יבול שיא
הרפת והחלב
רחל שפירא ונשיא

"שמחות קטנות של יום חולין"

2 דק' קריאה

שיתוף:

עיטור הנשיא הוענק למשוררת רחל שפירא משפיים על תרומתה הייחודית

לרחל שפירא (76) פזמונאית ומשוררת משפיים, כלת פרס אקו"ם למפעל חיים בתחום הזמר העברי (1999), נוסף בתחילת השבוע אות נוסף – נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק למשוררת את "עיטור הנשיא" המוענק למועמדות או מועמדים שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל.   

מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה: "המשוררת רחל שפירא היא מעצבת נדירה של פס הקול הישראלי. משוררת בחסד שלא קיבלה עד כה הוקרה לאומית ראויה. בין שיריה 'מה אברך', 'כמו צמח בר' ו-'עוד יהיה לי'. בת התנועה הקיבוצית, מקיבוץ שפיים וככזאת היא מבטאת בהרבה משיריה אהבה לארץ, לנופיה ולערכיה השיתופיים. יצירותיה של שפירא הפכו לנכס צאן ברזל בבתים רבים בישראל, בזכות יכולתה לפרוט על נימי נפשה של החברה המורכבת מתוכה צמחה, ובה בעת לראות את הפרט בעין הסערה. יצירותיה היפיפיות חלחלו עמוק לתוך התרבות הישראלית והפכו, זה מכבר, חלק מהקנון הלאומי. מפעל חייה מבוסס על נכונותה ויכולתה לזקק חוויות לאומיות כאובות ורבות ממדים לכדי מילה אחת מדויקת וכדברי המשוררת- לברוא יופי מתוך הקושי. תרומתה לרוח הישראלית ולתרבות המופלאה של המפעל הציוני הינה יקרה מפז". 

אורות גנוזים 

נשיא המדינה פתח את הטקס המרגש ואמר: "החברה הישראלית, מלאה ב'אור גנוז'. באנשים ונשים שהמעשים שלהם מאירים את העולם כולו. לא תמיד אנחנו שמים לב ל'אורות הגנוזים' הללו, הם נמצאים בתוכנו והיום, במיוחד, הם נוכחים ומאירים. מה שמייחד אותם זו האמונה הנצחית שלהם, שחייבים לפרוץ דרכים חדשות, ולהציב לכולנו חלומות חדשים ויעדים חדשים ולשנות, ולתקן את העולם. שעם אומץ ותקווה וחזון ומעש – ניתן לעשות הכול. 

עיטור הנשיא שאנחנו מעניקים כאן היום הוא עיטור שאנחנו למעשה מעניקים לעצמנו. זאת הזדמנות להאיר באור אחר, באור חדש, רגע לפני חג האורות – חג החנוכה – את האורות הגנוזים, של החברה הישראלית".  

רחל שפירא נולדה וגדלה בקיבוץ שפיים, עסקה בהוראה בקיבוץ כמורה לחינוך מיוחד ובהמשך במורה באולפן לעברית. התפרסמה לראשונה כשגילה אותה יאיר רוזנבלום מלחין הלהקות הצבאיות כשראה בעלון זיכרון בשפיים את השיר "מה אברך" אותו כתבה שפירא לזכר בן כיתתה שנפל במלחמת ששת הימים. 

העיטור הוא פרי יוזמתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, והוענק לראשונה ב-2012.  

במהלך הטקס נוגנו שיריה של רחל שפירא ״שיר של יום חולין״ ו״מה אברך״ בביצוע הזמרות אילנית ורוחמה רז, וחלקו כבוד מיוחד למוזיקאי יצחק קלפטר ז״ל שהלך לעולמו עם השיר ״רק אתמול״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן