יבול שיא
הרפת והחלב
מנקאי בהגשה יבשה

מנקאי הסופר פוד החדש ישן

6 דק' קריאה

שיתוף:

המנקאי הינו צמח זעיר בעל תכונות כמעט מושלמות: הוא כולל ריכוז גבוה של חלבון (כ 45% מתכולתו), הזהה בפרופיל שלו לזה הקיים בביצה, ברזל בשיעור גבוה, אומגה 3, ויטמינים,B12 ,A ,E חומצה פולית, סיבים תזונתיים, פוליפנולים ונוגדי-חמצון

 

מה הסיכוי שצמח שהתגלה לפני קצת יותר מ- 1500 שנים יהפוך דווקא עכשיו לשם החם הבא בעולם מזונות העל (סופר פוד)? ועוד כזה שעל הייצור המסחרי שלו יירשם פטנט?

משאל רחוב קצר שקיימתי בין חברי (בשר ודם והווירטואליים) העלה כי אפילו לא 5 אחוזים מהם שמעו אי פעם את השם 'מנקאי'. רבים סברו שמדובר בירק יפני או בדג כלשהו אבל אולי שלושה מהם זכרו ששמעו משהו על צמח עשיר בחלבון אבל יותר מזה לא היה להם מושג.

קבלו את הכוכב הבא העולה בשמי האגרו פוד-טק שגדל (נכון להיום, באופן מסחרי) רק בישראל ובאופן ספציפי – כאן אצלנו בעוטף עזה. גאוה ישראלית צבועה בירוק.

מנקאי – הוא הצמח הקטן ביותר בעולם. שמו המדעי הוא "למנסייה" שזו בעצם עדשת מים. צמח שצורתו היא עדשה והוא גדל בתוך מים. את המנקאי גילו כבר מזמן חקלאים במזרח הרחוק, כאלו שעבדו בשדות האורז. הוא קיים גם כאן בישראל, באופן טבעי, בנחלי הצפון בגליל ובגולן ובמקומות נוספים. בטבע הוא קיים כצמח בר וכאן בחממות הסודיות הסמוכות לקיבוץ בארי – מגדלים אותו כצמח מתורבת וככזה שעומד לחולל מהפכה בתחום הבריאות.

 

מנקאי – נעים להכיר

לרובנו ברור שהשם מיובא מהמזרח הרחוק אך בירור קצר מעלה שמדובר בשם יהודי לחלוטין. מן – כמו הלחם שירד מן השמיים אי שם בתקופת בני ישראל, וקאי – זה בעצם חי. אז הפעם מדובר במן מן המים. המנקאי הינו צמח זעיר בעל תכונות כמעט מושלמות, באמת שנראה שהפעם מדובר במה שעומד להיות מזון העל שיציל את העולם ובעיקר את החלקים הסובלים מאקלים בעייתי ולכן מרעב. ניתן יהיה לגדל אותו ולהאכיל בו מיליוני אנשים.

 

יפעת בן שושן על רקע החממות
יפעת בן שושן על רקע החממות

 

ירוק עם אופי – הוא כולל ריכוז גבוה של חלבון (כ 45% מתכולתו), הזהה בפרופיל שלו לזה הקיים בביצה, ברזל בשיעור גבוה, אומגה 3, ויטמינים,B12 ,A  E, חומצה פולית, סיבים תזונתיים, פוליפנולים ונוגדי-חמצון, ומרכיבים נוספים המסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. בניסויים קליניים בינלאומיים שנעשו עם מנקאי הוכח כי הירק הינו מקור עשיר לחלבון איכותי, ברזל, וויטמין B12 המצטיינים בספיגותם ביעילות בגוף האדם, ואף הוכח כי המנקאי מסייע באיזון רמות הסוכר בגוף. אז כך, עם תנאי הפתיחה המעולים הללו, יוצא המנקאי המסחרי הראשון למסע שלו בעולם תחת ידיה ופיתוחה של חברת הינומן הישראלית. את צעדיו הראשונים עושה הצמח המבטיח בחוות חממות מגודרת ומאובטחת היטב, הכי קרוב לרצועת עזה. קיבוץ בארי הוא שותף לגידול וחלק מחברת הבת – הינומן בארי.

הצלחתי לנווט אל החממות המטופחות והסטריליות של הינומן, ביום חם למדי של סוף חודש יולי. נכנסתי אל המכולה המשמשת כחדר הישיבות של עובדי החברה ופגשתי את רון עפרוני, מנכ"ל הינומן בארי תעשיות. החברה הוקמה לפני 6 שנים ובתחום אחריותה נמצא גידול הצמח וענף הייצור. מפעל הייצור נמצא לא רחוק מכאן, בנתיבות. קיבוץ בארי נרתם לחזון של חברת הינומן ישראל ובהשקעה של כ- 32 מיליון דולר הוקמו כאן מעל 100 דונם של חממות. החברה זכתה בהשקעה של 6 מיליון ₪ מרשות ההשקעות במשרד החקלאות. בחברה מועסקים 35 עובדים, רובם, תושבי הדרום. רון בעצמו, תושב מיתר: "הגעתי לכאן לפני שנה ואני מרגיש שאני חי את החלום. מרכיב הפיתוח בתעשייה הזו מביא לכך שהעבודה כאן הפכה למעניינת ומרתקת מאחר ואנו בשלב שבו עלינו לחדש בכל יום, ולכן כל יום כאן הוא יום חדש במלוא מובן המילה; יום שבו אני יודע כיצד הוא מתחיל אך לא כיצד יסתיים מבחינת הלימוד שאנו עדיין עושים כדי להגיע רחוק ככל שניתן במה שקשור לגידול המנקאי ולתוצריו".

באמצע הדברים אני זוכה לקבל שייק ירוק שאני מודה שנראה מזמין ויפה. עכשיו צריך לצלוח את אתגר הטעם. אני מזהה את הנענע והלימון, מוצאת שהשייק מחליק בגרון כמו שצריך ומחכה לטעם של המנקאי. להפתעתי אין למנקאי טעם וזה אחד היתרונות הגדולים שלו בכל הנוגע למוצרים שישווקו לצרכן.

 

המנקאי מגיע אליכם

המנקאי מגיע אל הצרכן כאבקה או כקובייה קפואה וניתן להוסיף אותו כמעט לכל מאכל. "המנקאי בא כתוספת למאפים, לפסטות, לסלט, הן כמרכיב ברוטב והן כאבקה, כתוספת לקציצות ובעצם לכל סוג של אוכל", מספר רון לשאלתי מה עושים עם הצמח. בהמשך אני בודקת איתו איך הצרכן הישראלי אמור לגלות את המנקאי ורון ממשיך: "מעבר לפרסומים במדיה המודפסת והדיגיטלית הרעיון הוא להתחיל לשלב את המנקאי במאכלים המוגשים במסעדות שף מוכרות. שיתוף כזה, נעשה לאחרונה עם השף יובל בן נריה ממסעדת טאייזו, המפורסמת. המנקאי מוגש שם בכל מיני צורות והוכנס לתפריט כך שמי שאינו מכיר זוכה להסבר מהמלצרים". רון מספר שבחלק מחנויות הטבע כבר מוכרים את המנקאי, והוא מאמין שלאט לאט יחדור המוצר האיכותי הזה אל השוק הישראלי.

 

ירוק בעיניים

רגע לפני שאנחנו נכנסים לקודש הקודשים, חממות הגידול, אני נדרשת לחיטוי הנעליים והידיים וגם לעטות על עצמי חלוק סטרילי. כמי שגדלה ביותר ממושב אחד בחייה וריח גידול ירקות או פרחים בחממה אינו זר לה, אני עוצמת עיניים וממתינה לריח של הצמח כדי לגלות למה הוא דומה. מהר מאוד אני מבינה שהפעם אין ריח, בדיוק כמו שאין טעם וזה בדיוק הקסם של המנקאי. הוא כמו הערבה מארבעת המינים אבל עם הסגולות של האתרוג.

 

רון עפרוני
רון עפרוני

 

המחזה שנגלה לעייני עם הכניסה לחממה הפתיע אותי ואפילו הקסים. בריכות ענק שכל אחת נראית כמו מגרש כדורגל באירופה, זה עם הדשא הרך והירוק בגוון אחיד. אני מתקרבת ומבחינה בתערובת שנראית לעיתים כמו ירוקת שנעה במחזוריות (סירקולציה) אינסופית. הירוקת היא המנקאי שבסופו של תהליך יימכר כאבקה קפואה או טבעית. כאן אני זוכה להסבר מלומד מפיו של רון: "הגידול מתבצע בחממות סגורות וממוחשבת עם בקרת מערכות גידול המנוהלות ע"י חיישנים ונוסחת דישון סודית. מדובר במודל חקלאות מזן חדש – ללא צורך באדמה, שימוש בכמויות מינימליות של מים ותאורה וללא מגע יד אדם.

"אחד הדברים המפתיעים במנקאי הוא מנגנון טבעי שבאמצעותו הוא משכפל עצמו בכל 72 שעות ולכן הוא גדל ונקצר 365 יום בשנה, ללא תלות בעונות השנה וללא צורך בהמתנה לצמיחתו. כל אלו הופכים 1 ק"ג מנקאי לטון בחודש".

אני ממשיכה להתפעל מהירוק ומכך שהרגע למדתי שמדובר בזהב החדש (הירוק) של ימינו, גידול שמשכפל את עצמו – אני מבינה שללא התכונה הזו, ספק אם היו יוצאים לדרך כל כך מהר. רון מושיט את ידו המכוסה בכפפה חד פעמית ומוציא מהמים קצת מהירוק. אני נוגעת וזה נראה ומרגיש כמו ירוקת קצת פחות חלקלקה מזו שנוכל למצוא בטיול בנחל.

אני שואלת לגבי מספר החממות ומקבלת תשובה ש: "כיום אנו מגדלים את המנקאי ב- 6 חממות כאשר בכל אחת 8 בריכות גדולות שבהן נקצר הצמח במכונה מיוחדת (שאותה ביקשו שלא אצלם) ומועבר בתוך תעלה לדוד ענק שנמצא בקרבת המשרדים. בתוך הדוד מתרחשת פעולת סחיטת המים מהאבקה ומשם מובלת התערובת לתוך דולב קירור אותה משנעים למפעל היצור בנתיבות".

 

מה אומרים החוקרים?

צמח המנקאי התגלה לפני קצת יותר מ 1500 שנים וכבר אז נודע באיכותו לאוכלוסיות שצרכו אותו. כל זה היה כשעדיין גדל כצמח בר בטבע ולא כפי שעושים היום בחברת הינומן במטרה לשווק אותו באופן מסחרי בעולם. "ממה שידוע היום על הצמח – נראה שאנו נוגעים כרגע בקצה הקרחון", אומר רון, ואכן המחקרים הרבים שנעשו ונעשים בתחום חקר המנקאי מוכיחים שיש עוד המון מה ללמוד וזה מה שחברת הינומן מבצעת כאן בחממות ובמפעל הייצור. לחברת הינומן ישראל יש מו"פ משל עצמה שאחראי על הפיתוח ועל למידת התכונות שיסייעו לגידול להמשיך להיות מסחרי בקנה מידה עולמי. כמובן שמתקיימים לא מעט מחקרים חיצוניים ועל כך אומר לי רון: "מכונים מדעיים מובילים בעולם החוקרים את המנקאי עושים זאת מיוזמתם ועל חשבונם, וסבורים כי הוא פותח הזדמנות למהפכה של ממש באיכות מזונו של האדם – ולכן בבריאותו. שילובו משפר עד עשרות אחוזים את התרומה התזונתית לחוסננו הגופני, וזאת מבלי לשנות את חווית המוצר, ולכן צפוי להיות הפתרון שצרכנים ישמחו להיעזר בו לשיפור מזונם שכן אוכל מהווה חוויה רגשית לכולנו".

 

הינומן ישראל והעולם
  • אג'ינומוטו, ענקית המזון היפנית בעולם מאמינה במנקאי – השקיעה מעל 15 מיליון דולר בחברה, וברכישת זכויות ההפצה ביפן מתוך אמונה כי מנקאי הינו מזון עתידי ובריא הניתן לשילוב במוצרים השונים של החברה. אג'ינומוטו נחשבת למעלה מ 100 שנים לאחת החברות המתקדמות בעולם בפיתוח רכיבי מזון מתקדמים ומוכחים מדעית. ב-2020 היא תחל לעשות שימוש שיטתי במנקאי כדי להעניק חיזוק לערכי הבריאות והקיימות בטווח רחב של מוצרים המשווקים על ידה. מוצרים ראשונים יושקו בשוק היפני עד סוף השנה.
  • אוניברסיטת הרווארד- רוכשת עבור הסטודנטים את המנקאי שנמכר בקפיטריות שבתחומה, במנות מזון שונות ובשייקים. הסטודנטים זכו להיות הראשונים בעולם שנהנים מיתרונותיו של המנקאי, זאת לאחר שהמנהלים הקולינריים של הרווארד, המחפשים פתרונות למנות עם ערכים תזונתיים גבוהים מן הצומח, לאחוז הולך וגדל של סטודנטים צמחוניים ומפחיתי בשר, שמעו מעמיתיהם המדענים על סגולותיו הייחודיות של המנקאי כפי שעלו במחקרים ובאו לישראל לבחון את המנקאי ואופן גידולו בקיבוץ בארי. השפים נפעמו מתוצאות מחקרים אלה והתלהבו מהיכולת לשלב אותו בכל מנה ללא השפעה על הטעם.
  • מקינזי העולמית בחרה בהינומן כסטארט-אפ הישראלי הראשון ששולב בתכנית FUEL היוקרתית של החברה שבמסגרתה נבחר מידי שנה מספר קטן של חברות מבטיחות במיוחד, הזוכות לליווי ותמיכה ארוכת טווח של מקינזי באמצעות מעורבות של טובי מומחי האסטרטגיה בעולם. בנוסף, מקינזי הציגה את הינומן לעולם המזון לצד 3 חברות בינלאומית ענקיות, בפאנל מיוחד שכלל את חברות העתיד של חלבון "ללא בשר", לצד: אימפוסיבל פוד, וטייסון.
  • מכון ויצמן חתם על שורה של הסכמי שיתוף פעולה עם חברת הינומן למחקר צמח המנקאי ושימושים מגוונים בו באמצעות ניצול התכונות הייחודיות של המנקאי.

 

יצאתי לבדוק

אנחנו עדיין בימים בהם נגיף הקורונה מנהל את המציאות העולמית שלנו ונראה כי כולנו למדנו שהבריאות היא הדבר החשוב בחיים וכדי לדאוג לאיתנותה של המערכת החיסונית שלנו עלינו להזין עצמנו באוכל בריא. נראה שהמנקאי נכנס לחיינו בדיוק בזמן. מספר ימים לאחר שביקרתי בחממות המנקאי בבארי, שהיו מבחינתי, חגיגה ירוקה לעיניים, נכנסתי לאחת מחנויות הטבע שבהן נמכר המנקאי. מסקנה ראשונה היא שמי שאינו מכיר את המנקאי – לא יהיה לו מושג שקיים כזה; הוא מונח לו במקפיא ולא הצלחתי להבחין בו גם לאחר חיפוש. רק לאחר ששאלתי את מנהלת החנות האם ניתן לרכוש אצלם מנקאי – נעניתי בחיוב והונחיתי היכן למצוא אותו. מסקנתי השנייה לאור המחיר הגבוה מאוד, נכון להיום, היא שייקח עוד זמן רב עד שתתרחש כאן תופעת הבהלה לזהב הירוק, אלא אם מחקרים יראו שזה מקור החיסון הטבעי לקורונה.

בכל מקרה, מדובר, בעיניי, בצמח שהוא בבחינת בשורה לבני האדם – גם אם נדבר על אספקת מזון עולמית ופתרונות איכותיים לגידול באוכלוסיית העולם וגם כמובן, למפחיתי אכילת בשר, צמחונים וטבעונים ובעצם לכל מי שיכול לרכוש ולהתחיל לצרוך מהיום.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן