יבול שיא
הרפת והחלב
מצפה שמעון פרס אלומות

"מצפה שמעון פרס" נחנך באלומות

2 דק' קריאה

שיתוף:

במעמד ראש המועצה האזורית עמק הירדן, בני משפחה וחברים, הוצב שלט לזכרו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל

במכתב משנת 1952 מתבקשת אספת קיבוץ אלומות לאפשר לחבר שמעון להמשיך "בפעילות הביטחונית שהיא בראש מעייננו", על החתום – ד. – דוד בן גוריון. רק חמש שנים היו סוניה ושמעון פרסקי, לימים פרס, חברי אלומות, אבל המקום נשאר מחוז געגועים וזיכרונות רומנטיים. סוניה עבדה ברפת, שמעון שעבד בדיר בא לעזור לה, הם ערכו כאן חתונה שנייה (הראשונה התקיימה בבן שמן)  ונולדה להם הבת הבכורה צביה (ציקי).

לחנוכת המצפה לזכרו, הצופה על הנוף הנהדר של הכנרת ועמק הירדן, התכנסו ילדיהם של שמעון וסוניה: צביה ובעלה פרופ' רפי ולדן, יוני וחמי פרס. מבין החברים שליוו אותו לאורך השנים הגיעו אברהם כץ-עוז (כצלה), חיים כהן, יוסף "ג'וחא" אנגל, אפרת דובדבני – מנהלת מרכז פרס לשלום ואורחים נוספים. כמו כן הגיעה נציגות של הקיבוץ המארח – אלומות.

ראש המועצה עידן גרינבאום סיפר,  שפרס לא החמיץ את פסטיבל עין גב. "בפסטיבל האחרון שהשתתף בו, ב-2016, נפגשנו בתחנת הרכבת המשוחזרת של צמח. הוא סיפר איך הוא וחבריו היו יורדים לתחנת הרכבת, ונוסעים לעפולה לאכול גלידה". גרינבאום הזכיר שפרס מונצח גם ב"גשר לשלום" באתר נהריים.

חמי פרס: "מקום הזה מעורר אצלנו זיכרונות של ראשית ימי משפחתנו. המצפה שהוקם הוא צנוע ומדויק, ברוחו של אבא. כיום מתגשם לעינינו החזון של פרס על מזרח תיכון חדש של קשרים ושיתופי פעולה." פרס הבן  הודה למועצה האזורית וכל חבריו של שמעון שהגיעו.

גם הבת צביה העלתה זיכרונות: "אבא קרא לאלומות ' הקבוצה', אמא העדיפה את השם 'הקולקטיב'. אנו רואים במצפה וביער שמסביב גם הנצחה לכל מייסדי אלומות. אבא סיפר על הטיולים שאהב לעשות מאלומות אל ואדי פיג'אס. הוא היה מביא לכאן אורחים מחו"ל כדי שייראו מה זו חברת מופת. כשיצא הספר 'הביתה', אבא זימן אליו את המחבר אסף ענברי, ודרש שבמהדורה השנייה יוכנסו תיקונים שישפרו את תדמית התנועה הקיבוצית המשתקפת בספר"

מצפה שמעון פרס

במהלך הטקס הוסר הלוט משלט בעברית ובאנגלית, המספר  על דרכו ותפקידיו של פרס, ומייחד מילים למקומו של אלומות: "אלומות הייתה נקודת המוצא של שמעון פרס בדרכו לשירות הציבורי. מכפר הנוער בן שמן הוא הגיע אליה כנער צעיר, וממנה המשיך בדרכו כבעל משפחה. מאלומות הוא יצא על אופנוע לפעילות בתנועה, וממנה הוא נקרא על ידי דוד בן גוריון לשרת את המדינה במשרד הביטחון".

את הטקס הנחה דובר המועצה עמי כברי, הפיקו איה רוזן ושלומית לוי חיים ממחלקת התרבות של המועצה האזורית. בחלק המוסיקלי שר אמוץ ברונטמן מאפיקים שירי כינרת.

קיבוץ אלומות הוקם על ידי גרעין של חניכי הנוער העובד שלמדו במוסד החינוכי בבן שמן, והתיישב בנקודת הקבע ב1946. כיום אלומות הינו קיבוץ מתחדש, בו חיות  110 משפחות המקיימות חיי קהילה תוססים במסגרת האגודה הקהילתית, 44 משפחות בהרחבה ו-25 משפחות בנים וחברים בעצמאות כלכלית שהצטרפו בעשור האחרון. 150 ילדים מתחנכים במערכת החינוך המקומית. בענפי החקלאות: דיר עיזים מהגדולים במדינה, שותפות ברפת המפלים בגולן, ומטע אבוקדו, מנגו והדרים. בחדרי האירוח ובחדר האוכל פעילה מזה מספר שנים חוות הבריאות "מצפה אלומות". בימים אלה נשלמות ההכנות להקמת שכונה חדשה לקליטת חברים. ממזכירות הקיבוץ נמסר כי "אלומות ראוה את עצמה כממשיכת דרכו של שמעון פרס, מדינאי שיידע להציג חזון ולבנות אותו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן