יבול שיא
הרפת והחלב
איילון ופז בבית הבד

גידול זיתים לשמן וגם, הקמת מרכז מבקרים שיתארחו בו תלמידים

3 דק' קריאה

שיתוף:

אחוות חברים-לוחמים בגידול זיתים לשמן: יש לשמעון פז חלום שהוא מקווה להגשים בקרוב, בשנת 2020: "הקמת מרכז מבקרים שיתארחו בו תלמידים והם ילמדו כיצד מפיקים שמן"

שמעון פז שירת במשמר הגבול 30 שנה. במהלכן התחכך עם הזירות הכי קשות בהתמודדות היומיומית מול אוכלוסייה עוינת בירושלים העתיקה כמו גם בכפרים ערביים רבים שבהם חש שנאה תהומית וניסיונות אין ספור לפגע בישראלים. מאז פרש לגמלאות לפני שש עשרה שנה והקים משק חקלאי שעיקרו ייצור שמן זית איכותי, סבר שעיסוק ישיר בחקלאות יעניק לו שנים שקטות הרבה יותר, אך מהר מאד הבין שגם בלי איום ממשי על חייו יום אחר יום, ההווה והעתיד אינם כה בהירים ונינוחים.

"קשה לחיות ולהתפרנס מבית הבד שברשותי. אתה מתמודד עם יבוא שמאיים עליך. יבוא ללא מעצורים שגורם לך קשיים רציניים ביותר" מתוודה בכאב רב המג"בניק שבחר בחקלאות כמקצוע לחיים אחרי שירות ביטחוני רב-שנים. "אתן לך דוגמא – מסביר שמעון פז – בספרד הממשלה מעניקה לכל חקלאי אירו אחד על כל ליטר שמן. יבואן משלם בספרד 12 שקלים על כל ליטר שמן. לי עולה לייצר שמן זית 25 שקלים לליטר".

שלא תחשבו לרגע ששמעון פז מצטער לרגע שהחליט להשקיע בייצור שמן זית. "במושב שבו אני מתגורר, כפר שמואל, יש לי 85 דונם זיתים בחמישה זנים: סורי, מנזנילו, קורטינה, פישולן וברנע. אני נעזר בילדיי בעבודת היום-יום ואיני מתלונן. בתקופת המסיק אני מביא פלשתינים לעזור לי".

"קשה לחיות ולהתפרנס מבית הבד שברשותי. אתה מתמודד עם יבוא שמאיים עליך. יבוא ללא מעצורים שגורם לך קשיים רציניים ביותר" מתוודה בכאב רב המג"בניק שבחר בחקלאות כמקצוע לחיים אחרי שירות ביטחוני רב-שנים. אתן לך דוגמא – מסביר שמעון פז – בספרד הממשלה מעניקה לכל חקלאי אירו אחד על כל ליטר שמן. יבואן משלם בספרד 12 שקלים על כל ליטר שמן. לי עולה לייצר שמן זית 25 שקלים לליטר"

 

בביקורנו בבית הבד במושב כפר שמואל, הופתענו למצוא במקום את שחר איילון, לשעבר נציב כבאות והצלה ארצי בדרגת רב-טפסר והוא גם ניצב בדימוס, עת היה בתפקידו האחרון במשטרה סגן המפקח הכללי. "אחוות חברים-לוחמים" מגדיר איילון את פעילותו בבית הבד של שמעון פז. "במהלך השירות שמעון פז היה סגני במשמר הגבול במחוז ירושלים. יש לי מטע זיתים במושב שדה דוד ואני שמח לספק לחברי הטוב זיתים ליצירת שמן זית, ואני בא לכאן ועוזר לחבר בעבודה בבית הבד. זו חברות שנשמרת שנים".

ואכן בריאיון שערכתי בעבר עם שחר איילון ושפורסם כאן ב"יבול שיא" אחרי שסיים את שירותו במשטרה, חוויתי מקרוב את פעילותו החקלאית, אחרי עשרות שנים בתפקידים בכירים במשמר הגבול ובמשטרה.
שמעון פז השקיע הרבה כסף בבית הבד המודרני שהקים בחצר ביתו, שם הוא ממוקם. "הציבור יודע שאצלי אפשר לרכוש שמן איכותי והוא מגיע לכאן לערוך קניות. בית הבד שיפר את איכות השמן שלי. הרעיון המרכזי הוא שזיתים שנמסקו סביב 10 בבוקר, עד סוף היום ייהפכו לשמן וכך תישמר איכות השמן".

שמעון פז מתייחס לשמן כמו לבן שלו. "אסור לשמן להיות באור, בשמש. המיכלים שלי מצוידים במכסים צפים, אין מגע בן השמש לאוויר והכל בטמפרטורה של 22 מעלות כל השנה. אסור לשמן לקפוא אחרת האיכות נפגמת.
שמעון פז חדור מוטיבציה והוא מאמין גדול במה שהוא עושה. "פעמיים-שלוש בשנה אנחנו מקיימים אירוע מכירה של תוצרת חקלאית שמופקת בכפר שמואל. "גבינות של משק דותן, יין של יקב "בראון", ירקות של דגנית עצמון ולחמים של "לחם תומר".

הקמת מרכז מבקרים שיתארחו בו תלמידים: יש לו חלום שהוא מקווה להגשים בקרוב, בשנת 2020. "להקים מרכז מבקרים שיתארחו בו תלמידי בתי ספר והם ילמדו כיצד מפיקים שמן. משרד החקלאות תומך ברעיון ומבטיח סיוע כספי. גם המועצה האזורית גזר, שמשרדיה הם מעבר לכביש – תתמוך, ואפילו רשות מקרקעי ישראל בעד. זה סיפור של 300 מטרים רבועים שבית הבד יהיה בתוכו ונארח מדי פעם 50-60 אורחים או תלמידי בתי ספר. אני מתכנן שהמבנה כולו יהיה בגובה של לפחות שמונה מטרים מעל פני האדמה ובקצהו העליון תהיה תצפית על מטעי הזיתים שלי. ההשקעה הכוללת היא 200 אלף שקלים פחות או יותר ומרכז המבקרים קום יקום".

15 שנה מזכיר מושב ניר צבי

שמעון פז בן 69. נשוי לריטה, גמלאית משרד החקלאות. עבדה במעבדה במכון הווטרינרי בבית דגן. הורים לשלושה ילדים ו-8 נכדים. הבן הבכור מיכה (41) נשוי+3, מנהל פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב בחברת הבנייה "דניה סיבוס". לבנת (38) נשואה+3 פעילה בתחום פסיכודרמה במוסדות לימוד. יותם (31) נשוי+2 עובד בנק. הילדים ובני המשפחות מתגוררות כולם במושב כפר שמואל. "גם החתן וגם הכלות עוזרות בבית הבד".

שמעון פז השתחרר מהשירות הביטחוני בשנת 2003 בדרגת סגן-ניצב. בתפקידו האחרון היה קצין יישובים במחוז מרכז. "כל היישובים מחדרה ועד גדרה היו באחריותי".
שמעון פז היה בתפקידי פיקוד במשמר הגבול בשתי האינתיפאדות. בראשונה כמפקד פלוגה בעיר העתיקה בירושלים. "חלשתי על שכונות פלשתיניות רבות: סילוואן,  אבו-טור, עיסאווייה. ובאינתיפאדה השנייה הייתי מפקד משמר הגבול בבית לחם ואחראי גם על בית סחור, בית ג'אלה ודהיישה, וכן על מספר יישובים יהודיים ובהם בית"ר עילית".

אחרי שפרש היה 15 שנה מזכיר המושב ניר צבי, שבו 300 משפחות. "אתה לא חייב לגור במושב כדי למלא את התפקיד". לפני שנה וחצי סיים את תפקידו הציבורי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן