יבול שיא
הרפת והחלב
מהרשק

עבר שבוע

4 דק' קריאה

שיתוף:

פייק סקרים, פייק ניוז

הבחירות למזכ"ל התנועה הקיבוצית ייערכו ב-17 בדצמבר ועד כה הודיעו שניים שהם מתמודדים על התפקיד – ניר מאיר  המבקש להיבחר לקדנציה נוספת, וליאור שמחה, מועמד חדש צעיר מנצר סירני. בתחילת השבוע שעבר פנה  ניר מאיר לוועדת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית,  בקריאה לאסור הפצת "פייק ניוז" והודעות SMS אנונימיות הקשורות לבחירות. הפנייה  נעשתה אחרי  שחברי קיבוצים קיבלו  שלושה מסרונים אנונימיים ובהם תוצאות סקרים כביכול לתפקיד המזכ"ל. לטענת  שולח המסרים האנונימי, נערך  משאל בקרב חברי קיבוצים באשר לבחירתם של  חמישה מועמדים קיימים ופוטנציאליים לתפקיד מזכ"ל התנועה. הנשאלים, כך טען השולח האנונימי,  דרגו את חיים ילין  במקום הראשון (23%), אחריו ניר מאיר (21%),  דורית אלמליח וליאור  שמחה (19%) ואיציק בדר (18%).  למותר לציין שהשולח לא  צירף שום נתונים שיאפשרו לאמת את טענותיו. "מערכת הבחירות שלנו טרם החלה באופן רשמי, אבל ניצנים של מהלכים ותופעות פסולות החלו לצוץ בסוף השבוע האחרון", כתב ניר מאיר, "ארבעה חודשים לפני הבחירות לראשות התנועה, זה הזמן לעצור את שיטות הפעולה האלה, לפני שהן הופכות לעובדה מוגמרת ולפרקטיקה מקובלת" .

זה מזכיר נשכחות. זיכרון לא מלבב במיוחד. הבחירות האחרונות לתפקיד מזכ"ל התנועה נערכו ביוני 2015. התמודדו בהן חמישה –  ניר מאיר, נגה בוטנסקי, מרקי לוי, יונה פריטל ונמרוד מדר. מאיר זכה ב-45.3% מהקולות, בוטנסקי ב-24.3% ומרקי לוי ב-23.2%.

בין חמשת המועמדים הללו היה אחד שחברים אנונימיים בתק"מ זיהו בו איום והתארגנו לפעול נגדו – מרקי לוי. לוי, חבר זיקים, שימש בתפקיד מנכ"ל התנועה  חמש שנים ופרש ב-2014  אחרי שלא הסתדר עם הריכוזיות ותפיסות הארגון הנוקשות של המזכ"ל באותה עת,  איתן ברושי. "הפגם" הגדול של לוי  בעיני מי שהחליטו לפעול נגד בחירתו, היה היותו חבר מרצ. איש מרצ בתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית? לא יקום ולא יהיה.  לחברי קיבוצים רבים נשלחה אז הודעה אנונימית תחת הכותרת –  "פנייה דחופה",  נאמר בה בין היתר –  "כוחות גדולים ואינטרסים כלכליים ופרסונליים, פועלים מאחורי הקלעים להרצתו (של מרקי לוי)"… "מרצ המריצה את מרקי לתפקיד". זו המפלגה ש"פועלת להחריב את הקיבוצים" ופעם נוספת –  "מרצ פועלת לחסל הלכה למעשה את התנועה הקיבוצית". בהמשך לא הסתפקו המשמיצים בפנייה הדחופה, וכדי לשכנע  את מי שההשתייכות הפוליטית הבעייתית של מרקי לוי לא הספיקה לו,  הדביקו למרקי  כל מני חטאים שלא היו ולא נבראו, כמו ניהול עסקים כלכליים פרטיים מחוץ לקיבוצו ועוד. מרקי לוי קיבל את זה קשה.

יכול להיות שאותם גורמים אנונימיים שפעלו אז בנבזות נגד מרקי לוי, נעורו  לחיים והחליטו להתערב גם במערכת הבחירות הקרובה לתפקיד מזכ"ל התק"צ  ואפשר  שמדובר בגורמים אחרים.  קודם לסקר האנונימי הופץ בקיבוצים שמם של שני מועמדים נוספים לתפקיד  המזכ"ל – אבי בניהו ואיתן ברושי.  להד"ם – הם לא מתכוונים להתמודד.

הצגת המועמדים בפני ועדת הבחירות המרכזית  שבראשה עומדת שיבולת שופט אידלמן, תהיה ב-15 בספטמבר בבית התנועה הקיבוצית. בשלב זה ישנם  כאמור  שניים  שהודיעו על כוונתם להתמודד   –  ניר מאיר  וליאור שמחה. הבקשה של ניר מאיר לשמור על מערכת בחירות נקייה מפייק ניוז ופייק סקרים, לגמרי מובנת.  הלכלוך הזה לא נחוץ לנו.  ועדת הבחירות בוודאי תצטרף לקריאה של  מאיר, לא ברור מה היכולת שלה לעצור את מי שפועלים בשיטות המכוערות הללו.

חיבוק חם וטוב למי שמושיט יד ופותח דלת

כתבתה של חן ליברמן  על הקיבוצים שמארחים נשים פיליפיניות וילדים שלהן שנולדו בארץ, אשר רשות האוכלוסין וההגירה בישראל  מחפשת כדי לגרש, הוקרנה בשישי בערוץ 13.  מכיוון שהנושא רגיש,  הקפידה ליברמן  לשמור לעצמה את דעותיה האישיות, ולהציג בפני הצופים עובדות בלבד.  בין השורות אפשר היה להבין, שהיא מזדהה עם  מעשה האירוח, למרות שאיננה יכולה להצהיר על כך.

התגובות היו כצפוי מעורבות.  מול  מי שלא אוהבים את המהלך הזה ורואים במבצעיו "עבריינים",  ישנם אחרים  שמסתכלים על  הצד האנושי מוסרי שבו והם מלאי הערכה. מבין אלו  שמשבחים,  הרי ארבע תגובות שנשלחו ליואל מרשק,  מי שעומד מאחורי פיזור המשפחות ומי שהוביל את חן ליברמן לקיבוצים המארחים.   התגובה הראשונה של נרי לבנה, עיתונאית "הארץ":  "ראיתי אתמול את כתבתה המצוינת של חן ליברמן על קיבוצים שמסייעים להסתיר עובדות פיליפיניות ואת ילדיהם הישראלים מפני כוחות האופל שמאיימים לגרש ילדים ממולדתם (מולדת היא המקום שבו אנו נולדים ועל כן ישראל היא המולדת של הילדים הנרדפים האלו). אני לא יכולה להירגע מזה. דווקא האנדרסטייטמנט של חן ליברמן הבליט עוד יותר את הזוועה. זה הזמן להכיר בכל מי שפועלים כנגד הגירוש אם לא כצדיקים בסדום אז כחסידי אומות העולם"

השחקנית גילה אלמגור: "יואל שלום. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו ומי שמגרש ילד מביתו מגרש נפש צעירה ופגיעה והכאב והשריטות שישאיר הגירוש על אלה,  יפגע בעתיד במגרשים ובאטומי הלב. לא מתאים לנו,  אנחנו שהיינו מגורשים ונרדפים בכל מקום חייבים לפתוח ליבנו ודלתנו לשמור עליהם לבל ייפגעו, שיוכלו לחיות בחופש לצמוח ולהיות לאנשים נפלאים שידעו שהארץ הקטנה הזאת קיבלה אותם לחיקה ושמרה עליהם כעל בניה. חיבוק חם וטוב למי שמושיט יד פותח דלת ומחבק את מי שזקוק לחיבוק בשעה קשה כל כך".

כתב יורם מנור מהמועצה הלאומית להתנדבות:  "לא מזמן, בלילות חשוכים החביאו הקיבוצים מעפילים שהבריטים רצו לגרש. ושוב חוזר ונרתם הקיבוץ להגנת ילדים שהשלטון- והפעם יהודי!, רוצה לגרש מהארץ. ילדים שנולדו כאן לפני שנים!! וכל 'חטאם' שנולדו להורים שהיגרו לישראל בדרך לא דרך מתוך מצוקה וסכנת חיים שהיו בארצם אז. וכנאמר במקורות 'אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה. יואל אתה וחבריך בתנועה הקיבוצית אליהם מצטרפים אנשי חינוך, מוסר ויהודים 'אמיתיים' עושים את הנדרש, האמיתי, והיהודי ומנסים למנוע את העוול הבלתי מובן, הבלתי מוסרי הלא צודק,  שנוקט השלטון כלפי ילדים זכים ותמימים שנולדו וגדלו בארץ. הערכה וכבוד לך וחבריך."

כותבת מורה בבית הספר ביאליק רוגוזין בתל אביב: "אנחנו המורים בוכים וכואבים. אין מילים, ימים קשים. עוד מעט תתחיל השנה ואנחנו לא נוכל להגן עליהם מחוץ לבית הספר. מאוד קשה למי שהכיר את הילדים המקסימים,  הנפלאים והמתוקים האלה".

מה יהיה עם הילדים שמתארחים בקיבוצים, בתחילת שנת הלימודים בשבוע הבא? יואל מרשק אומר, שהוא נפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה שהבטיח לבדוק אמנה בינלאומית משנת 1991, האוסרת לגרש ילד  בעת לימודיו. מרשק  מנסה להיפגש  בעניין זה גם עם שר הפנים אריה דרעי.  לא נראה שמדרעי תצמח ישועה.

פסיכולוגית הילדים שותקת

אגב הילדים. ישנה פסיכולוגית ילדים נודעת, שיש לה גם  BA וגם MA, והיא בוודאי יודעת מה משמעות הגירוש  לגבי ילדים שמנתקים אותם מסביבתם הטבעית בה גדלו ומעבירים אותם לארץ שהם לא מכירים ולא דוברים את שפתה. פסיכולוגית הילדים הזו שותקת.

פעם זה  היה אחרת. במאי 2011 הורתה הממשלה בראשות נתניהו על גירוש מאות ילדים זרים והוריהם חזרה לארצותיהם. שרה נתניהו בחרה אז  להצטלם לקמפיין תמיכה בילדים,  קמפיין שיצא בקריאה נגד הגירוש. הפעם זה לא קורה. לא מתאים לעת הזו.  יש דברים הרבה יותר חשובים לעסוק בהם. קברניט מטוס אל על  לא בירך אותה עם כניסתה יחד עם נתניהו למטוס בדרך לאוקראינה. עלבון שאי אפשר למחול עליו.  בלשכת ראש הממשלה הכחישו שהמאבטחים הם שבלמו את כניסתה של גברת נתניהו לתא הטייס.

מרשק.  צדיק בסדום. צילום דוד עינב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן