יבול שיא
הרפת והחלב
דוראל אנרגיה חקלאות אנרגיה סולארית

דוראל אנרגיה מציגה פתרון חדשני שמשלב חקלאות מתקדמת ואנרגיה סולארית

3 דק' קריאה

שיתוף:

"ייחודו של הפרויקט הוא שהפאנלים הסולאריים לא באים על חשבון החקלאות, אלא שני הצדדים חיים בסינרגיה ומגיעים לתוצאות מיטביות"

קבוצת דוראל, שפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת ותשתיות סביבתיות בארץ ובעולם, מציגה פתרון חדשני שמשלב חקלאות מתקדמת ואנרגיה סולארית. לפיתוח החדש יתרונות לחקלאות ובהם הגדלת יבול על חלקת הגידול, ויסות של חום וקור למניעת נזקי מזג אויר, ושליטה מיטבית של החקלאי ממרחק אחר מצב המטע בזמן אמת תוך קבלת נתונים של לחות, טמפרטורה ומליחות הקרקע. פנינו אל סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה שמעון מסיקה שיציג בפנינו את הייחודיות בחדשנות הפיתוח החדש.

 

פיתחתם פתרון חדשני לחקלאות בהפעלת אנרגיה סולארית מעל גידולים חקלאיים. מה המיוחד בפיתוח הזה?

כפי שציינת, מטעי דוראל הינו פיתוח חדשני שמשלב חקלאות מתקדמת ומתקן אנרגיה סולארית באותו תא שטח. כדי לעמוד ביעדי הממשלה לאנרגיה מתחדשת בשנת 2030 (30% מסך החשמל בישראל יגיע מאנרגיה מתחדשת), יש צורך במתקנים בהיקפים גדולים. מאחר והשטחים הפתוחים בישראל הם משאב מוגבל שיש לשמרו, העתיד הוא בדו-שימוש – במקרה הזה, פאנלים סולאריים לצד גידולים חקלאיים. ייחודו של הפרויקט הוא שהפאנלים הסולאריים לא באים על חשבון החקלאות, אלא שני הצדדים חיים בסינרגיה ומגיעים לתוצאות מיטביות. כאמור, המיזם מטיב עם החקלאות ובזכות שילוב המערכת הסולארית ניתן להשקיע בהקמת מטעים חכמים ומודרניים.

 

באיזו דרך נועד הפיתוח לסייע לחקלאי הבודד בשטח הגידול?

ראשית, החקלאי מרוויח מטע חדש ומתקדם בשיטת ההדליה עם כלים טכנולוגיים חדשניים כדוגמת טכנולוגיית שליטה מרחוק המאפשרת לחקלאי ניטור מצב המטע בזמן אמת עם קבלת פרמטרים של לחות, טמפרטורה, מליחות הקרקע ועוד. מטעי DOI משלבים אלמנטים טכנולוגיים המאפשרים בין היתר ויסות של חום וקור למניעת נזקי מזג אוויר והגנה במהלך קרה או חמסין, וזאת על ידי שליטה מרחוק. נוכל לראות פחות יבולים שנזרקים בגלל תנאי מזג אוויר קיצוני. כמו כן, הצוות המקצועי שלנו, יודע גם להתאים לכל אזור את הזן הגידול החקלאי המתאים ביותר בהתאם לרצון החקלאי ותנאי השטח.

לצד מיקסום היבול החקלאי, דוראל – DOI פותחת לחקלאי אפיק רווח נוסף בשותפות מרווחי הפרויקט הסולארי בשטח המטע.

 

היכן ביצעתם ניסויי שטח לפיתוח החדש?

יש פיילוט ראשון שהוקם בקיבוץ איילת השחר ומתקן חלוץ נוסף שיוקם בקרוב במעלה גלבוע – למתקן זה התקבל אישור תעריף. פרט להם, ישנם מטעים נוספים בהליכי תכנון בקיבוצים נוספים שכבר הצטרפו לפרויקט.

 

כמה כסף השקעתם בפיתוח?

אנחנו לא נכנסים למספרים אך השקענו רבות במחקר ובפיתוח המיזם.

 

מיהו הקהל הפוטנציאלי למיזם ?

מטעי דוראל אידיאליים לבעלי שטח חקלאי של 80 דונם ומעלה ולגידולים של אבוקדו, ליצ'י, מנגו, פסיפלורה, שזיפים, ענבי מאכל ונשירים. מאחר והפרויקט ממקסם גם את הפן החקלאי וגם את הפן של האנרגיה הסולארית עוד מרמת התכנון, בשלב זה יש צורך בהקמת מטע חדש ולא ניתן להתקין את הפאנלים הסולאריים של המיזם על מטע קיים.

 

בהיותכם חברה שפועלת בתחום אנרגיה מתחדשת איזו תרומה תהיה לפיתוח הזה בקרב חקלאים ברחבי העולם?

מהצד של האנרגיה המתחדשת, ניתן יהיה לייצר יותר חשמל נקי ולהפחית את זיהום הסביבה, לטפח חקלאות בת קיימא עם פחות פחת וצמצום הוצאות לחקלאי. בשטחים גדולים, החקלאי אף יוכל לייצר חשמל עבור כל המעטפת התומכת של המטע, כבתי אריזה, בתי קירור וכו'. החקלאים יקבלו יותר יבול ובאיכות גבוהה מבעבר, לצד שותפות בהכנסות מהסולאר.

 

פרטים על דוראל. מתי הוקמה? מיהם מייסדיה? נתח השוק שלה בתחום הזה בעולם.

דוראל אנרגיה הוקמה בשנת 2007 על ידי דורי דודוביץ' ואלון קסל והינה מהחברות הוותיקות והמובילות בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת. לצד שותפות עם יותר מ- 150 קיבוצים בישראל, יש לה פרויקטים בשלבים מתקדמים בארצות הברית ובאיטליה ובתכנון – פרויקטים במדינות נוספות בעולם.

 

כיצד נוצר קשר בין ראשי החברה. מתי היכרתם, נפגשתם ויצאתם בצוותא לאוויר העולם?

לפני דוראל אנרגיה, היתה דוראל נדל"ן, חברה שהוקמה על ידי דורי דודוביץ' ואלון קסל דוראל ונתנה שירותי שמאות מקרקעין. היא היתה יועצת נדל"נית וכלכלית של למעלה מ 140 קיבוצים ומושבים וכך נוצר הקשר הראשוני מול הקיבוצים/מושבים. לפני יותר מעשור הם זיהו את הפוטנציאל בשמש ובאנרגיה סולארית והיו מחלוצי התחום בארץ. מעסקה לעסקה, משותפות לשותפות, החברה תפסה תאוצה והתרחבה, כשהשיא היה ההנפקה בבורסה בתל אביב בחודש יוני האחרון, ההנפקה הראשונה בתקופת הקורונה. כיום החברה מונה כחמישים עובדים בארץ ובעולם והיד עוד נטויה.

 

מה בצינור הייצור לעתיד?

לצד פרויקט מטעי דוראל שתופס תאוצה בארץ ובעולם, אנו ממשיכים לטפח את השותפויות הקיימות שלנו עם הקיבוצים והמושבים בישראל ופועלים ליצירת שיתופי פעולה נוספים בארץ ובעולם. קבינט הדיור אישר לפני כחודש את פרויקט הענק שלנו "הדרי שאן" שיפיק 200 מגה וואט. התחלנו את העבודות על השדה הסולארי הגדול ביותר בעוטף עזה שמוקם בקיבוץ כרמיה וגם כאן היד עוד נטויה.

 

הקורונה השפיעה על המכירות? השיווק?

היינו החברה הראשונה שהנפיקה בבורסה בתל אביב בתקופת הקורונה, הגענו עם מסכות ותוך שמירת מרחק. הרוד שואו, היה בזום. חוויה שונה ממה שהיה עד כה בבורסה. ההחלטה הזו הוכיחה את עצמה ושווי החברה יותר משילש את עצמו מאז. השמש, שהיא למעשה השוכרת שלנו, לא הפסיקה לזרוח גם בתקופת הקורונה ואנחנו המשכנו לעבוד. התאמנו את עצמנו לשגרת הקורונה – למרות שאנחנו נחשבים עובדים חיוניים, חלק מעובדי החברה עובדים מהבית, מקיימים יותר פגישות בזום ומקפידים על הנהלים כדי לשמור על בריאות העובדים ושותפינו, תוך זמינות מלאה עבורם.

לכל כתבות אופק ירוק אנרגיה סולארית לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן