יבול שיא
הרפת והחלב
טיפוס קירות

מטפסת על הקירות

3 דק' קריאה

שיתוף:

איילה כרם (21), מטפסת קירות מקיבוץ תובל, השתתפה בנינג'ה ישראל אבל לא מתכוונת להשתתף שוב בריאליטי. כרגע פניה לאולימפיאדת פריז 2024 וקצת לפני כן, לשחרור מצה"ל

הטיפוס הספורטיבי הפך לענף אולימפי במשחקי טוקיו שנערכו אשתקד, ולכן משחקי פריז 2024 הפכו ליעד של איילה כרם (20) שגדלה בקיבוץ תובל, אלופת ישראל במקצוע "בולדרינג" בשלוש השנים האחרונות, וגם שיאנית ישראל (היחידה שהצליחה לסיים מסלול בדרגת קושי V11/12, זה קרה בשווייץ). אשתקד היא סיימה במקום ה-11 באליפות העולם, וב-2020 היא סיימה במקום העשירי באליפות אירופה, אבל התחרות האולימפית תכלול בפריז שני מקצועות: בולדרינג+הובלה, ולכן הדרך ל-20 המשתתפות במשחקים מחייבת רמה גבוהה בשניהם.  

באתר האינטרנט של אתר קהילת המטפסים מציינת כרם "אני כרגע ספורטאית, מאמנת וחיילת (בסדר הזה). אני מטפסת מאז שאני בת 5 מתאהבת בספורט הזה כל פעם מחדש…", וגם ניתן לקרוא מאמרים שכתבה ומסבירים את חוקי הענף, דירוגים, מקצועות ואתגרים מנטליים. "כבר בגיל 4 וחצי עברנו ליד קיר בירושלים" היא משחזרת, "אבל ההגבלה הייתה גיל 5 ולכן הייתי צריכה להמתין לפני הפעם הראשונה. מאז אני מטפסת וגם בני המשפחה נכנסו לעניין". 

תחרות הטיפוס הראשונה אורגנה באיטליה ב-1985 ואלפי צופים הגיעו כדי לצפות בה, התקשורת החלה להתעניין ובהמשך השנה אורגנה בצרפת תחרות טיפוס על קיר מלאכותי, שהפכה פופולריות יותר מאשר טיפוס על סלעים, וזאת בעיקר בגלל החסינות שיש לקיר המלאכותי מתנאי מזג אוויר משתנים ובלאי טבעי. אליפות העולם הראשונה נערכה בגרמניה ב-1990 במקצועות ההובלה והספיד, והבולדרינג צורף ב-1998.  

להכיר את הקיר 

כדי להשיג את הכרטיס לפריז תצטרך כרם, כאמור, להצטיין בבולדרינג ובהובלה. את רשימת ה-20 ירכיבו מטפסות שיובילו בדרוג סבב התחרויות העולמי, וגם אלופות יבשת וזוכות בטורניר הקדם אולימפי. אליפות אירופה תיערך באוגוסט השנה במינכן, ובספטמבר אמורה כרם להשתחרר מצה"ל ולהעלות הילוך בקריירה שלה. השבוע היא טסה לתחרות סבב ראשונה בשווייץ ולפני כשבועיים וחצי זכתה בתחרות בבולדרינג בשפילד, אנגליה. "זו אמנם לא תחרות סבב אבל היא מהווה הכנה ונחשבת יוקרתית, ולכן החלטתי להשתתף בה יחד עם החבר שלי", היא מסבירה.  

מהו הקיר האהוב עליך בארץ? 

"קיר הבית שלי נקרא 'הקיר' בחדרה, עברתי לאחרונה לפרדס חנה כדי להיות קרובה אליו. בעבר, כשגרתי בקיבוץ, העדפתי את הקירות בכרמיאל וברמת ישי". 

מה עושה את ההבדל בין הקירות? 

"מבחינתי הפרמטרים החשובים הם רמת המסלולים ואיכות הבנייה, הציוד המקצועי ורמת הטיפוח של המקום".  

למזג האוויר יש השפעה ביום התחרות? 

"יש השפעה מסוימת ולמטפסים עדיף קור כדי להימנע מזיעה וסכנת החלקה. השימוש במגנזיום נועד כדי לקרר אותה ואני מעדיפה קירות מקורים, בשנים האחרונות חל גידול בכמות הקירות בארץ ולדעתי המספר הנוכחי מתקרב ל-40 ורובם אכן מקורים".  

את אלופת הארץ בבולדרינג שלוש שנים ברציפות. זה רצף שהחל בתחרויות גילאים (בוגרות, גילאי 20-18 י.ו)? 

"לא. ממה שאני זוכרת, עליתי על פודיום באליפות ישראל לנוער ראשונה בגיל 18, כלומר אחרי 11 שנה בתחרויות, לא נשברתי למרות חוסר ההצלחה". 

איך את מסבירה את זה? 

"הייתי אנדרדוג אבל בשנים האחרונות עשיתי קפיצה מנטלית וגם פיזית. תפסתי את עצמי במשך שנים כנחותה, אבל קרו דברים, בין היתר בהשפעת הקורונה והאימונים בהדרכת אלוף ישראל אלכס חזנוב". 

באיזו רמה את מתחרה כיום? 

"אני בבולדרינג ברמה V12, מסלול שמיועד למקצוענים בלבד, אבל עד פריז המטרה היא להגיע ל-14 V לפחות (V17 נחשבת לדרגת הקושי הגבוהה ביותר ורק שני מטפסים עמדו בה – י.ו)". 

התמודדת עד היום עם פציעה רצינית? 

 "סבלתי מדלקת בגיד שהשביתה אותי לשלושה חודשים. אני כרגע מתאמנת 11 פעמים בשבוע, כולל טיפוס אירובי וחדר כושר, ומתייעצת עם אלכס המאמן. יש לי סולם מאמצים וזמני התאוששות ואני קשובה לגוף שלי".  

השתתפת בנינג'ה ישראל וקיבלת הזדמנות להכרה בציבור הרחב, כמו יובל שמלא, איך את זוכרת את החוויה? 

"לא התלהבתי מתוכנית הריאליטי, ואני לא רואה את עצמי חוזרת לשם". 

את רואה את עצמך משתלבת בענף בעתיד כמאמנת? 

"אני כבר מאמנת, בין היתר את האחים שלי שמשתייכים לנבחרת כרמיאל. אני מאוד נהנית מהאווירה החברית והקהילתית והסיוע ההדדי, ובהחלט רואה את עצמי עושה את זה בעתיד. לרוב מטפסים פורשים בתחילת שנות ה-30 לחייהם, בגלל שחיקה של הגוף כתוצאה מהעומסים הקבועים או כאשר רוצים להתחיל פרק חדש בחיים".  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן