יבול שיא
הרפת והחלב
מרחב נשימה בעמק

עמותת "מרחב נשימה בעמק" בית חם עבור הלוקים בפוסט טראומה

3 דק' קריאה

שיתוף:

יוזמה חדשה ומרחיבת לב נרקמת בימים אלה בין שדות העמק לגלבוע: בית חם עבור מתמודדים ומתמודדות הלוקים בפוסט טראומה עקב השירות הצבאי או בעקבות פעולות איבה. הבית, שנפתח בימים אלה, יהיה ללב הפועם של עמותת "מרחב נשימה בעמק" ויהווה מרכז חברתי ושיקומי באזור הצפון, עבור המתמודדים ומשפחותיהם  

הקמת עמותת "מרחב נשימה בעמק", נהגתה על ידי ענת לוין מקיבוץ גבע ונועה רז-מלמד בת קיבוץ גבע המתגוררת בישוב חבר.            
לשם הקמת העמותה, הפועלת למען המתמודדים והמתמודדות עם פוסט טראומה עקב שירותם הצבאי או כתוצאה מפעולות איבה ולמען בני משפחותיהם, הצטרפו אנשים טובים מהעמק: האלוף במיל' קובי ברק, תת אלוף במיל' וראש המטה למלחמה בטרור לשעבר ניצן נוריאל, ליאורה דותן, טל טבנקין, יעל זיו, גלי הלר, שיר לוי, רותי ברוך ואבנר הלר. 

בימים אלה פותחת העמותה בית חם שיהווה מרכז חברתי ושיקומי לאוכלוסייה זו.  לוין, מנכ"לית העמותה מספרת: "הפלטפורמה להקמת 'מרחב נשימה בעמק' נוצרה מתוך החברות העמוקה ורבת השנים שיש בין נעה וביני. נעה היא אימא לבן המתמודד עם פוסט טראומה משירותו הצבאי.

השבר הגדול שחווה הבן בצד הדאגה הרבה והקושי העצום העובר על המשפחה הסובבת אותו, הביא אותנו לחשוב על מיזם שבאמצעותו ניתן יהיה לעזור ולתמוך במתמודדים ובמעגלים הרבים המקיפים אותם". 

"התחבטנו רבות על אופי המסגרת אותה רצינו להקים עד שהתכנסנו לכדי רעיון הבית שעומד להיפתח בקרוב. הרעיון העומד בבסיס פתיחת הבית הוא יצירת מרחב מקבל, מכיל ובטוח בו יתקיימו מפגשים ופעילויות חברתיות ושיקומיות עבור המתמודדים עם פוסט טראומה עקב שירותם הצבאי ומפעולות האיבה ועבור משפחותיהם, המתמודדות אף הן עם הקושי העצום שבחיים לצד הטראומה. 

העמותה מגייסת תרומות לטובת הקמת הבית החם שעומד להיפתח במושב פרזון שבמועצה האזורית גלבוע.


הבית יהווה מקום למפגש בלתי אמצעי: לשיחה, ארוחה ופעילויות חברתיות המונחות על ידי מתנדבים של העמותה. במקביל יהיו מסלולי התפתחות אישית שילוו על ידי אנשי מקצוע: סדנאות טיפוליות, קבוצות ריצה, הליכה, טיולים, פעילות אתגרית, סדנאות יצירה, טיפולים אלטרנטיביים, הרצאות הכוונה ללימודים ותעסוקה, כל זה בהתאמה לאפיון צרכי המשתתפים". 

כוחה של קבוצה 

ש', תושב קיבוץ שבחר לא לחשוף את שמו, מתמודד עם פוסט טראומה משירותו הצבאי הוא חבר בהנהלת העמותה ומשתתף בסדנא המתקיימת במסגרת העמותה: "הקשר החזק שלנו כקבוצה מתקיים בזכות הפתיחות שנוצרה בינינו בקבוצה, והיא מאפשרת לנו את השיתוף בדרכי ההתמודדות שלנו. כל אחד מאיתנו משתף באופן בו הוא מתמודד אבל הביחד הוא מה שמייצר לנו את הכוח להמשיך". 

ליאורה דותן, אשת חינוך ומאמנת אישית, מנחה את קבוצת האימהות למתמודדים עם פוסט טראומה ב"מרחב נשימה בעמק". ליאורה משתפת בתהליך אשר עוברות נשות הקבוצה: "המתמודדים והמשפחות מקבלים אצלנו את התמיכה שמעבר לטיפול הפורמלי של הרשויות. אנחנו 'הדבר האחר', התמיכה, המרחב להיפגש והאוזן הקשבת. 

בקבוצת האימהות אותה הנחתי יצרנו מרחב לשיח ולשיתוף אחת לשבועיים 'על קפה ועוגה', שיחה של נשים המתמודדות עם קשיים דומים במרחב הביתי, וכאן זה המקום שלהן לפרוק, להתלבט ולשתף.

הן מגיעות למפגשים ופתאום כבר לא מרגישות לבד, כל אחת משתפת בקצב שלה, מה שמתאים לה. הן מביאות את הנושאים ואני את ההנחיה והכלים מעולם הייעוץ, האימון האישי והנחיית קבוצות מהם אני מגיעה. המסגרת הקבוצתית והמחבקת שיש לנו כאן עוזרת בתהליך ובהתמודדות היומיומית המורכבת והכואבת של בן המתמודד עם פוסט טראומה".   

מהי הסיבה לכך שהבית קם באזור הצפון והעמקים?   

"כל חברי ההנהלה שהצטרפו להובלה ולניהול העמותה הם תושבי העמקים הצפוניים. כאשר בחנו את מיקום הבית, הבנו שבתחום המועצות גלבוע, יזרעאל, מגידו, עמק המעיינות והעיריות – בית שאן ועפולה, חסרה מסגרת מובנית לקהל היעד שלנו, ובשל כך בחרנו למקם את הבית של 'מרחב נשימה בעמק' באחד מיישובי עמק יזרעאל". מסבירה לוין.

"בעמקים שלנו ישנו אחוז גבוה של מתגייסים ועם השנים גם מתגייסות לשירות קרבי. חלקם חוזרים לביתם בתום השירות צבאי, ונושאים בלבם ובגופם את הטראומה שנקראת גם 'הפציעה השקופה'. סוג פציעה זו לא היה מדובר במשך שנים רבות. 

גם כיום, כשהנושא מדובר ונמצא על סדר היום החברתי, עדיין הפציעה שלא נראית, לא תמיד מקבלת הכרה הן אצל האדם עצמו, הן אצל משפחתו והן במשרד הביטחון".        

רז מלמד מוסיפה: "בעקבות ההחלטה להקים את הבית בעמק יזרעאל, חזרתי הביתה, לעמק, לאחר שנים רבות שגרתי במרכז הארץ. במקצועי אני אמנית ומורה לאמנות ובכוונתי לפתח בבית סדנאות אמנות למתמודדים ולילדיהם שיבואו לבית 'מרחב נשימה בעמק'. 

העמותה נותנת לי תחושה של חיבוק מצד אחד, ותחושת עשייה מצד שני. כאם לפוסט טראומתי אני חשה פעמים רבות חוסר אונים ותסכול גדול על שאין באפשרותי לעזור, להפחית את הסבל שלו. העשייה הקשורה בהקמת העמותה מעניקה לי תחושה של תקווה לשינוי ושיקום".  

יש תחושה של שליחות?  

"הקמת הבית והפעלתו זאת לגמרי תחושה של שליחות מבחינתי" אומרת לוין. "אני רוצה לראות את הבית קם וצומח והופך לאבן שואבת עבור קהל היעד שלנו. לנו כקהילה יש את ההזדמנות החברתית לתמוך, לסייע ולעשות את כל שניתן על מנת לעזור להם. לתפיסתנו, הקמת 'הבית החם' תביא לידי ביטוי מעשי את מחויבות קהילת העמקים לקבוצה ייחודית זו".

ורז מלמד מוסיפה: "כולי תקווה שהבית יקום ויהווה מקום מחבק וחם עבור אנשים רבים, והלוואי שאנשים רבים ירצו לבוא לבית ולהרגיש חלק ממנו, מתמודדים, בני משפחה ומתנדבים. ולסיום, אנחנו רוצים להודות על התמיכה המשמעותית שאנו מקבלים משלושה גופים גדולים: המועצה האזורית גלבוע, אלי גורן מנהל עמותת 'חוג העמקים' ועמותת נט"ל". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן