יבול שיא
הרפת והחלב
מיזוג משקי אנרגיה דליה אנרגיות מנכל החברה המשותפת

מיזוג בין "משק אנרגיה" ל"דליה אנרגיות"

3 דק' קריאה

שיתוף:

השווי של "דליה אנרגיות", כ-3 מיליארד שקל, ייצור לחברה יתרון יחסי בשוק האנרגיה. רן רונן (בית אורן) מנכ"ל "משקי הקיבוצים": "ככל שיגדל ערך החברה יעלה ערך האחזקות של משקי הקיבוצים בה"

"משק אנרגיה" "דליה אנרגיות"

"משקי הקיבוצים" חתמה על עסקת בעלי עניין עם חברת "משק אנרגיה", והתוצאה היא חברה גדולה קיבוצית במשק הישראלי בתחום האנרגיה.

על פי הדיווח בדה מרקר, ועדת הביקורת ודירקטוריון חברת האנרגיה המתחדשת "משק אנרגיה", אישרו את ההסכם לפיו "משק אנרגיה" תרכוש מ"משקי הקיבוצים" 40.6 אחוזים ממניות חברת "דליה אנרגיות", שמפעילה את אחת מתחנות הכוח הקונבנציונליות הגדולות בישראל, לפי שווי חברה של 3.18 מיליארד שקל.

זאת תמורת הקצאת 68 אחוזים ממניותיה, לפי שווי חברה של 623 מיליון שקל. ועדת הביקורת, בראשות יעל אנדורן ובהשתתפות ורדה קלל ודורית בן סימון, הוסמכה על ידי דירקטוריון החברה לשמש כוועדת דירקטוריון מיוחדת ובלתי תלויה לבחינת העסקה, ליוויה וגיבוש תנאיה.

כחלק מהעסקה תרכוש "משק אנרגיה", שמנוהלת על ידי חן מלמד, מ"משקי הקיבוצים", המנוהלת על ידי רן רונן, גם 50 אחוזים ממניותיה של חברת "מי-רם", שעוסקת בחלוקה ובאספקה של חשמל במגזר הקיבוצי והחלה לפעול בתחום אגירת האנרגיה, ואת הבעלות המלאה בתיקום תקשורת, שמחזיקה ברישיון של ספק חשמל וירטואלי.

כיוון ש"משק אנרגיה" היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה, נדרש גם אישור לעסקה של בעלי המניות המוסדיים. ההערכה היא שהאישור אכן יושג, מכיוון שהעסקה משביחה את "משק אנרגיה" ומעלה את שוויה.

השווי היחסי של שתי החברות נקבע על בסיס חוות דעת שקיבלו משק אנרגיה מחברת MNS ומשקי הקיבוצים מחברת TASK. בעקבות העסקה יחזיקו "משקי הקיבוצים" ב-63.6 אחוזים מהונה של "משק אנרגיה". 

יתרון יחסי בשוק האנרגיה

"דליה אנרגיות" היא הבעלים של תחנת הכוח בצפית ובה שתי יחידות ייצור, שפועלות בטכנולוגיה של מחזור משולב, כלומר ייצור חשמל באמצעות שתי טורבינות: גז וקיטור, כאשר החום השיורי שנפלט מטורבינת הגז, מנוצל להפעלת טורבינת הקיטור ללא תוספת דלק כך שהיעילות האנרגטית של תהליך הייצור עולה מ-39 אחוזים ל-58 אחוזים.

שתי יחידות הייצור פועלות בהספק של 912 מגה וואט, כלומר 4.6 אחוזים מהספק החשמל המותקן במשק.

החל באפריל 2022 תעבור "דליה אנרגיות" להקצאה מלאה של כושר הייצור ללקוחות פרטיים, מה שיגדיל את הכנסותיה.

על פי הערכות, "דליה אנרגיה" צפויה לסיים את 2022 במחזור הכנסות של 2 מיליארד שקל, וברווח תפעולי תזרימי (Ebitda) של 750 מיליון שקל.

מלבד "משקי הקיבוצים", בעלי המניות ב"דליה אנרגיות" כוללים את "אס.אי.אינט-אנרג'י" שבבעלות "יוניון השקעות" של משפחת ג'ורג' חורש (8.67 אחוז), קרן תש"י שבבעלות ירון קסטנבאום, יהודה רווה וחברת הביטוח הראל (5 אחוז), חירם אפסילון (25.675 אחוז) שבבעלות "יוניון השקעות" של משפחת חורש (51.24 אחוז), משפחת פישמן (37.25 אחוז) ומשקי עמק יזרעאל (11.5 אחוז) ודניאל קיסריה (20 אחוז). 

המיזוג בין "משק אנרגיה" ל"דליה אנרגיות" ייצר לחברה הממוזגת יתרון יחסי חשוב בשוק האנרגיה, בין השאר הודות לרישיון שקיבלה להיות ספק וירטואלי של חשמל, ולחתום על עסקאות של מכירת חשמל ללקוחות פרטיים.

"משק אנרגיה" תהיה מהבודדות שיוכלו לספק תמהיל של אנרגיה סולארית זולה בשעות היום ואנרגיה קונבנציונלית בשעות החשכה.

הסכם הגז המתרקם בין "דליה אנרגיות" לבין עסקת תמר עשוי להביא לירידה בעלות הייצור של התחנה.

אנרגיה מתחדשת

"משקי הקיבוצים" היא אגודה שיתופית חקלאית (אגש"ח) אשר הוקמה בשנת 1996. החל משנת 2003 פעלה האגודה כארגון קניות ארצי של התנועה הקיבוצית, הקיבוצים וחברי הקיבוצים בישראל.

כיום הקבוצה פועלת כגוף אחזקות בעל איתנות פיננסית הנותן באמצעות גודלו ערך אסטרטגי מוסף לבעליו. באגודה 281 חברים מתוכם 279 קיבוצים מכל הזרמים, ומושבים שיתופיים.

"משק אנרגיה" עוסקת בתחום האנרגיות המתחדשות בישראל, והיא הונפקה בבורסה בתל אביב ביוני 2020.

החברה פועלת בשלל תחומי האנרגיה המתחדשת, ושמונה ארגוני קניות של הקיבוצים והמושבים, ובהם "משקי הקיבוצים" עצמו, מחזיקים כיום ב-52.2 אחוז ממניות משק אנרגיה.

עד העסקה אחוזי הבעלות של כל אחד מהארגונים היו שווים, אך בעקבותיה יחזיקו משקי הקיבוצים ב-63 אחוזים מ"משק אנרגיה" ואחוזי הבעלות של שאר הארגונים יקטנו.

סינרגיה בין הפעילויות השונות

רן רונן (בית אורן), מנכ"ל "משקי הקיבוצים", אומר בתגובה לחתימת העסקה: "משקי הקיבוצים פועלת בשוק האנרגיה מזה שנים.

פעילויותינו בתחום האנרגיה הן באמצעות גופים שונים: דליה – תחנת כוח, משקי אנרגיה ותיקום – מכירת חשמל, משקי רם (מי רם לשעבר) – ניהול חלוקה ורשתות חשמל ומשק אנרגיה – אנרגיות מתחדשות וטעינת כלי רכב.

יש לנו אחזקות ברכיבים שונים ומגוונים של משק החשמל. העסקה ככל שתתממש תביא לכך שכל פעילויותינו במגזר החשמל ירוכזו בגוף אחד, ציבורי, ודרכו נוכל ליצור סינרגיה בין הפעילויות השונות, לגייס הון ככל שיידרש ולהעלות את הערך המשולב של אחזקותינו.

המשמעות עבור הבעלים שלנו – קיבוצים ומושבים שיתופיים, שנוכל להציע להם שירותים משולבים הכוללים אגירה, חלוקה, אספקה, מתקנים סולאריים, עמדות טעינה, ניהול רשת ממוחשב ועוד.

מדיניות חלוקת העודפים של משקי הקיבוצים מאפשרת לחברי האגודה שעובדים עמה ועם חברות בשליטתה להשתתף בחלוקה שנתית על פי השימוש בשירותי האגודה וליהנות מתזרים מזומנים נוסף.

כל האחזקות  שלנו בתחום האנרגיה יוחזקו על ידי משק אנרגיה, חברה ציבורית, ובכך הופכות אחזקותינו בתחום האנרגיה לסחירות. ככל שיגדל ערך החברה כך יעלה בהתאמה ערך האחזקות של משקי הקיבוצים בה.

הערך שיצרה משקי הקיבוצים מפעילותה בתחום האנרגיה נוצר במשך 15 השנים האחרונות. חשוב לי לציין את תרומתם של מנהלי משקי הקיבוצים לדורותיהם להצלחת המיזם שיצר את הערך הכלכלי הגדול ביותר בשנים האחרונות למגזר הקיבוצי.

בלי העשייה של משה מרום (גבעת חיים מאוחד), מנחם רזניק (מעיין צבי), אבשלום הרן (בארי) ודורון סט (יגור), לא הייתה נופלת בחלקי הזכות לחתום על הסכם שככל שיתממש יביא לידי ביטוי סחיר את ערך האחזקות שלנו בתחום האנרגיה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן