יבול שיא
הרפת והחלב
קבוצת שילר שלט כניסה

קבוצת שילר נגד קבוצת שילר

7 דק' קריאה

שיתוף:

למה קמה אופוזיציה לוועד הממונה המנהל את קבוצת שילר? איזה יחס קיבלו המתנגדים? למה לא מונתה ועדת ביקורת ואיך התייחסה לכך רשמת האגודות השיתופיות? והעיקר, האם אפשר יהיה להתגבר על הקרע החברתי והאתגרים העסקיים

שילר נגד שילר

בשנים האחרונות סוערות הרוחות בקבוצת שילר. לפני כ-7 שנים החל הקיבוץ להתנהל תחת ועד ממונה שאושר על ידי משרד רשם האגודות השיתופיות, כדי לייצב את המצב הכלכלי והחברתי. אך השקט המיוחל לא הגיע. לפני שנה וחצי הקימו מספר חברים קבוצה בשם "שילר מאוחדת", שמטרתה המוגדרת היא להוריד את יוקר המחייה ולשפר את איכות החיים בשילר. בפועל, היוו חברי הקבוצה – המונים לפי נציגיה כ-113 חברים מתוך 283 חברי קיבוץ – מעין אופוזיציה פעלתנית לוועד הממונה. 

חברים בקבוצה ביקשו להציג את המתרחש בקיבוץ בשנים האחרונות תחת ועד ממונה וכיצד הם ניסו, עד שלבסוף לדבריהם הצליחו, להביא להחלפתו של הוועד הממונה בראשות היו"ר יוסי רקח. לטענתם, הוועד פעל בניגוד לתקנות רשמת האגודות ולתקנון האגודה. כמו כן יש להם ביקורת על משרד הרשמת, על דרכי פעולתו באכיפה ובבקרה בקיבוץ.   

לדבריהם, הוועד הממונה לא ראה את פעילות "שילר מאוחדת" בעין יפה והחליט לפעול בנושא בישיבת ועד מתאריך 29.11.20, אשר לאחריה, חברי קיבוץ המזוהים עם התנועה נתקלו ביחס עוין ומזלזל מצד ההנהלה והקיבוץ. יחס זה בא לידי ביטוי בהעברת מסרים שלא יתקבלו תקציבים לפעילויות מסוימות, ביטול הסכמים שנחתמו בין הקיבוץ לחברים שזוהו כחלק מהקבוצה, האשמת חבר מסוים בעבירה על חוקי בניה, ניסיון לפסול לחבר זה מינוי במועצה ועוד. בשל יחס זה, לא היה פשוט למצוא מי שיסכים להתראיין לכתבה, אך לבסוף הסכים גל (שם בדוי), נשוי ואב לילדים. גל התקבל לחברות בקיבוץ לפני מספר שנים. 

"בהתחלה פעלנו בגלוי, תלינו שלטים עם הלוגו של הקבוצה ואנשים התבטאו בשמם בפייסבוק", מתאר גל, "ואז אנשים קיבלו רמזים שהם לא יקבלו תקציבים לפעילויות אם הם יגיבו או יפרסמו פוסטים בפייסבוק. אי ההזדהות נובע מפחד מנקמנות. מאז, חברי הקבוצה אינם חותמים בגלוי על ביקורתם כלפי ההנהלה, ומסתפקים בשם הקולקטיבי 'שילר מאוחדת'".  

גל מסביר כי מרגע שבו ההנהלה בראשות יו"ר הוועד הממונה, יוסי רקח, בחרה לנסות להתנכל לחברי הקבוצה, מספר חברים מתוכה החליטו כי במקביל לקידום המטרות של הקבוצה, יחלו לבחון את התנהלות הוועד בהתאם לתקנות ולתקנון, איך ניתן לפקח על הפעילות ומי בעצם אחראי לכך: "בנושא הזה מתנהל תהליך מקביל מול משרד הרשמת ואף נעשתה פניה ישירה אל משרד הכלכלה ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי שיבחנו את ההתנהלות של משרד הרשמת בעניין שלנו". 

כמה שנים יש בקיבוץ ועד ממונה? 

"בקבוצת שילר קיים ועד ממונה החל משנת 2015 לאחר שהרשם דאז ערך חקירה והגיע למסקנה שזהו הפתרון הנכון לקיבוץ. החקירה עצמה נפתחה לאחר קבלת בקשה יזומה שנשלחה על ידי חברים מתוך הקיבוץ. משרד הרשם לא זיהה משהו לא תקין עד אשר קיבל פניה יזומה מהחברים. זו גם סוגיה בפני עצמה, שכן מתפקידו לפקח על התנהלות הקיבוצים". 

בשנת 2017, לאחר שהוועד הראשון בראשות חיים (ג'ומס) אורון לא הצליח לאשר את תקציב האגודה השנתי, הודיע יו"ר הוועד לרשם דאז כי הוא מסיים את תפקידו ויחד אתו עזבו חברי הוועד. 

מספר חודשים לאחר הוקם מכן ועד ממונה חדש וכיו"ר נבחר יוסי רקח, אשר לו ניסיון רב בקיבוצים ואגודות שונות כגון אילות, נווה ים, מושב ישרש ועוד. לדבריו של גל, בתקופת כהונתו של הוועד תחת יוסי רקח ההתנהלות לוותה במקרים של חוסר שקיפות. 

פגישה עם נציגי רשמת האגודות השיתופיות

גל ממשיך ומתאר את רשימת המקרים לכאורה שבוצעו על ידי הוועד ואף הועברו למשרד הרשמת בחודש יוני 2021 ולמשרד הכלכלה בחודש נובמבר 2021. "ביוני 2021 הגענו, שני נציגים מהקבוצה, אל משרד הרשמת ונפגשנו עם נציגיה. במהלך הפגישה הסברנו את הטענות שלנו ואף מנינו בפניהם את העבירות שאנו חושבים שנעשו, את היעדר השקיפות ואת זה שבקיבוץ שורר פחד מנקמנות. לאחר מכן, נציגי הרשמת נפגשו עם יוסי ונציגים נוספים של ההנהלה, והחליטו להאריך את כהונת הוועד בשנה נוספת". 

למה האריכו? 

"לפי ההחלטה שפורסמה ממשרד הרשמת, קיימת התרשמות כי הוועד, בראשותו של יוסי רקח, שיפר את מצבו הכלכלי של הקיבוץ, הצליח לקדם תהליכים מהותיים בתהליך השיוך וכיום הוא מתחיל לטפל בתחום החברתי". 

וזה לא נכון? 

"תראה, מן הסתם כמו בכל קהילה יש דעות לכאן ולכאן, סביר להניח שיהיו מספר חברים שחושבים כי חלק מהפעולות של הוועד היו נחוצות ושניתן לזקוף לזכותו מספר דברים שהצליח לקדם. אולי אפילו יש מספר חברים שתמכו בו וחושבים שהוא הצליח פה, אך חשוב להעמיד דברים על דיוקם. חברי הוועד הממונה, בראשם יוסי רקח, הם שכירים שקיבלו תשלום עבור העבודה שהתבצעה פה. וודאי שיהיו גם פעילויות חיוביות במהלך מעל ארבע שנות פעילות, אך אנו מלינים על הדברים שלא התבצעו כמו שצריך ושלעניות דעתנו גרמו נזק, ואנו מתבססים על מה שאנחנו רואים ושומעים.  

הקיבוץ בשנת 2015 הציג דוחות כספיים ברווח, בשנים 2018 והלאה גם הוצג רווח, ככה שלפניו ואחריו אנחנו רווחיים. את הדוחות של 2016-2017 מעולם לא הציגו או פרסמו לחברי הקיבוץ וגם כשביקשתי לא קיבלתי, כך שאני לא יודע מה היה שם. מה שאני כן יודע, זה שלרשמת רקח מדווח שהוא שיפר את המצב אך באספות האחרונות כל הזמן שיבח את התוכנית העסקית שנבנתה בשנת 2015 והסתיימה בשנת 2020. לכן לא ברור, למי הוא העביר דיווח שגוי, למשרד הרשמת או לחברים". 

אין היום תכנית עסקית בשילר? 

"לדעתי הוועד הקודם כשל בזה. "אני לא מופתע מזה שאין תוכנית עסקית, מאז שיוסי בתפקיד, הוחלפו והתחלפו לפחות חמישה מנהלים עסקיים. איך אפשר להכין תוכנית עסקית כשאין לך ביטחון מספיק אם תחת פיקוחו של יושב הראש, תישאר בתפקיד ליישם אותה? יוצא מצב שהשליטה תמיד בראשותו של מנהל אחד כל-יכול". 

למה הוא החליף אותם? 

"לדעתי אף אחד חוץ ממנו לא יודע. היו מקרים שבהם אפילו לא הודיעו לחברים שהמנהל העסקי עזב. גילינו את זה אחרי חודשיים, כשפרסמו בפרוטוקול ישיבת ועד שהחליפו את מורשה החתימה של הקיבוץ. יכול להיות שהם עזבו כי הם לא הסתדרו אתו, או שהתכנית העסקית שהם בנו, אם הייתה כזו, לא התאימה לו. ברור שתחלופה כזאת פוגעת בהתנהלות העסקית של הקיבוץ. איך אפשר לבנות תכנית עסקית רצינית, כשמנהל עסקי מחזיק בממוצע 11 חודשים בתפקיד?". 

אז מה בעצם ציפיתם מהפניות לרשמת? 

"מהרשמת ציפינו שכגוף המפקח תפעל לברר את הדברים ולאכוף את ההתנהלות של הוועד שקודמה בתפקיד מינה. חשבנו שלא יכול להיות שלכאורה נעשו עברות במשך שנים ואין מי שמפקח או אוכף, הרי על פי התקנות ועד ממונה מחויב להעביר דיווח רבעוני לרשמת. יתרה מכך, ציפינו שהרשמת תפעל למנות ועדת ביקורת בקיבוץ היות שהוועד לא עשה זאת". 

ואילו תשובות קיבלתם? 

"התשובות שקיבלנו מנציג הרשמת, רו"ח אלעד חבשוש, היו תשובות שדי העליבו אותנו. הלכנו, בדקנו, עשינו את העבודה שלו, הגשנו לו את הדברים בכפית, הצגנו לו וגם למשרד הכלכלה הכל והוא פשוט נתן תשובות, לדעתנו, כדי לצאת ידי חובה. בעניין הטענה שלנו לגבי ועדת הביקורת למשל, התייחס וכתב שהיא נכונה, שערך שיחה עם הוועד, ואצטט את דבריו ממכתב שקיבלנו ב-15.12.2021: 'על אף חששותיו (של הוועד) ניתנה הוראה להקים ועדה'.  

אני שואל, איך יכול להיות שהרגולטור מקבל כזו תשובה, עובר על סדר היום ומטאטא את זה מתחת לשולחן? איך מעביר את הדברים ללא אכיפה בלבד כי רקח הודיע שהוא מעוניין לסיים את תפקידו? איך רגולטור מרשה לזה לעבור ככה, שהרי מה יש ליוסי לחשוש מוועדת ביקורת אם הכל מתנהל כשורה? ארבע וחצי שנים שהקיבוץ תחת הנהלתו לא מקים ועדת ביקורת ולמעשה עובר על התקנות ועל תקנון הקיבוץ. ארבע וחצי שנים שהרגולטור לא מקבל דיווח מוועדת הביקורת ואף אחד שם לא שואל למה? מי? איך?".

יוסי רקח עזב בינואר. למה אתם עדיין עוסקים בזה? 

"כפי שציינתי, הקבוצה מנהלת תהליך מקביל מול משרד הכלכלה לגבי ההתנהלות של משרד הרשמת כגוף הרגולטורי שאמור לפקח ולאכוף את הפעילות של הקיבוצים. חשוב להבהיר כי העובדה שיוסי החליט לסיים את תפקידו באמצע קדנציה, לאחר שביוני הוא הציג טיעונים על מנת לקבל הארכה, לא עוצרת את התהליך. אנחנו נמשיך עד שנקבל תשובות ענייניות, גם ממשרד הרשמת וגם מיוסי רקח, משתי סיבות: אחת, כי לדעתנו יוסי גרם נזק ויש לתת על כך את הדין. שתיים, חשוב לנו ללמוד ולחקור את העניין עד תום על מנת לוודא שעניינים כאלו לא יישנו שוב בעתיד.  

יוסי יכול לומר שהוא עזב על דעת עצמו, אך אם נבחן רגע את רצף האירועים ייתכן שהטריגר היה שהוא נאלץ לתת תשובות ו/או למנות ועדת ביקורת. שכן, סדר האירועים כאמור: ביוני 2021 ביקש הארכת כהונה, בנובמבר 2021 שלחנו מכתב למשרד הכלכלה בנוגע להתנהלות משרד הרשמת, בדצמבר, שבועיים לאחר, מכן יוסי הגיב למשרד הרשמת במכתב שאינו עונה כלל על הטענות שעלו במכתב שלנו, אלא ציין מקרים פרטניים ולאחר מכן הודיע על סיום תפקידו. הבעיה המרכזית אינה האדם, אלא דפוס הפעולה". 

יוסי רקח מסר שהוא אינו מעוניין להגיב על הדברים שנאמרו עליו בכתבה.    

ועכשיו יש הנהלה חדשה. 

"אכן, יש הנהלה חדשה, אנחנו מאוד מאמינים בה ומקווים שהיא תצליח לשקם את הקרעים שנוצרו כאן במהלך ארבע וחצי השנים האחרונות, בפן החברתי ובבניית תכנית עסקית שתשמר ותשפר את ההכנסות העתידיות של הקיבוץ.  

חלק מחברי הוועד אף נבחרו באופן דמוקרטי מתוך חברי הקיבוץ כתוצאה של הבקשות שהגשנו אל הרשמת, כמו כן, גם ועדת ביקורת אמורה להתמנות בקרוב, מה שגם מראה על הרצון של יו"ר הוועד החדש, איתי שור, שכבר מראה סימנים של התנהלות שונה ושקופה יותר שעתידה לסלול את הדרך לניהול תקין, ליישר את ההתנהלות בחזרה אל מסגרת התקנות והתקנון.  

אנחנו הראשונים שנשמח שהוועד יצליח ושיוקר המחייה בקיבוץ ירד ורמת החיים תעלה. היה לנו חשוב לספר את הסיפור כי אנו מאמינים שהתהליך שבוצע פה מהווה תקדים ועל מנת לשתף חברי קיבוצים אחרים בעבודה הרבה ומתוך ההבנה כי ישנם הגבלות וחוקים להיצמד אליהם לכל ועד ממונה, בעל תפקיד ניהולי או המפקח עליו, ניתן להביא לשינוי".

"הקבוצה הזו היא כל הזמן אנטי הממסד"

מספר חברים בקבוצת שילר טוענים ש"שילר מאוחדת" היא קבוצת מיעוט שולית וקולנית, שלא ראוי לתת לה במה תקשורתית. אחת החברות הוותיקות בקיבוץ שתמכה ביוסי רקח, הסכימה להתראיין בעילום שם בטענה שהיא חוששת מתגובות תוקפניות של חברי הקבוצה. "הקבוצה הזו היא כל הזמן אנטי הממסד", היא אומרת, "הם רוצים לעשות מה שטוב להם, בלי התחשבות בהחלטות ובחוקים. תמיד מי שינהל פה יהיה מבחינתם לא בסדר. תמיד היו בשילר כמה דעות וזה בסדר גמור, אבל יש דרך לעשות את הדברים. זה לא לרוחנו לקום בבוקר ולמצוא את כל הקיבוץ עם שלטים משמיצים ופוגעים, ואחר כך לקרוא כתבות בסגנון הזה בפייסבוק".  

הם טוענים שהתקציבים לא אושרו באספה בזמן, ושלא קמה ועדת ביקורת. 

"זה נכון שהתקציבים לא עברו באספה, אבל הם אושרו בקלפי. ועדת ביקורת אכן לא נבחרה. אני לא אומרת שכל מה שנעשה בשילר היה בסדר, אבל כל מי שעושה גם טועה. אם המטרה שלנו זה לחיות במקום יפה ושליו, צריך לדעת לקבל חלק מהדברים ולנסות לשנות בצורה תרבותית דברים אחרים אבל לא בצורה הזאת. לדוגמה, מתחילת הקורונה התחלנו לקיים אסיפות בזום, ולקראת האספה האחרונה הם דרשו לקיים אספה פנים אל פנים. ענו להם שכל אחד יכול להחליט איפה להיות באספה, ואם הם רוצים הם יכולים להגיע פיזית לאספה. בסופו של דבר, הייתה תקשורת טובה והאספה עברה ברוח מאוד טובה. אחת הבעיות היא שהם לא מזדהים בשמם, ככה שאני לא יודעת מי הם. התחושה שלי היא שהם רוצים להפוך את הקיבוץ למשהו אחר".    

יש לך תחושה טובה עם הוועד החדש? 

"גם הוועד הקודם היה לרוחי. הוא היה צריך לעשות דברים שאנחנו לא היינו מסוגלים לעשות, ולנקות את האורוות. נכון שלפעמים הדרך הייתה קצת קשוחה, אבל כנראה שזה היה הכרחי. אולי עכשיו לחברי הוועד החדש יהיה יותר קל. אני הייתי מרוצה מיוסי רקח, ואני מעריכה את הדברים שהוא עשה פה".  

תגובת משרד רשמת האגודות השיתופיות

"איננו נוהגים להתייחס למקרים ספציפיים ולאופן הטיפול בהם מפאת שמירה על הפרטיות.

כאמור בכתבתכם, התייחסות מפורטת ביחס לטענות שעלו, הועברה ישירות לפונים ביום 15.12.2021.  

עם זאת, נוכל לציין כי לאגודה מונה ועד ממונה לאור משבר חברתי חמור וחולשה ניהולית ועל מנת למלא את הבור שנפער ברקמה החברתית והניהולית של הקיבוץ.  

ועד ממונה מהווה את זרועה הארוכה של רשמת האגודות השיתופיות וחברי הוועד הממונים הינם גורמי מקצוע, שבהתאם לשיקול דעת הרשמת, יש ביכולתם לסייע ולהשיג את המטרות הנדרשות באותה אגודה. 

ועד ממונה מעצם מינויו מתנהל בסביבה מאתגרת מאוד, באגודות בהן המצב החברתי או הכלכלי, מורכב ובאופן שבו האגודה אינה מצליחה להתנהל בדרך הנורמטיבית ובניהול עצמי ללא מעורבות משרדנו. 

בשנת 2021 אושרו ברוב באספה הכללית של האגודה נושאים מהותיים ובהם בין היתר, תיקון תקנון הקיבוץ, תקציב האגודה ודוחותיה הכספיים. באופן טבעי, תמיד ימצאו מספר חברים מועט המרגישים עצמם נפגעים.  

ביחס לטענות על התנהלות משרדנו, משרדנו בוחן ומסדיר את התנהלותו ופעולותיו באופן שוטף וימשיך לפעול ולעשות כל שביכולתו, לסייע לאגודה לשוב לניהול עצמי תוך השלמת המשימות שנותרו ואשר פוגעות במרקם החיים באגודה". 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן