יבול שיא
הרפת והחלב
שר החקלאות היוצר אלון שוסטר שר החקלאות הנכנס עודד פורר

טקס חילופי השרים במשרד החקלאות

4 דק' קריאה

שיתוף:

מתחם משרד החקלאות עטה חג. דגלי המדינה הוצבו במרחב החצר המרכזית והיה מי שדאג להציב שורות של כסאות פלסטיק אל מול שולחן רחב במיוחד עטוף במפה דקה, הכנה לפני טקס החלפת שרים.

תכיפות של מערכות בחירות בשנים האחרונות ותחלופה לא שגרתית של שר החקלאות הותירו בפני המילייה החקלאי על כל רבדיו, תקוות שכל הממלא תפקיד בכיר ביותר במשרד – יביא עימו לא רק בשורות בעל פה, אלא גם מעשים ראויים בשטח – חילופי השרים במשרד החקלאות

הטקס המסורתי מוכר וידוע, ובכל זאת היה באירוע של ה-15 ביוני משהו שונה. קודם כל השעה שבה הוא נערך: 17.15 אחרי הצהריים לעומת שפע טקסים בעבר שהתקיימו לפני הצהריים או ממש צמוד לבחצי היום.

אולם המעניין, ואולי המרתק ביותר השנה, היה בואו של שר האוצר זה 48 שעות, אביגדור ליברמן, ללוות את חתן השמחה הצעיר ממפלגתו אל כס המשרד הממשלתי. ארבע שעות לפני שהתפטרותו מחברות בכנסת נכנסה לתוקף מכוח החוק הנורבגי, התייצב אביגדור ליברמן ונשא דברים בשבח החקלאות הישראלית ותוכניות הראויות לה בעתיד הנראה לעין.

חילופי השרים במשרד החקלאות

וכך אמר השר: "חקלאות זה ביטחון, לא רק ביטחון המזון. שוסטר (פנייה לעבר השר היוצא) גם באזור שלך (מתגורר בקיבוץ מפלסים בעוטף עזה) ובצפון המדינה, החקלאות היא תרומה ענקית למדינה. עוד בתקופת חומה ומגדל ההתיישבות הייתה מרכיב חשוב. החקלאות עוברת טלטלה. עוד בתפקידי כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בשנת 1996, היה ברור שהחקלאות זקוקה ליציבות, חזון ואופק, אי אפשר להמשיך כך.

הרי רוב הנושאים המרכזיים אינם באחריות המשרד: מחירי המים, עובדים זרים ורשות מקרקעי ישראל. חייבים לגבש תכנית אב לחקלאות ישראל בפרספקטיבה לשנת 2050 (מחיאות כפיים סוערות) ולקחת בחשבון רכיבים חשובים לחקלאות. ה

פכנו לעולם גלובלי עם הסכמים בין לאומיים. יש גם בעיות בחקלאות של צרפת וארצות הברית ואנחנו צריכים לגבש תכנית כוללת. זה לא מכונות, זה לא נכסים, הכול זה איכות האדם. החקלאים הם חוד החנית, החלוצים, וצריך לשמור עליהם. עודד (פורר, השר החדש) הוא המתאים להילחם בכל האתגרים".

בשיחות חצר לפני האירוע התבטא שר האוצר בפני כל מי שפגש בו כי הוא ידע היטב מדוע הוא התכוון להחזיק בתיק החקלאות בממשלה החדשה. תימוכין לדבריו קיבלנו לפני ארבעה חודשים, עת ריאיינתי את אביגדור ליברמן, אז ח"כ מן השורה באופוזיציה.

לשאלה שהצגתי לו אז: מי המועמד שלך לשר החקלאות הבא? למי תתחבר בבחירות כדי שתוכל להשפיע גם על החקלאות, השיב ליברמן ואני מצטט: "אין טעם לחלק תפקידים כשלא יודעים איך יוכרעו הבחירות.

אנחנו רואים שהכול תלוי ב-2-3 מנדטים ואי אפשר לדעת כלום. אני אופטימי. אני מקווה שארבע מפלגות שמתמודדות עם הסכמי עודפים – אנחנו, יש עתיד, תקווה חדשה וימינה – ילכו בצוותא ויוותרו על האגו.

נלחמנו על החקלאות

תראה סקרים אחרונים – המפלגות הציוניות ממר"צ ועד בנט וימינה מביאות 63-64 מנדטים. זה לא אתגר פשוט לשבת כולם ביחד אבל אם צריך להתמודד עם נושאי הכלכלה והמגפה ונשאיר בצד את הפלשתינים, אין סיבה שלא נעשה את זה".

דבריו של ליברמן בחצר משרד החקלאות זכו לתשואות סוערות מצד קהל שומעיו. המנחה, מנכ"ל משרד החקלאות ד"ר נחום איצקוביץ הזמין את השר החדש עודד פורר לשאת דברים ראשונים במשרד החקלאות:

דברי שר החקלאות עודד פורר

"הדברים שלך אביגדור ליברמן נאמרו כאילו אתה שר החקלאות ולא שר האוצר. יש לנו (במפלגת ישראל ביתנו) מחויבות לעניין. נלחמנו על החקלאות, לא כברירת מחדל. נמשיך לדבוק בה. אני שמח על השותפות הקואליציונית עם המפלגה ששוסטר מייצג".

ומכאן להצהרה המרכזית, הגלויה: "אני לא חקלאי. אולי אני נראה כזה, אבל לא. אני בן המושבה (שהפכה זה מכבר לעיר) רחובות. קודם שבאתי לכאן הנחתי אבן על הקבר של סבא של הסבא שלי ששלח את ילדיו לארץ ישראל בראשית המאה העשרים.

כבר אז היה ברור שהגבול של ישראל יגיע עד היכן שהמחרשה תגיע. סבא לא הסכים שאבא שלי יהיה חקלאי. אל תהיה חקלאי אמר לו, והיום אבא חוגג יום הולדת (האב, שוקי פורר שציין 77 שנות חיים היה בשעתו בכיר במשרד לצד השר אריאל שרון ואח"כ כיהן 11 שנים כראש עירית רחובות).

והשר פורר המשיך: "לא נצליח לשמר חקלאות אם לא נדאג שייכנס דור צעיר, לא רק כדי להגשים חזון ציוני, אלא חקלאות בת־קיימא. המשרד ייגע בזה. תכנית אב הכרחית.

אי אפשר להתנהל כל הזמן במאבקים עם האוצר. נציב תכנית אב ממשלתית לחקלאות בשיתוף עם העובדים במשרד ומשרד האוצר, כי זה הביזנס של ישראל. נדאג שיהיו מחירים הוגנים לצרכנים, נמצא את הדרך לעשות את זה ולשמור על החקלאות.

התפקיד שלנו לדאוג שהישראלים ירכשו מזון במחירים סבירים. יש לנו הרבה עבודה. חובת ההצלחה עלי".

מנכ"ל משרד החקלאות הגיש לשר החדש עציץ מרשים בשם עובדי המשרד והשר פורר הופתע והגיב: "בדרך כלל מקבלים מתנה כשעוזבים".

ראשון הדוברים באירוע היה שר החקלאות היוצא, אלון שוסטר שכיהן בתפקידו שלושה עשר חודשים, חסר ארבעה ימים, זמן מאד קצר כדי לשנות ולהשיג הישגים של ממש.

"עלינו להחזיר עטרה ליושנה" פתח והוסיף: "הכפרים על שלל צורות ההתיישבות הרגישו בעבר אליטה משרתת. בדור האחרון חל מהפך והמשימה שלנו היא להחזיר גאווה ושייכות לכפר ולחקלאות בתנאים של חיבה, שיאפשרו לשדות ללבלב.

לליברמן חיבור מדהים וכלי עבודה רציניים ואני פחות שמח שאני לא חלק מהסיפור הזה. אני נרגש מהממשלה כולה שאני שותף לה. נעבוד בשותפות, בכבוד הדדי ונצעיד את המרחב הכפרי למקום שהוא ראוי להיות".

מנכ"ל המשרד ד"ר נחום איצקוביץ

גם כאן, מנכ"ל המשרד הגיש לשר היוצא עציץ מרשים ואלון שוסטר העיר: כשבאתי לראשונה למשרד קיבלתי מתנה שאי אפשר היה לסחוב אותה".

מנחה הטקס, מנכ"ל המשרד ד"ר נחום איצקוביץ ציין כי החקלאות מחויבת לביטחון המזון ו"מי שיושבים כאן מחויבים לפיתוח החקלאות".

נודע לנו כי נכון לימים הראשונים שלו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר לא ימנה השר פורר מנכ"ל חדש. מקור מהימן גילה לי שהשר מבקש שאיצקוביץ יסייע לו באישור התקציב הממשלתי שאמור להיות מוגש עד חודש אוגוסט השנה. לאחר מכן ימונה מנכ"ל חדש.

ראש התנועה הקיבוצית ניר מאיר העיר את אוזני ש"אני יודע מי יהיה המנכ"ל הבא. אני לא אגלה אבל אני יכול לומר לך שזה מינוי טוב מאד".

השר היוצא אלון שוסטר טרם קיבל, נכון לכתיבת הדברים, תפקיד ממלכתי חדש.

"זה עדיין לא סגור שאהיה סגן שר הביטחון" לצידו של שר הביטחון בני גנץ. קודם לטקס ניגש שוסטר לליברמן וביקש ממנו שיסייע לו להיות סגן שר וליברמן השיב ללא היסוס: "זה יחייב שגם לי יגיע סגן שר".

לא היה כמעט אף לא פעיל אחד בחצר משרד החקלאות, שלא ויתר והצטלם עם השר עודד פורר.

הצילום הראשון היה כמובן עם אבא שוקי, שישב בשורה הראשונה אל מול הבמה והזיל דמעות בהתרגשות. "הבן שלי היום שר ולי יש יום הולדת" סינן לעברי, כשישבתי לצידו.

עודד פורר הוא השר ה-32 במשרד החקלאות והצעיר עד היום. בן 44 ב-30 במאי. יליד רחובות. נשוי ואב לשלושה והוא מתגורר עם משפחתו בישוב הקהילתי משמר דוד.

חילופי השרים במשרד החקלאות | צילום: עודד קרני – לע"מ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן