יבול שיא
הרפת והחלב
נגה דישון צמח אבוקדו

נשים בחקלאות: נגה הרשקוביץ מנהלת ייצור "צמח אבוקדו"

2 דק' קריאה

שיתוף:

נשים בחקלאות נגה הרשקוביץ צמח אבוקדו: בת 38. נשואה ואם לשניים. נולדתי וגדלתי בקבוצת כנרת – ערש ההתיישבות העובדת. סבא שלי – שולקה פטרקובסקי היה איש אדמה. מיום עלייתו לארץ בשנות העשרים של המאה הקודמת ועד ליום מותו עבד בפלחה ובמוסך בתיקון כלים חקלאיים. על אף היותו חקלאי בכל נימי נפשו, שמו נקשר בעיקר למסיבה שנתית של שירה עברית אוכל ויין, שאנו חוגגים בכנרת בינואר מדי שנה… אבל זה כבר לכתבה אחרת.

לחקלאות התוודעתי מינקות, כל ההווי וסדר היום שלנו בבתי הילדים נסוב סביב הטבע, חילופי העונות, מראה השדות המשתנים והתרגשות מכל עגלה שנולדת. בהמשך, משבגרנו מעט עבדנו בנוי ובפינת החי ומכתה ט' בגיוסים בבננות ובמטעים.

זכורה לי בעיקר חווית קטיף המנגו בחודשי הקיץ הלוהטים של העמק. שעות ארוכות היינו אוספים לתוך דליים גדולים מנגו בשל, כשכל הזמן מקננת המחשבה, איזה מנגו אבחר לאכילה מלאת עסיס בהפסקה. ל'צמח אבוקדו' הצטרפתי לפני כשלוש שנים, לאחר חזרתי לעמק הירדן.

'צמח אבוקדו' הינו תאגיד מגדלים, המבוסס על המודל הקואופרטיבי, בו המגדלים עצמם הם הבעלים והשותפים לניהול הפעילות ונושא זה הוא נר לרגלינו. התאגיד כולל, בין השאר, בית אריזה ייחודי אשר משרת את המגדלים, הבעלים וחקלאי האזור באריזה ושיווק של הגידולים – אבוקדו, מנגו, פרי הדר ותירס. 'צמח אבוקדו' חוגג השנה 40 שנה להיווסדו וצבר ניסיון רב שנים תוך חיזוק וביסוס המותג ככזה השומר בדבקות על איכות המוצר וקשר בלתי אמצעי ללקוחות לאורך שנים רבות.

תפקידי הראשון ב'צמח אבוקדו' היה לשמש כמזכירת המנכ"ל, תפקיד אותו היה עלי ליצור מאחר והחברה תפקדה במודל מעט שונה. בכניסתי לתפקיד מצאתי מרחב עבודה מספיק גדול בו יכולתי לבוא לידי ביטוי בפעילותי אל מול המנכ"ל, צוות ההנהלה והמגדלים. לאחר תקופה ראשונה ומתוך ניסיוני ארוך השנים בחברת HP ובשיתוף הצוות הניהולי, העמסתי על כתפי את היעדים שהוגדרו ע"י המנכ"ל והם לקדם את מערך המידע והאריזה ב'צמח אבוקדו' ולהביאם לקדמת הבמה, קרי, מערכות מידע ומערכות אריזה המותאמות למאה ה 21 הן ברמת איכות ועלות האריזה, המידע למגדל, השליטה במלאי וכיוצ"ב.

במסגרת זו הובלתי שני פרויקטים משמעותיים. האחד בכל הקשור לשדרוג מערכות המידע, ואנו עומדים כרגע לשמחתי בין בתי האריזה המובילים בישראל בכל הקשור לאופן הנגשת המידע למגדלים, לממלאי התפקידים, לשליטה במלאי, RFID ועוד.

השני הוא הובלת הליך שיפור מערכי האריזה ע"י שילוב מערך אריזה חדשני ומשמעותי, שינוי המבנה הפיזי של בית האריזה ושיפור זרימת הפרי וכלל הנושאים הקשורים באריזה בבית אריזה. הובלת פרויקטים אלה והצלחה בהם חשפו בפני את הרצון להמשיך ולקדם את 'צמח אבוקדו' בתחומים נוספים וכאשר הובאה בפני ההצעה לנהל את הייצור ולהמשיך בקידום תחום מערכות המידע, היה ברור לי כי זהו המשכו של תהליך אותו התחלתי לפני מספר שנים ושמחתי להעמיד עצמי לתפקיד.

היותי אישה בעולם גברי לא היוותה עבורי או עבור הסובבים אותי מגבלה בשום שלב ובכך הוכחתי גם לעצמי וגם לאחרים כי את אותה תקרת זכוכית ניתן לנפץ בעבודה קשה וברצון להצליח. עם כל העומס, האתגרים והשעות שהעבודה ב'צמח אבוקדו' דורשת ממני, עדיין חשוב לי מאוד הבית, וכשאני כותבת בית – אני מתכוונת לקבוצת כנרת. אני נציגת ציבור בהנהלת הקהילה מזה שנים ואחראית על התרבות. חוויות של יחד מעצימות ומגבשות מאוד והעשייה הקהילתית נותנת לי עניין, הנאה והרבה משמעות. וכשיש קצת זמן אני מטיילת בסביבה הקרובה לבית. מתרגשת לראות אבוקדו על העץ ולדעת שעוד רגע קט הוא יהיה על מסוע אצלנו בבית האריזה, יקבל את הטיפול הכי טוב שיש ויגיע ללקוחות.

"נועָה נולְדָה בַּשָֹדֶה בֵּין דֶשֶא לְאֶבֶן / נוֹעָה הָיְיתָה כְּמוֹ אֵגֶל שֶל טַל / חַרְצִית הִיא קָטְפָה בַּשָֹּדֶה וּמִן הַכּוֹתֶרֶת / תָּלְשָה עַלְעַל עַלְעַל" כתבה נעמי שמר בת קבוצת כנרת בשלהי שנות החמישים.

המתנה אותה קיבלתי לשלב בעבודתי בין החקלאות והקשר לאדמה לבין התעשיה החקלאית תוך שמירת הקשר הבלתי אמצעי לקרקע ולצומח, מעצימים אותי ומאפשרים לי לפרוח, ועל כך תודתי נתונה לכלל הסובבים אותי.

נשים בחקלאות נגה הרשקוביץ צמח אבוקדו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן