יבול שיא
הרפת והחלב
הפועל מעגן מיכאל

כדורגלנים מהקיבוץ

5 דק' קריאה

שיתוף:

הקיבוצים מיוצגים יפה בליגת העל בכדורגל, שחקנים שגדלו בקיבוצים הגיעו לרמות הגבוהות גם בעבר, אבל ברמת הקבוציות הייצוג נותר מינמלי. נשאלת השאלה למה?

כדורגלנים מהקיבוץ

המגזר הקיבוצי מיוצג בימינו בליגת העל בכדורגל על ידי עופרי ארד מהחותרים ונטע לביא מרמת השופט (מכבי חיפה), עידן שחר מגת (מכבי ת"א), אדריאן רוצ'ט מסער (הפועל קריית שמונה) ואחרים.

כדורגלנים מהקיבוץ הגיעו לרמות הגבוהות גם בעבר, אבל ברמת הקבוצות הייצוג נותר מינימלי וכיום רשומות רק שלוש קבוצות בוגרים בליגות הנמוכות: הפועל רמת מנשה/מגידו בליגה ב' ומכבי ברקאי בליגה ג', וכן הפועל מעגן מיכאל בליגה הארצית לנשים. כמו כן קיימות קבוצות עם מחלקות נוער בלבד כמו הפועל בארי/אשכול.

הפועל רמות מנשה מגידו
הפועל רמות מנשה מגידו

נשאלת השאלה מה מחזיק את הקבוצות הללו בחיים, כאשר יש אופציות זולות בהרבה כמו ליגות אזוריות (יש כזו בחוף הכרמל, לעתים מדובר בליגות של 7 נגד 7), או אפילו הרשמה לטורנירי "מדינת הכדורגל" שנערכים ללא שופטים בכל רחבי הארץ. 

קבוצות אזוריות

אפשרות נוספת של כדורגלנים מהקיבוץ היא הרשמה לקבוצות אזוריות כמו הפועל מרחבים, הפועל מטה יהודה או מכבי עמק חפר.

במקרים בהם מדובר בנערים בעלי יכולות גבוהות במיוחד, ההורים ובני המשפחה צפויים לדחוף אותו למועדונים גדולים דרך קשרים אישיים ובסיוע מכרים משותפים. ישראל היא מדינה קטנה וברוב המקרים ניתן להגיע מהקיבוץ לעיר תוך פחות משעת נסיעה (ללא פקקים).

הפועל רמות מנשה/מגידו הוקמה ב-1971 על ידי שלמה לירן (71), היו"ר גם כיום, שקיבל כבר פרס מפעל חיים עבור הקבוצה. לירן גדל בבת ים והגיע בנעוריו לקיבוץ, אימן את הקבוצה, עבד כמורה לחינוך גופני ורכז ספורט וכן כמנהל מוצר במפעל "ארד" בדליה.

הקבוצה שיחקה בליגות אזוריות ומקומיות שאינן כפופות להתאחדות עד אמצע שנות ה-90 ולאחר מכן נרשמה בהתאחדות ובשיאה העפילה לליגה א' בתום עונת 2009/10 אבל נשרה חזרה לליגה ב', שם היא משחקת גם כיום.  

"ההחלטה על המעבר נבעה בעיקר משיקולי אבטחה", מסביר לירן, "כאשר זה משחק במסגרת ההתאחדות – יש לה מחויבות לסדרנים וליווי משטרתי בשעת הצורך."

"בליגות האזוריות לא היה מי שיפריד בקטטות, והיו כאלה כי המשחקים משכו קהל ועוררו עניין עצום. במסגרת הזו יש גם אפשרות להשתתף בגביע המדינה."

"כמו פעם, גם כיום אנחנו בונים קבוצה בשיטת 'חבר מביא חבר'. האוכלוסייה באזור קטנה מדי מכדי לייצר רצף של קבוצות נוער מגילאי 8 עד 18, ויש גם תחרות עם הסניף של מכבי חיפה בנהלל ועם הפועל חיפה". 

לא הצלחתם לשחזר את עונת העלייה לליגה א' 

"כן, גם ירדנו בגלל סיבוב שני חלש וקבוצות ששמו עין על שחקנים בכירים שעזבו בחלון ההעברות. ליגה א' היא המקסימום שאפשר לשאוף אליו כי המגרש שלנו לא יכול להתאים ללאומית."

"יש לנו כיום ארבע קבוצות נוער עם 200-150 שחקנים וכן חוגים ואימונים במגרשים של קיבוצים כמו משמר העמק, דליה ועוד. אנחנו לא מחפשים דמי השבחה ומשחררים בחינם שחקנים מוכשרים. לכן הסגל מורכב בערך מ-50% מההתיישבות העובדת ו-50% מיישובים עירוניים כמו יקנעם". 

מיהם נציגי הקיבוצים בסגל הנוכחי? 

"את רמת מנשה מייצגים האחים נמרוד ודן ברניר והאחים ירדן והלל גלינדז, וכן עומרי באום ורועי יחזקאל, ומההרחבה גם טל סגל ואוהד בן חור. שגב לבסקי ורותם בנסל הגיעו מרמת השופט, עוז חזן מהזורע ודן פופר מדליה. חלקם ותיקים והיו שותפים לעלייה לליגה א'".   

נשארתם הקבוצה היחידה בעלת מאפיינים קיבוציים מובהקים, מה לדעתך הסיבה? 

"כי כדי להקים ולשמור על קבוצה כזו צריך משוגע לדבר. כשהגעתי לקיבוץ כנער ראיתי אנשים משחקים עם נעלי צבא על מגרש טרשים. היינו מכשירים מגרש כל פעם במקום אחר ומהדקים את האדמה עם מעגלה בשטחים שהפלחה השאירו."

"בנינו שערים מצינורות אלומיניום של קווי השקיה.  אחרי השחרור מצה"ל שיחקתי ואימנתי פה והקמתי את המגרש ב-1979 בעזרת דשא וחול חמרה שקיבלתי מאחד המדריכים באתר הסחנה, שגם לימד אותי לשתול ולטפח אותו. יצאתי לדרך עם טרקטור ומשאית באמצע שום מקום". 

הפסקתם לשחק בשבתות, בניגוד לשנים עברו 

"כן. השחקנים החליטו, בניגוד לדעתי, שעדיף לבלות את השבת עם המשפחות ולכן עברנו לארח בימי שישי וחתמנו על הטופס שמבטיח נתארח העונה רק בשישי. בשבתות אני מגיע למגרש ורואה את קבוצות מחלקת הנוער". 

מאז 2011 הקבוצה תקועה בליגה ב', אתה חושש מירידה? 

"השנה נותר מצב מיוחד של 18 קבוצות, לעומת 14 בעונה הקודמת. כרגע אנחנו במקום שמיני מתוך תשע בבית א' (המחוז מחולק לשני בתים) והמשימה תהיה קשה, מאחר שתהיינה חמש או שש יורדות."

"אנחנו קבוצה חובבנית ומשלמים רק לאנשי הצוות המקצועי, וזו מדיניות קבועה. אני לא אוהב אנשים שמגיעים כדי להרוויח ומפזרים הבטחות על המשך התרומה האדירה שלהם".  

כדורגל חוצה מגזרים  

הקבוצה השנייה עם כדורגלנים מהקיבוץ שמייצגת קיבוץ היא מכבי ברקאי, שנוסדה ב-1999 על חיים נדלר (72) שגדל ברמלה והגיע לקיבוץ בעקבות בת זוגו.

כיום פועלות במסגרת המועדון ארבע קבוצות עם כ-130 כדורגלנים רשומים. המטרה של נדלר היא בעיקר חינוכית, וקבוצת הבוגרים החלה לשחק בגלגול הנוכחי בליגה ג' שומרון בעונת 2018/19, ונשארה בה עד היום.

מחלקת הנוער עדיין פועלת תחת עמותה נפרדת, וייתכן שאיחוד יתבצע בעונה הבאה.

"ההחלטה על הקמת הקבוצה הבוגרת לא הייתה על דעתי" מסביר נדלר, אבל מי שיזם זאת קיבל תקציב מהמועצה האזורית ויצא לדרך. אותי ההישגים פחות מעניינים מהדרך והערכים". 

הפועל מעגן מיכאל
הפועל מעגן מיכאל – כדורגלנים מהקיבוץ

מחלקת הנוער הוקמה, כאמור, כבר ב-1999 על ידי נדלר, בעברו מתופף וחבר להקת "ציפור האש" שניגנה בשנות ה-70 במועדוני רמלה. הוא קיבל תמיכה מלוני הרציקוביץ', אז הבעלים של מכבי ת"א, הקים את עמותת "רותם" ויצא לדרך במטרה לקדם חינוך באמצעות הכדורגל.

"המטרה הראשונית הייתה לגרום לנערים יהודים וערבים להכיר זה את זה ולהגיע לרמות הגבוהות של מחלקת הנוער, וכאן הקיבוץ נכנס לתמונה וסייע לנו עם המגרש. הנהגתי בזמנו מדיניות שמדגישה שהורים צריכים להגיע למגרש כדי לעודד, ולא כדי לעורר מהומות בגלל הבן שלהם."

"מי שקילל את המאמן או התגרה – נשלח הביתה יחד עם הבן שלו. שחקנים שגדלו אצלנו למדו על הצד השני באמצעות ביקורים בבתי כנסת ומסגדים, וכן פעילויות וסיוע לבעלי צרכים מיוחדים. גדלו פה לא מעט שחקנים שהגיעו בסופו של דבר לרמות הגבוהות, חשוב לי להדגיש שלא הרווחנו כסף ממכירתם אלא שחררנו כשרצו להתקדם". 

תן לי שמות בבקשה 

"אוראל דגני, כיום בלם בית"ר ירושלים והנבחרת, גדל בפרדס חנה והחל אצלנו. מרוואן קבהא, כיום קשר בני סכנין ובעבר הפועל באר שבע והנבחרת, הגיע אלינו מברטעה.

בלם באר שבע והנבחרת, איאד אבו עביד, הגיע אלינו ממייסר, ויש נוספים. השם הטוב שלנו והערכים שהדגשנו הובילו הורים לרשום שחקנים שהגיעו ממרחקים, אפילו מאזור עפולה ונהלל ".

אם הדגש הוא על הנוער, מדוע נרשמה קבוצת בוגרים? 

"זה לא מהלך שלי, אלא של מושבניק מהאזור שהצליח להשיג תקציב מהמועצה. אני כרגע עוקב אחרי מחלקת הנוער למרות שפרשתי מניהול לפני שנה, מגיע בקביעות למגרש וגם מאכיל חתולים מדי יום".      

נשים בועטות 

במעגן מיכאל פועלת קבוצת הנשים היחידה של המגזר הקיבוצי. הקבוצה החלה לשחק בליגה הארצית (השלישית) בעונה שעברה והייתה קרובה לעלייה אבל סיימה רביעית מתוך תשע קבוצות, בפער של ארבע נקודות מהמקום השני, שהוביל לליגה הלאומית. גם כאן, הקשר בין הקיבוץ לקבוצה בא לידי ביטוי בעיקר בשם ובמיקום המגרש. 

דוברת ואן אוורקרק הפועל מעגן מיכאל
דוברת ואן אוורקרק הפועל מעגן מיכאל

דוברת ואן אוורקרק (35), תושבת חריש ובעלת עבר עשיר בליגת הנשים וגם קריירה בריאל סוסיאדד הספרדית, הגיעה לקיבוץ לאחר ניסיון כושל להקים קבוצת בוגרות במכבי חיפה.

בשנים האחרונות היא מתפרנסת מהדרכת כדורגל וחוגים פרטיים, וגם משחקת כחלוצה (הבקיעה 111 שערים בעונה במדי מכבי עמק חפר בעונת 18/19), ולמועדון מיועדות שחקניות מהאזור, כולל הקיבוצים שדות ים, החותרים, מעיין צבי, נווה ים ונחשולים. בעונה הנוכחית רשומות בו כ-100 בנות.

"אני עובדת מול מועצת חוף הכרמל, מגייסת שחקניות מהאזור ומגיעה ליישובים כדי לקדם את המועדון, הלכתי לבתי ספר בעין כרמל, החותרים, כרם מהר"ל, עתלית והסביבה. שם הקבוצה נובע מכך שהעמותה המייסדת יושבת במעגן מיכאל", מסבירה ואן אוורקרק.  

בשנה שעברה היית רשומה כמאמנת-שחקנית והבקעת 25 שערים, למה פרשת מאימון? 

"כי אני מתרכזת בניהול וקידום המועדון. הכפלנו את הפעילות לשש קבוצות ואין לי כרגע זמן לאמן וגם לא לשחק. את זה עושה בני הרשקוביץ, ואני מקבלת סיוע רב מזוהר גת, שמנהל את המגרש וגם פועל מול מזכירות הקיבוץ".    

לא עליתן ליגה בעונה שעברה, זה נחשב מבחינתך לכישלון? 

"לא. צריך לזכור שזו הייתה עונה ראשונה שלנו בליגת בוגרות. נאבקנו על העלייה כמעט עד הסוף ולא נותרתי עם טעם רע בפה. אני מאמינה שנעלה גם ללאומית, לא בהכרח העונה. המטרות צריכות להיות ארוכות טווח, וחשוב שיהיה בסיס רחב לפירמידה. מעסיקים אותי כדי שתהיה פה מחלקת נשים ברמה גבוהה ואני מאמינה שהקבוצה הבוגרת תגיע בעתיד גם לליגת העל". 

איך את בונה את הסגל? 

"במצב הנוכחי אין כאן מבחני כניסה. מי שרוצה – מוזמנת להגיע ולשחק. יש כאן סגל גדול. בינתיים העיקר זה ליהנות. מבחינה מקצועית המטרה שלי היא לתת לשחקניות כלים מקצועיים להשתפר ולכן יש צוות מקצועי גדול, מאמן שוערות וגם צילומים ותקצירים, שכל שחקנית מקבלת כדי לנתח את הביצועים שלה ולהבין איך להשתפר. פרט לכך יש לנו הסכמים עם אוניברסיטאות בארה"ב, ושחקניות שלנו יכולות לקבל מהן מלגות הצטיינות בספורט".  

יש שחקניות ממעגן מיכאל? 

"כרגע אני זוכרת 3-2 במחלקת הנוער. אני מקווה שהכתבה תגרום לבנות נוספות להצטרף אלינו וגם תוביל להגדלת כמות הצופים במשחקים. חלק מהשחקניות מגיעות מיישובים באזור וחלק מהמגזר הערבי". 

יש התקדמות בסיקור כדורגל הנשים בישראל? 

"אני חושבת שכן אבל ישראל עדיין רחוקה מאוד מאירופה. לאחרונה שודר פה משחק נשים החל מהדקה ה-30 בשל התחייבויות קודמות של הערוץ המשדר. אני לא חושבת שמצב דומה היה קורה במשחק גברים. יש לי ניסיון עם התקשורת הספרדית, והמצב שם טוב בהרבה".  

כדורגלנים מהקיבוץ | צילום: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן