יבול שיא
הרפת והחלב
מועצה אזורית תמר ים המלח

מי יקבל את הארנונה של המועצה האזורית תמר ים המלח?

3 דק' קריאה

שיתוף:

שרת הפנים איילת שקד החליטה לחלק את הכסף בין עשר רשויות בדרום. במועצת הערבה התיכונה קוראים להשלים את המהלך  ולאחד את המועצות, בתמר ים המלח מתנגדים בתוקף

במועצה האזורית תמר ים המלח מאוד לא אהבו את החלטת שרת הפנים איילת שקד שהתפרסמה כהודעה לתקשורת ביום רביעי שעבר, 10.11, לפיה יועברו כ-31 מיליון שקל מהארנונה של מפעלי ים המלח שניתנו למועצה ויחולקו בין עשר רשויות במרחב הנגב והערבה: ערד, דימונה, ירוחם, כסיפה, ערערה בנגב, נווה מדבר, אל קסום, רמת נגב, הערבה התיכונה ותמר. 

ההחלטה התבססה על הדו״ח ״גבולות פנימיים״ שאותו כתב עו״ד משה קריף ובו הטענה לאי צדק בחלוקת קרקעות המדינה, לפיה 9.9% אחוז מתושבי המדינה החיים במועצות אזוריות, קיבלו את השליטה על 85% מהקרקעות בארץ ובהכנסות הארנונה הנלוות לכך.

המועצה האזורית תמר ים המלח, שבה חיים 1,564 תושבים הנהנים מארנונה של מפעלי ים המלח ומלונות ים המלח, מוצגת כדוגמה מובהקת לאי הצדק הזה.

"לצערנו שרת הפנים, בהחלטה שערורייתית, פופוליסטית ונמהרת, עם ריח פוליטי חריף, עלולה להפוך את ים המלח לא רק למקום הנמוך בעולם גיאוגרפית, אלא גם תיירותית, התיישבותית ותעשייתית", נמסר מהמועצה האזורית תמר ים המלח, "מדובר בצעד חסר אחריות שמשמעותו מחיקה חד צדדית של כ-20% מתקציב המועצה.

"מי שישלם את המחיר יהיו אזרחי המדינה, לא תושבי המועצה, מאחר ובהמשך ישיר ייפגעו חיזוק ההתיישבות בפריפריה ובנגב, פיתוח התיירות בים המלח וקידום פרויקטים של איכות הסביבה באזורי התעשייה הכבדה במרחב. במקביל, אנו בוחנים הגשת עתירה לבג"ץ כנגד החלטה קיצונית זו, שנועדה כנראה כדי להסיט את האש מכותרות אחרות ולא נעימות, ולכן אולי יצאה כהודעה לתקשורת ורק בהמשך נמסרה למועצה".

איחוד לצורך חיסכון במשאבים

מי שקיבל בשביעות רצון מופגנת את החלטת שרת הפנים, הוא מאיר צור (עין יהב), ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה הגובלת עם המועצה האזורית תמר ים המלח.

"ברצוני לברך את שרת הפנים, איילת שקד וצוות משרדה", כתב צור בדף הפייסבוק שלו, "על החלטה היסטורית שהתקבלה לחלוקה תקציבית מחודשת בין מועצה אזורית תמר לרשויות נוספות בדרום."

"השרה שקד הפגינה מנהיגות ויושרה ציבורית בהחלטה החשובה והנכונה לתיקון עוול של שנים והבנת בעיות חלוקת התקציבים ממועצה אזורית תמר, בה מלונות ומפעלים עתירי ארנונה, לבין עשר רשויות בנגב ובערבה."

"בהחלטה חשובה זו מוכיחה השרה כי לנגד עיניה עומדים ערכי ההתיישבות בנגב ובערבה, חיזוק היישובים בגבול ירדן לצמיחה, התפתחות ותוספת הגירה חיובית של משפחות צעירות. ההחלטה תעזור לכל עשר הרשויות להתפתח ועל כך כולנו אסירי תודה והערכה".

צור לא הסתפק בכך והוסיף: "איילת שקד, שרת הפנים, זהו הרגע להשלים את המהלך ההיסטורי ולאחד את המועצות תמר והערבה. אין היגיון לשתי מועצות שלאחת תקציבי עתק ובה 1,400 תושבים והשנייה עם תקציב זעום ובה 5,000 תושבים. אזור הערבה וים המלח זקוקים לפיתוח, בנייה של מקורות תעסוקה, חינוך, בריאות ותרבות. יחד, כמועצה גדולה וחזקה, נצליח להגשים את כל התוכניות."

"אני בטוח שלתושבי תמר אין מה לחשוש מאיחוד, ההיפך הוא הנכון. עין חצבה הוא יישוב השייך למועצה אזורית תמר אך נמצא בלב הערבה ותושביו הם חלק מקהילת הערבה ב-100%. לנאות הכיכר ועין תמר אתגרים משותפים וזהים עם מושבי הערבה, קיבוץ עין גדי יקר לכולנו ואני בטוח שנדע להעצימו."

"איחוד יחסוך משאבים רבים שהם כפל תפקידים ובראשם ראש מועצה, דרך יועצים ומשפטנים שבתמר עלותם חסרת כל פרופורציה. איילת, קדימה לאיחוד."

את, איילת, לא מפחדת מאיש. את רואה רק את טובת העניין. קיבלת רוח גבית מכול הרשויות באזור ובראשם בני ביטון ראש עיריית דימונה ויו"ר אשכול נגב מזרחי". 

בסיום דבריו פנה צור לראש המועצה האזורית  תמר ים המלח, ניר ונגר (עין גדי): "לא מדובר בעניין אישי אלא בסוגיה ציבורית רבת שנים. הגיע הזמן לעשות תיקון היסטורי למען התושבים, מדינת ישראל והדורות הבאים."

"ברמה האישית אני מאוד מעריך אותך ואת הגינותך אך אני סבור כי ברמה הציבורית אתה טועה. הנך יודע שאני רוצה להיות ראש המועצה המאוחדת, אך למען הערבה אני מוכן לפנות את מקומי, במידה ונגיע להסכמה מיידית על איחוד. במידה ולא, נאבק באופן הוגן עד שנתאחד כי זה הדבר הנכון והצודק לעשותו".

מהמועצה האזורית תמר ים המלח נמסר: "כל שינוי בגבולות המועצה יפגע בעשייה בתחום ההתיישבות בים המלח והנגב המזרחי (הר עמשא, חירן, יתיר), בפיתוח התיירות והתעשייה. לא מציאותי לנהל מועצה במרחק של 300 ק"מ אורך, ממילא יצטרכו שני מרכזים, ולכן אשכול רשויות אחוד מים המלח ועד אילת שיכלול את המועצות האזוריות מגילות, תמר, ערבה תיכונה וחבל אילות הוא פתרון נכון יותר ומוכר על ידי משרד הפנים.  

ראוי היה שכל ראש מועצה יבדוק מה הוא יכול לעשות יותר טוב לטובת המועצה והתושבים שלו, יתנהל נכון ויפסיק לפזול לדשא של השכן!".

צילום: עין בוקק ים המלח, איתמר גרינברג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן