יבול שיא
הרפת והחלב
מערכת מיון תמרים

מערכת מיון תמרים חדשנית

2 דק' קריאה

שיתוף:

"אנשי בית האריזה בערבה הדרומית הודו בפניי ששימוש במכונת המיון לתמרים חסך כשישים אחוזים מכוח האדם במיון תמרים"

ישראל נחשבת יצרנית ויצואנית תמרים מובילה בעולם. חקלאי הערבה זיהו בשנים האחרונות אפשרות מעשית שהתמר כחול־לבן יהיה בבחינת להיט ברחבי תבל. המג'הול התפרס לו במרחבי חבל ארץ זה והיה לפרי אהוד, אהוב, שמשיג תשואה טובה הן בשווקים המקומיים ובמיוחד בשוקי העולם.

במרבית בתי האריזה הגדולים בישראל מופעלת חדשנות טכנולוגית מתקדמת ביותר של מערכת מיון תמרים מיד אחרי ביצוע גדיד עונתי. פיתוח יחיד מסוגו בעולם של חברת ELISAM מהעיר צזנה באיטליה -מערכת מיון תמרים

אסף שדות הוא האיש שעומד מאחורי הקידמה שבטכנולוגיה הייחודית הזאת. צבר שנולד בישוב בהרי ירושלים וגדל בערבה, הוא בבחינת הראש היהודי שהמציא לנו פטנטים, קשר עצמו לחברה באיטליה לפני חמש שנים וחולל מהפכה של ממש בתחום מערכי המיון לתמרים.

"הפיתוח שאנחנו מציגים בפני חקלאי ישראל והעולם הגדול מסוגל למיין את כל הנדרש מפרי התמר. עד לפני שנתיים המיון בבתי האריזה היה ידני. מיון מכאני היה אז בגדר פנטזיה".

אסף שדות מציין כי המיון הטכנולוגי מבית היוצר של החברה באיטליה הוא אוטומטי, ללא מגע יד אדם ומפיק חיסכון עצום לחקלאי. "אנו מציגים בפני החקלאים שתי מכונות מיון. האחת קטנה יחסית בגודלה שמסוגלת למיין 800 קילוגרם תמרים בשעה והשנייה – מכונת ענק שמשיגה תפוקה של שמונה טונות בשעה. שתי המכונות ממיינות לפי כל הקטגוריות הנדרשות לשילפוח התמר: רמת לחות ואיתור פגמים בתמר, ללא מגע יד אדם".

 

מהי הייחודיות במערכות? עד כמה הן מוזילות ומייעלות את העבודה החקלאית?

"אתן דוגמא מהשטח בישראל. אנשי בית האריזה בערבה הדרומית הודו בפניי ששימוש במכונת המיון לתמרים חסך כשישים אחוזים מכוח האדם במיון תמרים. ומהו בעצם החסכון: איכות המיון ואין צורך לתקן את המכונה. התפוקות גבוהות ומשיגות יותר פרי. לדעתי, החידוש הכי דרמטי הוא הטכנולוגיות החדשות שמזהות פגמים בתוך הפרי, מבלי שיהיה צורך לפתוח אותו".

 

ומהו הערך המוסף?

"החיסכון בכוח אדם, באזורים חקלאיים שקשה להשיג בהם עובדים. גם בימי קורונה אין זמינות של כוח אדם להגיע לערבה הדרומית. עיקר התפקיד שלי היה לפתח את השוק של מיון התמרים לחברה איתה אני משתף פעולה, מה שהביא אותנו היום להיות הספק המרכזי של מיכון למיון תמרים בארץ ובעולם.

 

היכן הופעלה המערכת אצל חקלאים בישראל?

"בכל בתי האריזה הגדולים בארץ, מקיבוץ אילות בדרום ועד "פרי מטולה" על גבול לבנון. במטולה פועלת מכונת מיון לתפוחים. אנחנו מתמחים במיון מגוון של ירקות ופירות. למי שאינו יודע, רוב התעשייה של מיון מערכות לפירות וירקות נמצא באיטליה. זה כנראה מסביר את ייצור מכוניות הפאר הכי-הכי – כמו למבורגיני, מזראטי ופרארי. הייצור האיטלקי אמין מאד. את מכונות המיון לתמרים קל להפעיל. למשל, במדבר שכוח־אל בדרום אפריקה פועלות מכונות מיון בלי תקלות וחוסכות ידיים עובדות רבות".

 

חדשנות לשמה. עד כמה מקפלת המערכת בתוכה חדשנות במאה ה-21?

"אנחנו מפעילים מערכות שהן המילה האחרונה של טכנולוגיה, כגון שימוש  בבינה מלאכותית שמתפתחת עכשיו ברחבי העולם. המערכות שלנו לזיהוי פגמים הן החדשנות מספר 1 בעולם. זו טכנולוגיית אור ייחודית. בבית האריזה ערדום בערבה הדרומית רואים את התוצאות. הקו בערדום חדשני, ראשון בעולם והוא מרכז את כל היכולות של  מערכת מיון תמרים: זיהוי שילפוח, מילוי אוטומטי של הארגזים, זיהוי רמת לחויות וזיהוי פייחות. הכל בבית אריזה אחד. אני יכול לקבוע שבית האריזה בערדום הוא הכי מתקדם בעולם במיון תמרים". אסף שדות מגלה כי שוק מיון התמרים בעולם הוא שוק נישה לא גדול במיוחד ולישראל יותר מחמישים אחוזים במיון מכאני של תמרים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן