יבול שיא
הרפת והחלב
מקהלת האיחוד אלמא זכרון יעקב אוקטובר 2017 צילום ראובן קחמוביץ

שתי מקהלות קיבוציות בפסטיבל באבו גוש

2 דק' קריאה

שיתוף:

שתי מקהלות קיבוציות בפסטיבל באבו גוש: מקהלת הקיבוץ הארצי בניצוחו של יובל בן-עוזר ומקהלת האיחוד בניצוחו של רונן בורושבסקי, תשתתפנה בפסטיבל  באבו גוש בסוכות

שתי מקהלות קיבוציות בפסטיבל באבו גוש: עוד מימי פעילותה של מקהלת אבו גוש בשנות ה-50, נמשכו חברי הקיבוצים לכנסיית קריית יערים על האקוסטיקה המצוינת שבה. במקהלה היו לא מעט קיבוצניקים. לא אחת, הם  לנו בתל-אביב בתקופת החזרות לקראת הפסטיבל, שהתקיים אז בארבע שבתות בחודש מאי.
האיש שחידש את הפסטיבל לפני 28 שנה, פיתח אותו ואת כל האזור לכלל פעילות של עשרות קונצרטים פעמיים בשנה,  הוא גרשון כהן, שהיה שנים ארוכות חבר קיבוץ כברי.  גרשון כהן מקפיד לארח בכל פסטיבל מקהלה קיבוצית ובסוכות הקרוב בפסטיבל  תשתתפנה שתי מקהלות קיבוציות מקהלת הקיבוץ הארצי בניצוחו של יובל בן-עוזר ומקהלת האיחוד בניצוחו של רונן בורושבסקי. רבים מהזמרים והמנצחים הם ילידי וחברי התנועה הקיבוצית.
מקהלת הקיבוץ הארצי מהווה בית ל-45 זמרים מקיבוצים שונים ברחבי הארץ, מעין המפרץ ועד שדה בוקר, הנפגשים בכל שבוע לחזרה מרוכזת.  המקהלה היא משתתפת קבועה בפסטיבל בפסטיבל  החשוב והוותיק המציע חווית האזנה ייחודית ליצירות הגדולות באקוסטיקה הנפלאה של הכנסיה.

והפעם, בשישי 18.10 חול המועד סוכות בשעה 15:00,  המקהלה תבצע את ה- Stabat Mater מאת המלחין האיטלקי ג'ואקינו רוסיני.   רוסיני, מלחין האופרה האיטלקי החשוב ביותר, כתב יותר מ-36 אופרות לפני שמלאו לו ארבעים ומאז לא הוסיף לכתוב אופרות.  היצירה  הגדולה והחשובה שכתב במחצית השנייה של חייו הייתה הסטאבט מאטר (עמדה האם הבוכיה). יצירה מרגשת ודרמטית בה ניכר מאוד סגנונו האופראי.  הצלחת היצירה הייתה גדולה ומיידית כבר למן ביצוע הבכורה בשנת  1842.  באותה שנה בוצעה היצירה לא פחות מ-29 פעמים ברחבי אירופה.  היו מבקרים שטענו כי המוסיקה של רוסיני ארצית ושמחה מדי בשביל טקסט דתי העוסק בסבלות האם הקדושה מול בנה הצלוב.  רוסיני הדף את הביקורת ואמר כי הדבר היחיד החשוב הוא איכותה של המוסיקה. היצירה כתובה לארבעה זמרי אופרה סולנים, מקהלה ותזמורת.  בביצוע בפסטיבל אבו גוש ישתתפו, יחד עם מקהלת הקבוץ הארצי, ארבעה סולנים מהאופרה הישראלית ותזמורת נתניה הקיבוצית.   לקהל מובטחת חוויה אופראית-כנסייתית מרגשת ומלהיבה. .

ב-20.10. בשעה 11:30 תתארח מקהלת האיחוד בפסטיבל עם שתי יצירות מופת. המקהלה נוסדה בשנת 1955 על ידי המלחין יהודה שרת והיא המקהלה הוותיקה בישראל. המקהלה מונה 55 זמרות וזמרים, רבים מהם חברי קיבוצים.   פרופ' אבנר איתי ניצח על המקהלה שלושים וחמש שנה, הטביע את חותמו עליה, והפך אותה לאחת המקהלות המצטיינות בישראל ובעלת הכרה בינלאומית. פרופ' רונן בורושבסקי משמש כמנהל המוזיקלי ומנצח על המקהלה משנת 1999. מקהלת האיחוד תבצע יצירה שנכתבה למילות קינת מריה על בנה ישו המת: סטאבט מאטר – מאת המלחין שוברט . שוברט הלחין את היצירה בשנת 1816 עבור אחיו פרדיננד. היא כתובה לשלושה זמרים סולנים (סופרן, טנור ובס), מקהלה בארבעה עד שמונה קולות ותזמורת. הטקסט עליו מבוססת היצירה הוא מזמור קתולי מהמאה ה-13. שוברט חרג מן הנוהג להשתמש בטקסט הלטיני ובמקומו השתמש בטקסט בגרמנית שהוא פאראפראזה שכתב פרידריך גוטליב קלופשטוק (Friedrich Gottlieb Klopstock) הפותח בשורה – Jesus Christus Schwebt am Kreuze – ישו התלוי על הצלב. מסיבה זו היצירה מכונה לעתים הסטאבט מאטר הגרמני. בנוסף תבצע המקהלה את אחת מהקנטטות האהובות ביותר של באך הקנטטה רי"ב 131 "ממעמקים קראתיך ה'". הטקסט מבוסס על מזמור ק"ל מספר תהלים. הקנטטה כתובה לשני זמרים סולנים (טנור ובס) ומקהלה בארבעה קולות.
בביצוע   ישתתפו, יחד עם מקהלת האיחוד, שלושה זמרים סולנים: זמרת הסופרן נור דרוויש, זמר הטנור כפיר לוי, וזמר הבס יואב וייס. ילוו בנגינה שנים-עשר נגני אנסמבל אורפיאוס. על כל אלה ינצח פרופ' רונן בורושבסקי.

תמונה:מקהלת האיחוד אלמא זכרון יעקב אוקטובר 2017 צילום ראובן קחמוביץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן