השפעתם הרעה של קני השמאל הרדיקלי שהקים אהרון ברק. 40 שנה הימין בשלטון והוא לא הצליח, מי ערב לנו שעכשיו יעלה בידו? 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן