יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מסך 2023 02 14 090257

מדינה בהפגנה 

2 דק' קריאה

שיתוף:

התנועה הקיבוצית הצטרפה ליוזמת ההשבתה ביום שני השבוע

לאות מחאה על תחילת החקיקה והדיונים בוועדת החוקה בכנסת בנוגע לחוקים העוסקים ברפורמה המתוכננת במערכת המשפט נערכה ביום ב' השבתה במשק. כ-40 ארגונים שונים ובהם התנועה לאיכות השלטון, "הדגלים השחורים", ארגוני להט"ב ועוד איחדו כוחות ולקחו חלק במחאה העממית. 21 שיירות יצאו ביום שני בבוקר מ-21 נקודות מפגש ברחבי הארץ לכיוון הכנסת בירושלים במחאה נגד תוכנית שר המשפטים לוין לשינויים במערכת המשפט.  

התנועה הקיבוצית הודיעה על הצטרפותה ליוזמת ההשבתה וניר מאיר, מזכ"ל התנועה, יצא בקריאה לקיבוצים להשבית את המשק הקיבוצי. במכתב לקיבוצים שכותרתו "יוצאים להציל את הדמוקרטיה הישראלית", קרא מאיר לכמה שיותר קיבוצים "להצטרף למחאה האדירה להצלת הדמוקרטיה הישראלית, ולהשבית את כל ענפי המשק הקיבוצי ובקהילה, כמחאה נגד מהלכי החקיקה הברוטליים של הממשלה להפיכה משטרית בישראל". עוד ציין כי "כל השבתה חשובה. כל צעד של התנגדות – אישי וקבוצתי – חשוב ותורם. אלה ימים גורליים למשטר בישראל. אפשר להצטרף להפגנת הענק בירושלים, להפגנה בעיר או בצומת הקרובה לקיבוץ, או להצטרף לאחת משיירות כלי הרכב וכלים חקלאיים שינועו על כבישים מרכזיים בדרך לירושלים. זה הזמן של כולנו להשפיע ולמנוע את אובדן הזכויות בדמוקרטיה העדינה שלנו!". 

"אסור לנו לעמוד מנגד" 

אחד מפעילי המחאה הוא חיים חבלין (56) מהגושרים, מנהל תחום חקלאות בתנועה הקיבוצית, שהצטרף לשיירה של הגליל העליון שיצאה מאזור אגמון החולה. "התנועה הקיבוצית אומנם לא מובילה את המחאה, אך אנחנו בהחלט פעילים ועושים מה שאפשר להעצים אותה". 

הושמעו טענות בעיתון על כך. למה בעצם התנועה הקיבוצית אינה מובילה את המחאה? 

"אנחנו בערך אחוז וחצי מכלל האוכלוסייה בישראל וגם אנחנו, הקיבוצים, כבר לא חברה הומוגנית כפי שהיינו בעבר. זו אינה מחאה סקטוריאלית, זו מחאה על דמותה של המדינה, ולכן אנחנו תומכים ומעודדים שיצטרפו כמה שיותר חברי קיבוצים למחאה על דמותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". 

הודעות הופצו לכלל הקיבוצים ברחבי הארץ ובקיבוצים שונים אף יצאו מכתבים לחברים מהנהלת הקיבוץ הקוראים לחברי הקיבוץ לקחת חלק במחאה, כולל ארגון הסעות והשבתת ענפי הקיבוץ במהלך היום. "זוהי שעה קריטית לעתיד המדינה ואסור לנו לעמוד מנגד" נכתב באחד הקיבוצים במכתב שיצא לחברים מטעם הנהלת הקיבוץ. "בשם הנהלת הקיבוץ, אני קורא לציבור החברים להצטרף לצעדי המחאה ולעשות ככל שניתן, ללא אלימות, אך בכל הנחישות – על מנת לעצור את מהלכי הממשלה לריסוק הדמוקרטיה". 

"אנחנו כקיבוצניקים מצטרפים למחאות" אומר חיים חבלין, "שלחנו לכל הקיבוצים מודעות על מנת שישתתפו ובחלק מהשיירות יעלו לכבישים גם טרקטורים ומכונות חקלאיות. זו מחאה לטווח ארוך, היא לא מתחילה ונגמרת עכשיו, אלא אם יהיה טוויסט בעלילה. יותר אנשים, ובתוכם גם חברי קיבוצים, מתחילים להבין שהבועה שהם חיים בתוכה עומדת להתפוצץ. אני משתתף בהפגנות בימי שבת, והרבה עוזבים את הבית החמים והנעים ויוצאים להפגין כי מבינים שזה עניין רציני". 

בשעה שמונה בבוקר התכנסו השיירות בנקודות המפגש השונות הפזורות מצפון עד דרום ובתשע יצאו לדרכים. עשרות אלפי מפגינים הגיעו ברכבים, באוטובוסים וברכבות שתוגברו במהלך היום להפגנה שנערכה בצוהריים מול רחבת הכנסת. הערכה היא שכ-15,000 קיבוצניקים וקיבוצניקיות לקחו חלק בהפגנה. 

ובעוד שיירות המחאה בדרכן, ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה בשני בבוקר בקריאה ראשונה שניים מסעיפי הרפורמה: שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ואיסור על התערבות בג"ץ בחוקי יסוד. תשעה מחברי הוועדה תמכו בהצעה ושבעה התנגדו לה. קדמה להצבעות מהומה שכללה צעקות והרחקת חברי כנסת מהאופוזיציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן