יבול שיא
הרפת והחלב
יעל בן משה 1 דוכן

"לפיד לא יוכל להרכיב ממשלה עם 61 ח"כים, אבל גנץ יוכל"

6 דק' קריאה

שיתוף:

היא מתמקדת בקידום הגליל, לא מודאגת מהסקרים שמנבאים 12 מנדטים וחושבת שבני גנץ יוכל להקים את הממשלה הבאה. יעל רון בן משה מגעתון, מקום 15 במחנה הממלכתי, מתכוונת לעבוד קשה כדי להיכנס לכנסת הבאה

לח"כ יעל רון בן משה ("המחנה הממלכתי"), בת וחברת קיבוץ געתון, יש הרבה מה לומר כשמעלים בפניה את טענת מפלגת העבודה לפיה מפלגת כחול לבן, שבה היא חברה, סטתה חזק ימינה כשהתאחדה עם "תקווה חדשה" של גדעון סער. גם על הטענה שצירופו של גדי איזנקוט, בעל הדעות היוניות, לא שינה את המצב, לפיו אסור להזכיר במצע מפלגת המחנה הממלכתי את המילים "מדינה פלסטינאית" ו"הסדר מדיני" ויש להסתפק במושג העמום "צמצום הסכסוך", יש לה תשובה, ובהרחבה. 

במרכז המפה הפוליטית 

"אנחנו מפלגה שנמצאת בדיוק במרכז המפה הפוליטית", היא אומרת, "כל השיח על ימין ושמאל הוא שיח שקשה להשתחרר ממנו, אבל ממשלת השינוי כבר לא התנהלה על פיו. איילת שקד הפכה לשמאל? ניצן הורוביץ הפך לימין? זה שיח שבעיניי פחות נכון בשנים האחרונות, בטח כשאנחנו יודעים שיש בישראל מפלגות עם תפיסה מדינית ימנית ותפיסה כלכלית שמאלית ולהפך. זה גם השורש של הפלונטר הפוליטי שאנחנו לא מצליחים לצאת ממנו, כי אנחנו נשארים בתבניות האלו כשאנחנו מנסים לבנות קואליציה. איילת שקד היא ימין, אלון שוסטר הוא מרכז, ומיכל רוזין היא שמאל, וכולם נמצאים בקואליציה שהיא טובה למדינת ישראל. יתרה מזאת, לפני שלוש שנים וחצי היו במפלגת כחול לבן, גם אלון שוסטר וגם בוגי יעלון שהתפיסות המדיניות שלהם מנוגדות, וגם אז שאלו אותנו אותה שאלה. יש לנו קו ברור. גם כשהיינו בכחול לבן הגדולה עם יועז הנדל וצביקה האוזר, אמרנו להם שלא יהיה סיפוח של השטחים, ומצד שני, כרגע לא רלוונטי לדבר על קווי 67'. אין כרגע היתכנות למשא ומתן על שלום. לכן מה שאפשר לעשות זה להניח תשתית לכך שמתי שהוא יהיה הסדר מדיני, ויהיו פה שתי ישויות מדיניות שאחת מהן היא ישראל, והשנייה, ישות פלסטינית שאני לא יודעת איך היא תתארגן". 

ובינתיים מותר לדבר רק על צמצום הסכסוך. 

"אנחנו כבר שלוש שנים וחצי מדברים על צמצום הסכסוך, ואנחנו מאוד שמחים שלשיח הזה מצטרפים אנשים פוליטיים נוספים כמו גדעון סער וזאב אלקין. אני חושבת שזו הוכחה למנהיגות של בני גנץ ולכוח של המרכז הישראלי, שלא מדבר על סיפוח מצד אחד, ולא על הסכם שלום מצד שני, אלא על צמצום הסכסוך והנחת תשתית אזרחית-כלכלית, שתאפשר גם לנו וגם לשכנים שלנו לחיות בשקט ובשגשוג. התוצאות של מבצע שומר החומות בעזה מוכיחות את זה. כשהנחנו את התשתית האזרחית-כלכלית, ולחמאס היה מה להפסיד, כי יש פועלים פלסטיניים שנכנסים לעבוד בישראל, יש אפשרות לייבא ולייצא, ויש הסכמים סביב הדלק, אז החמאס לא נכנס למערכה. ועם זאת, צה"ל ממשיך להכות באויבנו יותר משעשה בממשלות אחרות. אצלנו דין עפיפון כדין רקטה, ודין שדרות כדין תל אביב, ואנחנו לא מחכים שיכו בנו. אנחנו נוקטים ביד ביטחונית קשה, וזה לא ימין מדיני אלא שמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל, ויד אזרחית-כלכלית נדיבה". 

אישה, צעירה, חברת קיבוץ, תושבת הגליל 

היא בת 43, נשואה לדורון, בנו של צבילי בן משה שהיה מזכיר התק"ם, והם הורים לשלושה. בעבר ניהלה תוכניות תעסוקה בג'וינט ישראל וכן עבדה בשב"כ ובמשרד ראש הממשלה. בפברואר 2015 מונתה לניהול שותפות אזורית באשכול רשויות גליל מערבי. במסגרת תפקידה ניהלה תקציב שנתי של כ-80 מיליון ש"ח, שהתחלק בין 13 ערים ורשויות מקומיות. דרך הממונים עליה, ראש העיר מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט, ולאחר מכן ראש העיר עכו, שמעון לנקרי, הכירה גם בעלי תפקידים פוליטיים ובהם בני גנץ, שהציע לה להצטרף למפלגתו חוסן לישראל. השילוב של היותה תושבת הגליל, חברת קיבוץ, אישה וצעירה, הביא להצבתה בינואר 2020, לקראת הבחירות לכנסת ה-23, במקום ה-40 ברשימת כחול לבן, מטעם מפלגת חוסן לישראל. הרשימה זכתה ל-33 מנדטים. בהמשך, פרשה חברת כנסת אחת שנבחרה מטעם הרשימה וחמישה אחרים התפטרו במסגרת החוק הנורווגי. כך, רון בן משה נכנסה לכנסת לאחר התפטרותו של חבר הכנסת עפר שלח. לקראת הבחירות לכנסת ה-24, הוצבה במקום השמיני ברשימת כחול לבן ונבחרה לכנסת לאחר שהמפלגה זכתה בשמונה מנדטים. בכנסת זו היא משמשת כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, חברה בוועדת הכספים ומזכ"לית מפלגת כחול לבן.  

מה למדת על הכנסת בשנתיים שאת מכהנת בה? 

"למדתי שיש לחבר כנסת כוח אדיר להשפיע על סדר היום, ושיש עוד 119 חברי כנסת שכל אחד מהם רוצה להשפיע על פי השקפת עולמו, ולכן הרבה מאד דברים מקדמים ביחד גם בתוך הקואליציה וגם בחיבורים עם האופוזיציה. חלק גדול מהדברים שהצלחתי לקדם וקשורים לגליל, נעשו בשיתוף פעולה עם חברי כנסת מהאופוזיציה".  

כפי שציינה, מתמקדת ח"כ רון בן משה בקידום הגליל, ובתוך זה היא בחרה לעסוק בפיתוח כלכלי, שירותי בריאות ותחבורה. את הנושאים האלו היא מקדמת הן כחברה בוועדת הכספים והן כיו"ר הוועדה לפניות הציבור. הוועדה עוסקת בנושאים המגיעים מהציבור, מחברי הכנסת ומיו"ר הוועדה. "חלק מהנושאים שעסקנו בהם הם פניות פרטניות מהציבור, שנפתרו מאחורי הקלעים בלי דיונים ובלי תקשורת", היא מספרת, "וחלק הם נושאים שאני בחרתי להעלות לשולחן הדיונים כמו למשל פריסת האמבולנסים בגליל ובערבה, התשלום לכביש שש בקטעים הצפוניים, גביית הקנסות בכביש שש ועוד". 

את נמצאת בקשר עם התנועה הקיבוצית? 

"כחברת כנסת אני חברה במזכירות התנועה, ואני משתתפת בחלק מישיבות המזכירות ככל שלוח הזמנים שלי מאפשר, וככל שיש נושאים שעבורם אני מפנה זמן במיוחד. היה לי מאוד חשוב להיות בדיונים שעסקו בהקמת קיבוץ חדש בנגב, אני בעד המהלך הזה. אני גם שותפה מלאה לכל מה שקשור למאבק ברפורמה הכפויה בחקלאות. הייתי גם שותפה עם אלון שוסטר בחקיקה שמגדילה את מספר הקיבוצים והיישובים הקהילתיים הזכאים לקיים ועדות קבלה, וזאת בניגוד לחלק מחברי הכנסת מהקיבוצים, נציגי העבודה ומרצ, שלא תמכו ביוזמה הזאת. היה לי חשוב לאפשר את שימור הקהילתיות, כמובן עם איזונים ובלמים".   

עסקת גם בנושא חלופת האגודה שנתקלה בקשיים מצד רמ"י? 

"מי שמרכז אצלנו את נושא המרחב הכפרי הוא אלון שוסטר. אנחנו בסך הכול שמונה חברי כנסת, ואי אפשר שכולם יעסקו בכל דבר. עסקתי בנושא הזה כשהוא פנה אליי, וזה היה בתיאום איתו. אני מניחה שהוא יעסוק במרחב הכפרי גם בכנסת הבאה". 

לא מודאגת מהסקרים 

מלבד החברות בכנסת משמשת רון בן משה גם כמזכ"לית כחול לבן, ובמסגרת תפקידה היא מנהלת את ענייני המפלגה, ובהם בניית אסטרטגיה, ניהול תקציב, ניהול העובדים, קשר עם הספקים, קשר עם פעילים וראשי מטות השטח, ניהול מסד הנתונים והדוברות.   

בכנסת הנוכחית יש לכחול לבן ותקווה חדשה 14 ח"כים. איך את מסבירה את זה שלאחר האיחוד וצירוף גדי איזנקוט יש לכם בסקרים 13-12 ח"כים בלבד? 

"קודם כול, אני מאוד שמחה על ההצטרפות של גדי איזנקוט לזירה הפוליטית החשובה, ועוד יותר שמחה שהוא בחר להצטרף למחנה הממלכתי ושהוא מאמין במנהיגות של בני גנץ, היחיד שיכול להרכיב את הממשלה הבאה. בבחירות הקודמות הסקרים הראו שאנחנו על סף אחוז החסימה, ובסופו של דבר סיימנו עם שמונה מנדטים. כמזכ"לית המפלגה אני מכירה מאד בערך המקצועי של הסקרים וחושבת שזה כלי עבודה חשוב, אבל זה לא חזות הכל. אנחנו יודעים שכ-20 עד 30 אחוזים מהמצביעים, שזה שישה מנדטים, עדיין לא יודעים למי הם יצביעו. אני מאמינה שחלק גדול מהמנדטים האלו יגיעו אלינו. יש ציבורים שהם משמעותיים עבורנו כדי למנוע מ'בלוק ביבי' לקבל 61 מנדטים, הם יצביעו לגנץ כמי שישרת בצורה הטובה ביותר את מדינת ישראל בממשלה יציבה ומתפקדת לארבע שנים. מדובר באנשי ימין שלא רוצים את ביבי ולא רוצים שבן גביר יהיה בממשלה. לכן אני לא מודאגת מהסקרים". 

מפלגת הרוח הציונית וגם נתניהו מדברים על ממשלת אחדות שתכלול את הליכוד והמחנה הממלכתי. האם תשקלו את זה בחיוב אם יובטח לגנץ להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה, על מנת למנוע סבב בחירות שישי? 

"אתה בעצם אומר, או שביבי מקים ממשלה עם 61 מנדטים, או שהולכים לבחירות שישיות. אני אומרת שיש עוד תרחישים. יאיר לפיד לא יוכל להרכיב ממשלה עם 61 ח"כים, אבל בני גנץ יוכל לעשות את זה. הוא ירכיב ממשלה רחבה ויציבה לארבע שנים". 

אני שואל אם תשבו בממשלה עם הליכוד בראשות נתניהו? 

"אנחנו לא פוסלים את הליכוד כשותף בממשלה, אבל אמרנו ואנחנו ממשיכים להגיד שלא נעשה רוטציה עם ביבי. לא אם גנץ יהיה ראשון, ולא אם הוא יהיה שני. אם כל המטרה שלנו היא שבני גנץ יהיה ראש ממשלה, לא היינו הולכים למערכת הבחירות הנוכחית. הרי הציעו לנו את זה כל הזמן מאז שהסתיימו הבחירות הרביעיות, במשך כל תקופת כהונת הממשלה הנוכחית עד לימים ספורים לפני פיזור הכנסת. כנראה שיש מי שמעוניין להציג את זה שאו שנתניהו מרכיב ממשלה או שהולכים לבחירות שישיות, כדי שבתקשורת לא ידברו על החלופה הנוספת שבה בני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא. הוא יודע להביא אנשים שמאמינים בו כמנהיג. גדעון סער וזאב אלקין הגיעו אליו מהליכוד דרך תקווה חדשה, ואני מאמינה שיום אחרי הבחירות יגיעו אליו ח"כים נוספים מהימין".

יעל בן משה 2 עם בני גנץ
יעל רון בן משה עם בני גנץ ביציאה מחדר האוכל בבארי. בני גנץ יכול. צילום: אליסף רובינשטיין

מקום 15 ברשימה 

לדברי ח"כ רון בן משה מדברים בכחול לבן על העמקת הדמוקרטיה במפלגה, ובמסגרת זו כונסה בשנה האחרונה אסיפת המפלגה ומונתה ועדת ביקורת ומבקר פנים. "אנחנו מפלגה צעירה שבונה את מוסדותיה", היא מציינת, "התכנון היה בכל מקרה להעמיק את הדמוקרטיה במוסדות המפלגה, ועם הכניסה של איזנקוט למערכה גם פרסמנו את ההסכם איתו שאומר שנקיים פריימריז במפלגה בלוחות הזמנים שהגדרנו בהסכם". 

במרצ לא מצליח להיבחר חבר קיבוץ בפריימריז כבר הרבה שנים. את חושבת שאת ואלון שוסטר תשמרו על ייצוג קיבוצי גבוה גם כשיהיו אצלכם פריימריז? 

"עצוב לי מאוד שבמרצ לא נבחר אף חבר קיבוץ למרות שיש שם הרבה מתפקדים מהתנועה הקיבוצית. לגבי אלון ולגביי, אני חושבת שחוץ מזה ששנינו קיבוצניקים, ושאנחנו מייצגים נאמנה קיבוצניקים וקיבוצניקיות, ומייצגים את התנועה הקיבוצית ואת המגזר הכפרי, אנחנו מביאים עוד הרבה מאד ערך: אלון כסגן שר הביטחון, תושב עוטף עזה, וכמי שהיה שר החקלאות, ראש המועצה האזורית שער הנגב ואיש חינוך, ואני מביאה את הרקורד שלי שהוא אחר לגמרי, תושבת הגליל, אישה, ובעבר עובדת בשב"כ ומנכ"לית בשלטון המקומי, שעוסקת בכנסת בנושאים כלכליים וחברתיים שונים מאלו שאלון עוסק בהם. אני בטוחה שכשיהיו פריימריז במחנה הממלכתי כל אחד מאיתנו יידע להיערך לקראתם, ואני מודה שזה ממש לא מדאיג אותי. שותף כמו אלון שוסטר לקידום העניינים של הקיבוצים, של המרחב הכפרי ושל הנגב והגליל, מכפיל כוח ותעודת כבוד. זה תענוג לעבוד איתו והלוואי ויצטרפו לכנסת קיבוצניקים נוספים". 

ביום שלישי שעבר נערך כנס השקת קמפיין הבחירות של המחנה הממלכתי, ובו פורסמה רשימת המועמדים של המפלגה לכנסת העשרים וחמש. שוסטר הוצב במקום ה-12 מטעם כחול לבן ברשימה המאוחדת ויעל רון בן משה הוצבה במקום ה-15. נכון לעכשיו, על פי סקרי הבחירות, רוב הסיכויים ששוסטר ייבחר שוב לכנסת, מקומה של רון בן משה עדיין מוטל בספק. על פי ניסיונה ממערכת הבחירות הקודמת היא מאמינה שמספר המנדטים של מפלגתה יהיה גדול יותר, ובכל זאת היא אומרת שהיא מתכוונת לעבוד קשה בקמפיין כדי להבטיח את מקומה בכנסת הבאה. האם היא תצליח להיבחר ולשמור על הייצוג הקיבוצי? בקרוב נדע.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן