יבול שיא
הרפת והחלב
1 אבי פז משמר העמק שנים ראשונות 22

צריף ראשון במולדת

2 דק' קריאה

שיתוף:

דגם של משמר העמק בימיו הראשונים נבנה לפרטיו בידי האמן אבירם פז

אבירם פז (70) ממשמר העמק ידוע כאספן גדול של הגדות לפסח, חנוכיות, סביבונים, אגרות שנה טובה ועוד אוספים שונים. 
מה שאולי פחות ידוע הוא שאבירם הוא גם נגר אומן ובעל מלאכה מעולה שיצר, לכבוד חגיגות מאה שנה למשמר העמק דגם של הקיבוץ מהעשור הראשון 1922 -1932. 
הדגם, שיוצג לציבור הרחב בקרוב במערת הפלמ"ח, הוא לוח בגודל של שני מטרים וחצי על מטר וחצי שמשחזר בדיוק רב איך נראה הקיבוץ בשנותיו הראשונות על צריפיו, הלול, המאפייה, האסם, המוסך, אוהל הנוטרים ואפילו יש בו עגלות וטרקטורים מוקטנים. 

"הבעיה הייתה להגיע לדיוק" אומר אבירם שהשקיע במודל מאות שעות עבודה. "היו חילוקי דעות בין הוותיקים, חלק אמרו כך, אחרים אמרו אחרת. הייתה מפה שממקמת בערך את המבנים וכמה תמונות מזוויות שונות, שנתנו היבטים נוספים. עבדתי שעות רבות כדי שדגם יהיה העתק של מה שהיה כאן במקור". 

סבא הביא פרות מסוריה ברכבת העמק 

כשאבירם מדבר על העתק מדויק הוא כולל גם את הרשתות, החלונות, הדלתות, גגות הפח שעל הצריפים. "היו צריפים שכינויים היה 'ובל'. צריפים למשפחה – לזוג או לשלישייה, מה שמוכר כ'פרימוס'. הצריפים היו בנויים כך שהקירות היו נוטים פנימה במעין אלכסון, עליהם הונח נייר טול עם לייסטים. הצריף הראשון נקרא 'צריף משמר העמק' והוא היחיד שהיו לו רעפים, אחריו היה צריף חדר האוכל שלידו היה מעין 'גונג', עמוד ברזל תלוי שעל ידי הקשה בו היו מעירים את החברים בבוקר או קוראים להתכנסות בחדר האוכל. הצריף השלישי הובא על ידי ההשלמה מחדרה, צריף עם מרפסת". אבירם מספר שהראשונים שהקימו את הקיבוץ היו חבורה קטנה של 12 חלוצים מייסדים מהם התחיל הכול. הדגש באותם ימים היה סביב החקלאות, לכן האסם (שעדיין עומד בקיבוץ), מכלי האחסון, הקומביין והטרקטורים. 

אבירם יודע לספר שאת המים והלחם הביאו מנהלל דרך השדות, במכבסה כיבסו ביד, והייתה אפילו מאפייה קטנה, לול ואורווה בה היו סוסים וגם שתי פרות. "את הפרות הביא סבא שלי מסוריה ברכבת העמק. הוליכו אותן מהתחנה בנהלל דרך השדות לקיבוץ". סבו של אבירם, אברהם גולדשלגר, היה מוכתר העמק מטעם הצבא הבריטי ונרצח ב-1938 בידי כנופיה בתקופת המרד הערבי בטקס החתימה על הקרקעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן