יבול שיא
הרפת והחלב
1 ברגיל

מחוז הקיבוצים: מלחמת זכות השיבה

3 דק' קריאה

שיתוף:

הבחירות לכנסת קרבות ומחוז הקיבוצים בעבודה עדיין על הבנקט: לא מתוקצב וללא תקן לתפקיד המזכיר. פרק 231 א' בסאגה 

מחוז הקיבוצים ב"עבודה" חנך לאחרונה עוד פרק בסיפור הנכבה שלו ומלחמתו על זכות השיבה. להלן תקציר הפרק הקודם (היו רבים לפניו): בינואר 2022 פנו 105 חברים במכתב למזכ"ל ניר מאיר בדרישה לשוב ולדון על מעמדו ותפקידו של מחוז הקיבוצים ב"עבודה" כפי שנקבע במועצת התנועה. "אנו חשים כמי שנבעטו החוצה ממסגרת התנועה ועומדים על כך שהחלטות המועצה יתקיימו כלשונן, הם כתבו".  

הבעיה הייתה עצם ההכרה בלגיטימיות של המחוז, שהייתה עד אז מובנת מאליה, ומתן תקן ליואב מרגלית (נצר סרני) שנבחר בדצמבר 2021 (יחד עם דורון פז ממגל) למזכיר המחוז. עד היום הוא פועל בהתנדבות ולא מתוקצב. הכותבים הסתמכו במכתבם על החלטות מועצה בדבר המשך קיומו של המחוז ועל היותה של המשנה הדס דניאלי ילין בצוות שגיבש את ההחלטות בדבר מעמדו, שאינן ממומשות.   

תגובת מטה התנועה הייתה: "בוצע שינוי אסטרטגי בתפיסת ההפעלה והתפקיד של המחלקה הפוליטית בתנועה, שינוי שזכה לרוב עצום במועצת התנועה. המחלקה הפוליטית משרתת כעת את האינטרסים של כלל חברי הקיבוצים מול כלל המפלגות ולא רק אינטרסים של חברי מפלגה אחת (העבודה) – חשובה ככל שתהיה. אנו משתתפים בצערם של מיעוט זניח של עסקנים המסרב להפנים שהמציאות השתנתה ומנסים בכל דרך ליהנות מכספי משלם המיסים הקיבוצי למילוי אינטרסים הפרטיים שלהם". 

*** 

תגובת מטה התנועה עוררה כעס ציבורי גדול ומכתבי תגובה חריפים. הפסקה: "מיעוט זניח של עסקנים המנסים ליהנות מכספי משלם המיסים הקיבוצי", הייתה פוגענית במיוחד. בפני אלישע שפירא, אחד מ-105 החותמים, מזכיר תנועה לשעבר ויו"ר יד טבנקין , התנצל ניר מאיר, באופן אישי. טוב, אלישע חשוב.   

מעשית ביקש ניר מאיר מנציגי החותמים, גברי ברגיל, יו"ר המחוז ויואב מרגלית, להגיש בקשה מטעם חמישה קיבוצים לקיום דיון מחודש בנושא חזרתו לשגרה של מחוז הקיבוצים במחלקה הפוליטית.       

ב-30.6, כמה חודשים לאחר מכתב ה-105, הגישו ברגיל ומרגלית את הדרישה לדיון חוזר מטעם הקיבוצים: שער הגולן, יטבתה, יזרעאל, רמת רחל ונצר סרני.  

לכייל את המצפן שמאלה 

במכתב ששלחו  לניר מאיר הם כתבו: "למרות שתקנון התנועה לא מחייב הליך שכזה, פנינו לקיבוצים בנושא ואנו מצרפים למכתב זה את בקשתם לקיים את הדיון במזכירות. בקשתנו היא מאוד פשוטה ויסודית. על מזכירות התנועה ליישם את החלטות מועצת התנועה! 

בהחלטה שניסח צוות משותף לתנועה הקיבוצית ולמחלקות הפוליטיות של מפלגות העבודה ומרצ ואושרה על ידי מזכירות התנועה, נכתב בין היתר: 'יש לקדם את המעורבות הפוליטית של חברי הקיבוצים בכלל המפלגות הציוניות המשתייכות לגוש המרכז שמאל, תוך שימור מחוזות הקיבוצים במפלגות העבודה ומרצ'. כאן המקום לציין שהמחלקה הפוליטית של מרצ היא עדיין חלק מפעילות התנועה בהתאם לאותה החלטה. (כל ההדגשות במקור ע.ד) 

יתרה מכך, בידיעה של התנועה ל 'הזמן הירוק' (3.12.20) לאחר אישור ההחלטה המועצה, מצוין כי הכוונה היא לשמר את מחוזות הקיבוצים במפלגות הקיימות כשהמשנה הדס ילין מסבירה כי אין החלטה למחוק את הקיים. 

אנו מבקשים להופיע בפני מזכירות התנועה בתקווה להגיע הפעם להבנות הנדרשות. כל בקשתנו כאמור היא לקיים את החלטות מועצת התנועה". 

*** 

לאיזה בחירות מכוונים? 

הפניה הזאת בעניין המחוז מגיעה קצת אחרי ההחלטה על קיום בחירות כלליות בנובמבר 2022 והצורך להיערך אליהן. בהינתן העובדה שקולקטיביות רעיונית כבר אין מזמן והנטייה של מצביעים רבים בקיבוצים היא להתפזר בין המפלגות, עדיין יש לשאול האם לא ראוי שהמצפן שלנו יכויל לכיוון מפלגות השמאל המקיימות משטר בחירות דמוקרטי. ח"כים, גם קיבוציים, שלא נבחרו, אלא מונו בידי ראש המפלגה, יהיו מחויבים ברגע האמת להוראתו, לא לחברי הקיבוצים ולתנועה. אנחנו צריכים כמה חברי אמת שתמיכתם בעניין הקיבוצי איננה מותנית בהוראות מלמעלה. נציגי יש עתיד לא היו בסביבה בנושא  קרקעות שער הנגב ובהחלטות על יבוא התוצרת החקלאית.  

תמצית סיפורו של  מחוז הקיבוצים הוא שהתנועה לא מקיימת את ההחלטות שבעצמה קיבלה ועכשיו אולי תדון באם לקבל מחדש את ההחלטות שלא ביטלה. זה יכול להזכיר פרק מחכמי חלם, אך מסתתר כאן משחק של כיפופי ידיים שמניעיו אישיים והוא קשור, לדעתי, לבחירות למזכ"ל התנועה, שיתקיימו בפברואר 2023, לא לבחירות לכנסת בנובמבר 2022.  

*** 

חללי הגאדג'ט 

זה קורה לי בעקבות כל ידיעה על נהג שנהרג בעקבות שימוש בנייד תוך כדי נהיגה ובעיקר בעקבות מותו של ילד שההורים שכחו ברכבם: מחיר השפעתם של הגאדג'טים (מוצרים לא בהכרח חיוניים, המבוססים על פטנט טכנולוגי) על חיינו. 

ברור שהם מועילים לנו, ברור שהם חוסכים זמן. מצד שני "הם מייבשים את השכל". המיומנות לנהוג לפי מפה דהתה עם בוא ה-Waze. את יום ההולדת של חבר מזכיר לי הפייסבוק, התור לרופא (יש הרבה) נמצא בטלפון הנייד. הגאדג'טים הם חלק מחיינו. כמעט חלק מאתנו.  

עם זאת הקלות שבה נשכחים תינוקות אל מותם מעלה בי הרהור שמא על גאדג'ט אחד מוטב לוותר – על שלט של המכונית. לו ההורה היה נועל את האוטו עם מפתח "כמו פעם", קרוב לוודאי שהיה מגלה כי "שכח" ילד באוטו. 

אלא שבמקום הפתרון הפשוט הזה, מחפשים גאדג'ט נוסף, גלאי חום או מד חמצן. גאדג'ט נגד גאדג'ט. אני נטפל לשלט של הרכב, כי המחיר בין התועלת שהוא מביא לגדול האסון שבידו לגרום הוא ממש קטן. בזבזו חצי דקה על נעילת האוטו, ומנעו אסון שיעיב על חייכם לתמיד.            

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן