יבול שיא
הרפת והחלב
2 מניחים זר. צילם אלעד גוטמן 1

3110 חללי הקיבוצים במערכות ישראל

3 דק' קריאה

שיתוף:

טקס התייחדות עם הנופלים בסימן 50 שנה למלחמת יום כיפור ו-75 שנה למדינת ישראל 

באנדרטת הזיכרון ביער הקיבוצים הסמוך למשמר העמק, נערך בחמישי שעבר טקס ההתייחדות עם 3110 הנופלים מהקיבוצים במערכות ישראל ופעולות האיבה מאז ראשית ההתיישבות הקיבוצית בשנת 1909. הטקס נערך השנה בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, שבה נפלו 450 חללים מהקיבוצים. מאות בני משפחות, נציגי ארגון "יד לבנים", פעילי התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי ואורחים השתתפו בטקס.  

בתחילה הוזמן לטקס נציג הממשלה שר הביטחון יואב גלנט, שהצביע לאחרונה על הסכנה הביטחונית למדינה והצורך לעצור את מהלכי החקיקה המואצים של הרפורמה המקודמת על ידי הממשלה, כיוון שהיא פוגעת בחוסן החברתי והבטחוני של החברה הישראלית, אך נציגי הסניף הקיבוצי של "יד לבנים" ונציגי משפחות שכולות פנו בבקשה לבטל את הזמנת השר בטענה כי הזמנת נציג ממשלה לטקס בתקופה כזו היא פגיעה ברגשותיהם. דיון סוער התקיים סביב הנושא כאשר חלק מנציגי המשפחות סירבו בתוקף להשתתפותו ואיימו במחאה. בעקבות כך התכנסה מזכירות התנועה הקיבוצית בתחילת השבוע שעבר ולאחר דיון החליטה להיענות לבקשת המשפחות השכולות ולוותר על נוכחותו של שר הביטחון בטקס. 

אחד מכל שישה נופלים 

הטקס נערך השנה בסימן 50 שנה למלחמת יום כיפור. את אבוקת הזיכרון הציתה נורית מורן שריג, אלמנתו של רב סרן יוסף שריג ז"ל מקיבוץ בית השיטה שנפל במלחמת יום הכיפורים. "יזכור" קראה ברכה גולדשמיט, אלמנתו של רב סרן אבנר גולדשמיט ז"ל מקיבוץ חולתה שנפל בקרב במלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, "קדיש" קרא גדי דורלבר, שאחיו סגן חנוך דור ז"ל מקיבוץ שדה אליהו נפל במלחמת יום הכיפורים. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר דיבר על המחיר העצום בנופלים ששילמה התנועה הקיבוצית במאבק על ביטחונה של מדינת ישראל ובמלחמת יום הכיפורים בפרט – אחד מכל שישה נופלים הגיע מקיבוץ. "אנחנו, בני התנועות הקיבוציות, שהתייצבנו תמיד כשהמדינה קראה לנו, מתייצבים גם היום בהתיישבות על קו הגבול, בצבא ההגנה ובכוחות הביטחון, ובמאבק על צביונה הדמוקרטי של המדינה", אמר מאיר. "כל אלו המנסים להפוך אותנו לאויבים מבית, איך אתם מעיזים? תתביישו לכם. אנחנו אנרכיסטים? אנחנו סרבנים? אנחנו בוגדים? אנחנו ציונים! גאים בעצמנו, גאים בבנינו ובנותינו שהקריבו את חייהם למען המדינה. התנועה הקיבוצית ששילמה מחיר כבד על הגנת המדינה וביטחונה תומכת בקיומי של צה"ל כצבא העם, ומתנגדת למתן פטור גורף לקבוצות שלמות בחברה הישראלית".  

1 טקס אב מנשק שם בנו. צילם אלעד גוטמן 2
אב שכול מתייחד עם זכר בנו. צילום: אלעד גוטמן 

החור שבלב בפנים 

בטקס נשאה דברים בשם המשפחות השכולות צופיה גומא, ששכלה במלחמת יום הכיפורים את שני אחיה אפרים ודוד (דדי) ישראלי מקיבוץ דברת. "הזמן לא מרפא ולא מכהה את הכאב" אמרה. "החור שבלב בפנים, הגרון שנחנק, תחושת ההחמצה הנוראה על מותם של אלפי הנופלים מכל רחבי הארץ והידיעה מה הפסידה המדינה. הקושי לשאת את זכרם של שני אחיי מלווה אותי תמיד". 

תמי שלח יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, אלמנתו של סא"ל אהוד שלח ז"ל מקיבוץ רמת רחל, שמטוסו הופל בקרבת תעלת סואץ, ציינה את בני הקיבוצים שמהווים גם היום את חוד החנית בחילות צה"ל. "אנחנו חיים לצד הקושי של השכול בכל ימות השנה. השנה זו תהיה משימה קשה במיוחד בעודנו מצויים בעיצומו של סכסוך פוליטי עמוק ומקווים שתמצא הנוסחה המאוזנת שתחזיר את השקט לארץ". 

בשם לוחמי מלחמת יום הכיפורים נשא דברים אל"מ מיל. ישראל אריאלי מגניגר. אריאלי, שכונה בקשר "זברה", היה מ"פ טנקים בחטיבת המילואים 179, הוא וחבריו השמידו יותר ממאתיים טנקים סורים, והיו הגדוד הראשון שהתמקם בתוך המובלעת הסורית. בהמשך המלחמה ירדה יחידתו לחזית הדרום מול המצרים. "איבדנו בקרבות 84 לוחמים שאני נושא את זכרם היקר יום יום" אמר. 

עוד נשארו דברים תת-אלוף יוסי כראדי קצין הקשר והתקשוב הראשי מהחותרים שאמר: "התנועה הקיבוצית איבדה את מיטב בניה ובנותיה כאשר ערכי היסוד שלה – חלוציות, התנדבות ותרומה לחברה – הביאו אותם לכל חזית לחימה"; ח״כ אלון שוסטר ממפלסים, סגן שר הביטחון בעבר ציין כי ״התנועה הקיבוצית בה גדלנו הרימה את דגל ההתחדשות החברתית ונס העצמאות הלאומית. לא רק צער כבד ותסכול ממלאים אותנו בזיכרון על חייהם הקצרים של הנופלים. לצד היגון שבא בחטף, נמצאת גם הגאווה. אם יש נחמה אל מול האובדן העצום הרי היא טמונה בהבנה הנוראה אך ההוגנת, שהבנים והבנות חרפו נפשם למען חיים של טעם, כבוד ותיקווה, ממש כפי שהתחנכו״; איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית המארחת מגידו, הזכיר את הקרבות שהתחוללו באזור במלחמת העצמאות. הוא ציין "למען הבנים שנפלו חובתנו לשאוף תמיד לקיים כאן חברה ערכית, מוסרית, הגונה וצודקת ולשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית ששוכנת בשלום וביטחון ומהווה חברת מופת. גם זה הציווי של הנופלים".   

בין המשתתפים בטקס היו גם שרה עברון מזכ"לית הקיבוץ הדתי, ראש המועצה האזורית זבולון, ויו"ר סניף יד לבנים הקיבוצי, ד"ר אירית בר-נתן. האירוע הופק על ידי ריקי רז ואיציק שפרן, בהנחיית יערה ירון.  

לטקס קדם מפגש משפחות שכולות ומפגש מתנדבי שנת השירות מטעם התנועה הקיבוצית עם בני משפחות שכולות.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן