יבול שיא
הרפת והחלב
נזקי סערה לשקדים עמק החולה 15052022 קרדיט אלון שושני

נזקי מזג האוויר לחקלאות מוערכים במיליוני שקלים

2 דק' קריאה

שיתוף:

היקף הנזקים בחורף האחרון מוערך בכ-140 מיליון ש"ח, עלייה של כ-8 אחוזים לעומת החורף הקודם. הרוחות הערות שנשבו בסוף השבוע פגעו במטעי הנשירים

השלכות ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים ממשיכים לפגוע בחקלאים ובחקלאות. מסיכום נתוני עונת החורף (דצמבר2021 עד אפריל 2022) עולה כי קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, תפצה את החקלאים בכ-140 מיליון ש"ח בגלל נזקי מזג האוויר. עונת החורף התאפיינה בטמפרטורות נמוכות יחסית לממוצע הרב שנתי. בחודש דצמבר התרחשו שני אירועי סערה משמעותיים שכללו רוחות חזקות שנשבו בכל רחבי הארץ. אירועים שגרמו לנשר של פירות מהעצים או לטלטלה חזקה של הפרי על העץ וכתוצאה מכך לפגיעה הגורמת לפסילתו לשיווק. בעקבות אירועים אלו התקבלו כ-200 הודעות נזק, בעיקר בענפים ירקות, הדרים ואבוקדו.  

חודש ינואר האחרון היה הקר ביותר מאז 2008. לא זו בלבד שהממוצע החודשי היה נמוך מהממוצע הרב שנתי, אלא שמאמצע ינואר היינו עדים לרצף הימים הקרים הארוך ביותר שנמדד מאז שנות ה-90. באירוע קרה שהתרחש בין ה-17 ל-19 לינואר נמדדו טמפרטורות מינימום נמוכות במיוחד שהגיעו על למינוס 5 מעלות בצפון הגולן, למינוס מעלה בהרי המרכז, בעמקי הצפון ובשפלה ולאפס מעלות בצפון הנגב. באירוע בודד זה התקבלו כ-900 הודעות נזק, ולפגיעה נרחבת בגידולי הירקות, בננות, אבוקדו, פירות ופלחה.  

בהמשך החורף היה חודש מרץ קר משמעותית מהממוצע הרב שנתי וממוצע הטמפרטורות החודשי היה הנמוך ביותר מזה 70 שנה. גם רצף הימים הקרים (16 ימים מתחת לערכי סף שונים בתחנות שונות) היה חסר תקדים לחודש מרץ. באזור ירושלים, לדוגמה, נמדד רצף הטמפרטורות הנמוכות ביותר בחודש זה מתחילת המדידות ב-1867. אירוע קרה בודד התרחש במחצית החודש וגרם לפגיעה נרחבת בגידולי הירקות ולנזק משמעותי לגידולי החיטה, בעיקר בצפון הארץ.  

הנזק הגדול ביותר נגרם לגידולי הירקות ובכללם תפוחי אדמה, פלפל ועגבניות. עבור נזקים אלה תפצה "קנט" את המגדלים בלמעלה מ-41 מיליון ש"ח. את מגדלי הבננות תפצה בלמעלה מ-31 מיליון ש"ח ואת מגדלי האבוקדו בכ-15 מיליון ש"ח. את מגדלי הפירות תפצה הקרן בכ-4 מיליון ש"ח בלבד שכן החורף הקר היטיב עם גידולי פירות הקיץ שנהנו ממנות קור הדרושות להתפתחותם. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי ההדרים אותם תפצה הקרן בכ-6 מיליון ₪ בגין אירועי ברד, סערה וקרה. 

 שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט: "אין אף ענף במשק, מלבד החקלאות, הנאלץ להתמודד מדי יום עם ההשלכות הכלכליות של משבר האקלים".  

היקף נזקי הרוחות העזות לחקלאים בצפון מוערכים בכ-10 מיליון שקלים  
בלילה שבין שבת לראשון (15-14 במאי) פקדו את צפון הארץ רוחות חזקות של מעל 100 קמ"ש באזורים עמק החולה, אזור ההר, דרום רמת הגולן ועמק בית שאן. בחלק מהמקומות נמדדו משבים של כמעט 140 קמ"ש. 
הסערה גרמה לנשר פרי רב באלפי דונמים ולשבירה ועקירה של ענפים ועצים. הפירות העיקריים שנפגעו: אבוקדו משמש, שקד, שזיף ופרי הדר. 

בעמק החולה נרשמה פגיעה בשטחי ירקות שניזוקו גם כן מהסערה: תירס, עגבניות לתעשייה ואפונה וכן פגיעה בפרי הדר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן