יבול שיא
הרפת והחלב
טרובינות רוח קיבוץ גבע הדמייה

התביעה של חברת החשמל הצרפתית מקיבוץ גבע, עלולה למוטטו

2 דק' קריאה

שיתוף:

"קיבוץ גבע עלול להתמוטט"  אוֹרי ברזק, ממובילי המאבק נגד הקמת הטורבינות בגבע, מזהיר כי התביעה של חברת החשמל הצרפתית EDF ע"ס 52 מיליון ₪ מן הקיבוץ, עלולה למוטטו, ושואל: איפה התנועה?! איפה המדינה?! סיפור על הנהלה שלא סופרת את החברים ועל מריבה בין קיבוצים שכנים 

אוֹרי ברזק, בן וחבר גבע, ממנהלי ביה"ס הדמוקרטי בבית השיטה, הוא מראשי קבוצת החברים שהציפה את נושא חוות טורבינות הרוח שנועדה לקום בשדות הקיבוץ, שהועלם מחבריו במשך שנתיים.  

תקציר העלילה: הנהלת גבע בראשות רענן פרנס, חתמה ב-2015, על חוזה עם חברת החשמל הממשלתית הצרפתית EDF, בשותפות עם "בלו-סקיי" הישראלית, להקמת טורבינות על קרקע של הקיבוץ, סמוך לכפר הערבי סולם.

לדברי ברזק, "החוזה נחתם ללא סמכות. רענן חתום עליו והיה עוד חבר. לנו זה נודע רק ב-2017. מישהו תפר לקיבוץ תיק ללא ידיעתו. כששאלנו, רענן אמר ש'אין מסמך חתום', למרות שכבר היה.

 כשאמרנו ש'אם אין הסכם, אז בואו נרד מהעניין', יצא המרצע מן השק. התברר שהעבירו החלטה אסטרטגית, בדחיפת עורכי הדין של הקיבוץ, מתחת לרדאר של החברים. 

כשזה בא לאספה, ביוני 2019, לפי דרישת רשות מקרקעי ישראל 80% מן החברים הצביעו נגד. לאורך כל הדרך היו איומים בתביעות מצד היזמים"

היזמים עובדים מול ההנהלה, מה אכפת להם מהאספה? 

"הם ידעו שזה צריך לעבור החלטת אסיפה. יש להם עורכי דין שמבינים את זה. מכיוון שלא רצינו להגיע לתביעות, תיאמנו נקודות יציאה עם ההנהלה במקרה שהיזם לא יעמוד בתנאים. היזם לא השיג אישור מרמ"י, שרצתה החלטת אספה והוא גם לא עמד בסגירות פיננסיות עד המועד שנקבע. אנחנו, כמובן, לא רצינו את המיזם. 

"היה תהליך גישור בראשות השופטת בדימוס הלה גרסטל, שבסופו הוצע לגבע לחזור להסכם בשינויים קלים. חרף איומי תביעה ע"ס 52 מיליון ש"ח אם לא נחזור בנו, 63% מהחברים הצביעו נגד בקלפי".  

ותגובת היזמים? 

"ערב סוכות הם הגישו את התביעה. השאלה אם יש להם קייס. בתקופה הזאת החלפנו עורכי דין. היום מטפל בזה עו"ד אביתר קנולר במקום משרד עו"ד שלמה כהן. 

הופלנו לתוך בורות שאי אפשר לצאת מהם. משרד עוה"ד עסק בהגנה על הנהלת גבע, במקום על הקיבוץ. איפה התנועה? איפה מדינת ישראל, שיכולה 'לסגור עניין' עם ממשלת צרפת? 

הקיבוץ לא ישרוד תביעה כזאת. קיבוץ בן מאה עלול להימחק בגלל תביעה של טייקונים ושל המשת"פים היהודים שלהם". 

בעלי אינטרס 

עין חרוד איחוד, שחתם עם אותם יזמים על עסקה להקמת טורבינות בשטחו וגם נכנס לשותפות בה, הפך לבעל אינטרס לכך שחוות הטורבינות תקום גם בגבע. האירוני הוא שהטורבינות שלו יהיו סמוכות לגבע, וזו עוד סיבה לסכסוך שכנים. 

ברזק: "עין חרוד הוא אחד הקיבוצים העשירים בעמק. הוא יושב על קרן השפע. הרווחים שלו מעסקת הטורבינות המפוקפקת לא יוציאוהו מחושך לאור. הטורבינות שלו נמצאות מעל גבע. 

מבחינתנו, הרווח הכלכלי המיידי איננו הסיבה שבגינה אנחנו נמצאים כאן מאה שנה. הכוונה שלנו היא לקיים חיים יהודיים בעמק, קשרי שכנות טובים עם הערבים, ולשמור על הטבע והנוף. 

הקיבוץ נמצא בתהליך הפרטה. זה גורר דיונים על אינטרסים אישיים. הדיון על הטורבינות הוא הדיון היחיד בעשור האחרון שגייס אליו כל כך הרבה חברים.

באנו עם טיעונים של טבע ונוף ודאגה לשכנים מכפר סולם, שהטורבינות יהיו מעל לראשם. כך, הקיבוצניקים בעלי הקרקע, עושים על חשבונם כסף… ושלא יטיפו לנו על אנרגיה ירוקה, שהרי הצענו ליזמים להקים פנלים סולריים, אבל על קילוואט מטורבינות הסובסידיה יותר גדולה.

ממשלת ישראל צריכה לדאוג לשלום האזור ותושביו ולדרוש מממשלת צרפת לבטל את המיזם. משרד האנרגיה ומשרד הפנים, יהיו אחראים למחיקת ישוב על ידי חברת החשמל הצרפתית.

נגד הקמת הטורבינות בגבע

איננו יכולים להילחם 'עד הסוף'. בסוף גם לוחמי פינלנד האמיצים נכנעו לסטלין. עורכי הדין שלנו אומרים שיש לנו סיכוי לנצח, אבל מצבנו לא טוב, אנחנו בסכנת נפשות.

ויתרנו – מסיבות ערכיות, של הגנה על העופות ועל ענף הכדורים הפורחים – על הכנסה שנתית של 250 אלף ש"ח מהטורבינות, שנחוצים לנו יותר מאשר לעין חרוד. 

כיום יש רוח רעה בין הקיבוצים. בעין חרוד מחפשים תומכים לטורבינות בגבע, כדי ליצור קבוצת לחץ שתשבור את שורות המתנגדים. הצענו להם לרדת מהעץ, למען שכנות טובה. עד כה לא קיבלנו תגובה".  

במכתב פתוח לחברי גבע מספטמבר 2021, כותבים אייל שלוש, מנכ"ל בלו סקיי אנרגי', ואילון וניש, מנכ"ל EDF, בין היתר: "קידום המיזם המשותף נעשה תוך שיתוף ושקיפות מלאה מול ההנהלה והחברים של קיבוץ גבע.

אנחנו עדיין מקווים שבתוך סד הזמנים המוגבל הזה, ימצא קיבוץ גבע את האומץ והתבונה לחזור לדרך ההסכם, באופן שניתן יהיה להקים יחדיו את הפרויקט המבורך והמועיל הזה, במקום לעסוק בשאלת הפיצוי הכספי".  

11 תגובות

    1. את הנוף הורסת הטמטמת הירוקה
      את היהתיישבות הורסים חברים שמוילים באמון בעלח המניות = החברים.

  1. מה החירטוט הזה על "טייקונים"??? מה הקשר בכלל? זה שכשלתם בהתנהלות הקיבוץ, זה שמנהלי הקיבוץ מעלו באמון החברים, אז המשקיעים והייזמים אשמים???

  2. ההתנגדות מובנת; אולם השימוש ב"משתפי"ם היהודים", במקום "הישראלים" עושה שימוש במוטיב פסול, וחבל.

  3. סוף מעשה במחשבה תחילה. רק שה להאמין שמנהלת הקיבוץ עשתה הטוב בעינה ללא ידיעת חברי הקיבוץ, בקיבוצים אין סודות?!??

    1. "ממשלת ישראל צריכה לדאוג לשלום האזור ותושביו ולדרוש מממשלת צרפת לבטל את המיזם. משרד האנרגיה ומשרד הפנים, יהיו אחראים למחיקת ישוב על ידי חברת החשמל הצרפתית"
      נפלתם על הראש,
      קחו אחריות ואל תאשימו את משרד האנרגיה ומשרד הפנים,
      מה עם תביעה נגד עורכי הדין שהיו בתמונה? או כל אחד אחר שפעל אולי בניגוד לכללים?
      אף אחד לא מעוניין ב"נפילת" גבע,
      אבל אתם פועלים בנסיון לא לקחת אחריות במקום להבין ולהסביר גם לנו איך היה אפשרי מהלך כזה.

  4. הקיבוץ דורש מהמדינה לפתור את הבעיה וכבר מאשים שאם לא יפתרו לו המדינה תהיה אשמה בנפילת גבע.
    כמה חבל לראות את נפילתם המבישה של צאצאי מיסדי הקיבוצים שהיו בזמנם הגיבורים הגדולים בהקרבתם ותרומתם למען המדינה .

  5. האם המדינה היתה שותפה ברווחים? התנועה הקיבוצית? נראה שיש פה קומבינה שבמקרה הטוב היתה מניבה רווח גדול לתושבי הקיבוץ ותו לא.
    אז מבחינתי הם צריכים לשלם.

  6. טורבינות הרוח הענקיות מזיקות ומסוכנות. הטורבינות מאיימות להחריב את השטחים הפתוחים ולפגוע בציפורים, דבורים ועטלפים. הספק החשמל שיספקו כל הטורבינות המתוכננות בעמק חרוד אינו משמעותי. הוא שווה בערך להספק מכ 800 דונם פנלים סולריים, ופחות מאלפית מצריכת החשמל הארצית. מעבר לזה, אין באזורנו רוח יעילה, ולכן הטורבינות יפסידו מיליוני שקלים בכל שנה. כמו שחוות הטורבינות במעלה גלבוע מפסידה בפועל. לכן, אין בסיס לקשקושי היזם על החשיבות הלאומית של פרויקט הטורבינות, וגם אין בסיס לתביעת המליונים נגד גבע. אם נותר בעין חרוד איחוד ובבית אלפא ובכפר יחזקאל ובחפציבה עוד שריד של עמוד שדרה, הם צריכים לנתק מיד כל קשר עם היזם העוין.

  7. היזמים של הטורבינות הם אלימים ובריונים!!!
    כל העמק דורש שיתקפלו ויפסיקו את המיזמים הנוראיים האלה, אבל היזמים חושבים שרק איום כספי כזה הוא זה שיביא את הענקים הלא כלכליים האלה לעמק שלנו שאין בו די רוח לקיים כזה פרויקט!!!
    תראו מה קורה באירופה, הרוח לא נושבת, הטורבינות חדלו מלהסתובב והתחילו לשרוף שם פלם ונפט כדי להפיק חשמל!!!
    שם אנחנו רוצים למצוא את עצמינו???

  8. ושוב , הקיבוץ מפסיד המדינה צריכה לשלם ( משלמי המיסים אתה ואני ) הקיבוץ מרוויח הכסף הולך לקיבוץ ולחברים…קיבוצים חמדנים ותאבי בצע , לא מספיק ששדדו את אוצרות הטבע בארץ …קומוניסטים ארורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן