יבול שיא
הרפת והחלב
ניב לובטון

הסיפור הטראגי של ניב לובטון ז"ל

2 דק' קריאה

שיתוף:

ב-11 בינואר 2019, שם רב טוראי ניב לובטון מקיבוץ מגידו, חייל מצטיין  בקורס מ"כים בגבעתי, קץ לחייו. הוא נדחף למעשה הטראגי הזה על ידי שני רכזי מודיעין של מצ"ח, שתחת מסע לחצים כבד הפכו אותו למשת"פ שלהם, מי שאמור למסור מידע מפליל על חבריו לפלוגה שנחשדו בעבירות סמים. הרכזים איימו על ניב, כי במידה ולא ישתף אתם פעולה, חבריו ייכנסו לכלא.

התחקיר על  המקרה העצוב  הזה, ששודר בשבוע שעבר בתכנית "עובדה", (תחקיר שי גל) הותיר הרגשה קשה. מותו של ניב לובטון היה מוות מיותר, מוות שניתן היה למנוע אותו לו רכזי מצ"ח היו עובדים על פי הכללים ותחת הדרכה מתאימה.

יממה לפני שלובטון שם קץ לחייו הוא שוחח עם  הרכז שניסה לגייס אותו ובהקלטה ששודרה ב"עובדה" הוא נשמע אומר לרכז: "אני רוצה להגיד לך שאני מקווה שתפסיקו עם השיטה הזאת".

אפשר היה להבין  שהבחור נמצא במצוקה נפשית קשה, ובהתנהלות נכונה ניתן היה למנוע את המעשה הקיצוני שעשה. ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז, שלקח את האירוע הטראגי הזה קשה, נשמע  אומר בתכנית: "הדברים שניב אמר לרכזים כוונו אלי, כאילו אמר לי 'אני הולך, תסדר את זה'".

נגד שני רכזי המודיעין הוגשו בספטמבר 2019 כתבי אישום,  המייחסים להם עבירות של ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת.

לטענתם הם נהגו כשורה וגם העבירו את הקלטות השיחות עם לובטון לגורמים המוסמכים. מהסניגוריה הצבאית נמסר, שהם משתתפים בצערה הכבד של המשפחה, אבל "לאחר בחינה יסודית הגיעה הפרקליטות הצבאית למסקנה כי לא נפל רבב בפועלם של רכזי המודיעין בעת המפגש עם המנוח וכי לא הייתה כל חריגה מנהלי מצ״ח בעניין."

(על הפרקליטות הצבאית אמר אלוף אלמוז: "הפרקליטות הצבאית הם כולם עבריינים. מאפיה אחת גדולה. צריך לסגור את היחידה הזו. הם שקרנים ומזייפים עובדות ומספרים סיפורים שלא היו ולא נבראו״. על השימוש המקומם של עורכי דין בביטוי "לא נפל רבב" עמדנו כאן  במדור קודם).

בעקבות התחקיר הצה"לי, הדיח הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי  את מפקד מצ"ח באר שבע באותה עת, קצין בדרגת רב סרן. בינואר 2020, בצעד יוצא דופן ותמוה,  ביטל בית המשפט המחוזי בתל אביב את החלטתו של רא"ל כוכבי, וקבע כי  מכיוון שלא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון, הוא לא יודח. צה"ל ומשפחתו של לובטון הודיעו שיערערו לעליון.

חשוב להביא כאן את תגובתה של הכתבת הצבאית הוותיקה  כרמלה מנשה לתחקיר ב"עובדה": "אירוע חריג אומרים בצה"ל על ההתאבדות של ניב לובטון ז"ל.  שהתאבד לאחר שסירב לשתף פעולה ולשמש משת"פ של מצ"ח. חריג? זו הייתה שיטה שנמשכה שנים, כולם ידעו. התרעתי עשרות פעמים בכתבות ושידורים, הבאתי עדויות של חיילים ולכן זה מטריף אותי". ביום ראשון פורסם פוסט של בחור בשם דורון כהן,  שמספר שהוא עבר מול חוקרי מצ"ח תהליך דומה לזה שעבר ניב לובטון, תשע שנים לפניו.

הסיפור העצוב הזה צריך להטריף כל אחד, ולצערנו גם אי אפשר להבטיח שהוא היה האחרון מסוגו. מיכל הדר-לובטון, אמו של ניב, כתבה השבוע בעמוד הפייסבוק שלה:  "שלחו אותך אל מותך….ביקשת הקשבה – וקיבלת השתקה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן