יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1618080052

"קק"ל היא הפלוגה המסייעת של המרחב החקלאי" 

4 דק' קריאה

שיתוף:

יעקב בכר (מענית) מונה לתפקיד סגן יו"ר קק"ל. בין היתר הוא מקדם תמיכה בקליטה וחיזוק החקלאות בערבה, תמיכה ביישובי קו גדר הצפון וחיזוק משמעותי של הגליל והנגב

יעקב בכר, המכהן כיו"ר התאחדות הארגוניים הכלכליים הקיבוציים, הוא גם דירקטור בקק"ל שכיהן עד לא מזמן כיו"ר ועדת הכספים, וכעת מונה לסגן יו"ר הארגון. 

"במסגרת הסכם הרוטציה אני מחליף את ידידי רני טריינין‏ מבית ניר", מציין בכר ומוסיף, "ככלל, אני כבר שנתיים גם בתפקידיי הקודמים בקק"ל, רותם את קק"ל למשימות במרחב הכפרי כולו תוך דגש על הקיבוצי".

Screenshot 2023 02 20 151906
יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגוניים הכלכליים הקיבוציים וסגן יו"ר קק"ל.  "אני מביא מראש הסכמה עם קבוצת הליכוד, איתם יש לי ערוץ פתוח". צילום: מהאלבום הפרטי

תאר את פעילותך עד כה 

"אני פועל במסגרת סיעת 'חברינו', סיעה המרכזת את כל החברים מהמרכז-שמאל. אנחנו נפגשים במשרדי התאחדות הארגונים מעת לעת וקובעים את התחומים שהקבוצה תומכת בקידומם. בדרך כלל אני מביא מראש הסכמה עם קבוצת הליכוד, איתם יש לי ערוץ פתוח וחם ואין דבר שאיני משכנע אותם לתמיכה במהלכינו. הם פתוחים לרעיונות וכמובן יש להם דרישות משלהם, ואנחנו תמיד פועלים בהסכמה". 

מה קודם בתקציב קק"ל לטובת המרחב הכפרי? 

"הבאנו מאות מיליוני שקלים לפרויקטים במרחב הכפרי כולו. כך למשל, תקצבנו 45 מיליון שקל לפתרון לנחל האסי. הובלתי הגדלת תקציבים במחקר ובפיתוח החקלאי מעשרה מיליון שקל ל-25 מיליון שקל. דאגתי לפיצוי הולם במיליוני שקלים לחקלאי הצפון והדרום בגין ניזקי העגורים. 

דאגנו לתקצב שמונה מיליון שקל להכשרת בתי חייליים בודדים בקיבוצים בדגש על עוטף עזה. 

השנה תחל תמיכה שנתית של 25 מיליון שקל בכל יישובי קו גדר צפון מנהריה מזרחה ועד מבואות חרמון (עד ארבעה קילומטר מהגדר), בתשתיות לקליטת חברים והרחבות יישובים וקיבוצים. תוכנית הדגל היא תמיכה בתשתיות קליטת משפחות בערבה התיכונה בהיקף של  מאה מיליון שקל על פני חמש שנים, ותמיכה בחבל אילות בהיקף של 50 מיליון שקל על פני חמש שנים. התוכנית כוללת בתוכה את תקצוב מאגר ערדום המשמש את חבל אילות ומיועד לתת מענה ותמיכה להמשך גידול וטיפוח התמרים שהם גידול עוגן באזור הזה". 

מה מתוכנן להמשך? 

"יש תוכניות רבות לעתיד ובתוכן חיזוק משמעותי לגליל ולנגב, החזרת קק"ל לבניית מאגרים באזורים החקלאים וחיזוקן של תנועות הנוער".  

התחדשות וצמיחה בערבה 

פעילותו של בכר כסגן יו"ר קק"ל מהווה חיזוק משמעותי למרחב הכפרי ולתנועה הקיבוצית, בעיקר לנוכח העובדה שמפלגות המרכז-שמאל נמצאות כיום באופוזיציה. בכר ממלא את תפקידו בקק"ל בהתנדבות מלאה, מכיוון שפעילותו המרכזית היא כיו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים. "קק"ל היא הפלוגה המסייעת של המרחב החקלאי בישראל ובדגש על הקיבוצי" אומר בכר בחיוך. 

בערבה מברכים על תוכנית הדגל של קק"ל להגברת הקליטה באזור וחיזוק החקלאות. 

ד"ר חנן גינת (סמר), ראש המועצה האזורית חבל אילות, המעיד על עצמו כי הגיע בצעירותו מירושלים להקים קיבוץ בערבה מתוך חלוציות וציונות, מציין כי המימון של קק"ל יוקדש לארבע מטרות: פרויקט "בית חדש בערבה", הכשרות קרקע לחקלאות, הכשרת דרכים ביטחוניות-חקלאיות והקמת מאגר מים. "חבל אילות נמצא בדרום הערבה ובדרום המדינה", הוא אומר, "אנחנו לגמרי בקטע של התחדשות וצמיחה, והרכיב הראשון זה המגורים. יש לנו קבלות. עשינו פרויקט מוצלח שנקרא 'בית קטן בערבה', ושני שלישים מהמימון של קק"ל נועד לנושא הזה, כדי לאפשר את הכנות הקרקע למגורים בקיבוצי הערבה. מעבר לזה, המימון יוקדש לפרויקטים חקלאיים". 

איך נוצר הקשר עם קק"ל, והאם המימון של קק"ל הוא תחליף למימון ממשלתי? 

"חלק גדול מיישובי הערבה הוקם במימון של קק"ל. בשנים האחרונות הם מימנו קצת פחות ביישובים, אבל הם שותפים מאוד גם בפארק תמנע, גם בשבילי אופניים וגם בתחום התיירות. המימון שלהם הוא לא תחליף למימון ממשלתי, אלא נוסף יחד עם המימון הממשלתי. משרד השיכון תומך בנו בכל מה שקשור בתשתיות, והתמיכה של קק"ל תהיה בעיקר של פיתוח שטחים לחקלאות". 

מה המשקל של בכר בהחלטה על המימון? 

"משקל רב מאוד. יש כמה אנשים בהנהלת קק"ל שמגיע להם קרדיט על ההחלטה הזו, והוא אחד הראשונים שבהם. הוא היה ראש ועדת הכספים שקיבלה את ההחלטה הזו, ולכן המשקל שלו בהעברת הכספים לערבה חשוב מאוד. הוא היה זה שהציע לתמוך כספית בהתיישבות, והשבוע אושרה ההחלטה להעביר את המימון אלינו ולערבה התיכונה".    

בית חדש בערבה    

פלורנסיה פליסצ'וק (קטורה), הגיעה לערבה מבואנוס איירס הרחוקה, וכיום היא מנהלת את הפרויקט "בית חדש בערבה" של חבל אילות, שנועד לאפשר צמיחה דמוגרפית. "הפרויקט הזה מאוד משמעותי לערבה הדרומית", היא מציינת, "אנחנו נמצאים כיום ללא מגורים פנויים, ועם ביקוש מאוד גדול של משפחות צעירות שרוצות לשנות את איכות החיים שלהן ולהגיע לערבה. עלות הבנייה אצלנו גבוהה ב-20 אחוז מהעלות במרכז הארץ, ובלי הפרויקט הזה קשה לי לדמיין איך נוכל להציע בתים לנקלטים חדשים שבלעדיהם עתיד האזור שלנו בסכנה. הגיל הממוצע אצלנו הוא קרוב ל-58, ואנחנו זקוקים מאוד למגורים למשפחות ולעובדים. בקק"ל הבינו היטב את הצורך שלנו, והתגייסו למשימה ממש מהר. מוסדות המדינה מבינים את המשמעות של אזור מרוחק לשמירת הגבולות של דרום הארץ, ועלינו מוטלת החובה לפתח את האזור". 

המספרים מדברים בעד עצמם. בפרויקט "בית קטן בערבה" נקלטו באזור 120 משפחות, ובפרויקט "בית חדש בערבה", שיסתייע במימון קק"ל, מצפים לקלוט 130 משפחות בשישה קיבוצים ועוד 150 משפחות ביישובים באר אורה ושחרות עד 2026. 

מאיר צור (עין יהב), ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, מברך על החלטת קק"ל: " אני מברך ומודה לקק"ל, על התמיכה לשיפור ושדרוג התשתיות בערבה התיכונה במאה מיליון שקלים ואת שכנתנו חבל אילות ב-50 מיליון שקלים, לחמש השנים הבאות. תודה ליעקב בכר יו"ר ועדת הכספים בקק"ל, על העבודה והנחישות ללא לאות, לסייע בחיזוק הישובים בתקצוב המשמעותי. תודה ליו"ר קק"ל היוצא אברהם דובדבני, שכל השנים פעל לחיזוקה של ארץ ישראל, ליו"ר קק"ל הנכנסת יפעת עובדיה-לוסקי, שההחלטה הראשונה בתפקידה הינה חיזוק הערבה, תבורכי. תודה לידיד ההתיישבות העובדת ירון אוחיון, מנהל מִנהל ופיתוח הקרקע בקק"ל, הנמצא בפועל, בשטח, מכיר מקרוב כל יישוב וכל אתגר, ומסייע בכל מאודו ומרצו. את התקציב הזה נמנף בעזרת תרומות מהארץ ומחו"ל, כך שנוכל להמשיך ולחזק את היישובים בערבה ובחבל אילות, על גבול ירדן, לטובת חוסנה של הארץ כולה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן