יבול שיא
הרפת והחלב
קיבוץ יגור הולך לשיוך

מה המשקל שיש לתום ליבם של קיבוצניקים בחתימה על הסכם

2 דק' קריאה

שיתוף:

מה המשקל שיש לכוונות הצדדים בעת חתימה על הסכם? האם ניתן להחריג חבר קיבוץ מהחלטת אסיפה? המדור יורד לעומקם של דברים

הנקלטים החדשים אצלנו נדרשים לחתום על הסכם אישי בו הקיבוץ מחריג אותם מזכויות מסוימות שיש לחברים הוותיקים. האם הסכם אישי יכול לגבור על תקנון הקיבוץ, החלטות הקיבוץ או הוראות הדין?

עוד במאה הקודמת אמר השופט ברנזון, מבית המשפט העליון כי "התקנון של אגודה שיתופית הוא בגדר הסכם בין האגודה לחבריה, המסדיר את היחסים המשפטיים ביניהם". תקנון הקיבוץ, מהווה "הסכם" בין הקיבוץ לחבריו, ויוצר ביניהם מערכת יחסים חוזית.

עו"ד גיל דגן (שלמה כהן ושות') אומר שהקיבוץ פועל בתחום "המשפט הפרטי" (בשונה מרשות ציבורית הפועלת לפי דיני המשפט הציבורי), וסוברני לנהל כרצונו את ענייניו הפנימיים, בהתאם לחוק.

ערכאה שיפוטית תימנע, בדרך כלל, מלהתערב בהחלטותיו הפנימיות של הקיבוץ. תקנון הקיבוץ אינו יכול לסתור את הוראות "הדין הכללי" (ובכלל זה פקודת האגודות והתקנות שהותקנו מכוחה).

החלטה שמקבל קיבוץ באסיפה או במוסדותיו אינה יכולה לסתור הוראה הקיימת בתקנון הקיבוץ.

האם הסכם אישי יכול לגבור על הוראות הדין?

דיני האגודות השיתופיות מתאפיינים בגמישות מסוימת. יש בהן הוראות מסוימות שהן "דִּיסְפּוֹזִיטִיבִיּוֹת". הן קובעות את ברירת המחדל, אך גם מתירות להתנות עליה. כך, לדוגמה, ניתן לקבל החלטה באסיפה שֶׁמַּתְנָה על הוראת התקנה העוסקת במתכונת בחירת ועד הנהלה.

הוראת דין שלא ניתן לְהַתְנוֹת עליה (לא בתקנון הקיבוץ, לא בהחלטת אסיפה ולא בהסכם אישי) נקראת "קוֹגֵנְטִית". המשמעות היא שעל הוראה דיספוזיטיבית בתקנות אין מניעה לְהַתְנוֹת בהחלטה ולאחריה בהסכם אישי.

אגב כך, בפסיקה שניתנה בשאלת זכות הקיבוץ לקזז פירות נכסים כנגד גרעון פנסיוני של חבר, הובעה דעה שלא ניתן להתנות על זכות החבר לדרוש השלמת פנסיה ("גימלה פנסיונית מינימלית") כאמור בתקנות הערבות ההדדית או על חובת הקיבוץ להשלים פנסיה כאמור, כי זו זכות קוגנטית.

כשנחתם הסכם אישי עם חבר, יש משקל לכוונת הצדדים ולתום ליבם. הבה נניח, למשל, שבהסכם אישי ייקבע כי חבר חדש יהיה פטור מחובת ההפרשה לפנסיה או שייקבע שבמקרה שהחבר לא יפריש כמתחייב לפנסיה, הקיבוץ יהיה פטור מ'חובת ההשלמה' של סכום הפנסיה, וזאת בהסתמך על הצהרת החבר שברשותו מקורות פנסיוניים מספיקים

אם החבר יתכחש בדיעבד להסכם ולהצהרותיו בהסכם, ויתבע בגיל פרישה השלמת פנסיה מהקיבוץ, מכוח התקנות, לא מן הנמנע שערכאה שיפוטית תקבע שאותו חבר נהג בחוסר תום לב ותדחה את תביעתו, על אף שההסכם מתנה לכאורה על הוראה קוגנטית יחד עם זאת, ממליץ עו"ד דגן, כי לפי המציאות המשפטית הקיימת, טוב יעשה קיבוץ שיקבע הוראות בהסכם שיצמצמו את היקף הסיכון שלו.

האם הסכם יכול לגבור על הוראות תקנון הקיבוץ או החלטות האסיפה?

כל חברי הקיבוץ כפופים להוראות התקנון ולהחלטות האסיפה, ויש קושי כאשר נחתם הסכם עם חבר המחריג אותו מהוראות התקנון או החלטות האסיפה.

ככלל, נקבע בפסיקה שלא ניתן להחריג חבר מהחלטת אסיפה, אך כידוע, בסופו של יום, כל הסכם נבחן לפי נסיבותיו הייחודיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן