יבול שיא
הרפת והחלב
יור החטיבה להתיישבות

ראיון עם ישי מרלינג, יו"ר החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית

3 דק' קריאה

שיתוף:

החטיבה להתיישבות הייתה לאורך שנים לצנינים בעיני מי שאינו רואה בעין חיובית וטובה את מפעל ההתיישבות רחב הממדים ביהודה ושומרון. גם כאשר ההתיישבות בכל חלקי מדינת ישראל וגם מעבר לקו הירוק, גדלה, התפתחה והתרחבה, החטיבה תרמה תרומה חשובה לחקלאות ישראל בחלקיה השונים של המדינה, נגב, גליל ורמת הגולן.

תקציב החטיבה היה מאז ומתמיד גדול במיוחד, וגורמים פוליטיים שונים שאפו דרך קבע להחזיק בחטיבה וליהנות מפירות הכספים שלה. החטיבה נדדה ממשרד ממשלתי אחד למשנהו, עד שנחתה במשרד לענייני התיישבות, קודם הבחירות האחרונות.

בימים אלה עת כינונה של ממשלה חדשה, החטיבה חונה במשרד ראש הממשלה עד שראש הממשלה ח"כ נפתלי בנט יחליט מי יעמוד בראש משרד ההתיישבות והחטיבה תיהנה מחממה ראויה להמשיך בפעילותה.

בעבר הלא כל כך רחוק ניצב בראש החטיבה דני קריצ'מן, מנכ"ל משרד החקלאות בשנים 1996-9 – כשהמפלגה שאחזה בחטיבה הייתה "ישראל ביתנו".

בחרנו ל"ריאיון החודש" ביושב ראש החטיבה להתיישבות ישי מרלינג, שמונה לתפקיד בחודש נובמבר 2020. רק בן 32 וניצב בראש גוף עתיר פעילות ברחבי ישראל.

אדוני יושב ראש החטיבה להתיישבות, כבר ברור לך תחת איזה משרד תמשיכו בפעילותכם?

"החטיבה להתיישבות תמשיך לפעול לחיזוק המרחב הכפרי בנגב, בגליל, בגולן וביהודה ושומרון ותהיה גוף ביצוע של הממשלה במשרד ההתיישבות."

"כרגע המשרד תחת אחריותו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ולפי מיטב הבנתנו ימונה בקרוב שר אחר שיפעל במשרד. על כל פנים, עובדי החטיבה פעלו, פועלים ויפעלו יומם וליל וללא לאות בכל היישובים, הקיבוצים, המושבים והמועצות האזוריות בהם החטיבה פועלת".

האם להערכתך יחולו שינויים בתכניות הפעולה של החטיבה על רקע חילופי השלטון?

"כל שלטון קובע לעצמו מטרות ויעדים, שחלק מהם קשורים כמובן גם לפעילות החטיבה. בשנתיים האחרונות פועלת החטיבה ללא תקציב אלא רק במסגרת תקציב המשכי."

"כך לא ניתן להמשיך לעבוד. אנחנו פועלים בימים אלה מול כלל הגורמים הרלוונטיים כדי להבטיח שהפעילות החשובה של החטיבה תישמר."

"ייתכן שיחולו שינויים כאלה או אחרים בתכנית הפעולה של החטיבה בשיתוף עם השר הממונה, אבל במהות ובחשיבות פעילות החטיבה, אני לא צופה שינוי דרמטי ואנחנו נפעל כדי שזה אכן יהיה המצב".

מהו תקציב החטיבה האחרון שאושר, אם בכלל, מאז המעבר ממשרד החקלאות למשרד ההתיישבות לפני כשנה?

"מאז המעבר ממשרד החקלאות לא עבר תקציב מדינה והחטיבה המשיכה לפעול בתקציב ההמשכי שהיה בשנים עברו ולכן לא היה כל שינוי. אני עובד עם רבים במערכת הפוליטית, יחד עם ראשי המועצות, קואליציה ואופוזיציה כאחד. ברגע שיעבור תקציב מדינה תחזור החטיבה לתקציב מסודר".

אילו תכניות אתה מתכוון לבצע למען חקלאות/חקלאי ישראל ברחבי המדינה ומעבר לקו הירוק?

"החקלאות היא נדבך מרכזי בהתיישבות הכפרית. כאיש התיישבות אני רואה את הנגב, הגליל, הגולן ויהודה ושומרון כמקשה אחת.

"המשפט של טרומפלדור – במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון שם יעבור גבולנו – מלווה אותי במהלך השנים, וביתר שאת מאז כניסתי לתפקיד זה. החטיבה להתיישבות תמשיך ללוות חקלאים, אגודות חקלאיות, חוות בודדים וגרעינים חקלאיים".

עם כניסתך לתפקיד, יו"ר החטיבה להתיישבות, בחודש נובמבר 2020 אילו יעדים הצבת לעצמך וכיצד פעלת עד כה למימושם?

"הצבתי לעצמי מספר יעדים ובהם הצגת תכנית עבודה בצורה מהירה ויעילה, העברת תקציב בהקדם האפשרי בכפוף להקמת ממשלה והבאת החטיבה למעמד שהיא ראויה לו, ולצערנו לאורך השנים לא ממש קיבלה אותו."

"חלק מהיעדים תלויים בי והעבודה עליהם מתמדת ונמשכת מדי יום, חלק מהדברים תלויים בממשלה החדשה. פעילות החטיבה לצערנו הייתה תקועה עקב כך שלא עבר תקציב מאז שנת 2018".

מה בכוונתך לבצע באשר לכל המתרחש בנגב, באזורים שבהם מתחוללת השתלטות בדואים על אדמות הלאום?

"החטיבה תמשיך לפעול למען הקמת יישובים בכל האזורים במדינת ישראל, ובהם אזור הנגב – שם אכן מתחוללת השתלטות בלתי חוקית של בדואים על אדמות הלאום".

מאז שאתה בתפקיד האם גילית בחטיבה תופעות שליליות או ליקויים שתפעל לתקנם?

"כל עובדי החטיבה להתיישבות פועלים מתוך רצון תמידי ואמיתי לעשות טוב לכל אזרחי מדינת ישראל. לא גיליתי תופעות שליליות או ליקויים. אנשי החטיבה פועלים יומם וליל ועל כך הערכתי אליהם. כמובן שתמיד יש מה לשפר ונמשיך לפעול כדי להיות הכי טובים שרק אפשר".

בשעתו פורסם דו"ח חמור ביותר אודות חריגות תקציביות ואחרות בדרכי פעולתה של החטיבה להתיישבות. האם החטיבה הפנימה את ההמלצות לקביעת נהלי עבודה ולפיקוח צמוד של אגף החשכ"ל על תקציב החטיבה?

"צריך לשים לב ולתת דגש שאף אחד מעובדי החטיבה לא הואשם בדבר וכולם יצאו נקיים וצחים כשלג. החטיבה הפנימה את הלקחים ואכן עובדת כזרוע ביצוע של הממשלה, ובפיקוח של אנשי החשכ"ל ובהם חשבת החטיבה, יחד עם היועץ המשפטי של משרד ההתיישבות".

מה עושה החטיבה למניעת פשיעה חקלאית?

"החטיבה מלווה באופן צמוד את החקלאים, האגודות החקלאיות וחוות בודדים. אנחנו יודעים גם לדבר עם השרים האמונים על גופי הביטחון השונים ובמידת הצורך מציבים להם תמרורי אזהרה בנקודות כאלה ואחרות. אני רוצה להודות לחקלאים על עמידתם האיתנה וקיום דברו של טרומפלדור שהזכרתי מוקדם יותר. החטיבה תמשיך לתמוך בחקלאים ובחקלאות".

מי אתה ישי מרלינג – יו"ר החטיבה להתיישבות

ישי מרלינג בן 32. גדל בישוב אלעזר. מתגורר כיום באפרת. נשוי לדקלה ואב לארבעה. את שירותו הצבאי עשה כלוחם בחטיבת הנח"ל. כלוחם מילואים לקח חלק במבצע "עמוד ענן" ובמבצע "צוק איתן".

עד לתפקידו הנוכחי היה מייסד ומנהל של חברת תוכנה בתחום מערכות מידע. מרלינג הוא מייסד ויו"ר "מלוכדים", הפורום הלאומי בליכוד. במהלך השנים דאג הפורום להעביר עשרות חוקים והחלטות ובהן החלטת מרכז הליכוד על ריבונות ביהודה ושומרון, שעברה ברוב קולות.

יו"ר החטיבה להתיישבות | צילום: שמעון וילנאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן