יבול שיא
הרפת והחלב
מחזירים את המים לבית שאן

תקציב של 40 מיליון שקלים הוקצה לפרויקט הזרמת מים לבית שאן

4 דק' קריאה

שיתוף:

"מחזירים את המים לבית שאן", "מי נחל האסי יזרמו לבית שאן" היו הכותרות שבישרו לאחרונה על פרויקט ענק שתוקצב ב 40,000,000 שקלים ע"י קק"ל לשנת 2022, תקציב המאפשר להוציא לפועל תוכנית שאפתנית של ראש העיר בית שאן ז'קי לוי לפתח פארק מים בבית שאן לבילוי ונופש והזרמת מים ברחובות העיר שישפכו בסופו של יום לנחל חרוד ולירדן

מחזירים את המים לבית שאן

מאחורי המהלך של אישור התקציב עומד יעקב בכר מקיבוץ מענית שבין שלל תפקידיו- יו"ר קיבוצו מענית ויו"ר שולחן הארגונים הכלכליים של התנועה הקיבוצית, הוא מכהן גם כדירקטור מטעם מפלגת העבודה בדירקטוריון של קק"ל ובמקביל כיו"ר ועדת הכספים של הארגון מטעם מפלגת יש עתיד.

מי מריבה 

בכר אינו קיבוצניק טיפוסי. הוא יליד שכונת ג'סי כהן בחולון, שבגיל צעיר הגיע למענית במסגרת עליית הנוער ונשאר בקיבוץ. בשנות ה-90 של המאה הקודמת כיהן כמזכיר קיבוצו והיה מבין קבוצת המובילים של קיבוץ מענית להיחלצות ממשבר כלכלי שאיים על קיומו. (היום קיבוץ עשיר ומבוסס). בהמשך מילא תפקידים בכירים רבים ובהם מנכ"ל מפעלי גרנות, מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר, יו"ר גלעם, יו"ר קרן חבצלת ועוד. 

המאבק באי צדק חברתי ואי שוויון בחברה הישראלית בוער בעצמותיו, והזרמת המים לבית שאן נראתה לו פתרון נכון לנושא ראוי וחשוב. "האמת היא שלא ממש הייתי מודע לאי הצדק החלוקתי בנושא המים בעמק המעיינות", אומר בכר, "המאבק על נחל האסי והעוול הקשה שנגרם לקיבוץ ניר דוד וחבריו שהוצגו כמי שהשתלטו על נחל שאינו להם ו'גזלו' אותו מהציבור הרגיז אותי מאד וההתנפלות על חברי ניר דוד שברה את ליבי, ומשכה את תשומת ליבי.

החלטתי להיכנס לסיפור ולא להתייחס לדמגוגיה, וכבר כיו"ר שולחן הארגונים רתמתי את התאגידים הכלכליים לתמיכה בניר דוד תחת העיקרון שלא נוטשים אף קיבוץ. זו תמיד הייתה דרכם של הארגונים. לאחר פסק הדין הידוע סיירו מנהלי התאגידים בראשותי בניר דוד ושם למדנו את הבעיה מקרוב וזכינו לאירוח מכובד שהוביל מזכיר הקיבוץ, לביא מאירי.

ההסתה של 'כוכבי רשת' כמו האני זובידה וחבריו מהקשת הדמוקרטית המזרחית רק חיזקה אצלי את העמדה כי יש לפעול במהרה, כיוון שאירוע זה הפך להיות אירוע לאומי המעמיד אותנו הקיבוצניקים בעמדה בעייתית ונדרשת יוזמה פורצת דרך. מכאן ועד ההחלטה לרתום את קק"ל לאירוע הדרך הייתה קצרה". 

כשנכנס בכר נכנס לעומק הסיפור של האסי הוא למד מספר דברים מעניינים: 

"אחד, שיש 'אי צדק חלוקתי' משווע בכל הנוגע למים בעמק המעיינות. בעמק יש כ- 40 מעיינות ונחלים פעילים ובסמוך לרוב היישובים זורמים מים בעוד בית שאן יבשה. זה נראה לי אבסורד. 

דבר שני, נחל חרוד הזורם בצפון העיר כמעט יבש בקיץ וזורמים בו מי ביוב מטוהרים, כשבחורף מוזרמים אליו מים מבריכות הדגים של קיבוצי הסביבה.

אגב, חשוב לדעת שממש בימי אלו מתבצע פרויקט של טיהור ושיקוע מי בריכות הדגים המוזרמים לנחל חרוד של הקיבוצים בפיקוח המשרד לאיכות הסביבה ובמימון משותף של משרד החקלאות והקיבוצים.

ואחרון, ה'עליהום' המטורף על קיבוץ ניר דוד ונחל האסי יצא מכל פרופורציה. המאבק הזה, שהוא מקומי באופיו, מנוצל על ידי מפלגות וגופים שונים שנחל האסי לא באמת מעניין אותם. הם 'מתפרנסים'  מפילוג והגברת השנאה בחברה הישראלית והקיבוצים מהווים מטרה נוחה." 

מים מסלע 

לאחר שלמד את השטח ושוחח עם הגורמים הרלוונטיים, גילה להפתעתו שמוצעות תוכניות שונות המנסות לתת תשובות למצב. שתיים מהן נראו לו אפשריות: 

"התוכנית הראשונה בשם 'נחל עמל קדום', אותה מנסה קיבוץ ניר דוד לקדם לאחר פשרה שהושגה בבית המשפט בניסיון לפתח המשך לנחל האסי מחוץ לקיבוץ. תוכנית יפה ש'נתקעה' בוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, ומקודמת עכשיו על ידי רמ"י.  והשנייה, תוכנית שמריץ ראש העיר בית שאן, ז'קי לוי, לפיתוח פארק מים בעיר והזרמת מים ברחובותיה ש'חיכתה לתקציב' כדי לעבור לביצוע. התוכנית של ז'קי הדליקה אותי, חשבתי שהרעיון לפתח פארק מים ולהזרים מים לבית שאן יהיה פתרון מעולה לעיר ולאזור כולו. 

בנוסף, היה לי חשוב מאד לסייע גם לקיבוץ ניר דוד וחבריו ולהוריד את הלחץ מהקיבוץ. נמאס לי לשמוע כבר את כל השקרים על גניבת הנחל ועל הקיבוצניקים הגזענים שהשתלטו על קרקעות המדינה.

הנחל הזה היה ביצה שורצת קדחת שחברי הקיבוץ טיפחו והשקיעו בה דם, יזע, דמעות וגם כסף. היום זו בעצם תעלת בטון עם שני סכרים שמרימים את המים. מה כל כך כואב לכל מיני עסקנים ומקופחים שמישהו עובד קשה ומצליח? ממתי להיות קיבוץ מצליח הפך לפשע במדינה הזאת?"

בשלב הזה רותם בכר את עמיתיו חברי סיעת הליכוד בקק"ל לפגישה עם ז'קי לוי, ראש עיריית בית שאן, ועם יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות.

"שאלתי את עצמי איך אני יכול לעזור לז'קי לוי לממש את היוזמה שלו, ובאותה הזדמנות אולי לסייע באופן עקיף לקיבוץ?

הבנתי שבתפקידי כיו"ר ועדת הכספים של קק"ל, גוף שמקצה מאות מיליוני שקלים בשנה לפיתוח, אני בעמדה מעולה לשכנע את חברי הוועדה והדירקטוריון להקצות תקציב לביצוע התוכנית של ז'קי לוי ולהזרים מים לבית שאן.

ראש המועצה האזורית, יורם קרין, שהוא גם יו"ר רשות ניקוז דרומי ושיתוף הפעולה שלו ושל ז'קי לוי מצוין, תמך ברעיון.

ההרכב של ועדת הכספים של קק"ל הוא פוליטי, וכול חברי הוועדה הבינו את חשיבות העניין. אחרי מאמצי שכנוע ולחץ במקומות הנכונים הצלחנו לאשר את התקציב, פה אחד, שהתקבל על ידי כל דירקטוריון קק"ל, והוא יאפשר את ביצוע התוכנית. קק"ל כולה נרתמת לטפל בנושא ולוקחת אחריות משני טעמים עיקריים: האחד, הנושא הזה הוא בליבת עיסוקיה, והשני, הרצון להשכין שלום באזור החשוב הזה. בסופו של דבר קק"ל על כל מוסדותיה אישרה את המהלך."

לפרויקט הוקצה סכום של 40 מיליוני שקלים, הביצוע הוטל על רשות הניקוז הדרומי.  

צמאה לך נפשי 

ז'קי לוי ראש עירית בית שאן מכיר תודה לבכר. "היום אני יודע להגיד כי לעיר בית שאן יש ידיד אמת בתנועה הקיבוצית והוא יעקב בכר" הוא אומר "הקיבוצניק הזה ראוי לשבח.

מרגע שהוא נרתם לעניין אי אפשר היה לעצור אותו. הוא 'תפר' וסגר את כל הקצוות ולא ויתר לרגע, והצליח להביא לאישור תקציב שמאפשר לי להגשים חלום של שנים – הזרמת מי הנחל לעיר לרווחת כל התושבים".

לוי אינו מעוניין להתייחס לעניין האסי. "אני דואג לעיר שלי ולתושבים שלי וזה לא תפקידי להתעסק עם היישובים השכנים. מה שמעניין אותי זה להוציא את התוכנית לפועל בהקדם האפשרי, ואני בטוח שככל שיהיו יותר אתרי מים באזור החם שלנו לרווחת הציבור זה לברכה. בלי בכר זה כנראה לא היה קורה". 

גם יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, תומך במהלך ."אני מברך על המהלך. זה צעד היסטרי לאזור כולו, לא פחות מכך. אני נחוש לשתף פעולה לקידום המתווה."

מחזירים את המים לבית שאן | צילום: מועצה אזורית עמק המעיינות

2 תגובות

  1. באמת רעיון יצירתי וכבוד והערכה רבה מגיעים לשני מנהיגי האזור ז'קי ויורם על שלא נגררו אחר הכוחות המפרידים והמשסעים ושמרו בחירוף נפש על החוטים המחברים ועל הטוב המשותף בעמק. רק בבקשה לדייק בעובדות – שום תכנית לא "נתקעה" בוועדה המחוזית. כדאי שתבדקו את העובדות (למרות שתמיד הכי קל זה להאשים את הוועדה). בהצלחה.

  2. אמ;לק יעקב בכר השתמש בתפקידו כדי להסיט כספים לצורכי תעמולה. לא באמת איכפת לו מבית שאן, הוא רוצה להכשיר את שרץ ההשתלטות על נחל העאסי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן