יבול שיא
הרפת והחלב
עידן גרינבאום

עבר שבוע: עידן גרינבאום. "אין לנו טענות לירדנים, אלא לממשלה שלנו"

4 דק' קריאה

שיתוף:

אף אחד לא בא

אין לנו טענות לירדנים, אלא לממשלה שלנו: "התחושה היא של עצבות ואכזבה", אמר בשבת  ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, על רקע סגירת הגשר לנהריים והחזרת "אי השלום" לירדנים. "אין לנו טענות לירדנים, אלא לממשלה שלנו" הוסיף גרינבאום, "אנחנו אזרחי ישראל ולא אזרחי ירדן. ציפינו מהממשלה לאיזושהי אמירה, שמישהו יבוא ויגיד פה לחקלאים תודה על כך ש-70 שנה הם עמדו ועיבדו את האדמות, גם בתקופה של מלחמות וגם בתקופה של שלום, שמרו על אדמות המדינה. אף אחד לא בא, זה לא עניין אף אחד, כאילו שלא סופרים אותנו".

זה  לא עניין של  סופרים או לא סופרים. הציפייה שראש הממשלה יגיע לנהריים  להגיד תודה לחקלאים, ייחסה לראש הממשלה תכונה שאין לו. נתניהו  נמנע  באופן קבוע מלהצטלם בזירות שהתרחש בהן פיגוע, והחזרת אי השלום לירדנים זה סוג של פיגוע שנתניהו לא רוצה להיות חבר שלו. אם ראש הממשלה היה מגיע לנהריים ונפגש עם חקלאים קיבוצניקים מתוסכלים מאשדות יעקב איחוד ומאוחד, הם בוודאי היו מבטאים בפניו את כאבם וכעסם, וסביר שגם ,מבקרים אותו באופן אישי. בשביל מה הוא צריך את זה? רק זה חסר לו, שלקראת הבחירות הבאות עלינו בעוד מספר חודשים, יציגו  אותו בקמפיין של כחול לבן, כמי שמחדל אישי שלו גרם להחזרת אי השלום לירדנים, ובסרטון הם יוכלו גם לשלב תמונות מביכות מהאירוע. כדי שביקור מסוג זה יתבצע, צריך מנהיג עם אומץ לב, ולביבי אפשר לייחס מגוון  של תכונות, אומץ לב לא נמנה עליהן.

רדיפה בעלת צביון פוליטי

למערכת המאמצים המקיפים המושקעים כדי לחלץ את נתניהו מכתבי האישום הצפויים להיות מוגשים נגדו, נרתמו בשבוע שעבר גם רבנים בכירים בציונות הדתית. הרבנים  (ביניהם הרב שמואל אליהו רבה של צפת, הרב חיים דרוקמן יו"ר ישיבות ההסדר וישיבות ואולפנות בני עקיבא,  והרב אלי סדן וראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" בעלי), שלחו מכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והתריעו בפניהם, כי לנוכח המתרחש סביב חקירות נתניהו, שיטות החקירה השנויות במחלוקת, התקלות וההדלפות לתקשורת, הם לא יוכלו להמשיך לחנך את תלמידיהם לגישה ממלכתית "ישרה ומכבדת" ביחס למוסדות המדינה. בציבור הדתי, כתבו הרבנים, נוצרה תחושה קשה ש"אין כאן בירור הצדק לשמו, כי אם רדיפה בעלת צביון פוליטי".

אין לנו טענות לירדנים, אלא לממשלה : המכתב נשלח גם לשר המשפטים אמיר אוחנה  ולשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, והוא מסתיים בפנייה נרגשת אליהם:  "בבקשה דחופה ביותר לא להמתין אפילו יום אחד, כי אם לפעול באופן נמרץ לתקן את מה שצריך, כדי שכבודה של המדינה, כבודו של ראש ממשלה והאמון במערכות האחראיות על החוק יושבו למקומם".

מה צריך להתרחש כדי שהרבנים אליהו, דרוקמן, סדן ואחרים, יוכלו להמשיך לחנך את תלמידים לגישה ממלכתית ישרה ומכבדת ביחס למוסדות המדינה. כפי שעשו עד כה? המכתב לא מפרט, אבל אפשר להניח שאם היועמ"ש מנדלבליט יודיע שבנסיבות הקיימות הוא החליט  שלא להגיש כתבי אישום נגד נתניהו באף אחד מהתיקים התלויים ועומדים נגדו, תהיה לכך תרומה  נכבדה בכיוון הזה.

מותר כמובן להזכיר, שזו לא הפעם הראשונה שרבנים בכירים בציונות הדתית מאבדים אמון במערכת. איבוד אמון שכזה התרחש למשל לפני בערך 25 שנה. אז נשלחו תלמידיהם לצעוק בהפגנות שנערכו במקומות שונים בארץ: "רבין בוגד" ו"רבין רוצח", רבין נרצח ואז האמון  במערכת חזר.

בנבכי "עבר שבוע", מצאנו קטע נוסף שמתחבר לאובדן האימון במערכת של הרב חיים דרוקמן. דרוקמן הוא אחד הסניגורים המובהקים של הרב מוטי אלון, עבריין מין שעוד מעוט יחזור להרביץ תורה בתלמידים, כאילו לא קרה כלום. בנובמבר 2015 שנתיים בלבד לאחר שאלון הורשע בביצוע שתי עבירות של מעשה מגונה בכוח בבן 17, נערך במושבה מגדל "ערב התרוממות בתורה" לציון 102 שנים ל"מסע המושבות" של הרב קוק. האורח החשוב בכנס היה הרב חיים דרוקמן  ובין המוזמנים לשאת דברים באירוע היה "מורנו ורבנו הרב מרדכי אלון שליטא". אין אפשרות שהזמנתו של מוטי אלון נעשתה שלא בהסכמתו של הרב דרוקמן.

את הסיפור על הכנס במגדל חשף  העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב", שכתב בין היתר: "כשהרב דרוקמן מתייחס כך אל בית המשפט של הממלכה, בל נתפלא אחר כך כשנערים יזרקו אבנים על חיילי צה"ל בפינוי של מאחז כזה או אחר. כי אם הרב יכול להחליט איפה לקבל את עמדת הממלכה ואיפה לא, הרי שגם נערים מבולבלים בני 15 יכולים". איך נכתב במכתב ליועמ"ש? לנוכח השיבושים בחקירות הקשורות לראש הממשלה, הם לא יוכלו להמשיך לחנך את תלמידיהם לגישה ממלכתית ישרה ומכבדת, כפי שעשו עד היום.

סוף עונת התפוזים

האם יאיר נתניהו מאמין במה שהוא אומר, או, כדרכו של אביו, הוא אומר דברים שהוא יודע שאינם אמת, אבל זה בסדר, כי הם משרתים את האג'נדה המשפחתית?

הסערה האחרונה היא סביב נאום התפוזים שלו בשבוע שעבר במרכז התרבות היהודי בניו יורק. יאיר התפאר שם, שאבא שלו לקח בשנות ה-90 "מדינה שהייתה במצב כלכלי נוראי, כלכלה בסגנון סובייטי, סוציאליסטית-פרימיטיבית, ובלי ייצוא למשל – חוץ מתפוזים או משהו כזה" ואבא שלו, שהוא נורא מוכשר, "שינה את הכלכלה של ישראל, לשוק קפיטליסטי, חופשי, לכלכלה משגשגת, ועכשיו התמ"ג שלה לנפש גבוה מזה של יפן".

חיים לוינסון, כתב כלכלי של "הארץ",  הגיב: "לא רוצה להיות המנייאק הזה שהורס תזה טובה עם עובדות, אבל בשנים שאביו של הצייצן מבלפור היה ראש ממשלה, יצוא התפוזים עלה ויצוא הטכנולוגיה העילית ירד". להוכחת דבריו  צירף את נתוני בנק ישראל מהשנים הרלוונטיות. בייגה שוחט, שר האוצר בממשלות רבין וברק, שמע את הדברים של יאיר והגדיר אותם "טירוף מוחלט". "נראה שאת תורתו הכלכלית, יאיר נתניהו למד במועדון בפוסיקט של תל אביב." אמר בייגה, "דבריו של יאיר נתניהו הם לא רמאות, שקר או הגזמה אלא טירוף מוחלט, לאור המספרים והטבלאות של בנק ישראל. לא הייתה תעשייה כימית? אשלג? פוספטים? ברום? תעשיית התרופות? טקסטיל? התיירות והתחלת תעשיית ההייטק? הטירוף שבדברים והרמאות שבדברים עוברת את הגבול". ההשוואה של יאיר לתמ"ג ביפן – ב-2018 היה התמ"ג בישראל נמוך מזה שביפן בכ-3,000 דולר.

אלה לא היו דברי ההבל היחידים שיאיר נתניהו השמיע במפגש. על התקשורת  בישראל סיפר לקהל שומעיו (כמה עשרות אנשים), שיש "קבוצה קטנה מאוד של שוליים קיצוניים בחברה הישראלית, שהשתלטו על התקשורת. התקשורת המיינסטרימית לא מייצגת את העם הישראלי או אפילו את השמאל הישראלי, היא מייצגת קבוצת פרינג' שולית, קיצונית, ולא חשובה בחברה הישראלית – אבל יש לה את כל הכוח". מי זו הקבוצה השולית הזו, שהשתלטה על התקשורת בישראל ומחזיקה בידה את כל הכוח כולו? ארבעת העיתונאים שהופיעו בשלט הבחירות של הליכוד לפני הבחירות: הם לא יקבעו, ועוד אחד שהצטרף אליהם לאחרונה, או שהחמישה הללו  הם רק המוציאים לפועל של אותה קבוצה מרושעת?

ונסיים בדברים שאמר יאיר על אמו האהובה: "החטא היחיד של אמא שלי הוא שלא התחתנה עם פוליטיקאי מהשמאל". או במילים אחרות – אם היא הייתה מתחתנת עם פוליטיקאי  מהשמאל והייתה עושה בדיוק את אותם הדברים שהיא עשתה ועושה כשהיא נשואה לאביו, המשטרה בישראל שעובדת בשביל השמאל, והפרקליטות שעובדת בשביל השמאל, ובתי המשפט שעובדים בשביל השמאל, וכמובן התקשורת שעובדת בשביל השמאל, היו מניחים לה לנפשה ולא מעלים על דעתם  כלל ועיקר לתפור לה תיקים ולסדר לה הרשעות כפי שעשו ועושים המנוולים לאמו הצדקת. בימים אלה  מתבררת בבית המשפט התביעה של שירה רבן נגד שרה נתניהו, תביעה על התעמרות,  שכלל לא הייתה מוגשת, אילו שרה הייתה נשואה לפוליטיקאי מהשמאל.

התנועה הקיבוצית מזדהה עם המאבק על "אי השלום" בנהריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן