יבול שיא
הרפת והחלב
בית השומר הצעיר גבעת חביבה

בית השומר הצעיר ייבנה בגבעת חביבה, עלותו כ-6 מיליון שקל

4 דק' קריאה

שיתוף:

הבית העגול, בתכנונו של האדריכל יואב מסר, יכיל את כל הפונקציות הקשורות לפעילות תנועת השומר הצעיר. עלותו כ-6  מיליון שקל ותחילת הבנייה מתוכננת ל-2022

תכנית לבניית בית לתנועת השומר הצעיר במתחם גבעת חביבה, הולכת ומתקרבת לתחילת ביצוע. הבית ישמש את תנועת הנוער של השומר הצעיר בארץ, התנועה בעולם, תנועת הנוער הערבית אג'יאל, תנועת הבוגרים של השומר הצעיר ועמותת בתי הנוער נחשונים המסונפת לתנועת הבוגרים.

עלות התכנית מוערכת בשישה מיליון שקל, באחריות קרן חבצלת של קיבוצי הקיבוץ הארצי לשעבר. בקרן הוחלט להתחיל בבנייה לאחר שיגויסו תרומות בסך שני מיליון שקל, והכוונה היא לסיים את הגיוס עד סוף השנה הנוכחית, ולהתחיל בביצוע הבנייה בתחילת 2022.

לתנועת השומר הצעיר יש היסטוריה מפוארת, אבל אין תיעוד מדויק של הבתים שבהם שכנה ההנהגה הראשית של התנועה בשכירות או בדמי מפתח. מי שחקר את הנושא הוא בנימין יסעור (בנג'ילה), מקיבוץ מגן, שכיהן בעבר כמנהל המחלקה הטכנית של הקבה"א.

לדבריו, בית ההנהגה הראשון שהוא מכיר שכן ברחוב אלנבי 114 בתל אביב, בשנות החמישים המוקדמות של המאה ה-20. בתחילת שנות ה-60 עברה ההנהגה לרחוב אחד העם פינת נחמני, וב-1972 לרחוב בצלאל יפה 7. הבית בבצלאל יפה, שנועד לשימור, היה שייך למשפחת משה מני, והוא הוחכר בדמי מפתח ב-1952 למחלקה הטכנית ולמחלקת הבנייה של הקבה"א, עד שהועבר אחרי 20 שנה לתנועת השומר הצעיר.

ההנהגה הראשית שכנה בבית עד 2007, ואז נדרשה לעזוב מכיוון שיורשי משה מני החליטו למכור את הבניין. חברי ההנהגה עברו ב-2007 לבית התנועה הקיבוצית, וב-2013 עברו לסמינר אפעל שבו הם נמצאים כיום.

הרעיון להקים בית לתנועת השומר הצעיר, החל לנבוט ב-2014 כשקרן חבצלת בראשות היו"ר אבשלום (אבו) וילן, והמנכ"ל איתמר שוויקה, החלה לגבש תכנית אסטרטגית לגופים שבאחריותה.

"אחד הדברים שהחלטנו עליהם", מספר שוויקה, "היה לנסות לכנס את כל הפעילויות של השומר הצעיר לתוך גבעת חביבה. בנוסף, ידענו שלכל תנועות הנוער הוותיקות יש בתים בבעלותן בכל מיני מקומות בארץ, והשומר הצעיר נע ונד בבתים שכורים. לכן אמרנו שהגיע הזמן שגם להשומר הצעיר יהיה בית משלו, ושנעשה את זה במתחם גבעת חביבה".

בית השומר הצעיר

איל רוזן, גזבר תנועת השומר הצעיר, הוא פעיל ותיק בתנועת הנוער, והוא הספיק לעבור מבצלאל יפה, ללאונרדו, ומשם לאפעל. רוזן היה זה שהעלה את רעיון הקמת בית התנועה, והוא משמש כאחראי על הנושא מטעם התנועה.

"העליתי את הרעיון והיוזמה לבניית בית משלנו", הוא אומר, "גם מתוך תפקידי כגזבר התנועה העוסק בתשלום דמי השכירות  שהתנועה משלמת בכל שנה. אנחנו שוכרים בתים גדולים לקומונות שלנו לטווחים ארוכים, ולפעמים יוצא שאני משלם דמי שכירות בסך של מיליון וחצי עד שני מיליון שקל במהלך עשר שנים, ובסופו של דבר נשאר בלי שום נכס בבעלותנו."

"אותו דבר לגבי בית ההנהגה הראשית. העלות של בית ההנהגה באפעל היא 350-400 אלף שקל בשנה, ובעשור זה מסתכם בארבעה מיליון שקל מבלי שיש לנו נכס משלנו. אני מעריך את התמיכה והליווי שאנחנו מקבלים באפעל, אבל גם שם לא מובטח לנו שנוכל להישאר לאורך שנים."

"הגענו למסקנה שאנחנו צריכים בית משלנו לפעילות המגוונות של תנועות הנוער והבוגרים, ולחיבורים המתקיימים ביניהן ומביאים לעבודה משותפת. כרגע תכניות הבנייה מוכנות ונמצאות בשלבים האחרונים של האישורים, ואנחנו נמצאים בשלב גיוס המשאבים להבטחת בניית הבית החדש".

האחריות על הובלת תכנית בניית בית תנועת השומר הצעיר, עברה מאיתמר שוויקה לעוזי שמש, שנכנס לפני כשנה וחצי לתפקיד מנכ"ל חבצלת. "אחרי שהתקבלה התכנית העקרונית", הוא מספר, "נבחר האדריכל יואב מסר כאדריכל התכנית."

"הוא תכנן בית מאד ייחודי, עגול, דו-קומתי, בעל קירות שקופים, בשטח של 1,000 מ"ר. התקבל היתר בנייה בתנאים, כך שבפועל ניתן להתחיל בבניית הבית."

"הוקם צוות של מזכ"לי תנועות הנוער יחד עם חבצלת, שאיל רוזן מרכז את עבודתו. הקמנו קבוצה שמסתייעת בחברה שמתמחה בגיוס תרומות, במטרה לגייס הון ראשוני של שני מיליון שקל מתוך שישה מיליון שיאפשרו לצאת לביצוע. בתוך הבית ישולבו מיצגים מהארכיון, שיספרו את תולדות התנועה".

האם זה לא בעייתי שהנהגת התנועה לא תתמקם בגוש דן שהוא נגיש יותר לבאים מרחבי הארץ?

"גבעת חביבה היא היום מרכז הארץ, ובזכות כביש 6 היא נגישה יותר מתל אביב. יתרה מזאת, גבעת חביבה היא מרכז חינוכי מאד גדול שעוסק בחינוך לערכים ולחברה משותפת, תנועת הנוער הערבית אג'יאל כבר נמצאת בו, כך שהמעבר של הנהגת כל התנועות היא מהלך טבעי".

למה לבנות את בית השומר הצעיר בעלות גבוהה כל כך? האם לא ניתן היה לשכור מבנה מתאים באחד הקיבוצים?

"תנועת השומר הצעיר תחגוג בקרוב 110 שנים, וראוי שיהיה לה בית משלה שיהיה מרכז ארצי ועולמי לפעילות התנועה. המטרה המרכזית היא דווקא לסיים את תקופת הנדודים, ולהקים מרכז שישמש אותנו גם לעתיד."

"כל פתרון אחר של שכירות הוא זמני, וגם הוא דורש השקעה כספית גדולה של שכירת מבנה בשטח של 1,000 מטר, שבסופו של דבר לא נשאר בבעלות תנועות הנוער".

 אדריכל יואב מסר ממשרד יואב מסר אדריכלים, שעבד על התכנית יחד עם משרד "MEGAma", הציג בפני הצוות התנועתי מספר דגמים, אחד מהם בסגנון חומה ומגדל והאחר עגול ושקוף שאותו הם בחרו.

לדבריו, הבית משתלב בשתי נקודות ציון בגבעת חביבה: מגדל המים העגול והספרייה ההיסטורית שתוכנה על ידי האדריכל מיסטצ'קין. "כשנדרשנו לתכנן את בית השומר הצעיר", הוא מציין, "ביקשנו לבדוק שלוש חלופות של קונספט: הצריף, האוהל או המעגל.

בסופו של דבר, נבחר המבנה של המעגל שתואם את תפיסת השיתוף של השומר הצעיר. כולם כאילו מחזיקים ידיים ונמצאים במעגל. המבנה הוא דו-קומתי ושוויוני לחלוטין.

כל החדרים בו הם בגודל אחיד של 15 מ"ר, וזה לא משנה מה התפקיד של מי שעובד בחדר ולאיזו תנועה הוא שייך. החדרים בנויים סביב חלל מרכזי בקומת הקרקע, שהוא אולם רב-תכליתי שיודע להיפתח ולהיסגר כלפי חוץ וכלפי פנים, ובעצם לעשות מהבניין הזה משהו שהוא יותר מבניין משרדים.

זה צריך להיות בית שיידע לחבר בין כולם, ולכן למטה יש אולם מרכזי וספרייה ובקומה העליונה חצר פנימית משותפת לכולם. הקירות החיצוניים שחלקם עשויים מלוחות פוליקרבונט חלביים, נועדו לשדר צניעות בשונה מבנייני משרדים מצופים בשיש. לבניין יש מרכיבים אקולוגיים, והוא מאפשר שקיפות מבפנים החוצה ומבחוץ פנימה".

רונית שניר, מזכ"לית השומר הצעיר, מעורבת בתכנית בניית הבית, החל מבחירת המודל העגול והמשך בהתייעצויות השונות בשלב התכנון. "אחד הדברים החשובים היה לתכנן איך הבית הזה יעבוד עם כל הזרועות שלנו ביחד", היא מסבירה, "והיום המאמץ הוא בצוות גיוס המשאבים. זו מטרה מאד משמעותית שיהיה לנו מקום משלנו, ושלא נהיה תלויים בבעלי בית". 

  מול היתרונות יש גם חסרונות בעובדה שבית השומר הצעיר יהיה בגבעת חביבה?

"אני חושבת שהעניין של להיות במרכז הארץ משתנה בשנים האחרונות, וגוש דן, ובוודאי רמת אפעל שלא יושבת על קו רכבת, נהיה מקום שפחות נוח להגיע אליו."

"זה נכון שיש כיום בעיית נגישות בגלל מיעוט תחבורה ציבורית לגבעת חביבה, אבל אני מקווה שעד שהבית יושלם התחבורה תתוגבר גם בגלל ההתפתחות של חריש הסמוכה". 

שניר מציינת שמזה ארבע שנים מתקיימות אחת לשבועיים פגישות של רכזי כל התנועות העתידות להשתכן בבית החדש, והעובדה שהם יעברו לבית משותף תקדם את שיתוף הפעולה ביניהם לרמה יומיומית. "זה יעצים את שיתופי הפעולה בינינו", היא אומרת, "ויבהיר את המשמעות הרחבה של תנועת השומר הצעיר על זרועותיה השונות בארץ ובעולם".

את מאמינה שתזכי לגזור את הסרט בחנוכת הבית כשתהיי עדיין מזכ"לית התנועה?

"כן. תמיד דברים עלולים להיתקע, אבל מאחר שהיתר הבנייה כבר קיים והכספים בתהליך גיוס אני אופטימית. אני מאמינה שהבית הזה ישמש את תנועת השומר הצעיר, במאה השנים הבאות שלה".                         

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן