יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 1 1

ניגון שבלב

4 דק' קריאה

שיתוף:

שלוחה חדשה ראשונה של המוסד המוזיקלי "רימון" תפתח בשנה הבאה בצפון, בהיכל התרבות בעכו. מי שמונתה למנהלת הקמפוס היא גליה בן סדון מקיבוץ עברון

היא אמנם רק בת 32, אבל אל תתנו לגילה הצעיר לבלבל אתכם. לגליה בן סדון, שמונתה למנהלת האקדמית של קמפוס "רימון", בית הספר למוזיקה, שמוקם בצפון, יש ניסיון עשיר ואקדמי הן בתחום המוזיקה והן בתחום החינוך: היא בוגרת "רימון" ומכללת לוינסקי שם סיימה תואר ראשון ותעודת הוראה בהצטיינות יתרה ובימים אלה עומדת לסיים תואר שני באקדמיה בתל אביב בניצוח מקהלות. היא מעבדת, מלחינה, פסנתרנית, מנצחת ויוצרת, מגדירה את עצמה "אשת חינוך מוזיקלי" ומלמדת מוזיקה מעל 12 שנים בבתי ספר ובמסגרות נוספות, מנהלת מוזיקלית ושותפה בפרויקטים מוזיקליים בקהילה שלה ובקהילות נוספות. 

כמו כל ילדי הקיבוץ למדה גליה חלילית בכיתה א'. בכיתה ג' החלה בלימודי נגינה על פסנתר ובתיכון כבר השתלבה במגמת המוזיקה בתיכון "כברי-מנור". "ניגנתי פסנתר קלאסי ועסקתי בהלחנה של מוזיקה קלה". בצבא אמנם לא עסקה במוזיקה אך חיכתה לשחרור כדי לחזור וללמוד מוזיקה באופן מקצועי. "חזרתי לעברון ל'שנת בית', עבדתי בחינוך הבלתי פורמלי והתחלתי לעבוד בסאסא במגמות מוזיקה בבית הספר 'ברנקו וייס ע"ש אנה פרנק' עם הרכבים מוזיקליים. בשנה שאחרי זה התחלתי ללמד בתיכון 'כברי-מנור', באותה מגמה בה למדתי, למרות שטרם עשיתי הכשרה. לימדתי בהמון מסגרות, במתנ"ס בשלומי ועם נוער בסיכון והתפרנסתי ממוזיקה". 

גליה התקבלה ל"רימון", בית הספר למוזיקה שברמת השרון, ממנו יצאו בוגרים מפורסמים רבים: אביב גפן, מירי מסיקה, נטע ברזילי, קרן פלס, אחינועם ניני ועוד רבים וטובים, אך לאחר שנתיים במרכז חזרה צפונה להשתקע בקיבוצה עברון.  

ספרי איך נבחרת לנהל את השלוחה שקמה? 

"ברימון למדתי במגמת הלחנה ועיבוד, זה מסלול שעוסק בחומר אינסטרומנטלי ופחות בשירים. חיפשתי שיעורים שישלימו את המסלול ובחרתי בשיעור להלחנת שירים, מתוך הכרה שלפעמים צריך לכתוב שירים ואני לא אוהבת להתעסק בטקסט". את השיעור לימד יהודה עדר, נשיא רימון וקיבוצניק לשעבר מכפר הנשיא. "הוא קיבוצניק בהוויה, שנינו מהצפון, נוצר קשר טוב. הוא חיבר אותי לפרויקטים מעבר לתוכנית האקדמית. השיעור הזה שינה לי את החיים, החלטה קטנה שהתגלגלה לדברים גדולים". 

מאז סיום לימודיה הייתה מחוץ למעגל של "רימון", "אני בצפון והם במרכז", עד שעדר הציע לה לנהל את הקמפוס החדש, באזור שבו גדלה והתחנכה ובו בחרה לחיות. 

מצפון תפתח הטובה 

השלוחה החדשה, מושקעת ומשוכללת, הוקמה בעלות של 3 מיליון שקלים מתוך מטרה לקרב את פריפריית הצפון למרכז ולאפשר למוזיקאי הצפון ובהם תושבי הקיבוצים לפתח קריירה מוזיקלית, וגם להפוך את הצפון למקום מרכזי מבחינת תעשיית המוזיקה בישראל. השלוחה תפתח בשנת הלימודים הקרובה בהיכל התרבות החדש בעכו והיא מציעה תכנית אקדמית של שלוש שנים, שילוב של לימודי מוזיקה גבוהה עם תואר ראשון בישראל ואפילו אפשרות לתואר בשילוב מכללת ברקלי בבוסטון. התוכנית הצומחת מכוונת ל-30 עד 50 תלמידים בשנה, מתוך רצון לתת לסטודנטים יחס אישי. "בשבילי 'רימון' היה בית. באתי מהקיבוץ, עברתי לעיר, כמו טיול אחרי צבא, כל הכסף יועד למטרה הזאת. אני רוצה ליצור בית עבור הסטודנטים שיגיעו ללמוד פה. למדתי במוסדות נוספים ואני חושבת שאין מקום שראה את מי שאני, את היתרונות שלי ואת מה שנכון עבורי כמו 'רימון'. מרכז החיים שלי הוא בצפון ואני נאלצתי לעשות הכול במרכז. זה קשה, יש יוקר מחייה, הייתה קורונה, הייתי רוצה לתת מענה לאנשים כמוני שגרים פה. תל אביב היא מרכז תרבותי אבל יש מלא עשייה בצפון ואנשים לא פחות מוכשרים. במיוחד בעולם של היום שהכול גלובלי. יש לי תלמידת יב' שהקליטה שיר עם להקה מרוסיה, כל הגבולות פתוחים. יש מוזיקאים נהדרים ומה שחסר זו לפעמים הזדמנות. יש בשורה חדשה. אפשר גם קרוב לבית. נתת צ'אנס לעיר וידעתי שאחזור לקיבוץ. טוב לי פה, יש פה משהו אחר בדנ"א של הקהילה.

תמונה 2 4
יהודה עדר (באמצע), נשיא בי"ס רימון, גליה בן סדון ואבישי מלכה, סטודנט ברימון, גם הוא מהצפון. "שלושה דורות של חינוך מוזיקלי: יהודה היה המורה שלי, אני הייתי המורה של אבישי במגמת המוזיקה ואבישי עכשיו סטודנט של יהודה".
צילום: באדיבות בי"ס רימון למוזיקה

לשיר איתך
גליה רואה עצמה כאדם קהילתי ומאמינה בעשייה של חינוך מוזיקלי, "כולם צריכים ללמוד מוזיקה בכל גיל. למוזיקה יש כוח ענק לחבר אנשים וקהילות". הסטודנטים יהיו בקשר עם הקהילות, יופיעו ויעסקו בחינוך מוזיקלי. "תהיה הרבה עשייה, מוזיקה וקהילה הם מתכון להצלחה", ההתרגשות שבקולה והאנרגיות האדירות שלה מורגשות היטב סביבה. היא אחראית על הניהול המוזיקלי בקיבוץ בחגים ושותפה לפרויקט חינוכי מוזיקלי שפועל מזה שש שנים, בו בני נוער מנגנים מוזיקה בעברית ומופיעים בפני קהל בפריפריה. "זה התחיל מעשרה בני נוער ועכשיו יש כבר 30. מבחינתי כל אחד חייב ללמוד לנגן על כלי". היא פעילה גם בקהילות סביבה ו"אוהבת להגיע למקום ולהתחבר עם האנשים".

המסלול המוצע בקמפוס כולל ביצוע, הלחנת שירים והפקה. רוב הסטודנטים יהיו בני 30-20, למרות שהמסלול פתוח לכל גיל וכמובן לכל המגזרים. על מנת לאפשר לסטודנטים להתפרנס ולשלב עבודה, תכנית הלימודים תעמוד על שלושה ימים בשבוע. הקמפוס יהיה טכנולוגי, "מה שלא תמיד אפשר למצוא בפריפריה. יהיו תוכנות שעולות כסף ולפעמים אין גישה אליהן, מורים שיגיעו מהמרכז ואולפן ברמת בוטיק של 'רימון' ברמת שרון" מתרגשת גליה. "החינוך המוזיקלי בעכו צומח מאוד בשנים האחרונות, דני ירון מכברי מנהל את הקונסרבטוריון. יש המון השקעה במוזיקה, יש מבנה מרשים וזו אמירה של העיר. אנחנו פונים לכל אזור הגליל, אזור הצפון, זו תכנית מדהימה". בנוסף ומתוך מטרה לקדם את הקשרים הקהילתיים יציע הקמפוס לימודי חוץ לאנשים שרוצים ללמוד קורסים מסוימים או אפילו רק מקום לנגן. 

ב-7 ביוני יערך יום פתוח להתנסות בסדנאות, הלחנת שירים, כיתות אומן קצרות "לתת טעימה מה עושים ב'רימון'", יחד עם פרזנטציה אקדמית, הסבר על התוכנית וגם מבדק כניסה לקראת תהליך קבלה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן