יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 בית קשת צריף

נקודת מפגש

2 דק' קריאה

שיתוף:

בבית קשת חנכו מחדש בית תרבות. חיבור של חדש עם ישן 

בשבוע שעבר נחנך מחדש בבית קשת "בית ספי-קפהספריה", לאחר עבודות השיפוץ נפתח מחדש המקום שהוקם ב-1953 לזכר ספי כספי וחבריו. 

קיבוץ בית קשת הוקם ב-1944 על ידי לוחמי פלמ"ח אליהם חברו בוגרי המחנות העולים ובוגרי בית הספר כדורי השכן בנקודה הממוקמת מזרחית למקום בו יושב הקיבוץ היום. במרץ 1948 יצאה כיתת סיור של שמונה חברים בפיקודו של עלי בן צבי (בנו של מי שיהפוך לימים הנשיא יצחק בן צבי) ונקלעה למארב. שבעה מהם נהרגו בקרב, אחד מהם הוא עלי בן צבי שנהרג שבוע לפני שהיה אמור להתחתן ואחד נוסף היה ספי כספי. "בית ספי" נבנה על ידי משפחתו במטרה שישמש כבית נוער, דבר שהלם את ספי שהיה מדריך ועסק בחינוך נוער. ב- 1959 החל המקום לפעול כמועדון לחבר.

אלי אשכנזי (55) תושב בהרחבה של בית קשת וחבר בוועד המקומי המתגורר עם אשתו מעל 20 שנה בקיבוץ מספר שחידוש המקום החל ברצון ליצור מקום מפגש עבור חברי הקהילה שישמש כספריה, בית קפה ומועדון עבור החברים, "בחרנו במקום הזה כדי להחזיר לו את ייעודו". הקיבוץ נתן את המקום, המועצה האזורית גליל תחתון עזרה במימון, "ורוב העבודות נעשו בהתנדבות על ידי התושבים. "ספי היה בן יחיד" מוסיף אלי, "והוריו הקימו את המקום כמועדון לפעילות תרבות. עד כניסת הטלוויזיות בסוף שנות ה-70 המקום היה פעיל. עם השנים הפך לספריה ובהמשך איבד את מרכזיותו". 

עבודת השיפוץ נעשתה בשיתוף פעולה עם שתי חברות ותיקות, הארכיונאית פנינה פלמן וברוריה גלעד הספרנית. "המקום יתחיל לעבוד בחודש הקרוב וישמש מקום התכנסות לוועדות, לחברי קהילה וגם עבור הנוער. תהיה בו ספרייה ואפשר יהיה לעבוד משם וגם לפגוש אנשים על קפה וכריכים". 

תמונה 2 בית קשת מועדון
חנוכת קפה-ספריה. "בחרנו במקום הזה כדי להחזיר לו את ייעודו" 

התחדשות עם חיבור למורשת 

אלי מוסיף ששיפוץ וחנוכת "בית ספי" מצטרף לפעולות נוספות לחיבור למורשת של הקיבוץ, שלושה כבישים ראשיים נקראו בשמות: כיכר הפלמ"ח, דרך הרעות ודרך השבעה. 

אפשר להרגיש חלק מהקיבוץ כחבר הרחבה? 

"אני חבר ותיק יחסית וגם חבר ועד ודי מעורה. התושבים מאוד פעילים ובכלל יש בבית קשת חיי קהילה מורגשים. רוב התושבים שולחים את ילדיהם ללמוד בבית הספר האנתרופוסופי ויש הרבה חיבור סביב נושא החינוך, כמו גם בתחומים נוספים – כמה חבר'ה הקימו מועדון במקלט ומנגנים מוזיקה, יש פה חיי קהילה משמעותיים". 

איך הגיבו חברי הקיבוץ לחידוש המקום? 

"80 אחוז מחברי הקיבוץ הם גימלאים. יש שמחה והתרגשות. זה עורר זיכרונות מהימים בהם הגיעו למקום לקרוא ז'ורנאלים ולשתות תה. יש רצון לחבר את הוותיקים וגם לחבר את הדור הבא שידעו מה היה פעם. המטרה היא לצקת רוח חדשה ליעוד המקורי של המקום ולייצר מפגשים ותרבות". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן