יבול שיא
הרפת והחלב
חוגגים את האחד במאי

חוזרים לציין את האחד במאי

3 דק' קריאה

שיתוף:

בשבת התקיים מצעד לרגל האחד במאי בשדרות רוטשילד בת"א. לא רחוק משם קיימה קרן ברל כצנלסון את "כנס האחד במאי 2021 – לקראת סדר חברתי חדש"

"חי, חי, חי – יחי האחד במאי !", "העם דורש צדק חברתי!" , "התשובה לממשלה – מהפכה!" בשישי האחרון, יום לפני האחד במאי שנפל השנה על שבת, שאגו סיסמאות אלה כ-200 צועדים שרובם ממפלגות חד"ש ומרצ, בשדרות בן ציון ורוטשילד בתל אביב.

הם נשאו דגלים אדומים ובראש הצעדה נישא שלט אדום ענק: "פועלי כל הארצות התאחדו".

היה זה ציון צנוע, כמעט היחידי בישראל, למצעדי האחד במאי שנערכו בעבר בערי ישראל על ידי ההסתדרות הכללית, ההתיישבות העובדת והמפלגות הסוציאליסטיות בהשתתפות עשרות אלפי אזרחיות ואזרחים כדי לחוג את "יום המאבק הבינלאומי למען זכויות העובדים ולמען סולידריות מעמדית וחברה צודקת, שוויונית ושוחרת שלום".

באותה עת, לא רחוק משם, בבית ציוני אמריקה, קיימה קרן ברל כצנלסון את "כנס האחד במאי 2021 – לקראת סדר חברתי חדש", כשברקע תקווה להקמת ממשלת השינוי.

הכנס עמד בצל האירוע הטראגי בלילה בו נספו 45 הרוגים בחגיגות רשב"י במירון, וכל הדוברים פתחו בהשתתפות באבלן של המשפחות ובאיחולי החלמה לפצועים.

ראשון המברכים עו"ד חגי מירום (יפעת), יו"ר קרן ברל כצנלסון, הפתיע את המשתתפים כשהזמין לבמה את צ'רלי ביטון וראובן אברג'יל, מראשי "הפנתרים השחורים", והעניק להם את "אות המופת החברתי", תעודות הוקרה על פעילותם החברתית בהקמתה ופעילותה של התנועה למען שכבות המצוקה. מירום אמר: "לנו יש לב פתוח לפנתרים השחורים שנאבקו בשנות ה-70 של המאה שעברה, על שוויון וצדק חברתי".

הוצג סרטון על ההיסטוריה של "הפנתרים השחורים" ופרופ' דני גוטווין אמר: "הם שמו מראה למצב הרווחה בישראל ואילולא הם, מדיניות הרווחה הייתה פחותה הרבה יותר. במבט היסטורי אין ספק שבמאבקם של הפנתרים הם היו מורי דרך לנושאי הרווחה בישראל".

בדברי התודה של צ'רלי ביטון, לשעבר ח"כ מטעם חד"ש (1988-1977), הוא הזכיר את ברל כצנלסון וזכויותיו כמנהיג, את תנועת העבודה שלמעשה "הקימה את המדינה, קלטה עלייה וביצעה דברים רבים ללא חישובים פוליטיים".

עם זאת, ביטון לא הסתיר את הביקורת שלו: "אלה דברים הנאמרים בכאב, מלב אוהב. גירוש התימנים מקבוצת כנרת, דברי גולדה מאיר המתנשאים עלינו משכונת מוסררה כ'לא נחמדים', כאילו היינו נטע זר בגרונה".

בהתייחסו למצבה של החברה הישראלית אמר: "יחד אתכם אני עצוב וכואב למצב שעלול להביא לתוצאות הרות אסון לתנועת העבודה. זוהי מפולת זמנית שלנו יש תפקיד לקום מהחורבן ולא לחזור על טעויות.

עליכם לקום מחדש ולהקים מחדש את דרישות המוסר וצרכי החברה". ראובן אברג'יל סיפר קוריוז מימי הפנתרים השחורים: "ב-8 לאפריל, 1971 שלחנו מכתב לגולדה מאיר.

התנצלנו על שפתנו הדלה וביקשנו להיפגש אתה. יחד עם זאת הוספנו אלטרנטיבה שאם לא תיעתר לבקשתנו, אנו נכריז על שביתת רעב בכותל המערבי.

לא היינו מודעים אז לעוצמת השלטון והורינו שחיו בחיים של סבל ודיכוי נתנו לנו תשובה שהכול בא מאלוהים. את התשובה הזאת סירבנו לקבל והיא דחפה אותנו למאבק".

לכנס הוזמנו חלק מראשי המפלגות המקוות להרכיב את ממשלת השינוי. ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, ריגשה את הקהל כשהודיעה שביום כזה, עקב האסון במירון, היא מרגישה שאינה יכולה לשאת נאום והיא מסתפקת בהבעת תנחומים למשפחות השכולות באסון ואיחולי החלמה לפצועים.

טל שניידר, עיתונאית, ראיינה את ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, שהתייחס למצב החברתי והפוליטי: "יש תהום פעורה אידאולוגית בין מרצ לבין מפלגתו של בנט, אבל המשך המצב הקיים הוא סכנה להתפוררות הדמוקרטיה. … אנחנו עוד לא שם ועדיין אין שום הסכם, אבל ברור שאנחנו שואפים לעמדות השפעה במושכות השלטון שעבורנו זהו גם שינוי מנטלי וגם לקיחת אחריות".

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, זכה למחיאות כפיים סוערות כשקרא לבנימין נתניהו להתפטר ואמר: "אני לא יכול לקבל את המשפט הקבוע שאומרים 'בניקוי חרדים וערבים'.

מצב הפשיעה בחברה הערבית הוא כזה שלא ידענו כמוהו ….בקטע הכלכלי לערבים קשה להשיג הלוואה בבנק ומכאן פונים לשוק האפור, ורוב הנשק שבידי משפחות הפשע מגיע מהצבא.

אין לי מילה אחרת מ'אפרטהייד' כשמשווים את רמת אישורי התכנון והבנייה בין ערבים ליהודים. אנחנו פשוט נחנקים ביישובים שלנו".

בקטע הפוליטי אמר עודה: "אני מעריך מאד את התבטאותו של יאיר לפיד שהוא רוצה את הרשימה המשותפת בממשלה. אין לי ספק שבלי הערבים אין אפשרות להקים ממשלת שינוי ויש כאן הזדמנות היסטורית להקמת ממשלת מרכז-שמאל".

בהמשך נערכו שלושה פורומים של דיונים. בהנחיית העיתונאית מרב בטיטו דנו עו"ס ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, וד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים לרפואה, באתגרים שעמדו בפני ארגוניהם בימי הקורונה.

לילי בן עמי, שאחותה מיכל סלה נרצחה על ידי בעלה באוקטובר 2019, סיפרה על הקמת "פורום מיכל סלה" המקדם פתרונות הייטק, חוק והתראה מראש לנשים שתוכלנה לעמוד על סימנים מוקדמים לאלימות מצד בן זוגן.

אשת התקשורת חן ליברמן, שוחחה עם תומר לוטן, ראש מטה "מגן לישראל" במשרד הבריאות בעיקר על מערכת הבריאות בישראל, שביחד עם החיסונים וקופות החולים הצליחה להוציא את ישראל מנגיף הקורונה.

לאחר הפורומים התפזרו המשתתפים למושבים מקבילים בנושאים: האחד במאי בבית הלבן, בין הדגל השחור לדגל האדום, שוק העבודה החדש, מדינת רווחה לכולם והמאבק הפרלמנטרי והאזרחי מול הימין החדש.

לכנס "האחד במאי – סדר חברתי חדש" הגיעו מעל 300 איש, ומעודף ביקוש ההרשמה אליו נסגרה שלושה ימים לפני האירוע. המשתתפים יכלו לקבל חוברות סקירה ומחקר בהוצאת קרן ברל כצנלסון בנושאים המעסיקים את החברה הישראלית ולחתום על "תלם", כתב עת לשמאל הישראלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן