יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 01 31 112305

מה לא יקרה במשמרת שלהם, ומה כן

3 דק' קריאה

שיתוף:

אל מול מעמדה של ישראל בעולם שהולך ומתערער, מקדמת ממשלתנו מגוון תוכניות שישנו את המצב. לרעה * מדוע באמת סוגרים את התאגיד?

צעד לפני התהום 

יתכן שלא כל קוראי המדור הזה ערים לעובדה, שבממשלת ישראל החדשה מכהנים גם שר לביטחון לאומי וגם שר לחוסן לאומי. השר הוא יצחק וסרלאוף, גם הוא כמו השר לביטחון לאומי חבר בעוצמה יהודית, ותוארו הרשמי: שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. 

השבוע ביקר השר וסרלאוף בשתי התנחלויות בדרום הר חברון, עשהאל ואביגיל, שתיהן התחילו את דרכן כמאחזים בלתי חוקיים כמובן, והשמיע שם את ההצהרה הבאה: "ההתיישבות הצעירה הוקמה  בתמיכת הממשלה, ולא יקרה שבמשמרת שלנו אין תשתיות, מים וחשמל בצורה מסודרת, לתושבים שקופאים בימות החורף הקרים, בעוד ביישובי הפזורה הבלתי חוקיים, המים זורמים ויש חשמל  לכמה פחונים".  

אז ככה: אילו עשהאל ואביגיל היו מוקמות כחוק, היו בהן גם חשמל וגם מים זורמים. העובדה שאין בהם, היא ההוכחה הבדוקה לכך שהם הוקמו בלי שקיבלו את ברכת הממשלה. החלק היותר משעשע בדברי השר הוא המשפט המסיים, על החשמל שיש ביישובי הפזורה "לכמה פחונים". אין ספק שתושבי עשהאל ואביגיל מתבוננים בקנאה בלתי מוסתרת באיכות החיים של יושבי הפחונים בפזורה. 

לא עוד. לא במשמרת שלהם. התוכנית להכשרת עשרות יישובים ביו"ש, בעלות של מיליארדי שקלים, יוצאת לדרך. לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ועוצמה יהודית, הממשלה התחייבה להתחיל בהסדרת ההתיישבות הצעירה בתוך 30 יום מהקמתה ובתום שנה וחצי כל היישובים והמאחזים הבלתי חוקיים יהיו מוסדרים, כולל חיבורים למים וחשמל, הקמת מבני ציבור ותשתיות חיוניות.  

 נבהיר: כדי לחזק מהלכים מעודדי תמיכה בישראל ומשפרי מעמדה המתערער בעולם, החליטה הממשלה לבצע תנועת מלקחיים כפולה –להתניע רפורמה לריסוק מערכת המשפט, ובו-זמנית לבצע סיפוח בפועל של הגדה המערבית. הסיפוח מקודם בשלושה ערוצים – הוצאת המנהל האזרחי ביו"ש מאחריותו של שר הביטחון והעברתו לפיקודו של בצלאל סמוטריץ', מסירת מג"ב לשליטתו של איתמר בן גביר, והאצה של התוכנית להסדרת ההתיישבות הצעירה, הכוללת הזרמת מיליארדי שקלים להתנחלויות ומאחזים בלתי חוקיים.  

שני אפיקי הפעולה האלה, בתוספת מהלכים נלווים כמו הצעת החוק לפסילת חברי הכנסת הערבים שהגיש השבוע יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד, ו/או התוכנית לסגירת תאגיד השידור הציבורי אותה מוביל שר התקשורת שלמה קרעי, ו/או הגבלת זכויות הלהט"בים בישראל בנוסח חזונו של סגן השר אבי מעוז, ו/או שינוי הסטאטוס-קוו בהר הבית אליו מכוון איתמר בן גביר, יביאו את מדינת ישראל למקום שהיא מעולם לא הייתה בו, אליו רק ממשלת ימין על מלא מלא יכולה להוביל. ישנן מדינות שהייתה בהן דמוקרטיה ואיננה עוד, מה שפגע קשות בכלכלתן. מדינה שבנוסף לכך גם מקיימת עשרות שנים שליטה על עם אחר, זה ייחודי לנו.  

ארגנטינה היא דוגמא טובה. קרוב ל-90 אחוזים אינפלציה בסוף 2022. פרופ' מנואל טרכטנברג, מהחותמים על עצומת הכלכלנים שהתריעו מפני פגיעה קשה במשק בשל המהלכים להחלשת מערכת המשפט, התארח בחמישי האחרון באולפן עובדה והסביר מדוע חתם. בסוף הריאיון הקצר, אמרה לו אילנה דיין: "שנינו נולדנו בארגנטינה ואם יש משהו שברור לגבי ארגנטינה, שיש בה הרבה דברים נפלאים, אבל לשמור על הדמוקרטיה שלה היא לא יודעת. פעם אחר פעם היא נחטפת על ידי גורמים אפלים. אתה חושש שזה מה שיכול לקרות כאן?". פרופ' טרכטנברג השיב: "אני מאמין באמונה שלמה במדינה הזאת. ביכולת של המדינה הזאת לקחת צעד אחורה לפני התהום. במדינת ישראל זה לא יקרה, כי אנחנו ברחובות, אנחנו בעצומות, הציבור הישראלי מגלה את העוצמות שיש בו כדי להגיד – עד כאן. זה לא יקרה".  

קנינו.  

אבל הם גזענים 

יותר מ-200 זמרים ומוזיקאים חתמו בשבוע שעבר על עצומה נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי. "תקשורת חופשית ושידור ציבורי הם מאבני הייסוד של הדמוקרטיה", נאמר בעצומה, "ולא במקרה מי שמנסה לחולל הפיכה משטרית ולרוקן את הדמוקרטיה מתוכן, בחר לו את חיסול השידור הציבורי כאחת ממטרותיו הראשונות". חלק מהחותמים גם הודיעו שהם מתכוונים להגיע להפגנה במוצאי שבת ברח' קפלן בתל אביב. 

שרת ההסברה, גלית דיסטל אטבריאן, זכתה למספר ראיונות בסוף השבוע, בין היתר ב"ישראל היום". היא נשאלה על הכוונות לסגור את התאגיד, לא הכחישה, והסבירה: "יש פה משאב חשוב עם אלמנט טראגי. כי מבחינה טלוויזיונית הם מצוינים ויש שם אנשים  מקצועיים. אבל הם גזענים. בתאגיד אחת הסיסמאות הייתה גיוון חברתי. הם דאגו לגיוון המגדר ותתי המגדר. הש"סניק היחיד ששונא את נתניהו קיבל שם ייצוג".  

הש"סניק היחיד ששונא את נתניהו שקיבל שם ייצוג הוא יגאל גוואטה, שקיבל בכאן 11 את התוכנית "האזרח גוואטה". המגדר ותתי המגדר ששולבו בתאגיד הם כמובן מתנגדיו של נתניהו. אין בתאגיד מקום לביביסטים, גלית דיסטל אטבריאן למדה את זה על בשרה. בעבר, כשחרב הסגירה על התאגיד הונפה, הם קראו לה מהר "שתעשה שם דברים". אבל "ברגע שהחרב הוסרה – הביביסטית הוסרה איתה. למה שהפעם זה יהיה שונה?"  

גזענים ללא ספק. התאגיד הוא רשת הטלוויזיה היחידה והראשונה בישראל, שבחרה להציב בעמדת מפתח של הגשת חדשות ופרשנות, צעיר ערבי ממזרח ירושלים, סולימן מסוודה.  צריך יותר מזה על מנת להוכיח את גזענותם? צריך יותר מזה על מנת להצדיק את סגירתם? 

השאלה שהייתה דיסטל אטבריאן צריכה להישאל ולא נשאלה – האם תכנית הממשלה לסגור את התאגיד נועדה בעיקר על מנת לאפשר העברת תקציבי מדינה בגובה מאות מיליוני שקלים מהתאגיד לערוץ 14? היא הייתה מכחישה כמובן, אבל זה כנראה מה שהולך לקרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן