יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1067124023

והיה מחננו טהור

4 דק' קריאה

שיתוף:

מכל פינה, ערוץ עיתון ורשת, קמה זעקה בקרב חברינו על הצטרפותו של מזכ"ל התנועה לסיור פורום שילה וראשי הימין בגליל. על מה נזעקו כולם?

איני נמנה על אוהדי פורום שילה. דרכם אינה דרכי והסכסוך שלי עמהם תחילתו לפני שנים רבות עת הייתי ממונה על היתרי הבניה ביו"ש כעוזר שר הביטחון ולא היססתי להתעמת איתם, מה שהוביל אותם לנקום בי בבחירות לרשות המועצה המקומית מנשה. הם הגיעו לכפר הדתי היחידי במנשה, כפר פינס, והסיתו נגדי הסתה פרועה בה הוגדרתי על ידם כשונא יהודים גדול. המניפולציה עבדה ואכן הובסתי בבחירות בכפר פינס. 

ובכל זאת, לזכותם יאמר כי פורום שילה הרים את הכפפה שממשלת השינוי לא הרימה. אין איש בממשלה "שלנו" שהתעניין ברצינות בגליל, לא במצב היהודים ולא במצב הערבים. אני ער לרגישות של ייבוא שיטות סכסוך משטחי יו"ש לגליל, גם אני נמנה עם מתנגדיו של הקו הזה, אך המציאות בשטח מבעבעת ורותחת ולא היה איש שהתעניין בה זולת פורום שילה. 

אחרי שאמרתי את כל זה איני רואה כל פסול בהצטרפותו של מזכיר התנועה לסיור ששם על סדר יומו את מצוקת המתיישבים היהודים בגליל. כמזכ"ל התנועה זו בהחלט זכותו והייתי מוסיף אף חובתו.  

מדיניות מכבידה 

אז ראשית, לפני הכול, להלן העובדות בשטח המבוססות על נתונים מהשנים האחרונות. 

א. בסדרה של ישובים ערבים משלמים בני המקום על מגרש מפותח של חצי דונם 150,000 אלף ₪. בישובים היהודים הסמוכים על אותו מגרש לקליטת בנים ישלמו 1,150,000 ₪. כלומר, על אותו עיקרון של חזרת צעירים למקום הולדתם היהודי ישלם פי 7.5 משכנו הערבי. סטגנציה בקליטה לישובים הובילה להזדקנות האוכלוסייה, לירידה במספר הלידות ומכאן לכיווץ האסוני מ-25 אחוז יהודים בגליל ל-14 אחוז. 

ב. המרחב הכפרי באזור הגליל המרכזי נתון במשבר עמוק, פרי חסמים ביורוקרטיים. המשבר בא לידי ביטוי בתהליך של הזדקנות וירידה תלולה במספר הילדים בגיל הרך. זו ירידה רצופה, כרונית וממושכת בכל המרחב הכפרי בגליל המרכזי. 

ביישובי מ.א. משגב, יישובי מ.א. גליל תחתון ויישובי מ.א. עמק יזרעאל ירד מספר הילדים מכ-1,600 ילדים בשנתון ל-900 בלבד בשנתון בעשור.  במשגב בלבד ב-2009 השנתון עמד על 534 ילדים ובסוף 2022 עמד השנתון על 199. נסיגה של כ-60 אחוז בלידות. במקביל, הירידה בהיתרי הבניה עומדת על כ-40 אחוז בכלל מועצות הגליל היהודיות. המובילים בקריסת ההיתרים הם הקיבוצים בעצמם. מה לכל זה ולהאשמות בדבר אפליית ערבים? 

ג. במידה רבה מגמה זו של התמוטטות הקהילות היא תהליך הנגרם בשל הגורמים הבאים ואין הערבים אשמים בה כלל:  

מדיניות קרקעית מכבידה הביאה לייקור בשיעור של מאות אחוזים במחיר הקרקע. מדיניות תכנונית מכבידה הביאה לשחיקה בהנחות. מניעת אישור תוכניות מתאר לישובים, מדיניות סבסוד תשתיות מכבידה, העדר סבסוד ומדיניות מס מכבידה, הקטנה ואף ביטול של הטבות מס ועוד ועוד. 

ישובים הולכים וננטשים 

לכל בר דעת ברור שאלו הם נתונים מזעזעים. איך הדברים קשורים לזעקתם של אלו שהתנפלו על מי שחושבים כמוני, כי חייבים להירתם ולעשות מעשה ציוני למען ההתיישבות בגליל? מהלך שכל כולו נועד למצוא דרכים לשקם את היישובים שמדינת ישראל הקימה בגליל ולהפסיק להפלות אותם במחירי קרקע, פיתוח ותשתיות, הפך לזעקת שבר כאילו היה מהלך גזעני אשר מטרתו להדיר את הערבים? זוהי הוצאת דיבה, השמצה, הסתה, בושה, חרפה ובורות גם יחד.  

התגובה הפבלובית חשפה זעקה מדאיגה שמלמדת על קשר רופף למציאות. 

מעולם לא תמכתי בעוולות שנעשו נגד ערביי ישראל, להפך, ואם החבורה הנכבדה החתומה תדחוף אותי ושכמותי ותמהר לתייג אותנו ככאלה, אזי באמת מחננו יישאר טהור ומסע ההתרחקות שלנו מלב העם ילך ויעמיק בזכותם".  

הנתונים מלמדים כי הישובים הקהילתיים בגליל בכלל ובלב הגליל בפרט הולכים וננטשים. הרצון והחובה לעזור להם היא משימה לאומית ולא עומדת בסתירה להמשך התמיכה והפיתוח של יישובים ערביים באותו אזור. 

אדרבא ואדרבא, תתארגן הקבוצה ותקדיש זמן ללימוד בעיותיהם של היישובים היהודים בגליל, תיפגש עם התושבים, המשפחות וראשי הרשויות, וכך למשל תוכל להציע מהלכים בראייה כוללת של יהודים וערבים, מהלכים שוודאי כולנו נתמוך בהם. 

יש לי הרושם כי מתן עזרה ליהודים לא עושה להם את זה, זו לא התשוקה שלהם והדבר אף כנראה ממש משעמם אותם, ובמילים פשוטות לא ערבי, לא מוסלמי, לא מעניין. 

רק מחשבה חד סטרית שאיבדה מאיזונה הטבעי יכולה לראות במהלך כן ואמיתי זה של חשיפת הבעיה והצעת דרכים לפתרונה, מהלך לאפליית ערבים. זוהי בדיוק הפבלוביות המטורפת שכבר לא מסוגלת לראות שום דבר אחר חוץ מ"ערבים מופלים ומסכנים". 

אגב, זעקתם של היוצאים נגד המהלך לא נשמעת כאשר המדינה מפלה אוכלוסיות אחרות בישראל. היא מכורה לחלוטין לעניין צדק לערבים ולערבים בלבד. צדק או ביטול אפליית יהודים הס מלהזכיר. כך למשל איש מהם לא פצה פה עת פינו את המזרחיים מגבעת עמל בתל אביב.  

כך למשל לא תשמע מהם מילה אחת על המסע הרצחני אותו עורכות כנופיות הבדואים בכבישי הדרום, הפרוטקשן, האלימות, הגניבות החקלאיות, גניבות המכוניות, הטרדת נשים ללא הרף ועוד ועוד מיני מרעין ובישין, שכן הם בדואים נדכאים ומסכנים.  

ביתו של העם היהודי 

ובעניין הגליל, איש לא טרח באמת לבחון את מכלול הנתונים המזעזעים שהצגתי כאן, ולמחות עליהם. כאמור, דרך המשקפיים שלהם הם רואים ערבים, בדואים ומוסלמים בלבד ומתעלמים בגסות מכל השאר. 

בדרך זו דורשת הקבוצה האמורה להיות נותנת הטון בתנועה הקיבוצית וממשיכה לגרור את כולנו לנקודות קיצון של אל חזור מן הציונות שראתה ועדיין רואה במדינת ישראל את ביתו של העם היהודי ככתוב במגילת העצמאות. 

מגילת העצמאות נשלפה על ידי החותמים אך הם החליטו, מסיבותיהם שלהם, להצניע את המשפט המכונן הזה שהוא הוא המסד והטפחות למגילת העצמאות. 

קבוצה זו ממשיכה להרחיק אותנו מכל אופציית התקרבות לאוכלוסיות אחרות בארץ שלא חושבות כמונו אבל יכולות ומעוניינות לשתף איתנו פעולה. מרגע ששמים את זכויות הערבים בראש סדר העדיפויות אנחנו מאבדים כל קשב מרוב שכבות העם. 

בדרך זו כל מה שיש להם להציע לנו הוא להפגין על כל דבר ועניין עד כלות, אבל לפעול לשינוי המציאות? עד כאן, זה כבר קשה ומסובך, ובעיקר מחייב עימותים עם הרדיקליים ביותר ואת זה הם לא רוצים, הרי הכלל החשוב ביותר הוא "ויהא מחננו טהור". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן