יבול שיא
הרפת והחלב
פעילות למען תושבי אוקראינה

פעילות למען תושבי אוקראינה ולמען פליטים שיגיעו מתבצעת על ידי התנועה הקיבוצית

3 דק' קריאה

שיתוף:

פעילות רחבה למען תושבי אוקראינה ולמען פליטים שיגיעו ארצה מתבצעת בשבועיים האחרונים על ידי התנועה הקיבוצית, הקיבוץ הדתי, הסוכנות היהודית, "השומר הצעיר", תנועות הנוער וגופים נוספים. חדר מצב משותף הוקם במטרה לספק מענה לצרכים העולים עקב הלחימה

פעילות למען תושבי אוקראינה

"היה לנו מזל שהצלחנו להימלט בזמן," אומרת קטיה, חניכה של השומר הצעיר באוקראינה שהצליחה להימלט מחורקוב לפולין. "בלעדי החברים בתנועה שסייעו לנו זה היה הרבה יותר מורכב. למרות העובדה שהשמיים מעלינו ורגועים ושום קול ירייה לא נשמע, אנחנו לא מצליחים להירגע. המשפחות והחברים שלנו נמצאים במוקד הלחימה. סרטוני הוידאו והתמונות שהאהובים שלנו שולחים מבהילים. ההתגייסות של החברים בתנועה מישראל והעולם מאד מוערכת ומרגשת אותנו".

דירות מקלט ואספקת מזון

תנועת השומר הצעיר מקיימת פעילות בקרב אלפי צעירים יהודים במאות מוקדים ברחבי העולם, כאשר גם באוקראינה יש לתנועה מעל 200 חניכים בשלוש ערים. עם פלישת הצבא הרוסי למדינה, החלה התנועה במבצע סיוע לחניכים ומשפחותיהם תוך שהיא דואגת לאספקת מזון, ציוד חירום והפעלת דירות מקלט בלב הערים המופגזות ובגבולות המערביים של המדינה. חניכי תנועת השומר הצעיר בארץ גייסו עשרות אלפי שקלים ומשלחת של התנועה נמצאת בדרכה לגבול עם אוקראינה. 

מרבית חברי התנועה באוקראינה בגילאי 30-17 משתתפים לאורך השנה בפעילות חינוכית העוסקת בחיזוק הזהות הציונית-יהודית. מאז פרוץ הלחימה מסייעים חברי התנועה לחניכים ומשפחותיהם, חלקם נותרו בדירות מסתור וחלקם הצליחו להימלט. עבור המשפחות שנמלטו מהלחימה, התנועה מפעילה דירות מקלט סמוך לגבול אוקראינה-פולין, אחת בצד האוקראיני ואחת בצד הפולני. ולרי, מדריך של השומר הצעיר בעיר חרקוב מספר: "אנשינו בחרקוב הצליחו למצוא מקום ולארגן מקלט. ברגע שכתבנו שהוא פתוח, מיד התחילו לבוא אנשים. הבתים צפופים וקשה ללא אור וחימום. בעזרת כספי הסיוע של התנועה קניתי מים, מזון וציוד חירום. סידרנו שטיח עבה מהשכן וכולם ישנים עליו, גם נשים וילדים שלא הצליחו להימלט". ולרי ממשיך ומתאר את הסופרים שעומדים ריקים: "הצלחתי בעזרת קשרים להתארגן דרך מפעל מזון. אני לא יודע כמה זמן זה יחזיק. המצב קשה מאוד".

רכישת מזון וציוד חירום

חלק מהסיוע הכספי שהועבר לשליחים האוקראינים משמש להכנת מקלטים בלב הערים המופגזות ולרכישת מזון וציוד חירום, כדוגמת גנרטורים המספקים חשמל ומאפשרים לשמר את הקשר עם חניכי התנועה דרך הטלפונים הסלולריים. מלבד הסיוע הפיזי והכספי, משלחת חינוכית של התנועה תצטרף לגבול עם פולין כדי לתמוך בילדים ובנוער שנמצאים במקום. בנוסף לגיוס התרומות, חניכי השומר הצעיר מכל העולם – אוסטרליה, פריז, מילאנו, ברזיל וגם מישראל, מעודדים את החניכים באוקראינה ברשתות החברתיות. 

אנה גרצ'בסקי, רכזת ארצות דוברות רוסית בשומר הצעיר, כתבה לחניכים בארץ: "עד הרגע האחרון לא האמנו שזה יקרה, אנשים לא היו מוכנים. הקן שלנו ממוקם בלב העיר חרקוב שסובלת מהתקפות קשות. חרקוב עצמה וערים אחרות באוקראינה סגורות. חניכים אחרים מהקן שלנו, עם חבריהם וקרוביהם, יושבים בבית, ברכבת התחתית או במקלטים. כל הזמן נשמעים פיצוצים ויריות. התקשורת והאינטרנט לא עובדים באופן סדיר, מערכות תשלום לא פועלות והכספומטים ריקים".  

"הודות למסעות הגיוס שפועלים כעת באוסטרליה, ארה"ב וישראל הצלחנו לעשות כמה דברים משמעותיים". אמר אורן צוקרקורן, מזכ"ל תנועת השומר הצעיר העולמי. "ההירתמות של אנשי התנועה בישראל ובעולם מדהימות ומביאות תקווה לאנשים רבים באוקראינה. אנחנו מחפשים דרכים נוספות לעזור וממשיכים לגייס כספים. העם האוקראיני אמיץ, צנוע ונדיב. אנו עדים לסיפורים גדולים של חסד ותקווה". 

משלחת של "הבונים דרור" ובה אנשי חינוך ועובדים סוציאלים יצאה לפולין כדי לתת מענה לפליטים בזמן ההפוגה. פעילי "החלוץ למרחב" נותנים מענה לפליטים בגבולות אוקראינה ובתנועת "בני עקיבא" קולטים מטוסים בנתב"ג ומסייעים באיסוף ציוד הומניטרי ואריזתו.

קליטה של עולים חדשים בקיבוצים

במרכזים קיימים בעמק הירדן וברמת הנגב, בהם מתקיימת תכנית פעילה, יקלטו עולים במסגרת "בית ראשון במולדת". לצורך קליטה עתידית נעשים מגעים עם קיבוצים נוספים שיכולים לשכן ולקלוט עולים לתקופה של חצי שנה לפחות.  

מחלקת "מעורבות בחברה" של התנועה הקיבוצית מסייעת לסוכנות ולארגון "נפש בנפש" בגיוס ציוד, ביגוד, מוצרי היגיינה ומזון לפליטים בחו"ל ולפליטים ולעולים שמגיעים לארץ. גיוס משאבים רחב נעשה על מנת לסייע לגופים השונים ברכישת גנרטורים, ארגון הסעות, שכירת דירות מקלט, מזון, תרופות וציוד רפואי, כמו גם להכשרת יחידות דיור בקיבוצים לקליטת עולים. 

מוקדים לאיסוף ציוד וביגוד חם גם מזון עבור הפליטים הוקמו בקיבוצים ובישובים רבים ברחבי הארץ. האיסוף מתבצע גם דרך המועצות האזוריות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן