יבול שיא
הרפת והחלב
מפעל התמרים קיבוץ כנרת

מפעל התמרים המיתולוגי של קיבוץ כנרת נסגר, המותג נמכר

2 דק' קריאה

שיתוף:

המותג המוכר נמכר בשל שינויים בתנאי השוק, הקיבוץ ימשיך להפעיל את מרכז המבקרים ולמכור בו תוצרת חקלאית

לאחר 88 שנות פעילות שהחלו עם השבת התמר לארץ ישראל, נסגר מפעל התמרים של קיבוץ כנרת, "תמר כנרת", כתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית, שנבע משינוי תנאי השוק.

מהנהלת הקיבוץ נמסר כי נוצר מצב שלמפעלים בינוניים קשה להתקיים מכיוון שהדרישות בתחום הרגולציה יוצרות עלות קבועה גדולה, ובנוסף התחיל יבוא של סילאן במחירים מאוד נמוכים.

גם הסגרים והפגיעה האנושה בשוק התיירות הנכנסת כתוצאה מהקורונה לא הקלו על המפעל. 

על מנת לצמצם הפסדים מכר הקיבוץ את נכסי המפעל ובין היתר את המותג המצליח "תמר כנרת" לחברת ויסוצקי. מכירת מותג "תמר כנרת" אפשרה לכסות חלק ניכר מההפסדים, שצבר המפעל בשנים האחרונות. 

המפעל הוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כבית אריזה ראשון למיון ואריזת פרי התמר.

בתחילת שנות ה-50 התמנה אורי סטולר אחד מבניה הראשונים של כנרת למנהל המפעל, אורי שהיה איש מחקר וחידושים, הכניס ציוד מתקדם שהפך את בית האריזה למוביל בחדשנותו. 

בתחילת שנות ה-80, על מנת לנצל את הפרי שאינו ראוי לשיווק בגלל המראה שלו, הכניס אורי את נושא מוצרי התמרים ואת הסילאן, מוצר הדגל שפותח על בסיס מתכונים של יהודים שעלו מעיראק. 

הסילאן, שהיום נמצא בכל בית, הוא מוצר שהיה קשה להחדיר לשוק הישראלי ובמהלך השנים הצליח הקיבוץ בעזרת ארגון הדקלאים להביא אותו למודעות הציבור. 

מכירת המותג "תמר כנרת" לוויסוצקי הביאה לצורך במיתוג המחודש של חנות המפעל בכנרת שנקראה באותו שם, לכן חנות המפעל ממותגת מחדש ומהיום תיקרא "תנובת כנרת" ותורחב משמעותית גם לתוצרת חקלאית ענפה של כל תושבי האזור.

הקיבוץ החליט להתמקד ביתרון שלו שהוא בתחום החקלאות ובגידול זני הצפון אשר ממשיכים להימכר בחנות תחת המותג החדש ולא להמשיך לספוג הפסדים מיותרים. 

רוב חברי הקיבוץ השלימו עם הצורך למכור את המפעל ואת המותג, לאחר ששמעו על המצב מהנהלת הקיבוץ. עם זאת, מספר חברים שהיו קשורים למפעל שידע ימים טובים יותר, סברו שהקיבוץ היה צריך להילחם יותר ולהחזיק מעמד, בתקווה שהמצב ישוב לקדמותו לאחר סיום המשבר הנובע מנגיף קורונה. 

נטע מור, יו"ר קיבוץ כנרת: "פנינו לעתיד. העולם מתקדם, השוק דינאמי, מתפקידנו להתאים את עצמנו. עבורנו זו מקפצה רצינית לפיתוח תיירותי, חקלאי, להנגשת התוצרת החקלאית של תושבי האזור כולו, לתייר ולצרכן הישראלי, ולהרחבה משמעותית של ההיצע הקיים בחנות."

"נחזק גם את מותג 'ארץ כנרת' שהחנות היא חלק ממנו. אין ספק שהיה לנו קושי רגשי לקבל את ההחלטה לסגור את המפעל הוותיק, שהווה נקודת ציון היסטורית וסמל ליצירה וחדשנות בכל הקשור להתפתחות הטיפול בתמרים, אריזתם ופיתוח מוצרי תמר שעדיין לא היו מוכרים בארץ כמו הסילאן וממרחי התמרים.  

מפעל התמרים קיבוץ כנרת | תמונה:באדיבות קיבוץ כנרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן