יבול שיא
הרפת והחלב
1 צילום אוראל רביבו 3

רוכבים לשלב הבא בחיים

4 דק' קריאה

שיתוף:

850 בנות ובני י"ב מקיבוצים בכל רחבי הארץ השתתפו במסע י"ב המסורתי של התנועה הקיבוצית לאורכו של חבל אילות, מפארק תמנע ועד לוטן. הם עסקו בהיכרות מקרוב עם חבל הארץ המרוחק, בתרומה לחברה ובשאלות והתלבטויות לקראת השלב הבא בחיים

היציאה למסע י"ב היא חוויה מכוננת עבור בני ובנות הנוער, הכוללת חיבור לשטח ולקבוצה והתמודדות משותפת עם אתגר פיזי ומנטלי. המסע מאפשר להם לצאת מאזור הנוחות, לשים בצד לכמה ימים את הלחצים ורעשי הרקע, לדווש בחבל ארץ לא מוכר, להיפגש עם בני ובנות נוער מאזורים אחרים בארץ, להתבונן פנימה ולשאול שאלות לגבי השנים הבאות בחייהם: יציאה לשנת שירות ועשייה חינוכית-חברתית, שירות לאומי או שירות משמעותי בצבא ויציאה לפיקוד ולקצונה. אירוע חד פעמי, רגע לפני שמתחילים "החיים הבוגרים". כאן, בשטח, ערכים וציונות הן לא מילים גסות והן חלק מתפיסת העולם הקיבוצית. 

מרחב מדברי  

השכם בבוקר (או באמצע הלילה) יצאו הקבוצות דרומה, והחלו ברכיבה בנוף המרהיב של פארק תמנע בטור רוכבים ארוך למרגלות "עמודי שלמה" אל עמק ססגון, בסמוך לקיבוץ אליפז, בו הוקם מחנה הלילה. בערב התקיימו מעגלי שיח להעמקת ההיכרות עם האזור, בהובלת יותר מ-30 חברי וחברות קיבוצי חבל אילות. מתיישבי האזור שיתפו בייחודיות של החיים באזור המרוחק מהמרכז, באתגרים וביתרונות וסיפרו מדוע בחרו לבנות בו את ביתם. ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, בירך את משתתפי המסע בטקס הדלקת נר שני של חנוכה ואמר: "אנחנו שמחים שאתם פה וטועמים קצת מהחיים שלנו כאן בערבה ומהמרחב המדברי הצבעוני והמקסים שלנו. יש חשיבות אדירה לשים על סדר היום את נושא השירות המשמעותי ואת התרומה לחברה. לא מובן מאליו שהביקוש למכינות ולשנות השירות הוא גדול כל כך, והעובדה הזאת מעידה רבות על איכות הנוער שלנו". זו השנה השנייה שחבל אילות מארח את מסע י"ב של התנועה הקיבוצית. "אני מקווה שהמסורת הזאת תימשך" הוסיף גינת. 

היום השני הוקדש לעבודה קבוצתית שעסקה במשמעות השירות הצבאי.  בתום מסע הרכיבה ארוך ומאתגר (27 ק"מ) כנגד רוח צפונית, לאורכו של הגבול עם ירדן הגיעו הרוכבים למחנה הלילה בסמוך ליטבתה.   

יום הרכיבה השלישי והאחרון, הוקדש לעידוד היציאה לשנת י"ג (שנת שירות, תנועות נוער ומכינות קדם-צבאיות). בהפסקת הצהריים, סמוך לגרופית, התקיימו מעגלי שיח בקבוצות בהובלת מדריכי הקבוצות ובהשתתפות 90 שינישינים של התנועה הקיבוצית ומתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער הפועלים בכל הארץ. המפגשים אפשרו שיחה על הבחירה לדחות את הגיוס בשנה לטובת עשייה חברתית-ערכית. הנערים והנערות (שרבים מהם מתמיינים בימים אלה למסגרות שנת השירות) שאלו שאלות והביעו חששות וציפיות בהקשר של היציאה לשנת שירות. חניון הלילה האחרון היה מול קטורה.

2 מעגלי שיח
מעגלי שיח בהשתתפות שינשינים. לדחות את הגיוס בשנה לטובת עשייה חברתית-ערכית

מנהיגי העתיד 

לאחר שרכבו 60 ק"מ במשך שלושה ימים, הגיעו המשתתפים ומדריכיהם באוטובוסים לבה"ד 1, שם נפגשו עם קצין או צוער מבה"ד 1 שמתגורר במרחב הכפרי וקצין או קצינה בשירות קבע או מילואים שהוא בוגר שנת השירות של התנועה. המעגלים עסקו בשירות משמעותי בצבא ויציאה לפיקוד באמצעות סיפורם האישי של הקצינים ומסלול גיוסם ושירותם הצבאי.  

המסע הסתיים בטקס מרגש ולאחר הדלקת נרות חנוכה בירכה את המשתתפים שרת הכלכלה והתעשייה היוצאת, חברת הכנסת והאלופה במיל' אורנה ברביבאי (האישה הראשונה בצה"ל בדרגה זו): ״תפקידם של מנהיגים להוות דוגמה אישית במעשיהם תוך שמירה על המפעל הציוני ועל היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, כמו גם האחריות שלנו להבטיח שוויון הזדמנויות למימוש הפוטנציאל לכל גבר ואישה בכל מקום בארץ. אין ספק כי יש ביניכם מי שיהפכו להיות בעצמם מנהיגי העתיד של המדינה, בצה״ל ובכל תחומי החיים. אני מאחלת לכם בהצלחה ובטוחה כי תשפיעו ותתרמו בכל דרך בה תלכו״. 

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, אמר בטקס הסיום: "כשהדלקתם את החנוכיה אתמול בלילה זה היה לילה הארוך ביותר בשנה, וכשהדלקתם את החנוכיה עכשיו זה היה בתאריך שבו היום מתחיל להתארך. גם מבחינת המדינה אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה. א.ד. גורדון אמר 'לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור'. מבחינתנו, בתנועה הקיבוצית, כל אחד מכם הוא אור קטן וכולנו אור איתן. סיימתם יום מרגש ומעצב בבית הספר לקצינים. אני מבקש מכם שתצאו לשנת שירות וגם תבצעו שירות משמעותי, אפשר גם גם, צריך ורצוי גם וגם. מפקד בה"ד 1 אמר באחד מהמסעות הקודמים שצריך כמה שיותר ממבצעי שנת השירות של התנועה הקיבוצית במקום. אני מבקש מכל מי שיכול שיעשה זאת".

3 נעם להב מסע יב
נעם להב, מדריך נעורים במעגן מיכאל. גיבוש קבוצתי ועצמאות. צילום: מהאלבום הפרטי

"רעב ומחויבות להמשך התהליך" 

"מדובר במעטפת ייחודית שמאפשרת ועוזרת לנו, צוות המחנכים, להיות בחוויה המשותפת ולערוך היכרות מעמיקה עם נוער שנמצא תחת אחריותנו מכיתה א' ועד י"ב" אומרת שני רוסו, רכזת הדרכה ומנהיגות במוא"ז הגליל העליון, שמלווה את הנוער במסע זו השנה השמינית (!). "אני גאה ומרוגשת לראות את נערי ונערות שכבת י"ב שלנו, הם מהווים עבורנו גאווה גדולה, מייצרים שותפות ורואים את האחר". 

נעם להב, מדריך הנעורים במעגן מיכאל, מוסיף "הנערים שלי נהנו והתגבשו עוד יותר כקבוצה. המסע אפשר להם להיות עצמאיים בניהול הלוגיסטיקה, האוכל והסדר של המחנה והיווה אחלה של פלטפורמה להיכרות עם עוד קיבוצניקים בני גילם". 

על המסע ניצח רכז המפעלים, גיא גרסול, ולצידו צוות גדול ומסור שכלל כ-50 אישה ואיש, בהם פעילי אגף חינוך, פעילי התנועה מאגפים אחרים שהתגייסו כתמיד מכל הלב, צוות לוגיסטי, חובשים ומאבטחים. אנשי חבל אילות והמועצה האזורית נרתמו גם השנה למשימה ולקחו חלק פעיל בתהליך ההכנות למסע, הן בהיבט הארגוני והן במישור החינוכי. "אני שמח שהצלחנו לספק לנערים ולנערות את החוויה הטובה ביותר, ומקווה שיצרנו בהם את הרעב והמחויבות להמשך התהליך של תרומה לחברה ושירות משמעותי בצה"ל", אמר גרסול. 

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים" – החינוך החברתי באגף חינוך, אומר כי "מסע י"ב שמתקיים בחופש חנוכה מסמל את תחילת תהליך הפרידה של בני ובנות הנוער ממערכת החינוך ומהתיכון. העיסוק במסע הוא בשלב הבא – שנת השירות והשירות הלאומי והצבאי. במהלך ארבעה ימים מתקיים באופן מואץ התהליך החינוכי אשר יעברו בני הנוער בשנה זו. היה מאוד מרגש מבחינתי לראות את בני ובנות הנוער במעגלי שיח באמצע המדבר ובהתמודדות עם האתגרים של המסע. בשבילי זו מהות העבודה החינוכית". 

ומוסיפה על דבריהם דבי ברא"ס, ראשת אגף החינוך: "אנחנו יוצרים פה מפעל חינוכי ייחודי ורוצים שכל בני ובנות הקיבוצים יזכו לקחת בו חלק ולהיתרם, על מנת שיוכלו בהמשך לתרום בעצמם. המרחק וההיערכות הארגונית עלו משמעותית, ואני מזמינה ארגונים וגופים קיבוציים המכירים בחשיבות בניית מנהיגות המחר בקיבוצים לחבור אלינו לקראת מסע י"ב 2023, ומצפה שימצאו תפקיד ומשמעות כדי לאפשר את ההשתתפות במסע". 

המעשה הראשון של תרומה לחברה בתום המסע היה תרומת כל עודפי המזון שנותרו לקבוצות לטובת עמותות רווחה באילת, כמדי מפעל חינוכי ארצי של התנועה הקיבוצית. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן