יבול שיא
הרפת והחלב
אגם פתח תקוה מקור המים מי באר מזוהמת בניטראט

צמחים משביחי מים

5 דק' קריאה

שיתוף:

"יחד עם התפלת המים יש לעשות עוד הליך – העשרה, כדי שהמים ייהפכו למים תומכי חיים"

צמחים משביחי מים

יעל בן צבי הינה חלוצה, חוקרת, יוזמת, מבצעת, בעלת חזון ופורצת דרך. ברור לי לחלוטין במעט האינפורמציה שיש לי על יעל – שהתמחתה בגידול צמחי מים, ועם הריאיון מתברר שצמחי המים שהיו בתחילת הדרך מטרה, הפכו לאמצעי והמטרה היא חקר המים והפיכתם למים מיטיבים, מרפאים ומזינים כפי שהיו לפני שנים- צמחים משביחי מים

יעל בן צבי גרה במושב ציפורי במשק אותו קנתה וחיה עם משפחתה לפני שלושים שנים. עקב עבר רחוק משותף בינינו השיחה גולשת קצת אל ההיסטוריה המשפחתית שלה. כבר בהתייחסות זו אל מי היו סבה וסבתה והסבתא רבא אותה זכתה להכיר, אפשר לראות מאין היסודות שמהן עשויה יעל. סבתא וסבא שלה נולדו וגדלו ביסוד המעלה. בשל ציונות הגיעו לנהלל בימיה הראשונים כי היה צריך לבנות את הארץ. סבתא שלה ואמה – סבתא רחל היו נשים יוצאות דופן. בשנים של סוף המאה התשע עשרה, ברוב המושבות בארץ רוב האוכלוסייה היה דתי. אותה רחל, היתה אשה עצמאית, לא פחדה משום דבר. הפכה לבוררת אצל האוכלוסיות היהודיות ואף אצל האוכלוסייה הערבית. היא זוכה לכבוד, להערצה, להערכה בעיקר בשל אישיותה. היא אישה עוצמתית שאחד המאפיינים שלה הם רוך, נשיות וסמכותיות.

בתה, רבקה, שהיא אם אמה של יעל, פורצת דרך ובשלב מסוים בחייה הבוגרים, הולכת ללמוד, עושה תעודת בגרות, לומדת ועושה תואר ראשון באוניברסיטה, כל זה ממש בשנות החמישים שלה, כשלפני זה יוצאת לעבוד ואחראית על החינוך החקלאי בכל בתי הספר בארץ. היה זה בשנים בהן נשים בעלות משקים נרתמו לעבוד במשקים שלהם, יחד עם בעליהם. ורבקה היתה עצמאית ויצאה לעבוד כאשת קריירה, כשמושג כזה כלל לא היה קיים, בוודאי לא במושבים.

 

"צמחים משביחי מים תפקידם להעביר חמצן מהאוויר לתוך בית השורשים בתוספת חומרים שונים, ומכאן הם מייצרים בית גידול מושלם למגוון גדול של מיקרו אורגניזמים. המיקרואורגניזמים הם אלו שעושים את פעולת הפרוק של גורמי המחלות והרעלים"

אמה של יעל, אביבה, שהיא בתה של רבקה, נכדתה של רחל, היתה נהגת בצבא הבריטי ונהגה במשאית על קו תל אביב-אלכסנדריה-קהיר. היסטוריית הנשים במשפחתה של יעל יוצאת דופן בשנים ההם, ויש בכך משום רמז לדרכה של יעל.

לפני שלושים שנים מגיעה יעל לציפורי, רואה את המשק שביקשה לקנות והרגישה שזהו, זה המקום שלה, כאן היא רוצה לחיות.

יעל: "היו ערימות זבל בכל מקום; בתי שימוש ישנים היו זרוקים בכל פינה. סיימתי אז את לימודיי האוניברסיטאיים וידעתי שאני רוצה לעסוק בחקלאות. חיפשתי דרך להתפרנס, פגשתי אדם אוסטרלי, באופן מקרי לחלוטין שגידל צמחי מים. הוא היה מוכן ללמד אותי את הנושא ומכאן הכל התחיל. והיה זה סיפור אהבה מיידי ביני ובין צמחי המים. ההתחלה היתה עם דגש על צמחים לאקווריומים. הם היו צמחים מפונקים. אותם צמחים בהם התחלתי את דרכי הם אלו שהובילו לליבה של מה שאני עוסקת היום –טיהור מים. היה צורך להשביח את מי הרשת עבור אותם צמחים מפונקים".

"הרעיון הוא לקיחת תהליך טבעי בין מיליוני שנים. אנו מנסים להבין אותו, להעצים אותו ולהנדס אותו. אם רוצים לעשות משהו פשוט, ההבנה צריכה להיות מאד עמוקה. ההבנה של התהליכים, של הרכיבים ושל השפעות הגומלין. ככל שאנו מבינים יותר אנו מייצרים מערכת שהתפקוד היומי שלה יותר פשוט.

"ב1991הקמתי את החברה שלי " עפרה צמחי מים ". השקעתי בלמידה ומחקר כדי לפתח שיטות לטיפול במים בעזרת מערכות צמחים. חיפשתי ומצאתי מה טוב למי שתייה או לבריכות שחייה טבעיות. פיתחתי טכנולוגיות משנה דור 3 ודור 4 של טיפול במים בעזרת צמחים. כרגע עוסקת במספר מחקרים. מחקר אחד בשיתוף חברת מקורות בשפד"ן. מחקר זה מיועד לשפר את ההחדרה של מי הקולחין של השפד"ן לקרקע.

"מחקר נוסף בו אני עוסקת יחד עם מקורות – חברת מקורות מטפלת ביכולת להוציא את הניטראט מרכז המתפילים של מקורות, המטפלים במי התהום. בכל העולם מי התהום סובלים מניטראט. זהו זיהום שמגיע בעיקר מדשנים חקלאיים וחקלאות אינטנסיבית של בעליי חיים. פיתחנו ב"עפרה צמחי מים" טכנולוגיה המטפלת בבארות של מי התהום. בצור משה היה מתקן חלוץ לטיהור מים; בסוף שנת 2017 קיבלנו ממשרד הבריאות אישור להקים באותה נקודה, מתקן צמחי לטיפול בזיהום הניטראט. בטיפול נכון הופכים המים העוברים טיהור למי שתייה במגבלות מסוימות. חברת מקורות מטפלת במי תהום מזוהמים בניטראט בצורה מרוכזת. הם שואבים מים, ישירות ממי התהום ומתפילים אותם. העניין הוא שבתהליך ההתפלה יוצרים הפרדה של הזיהום, והוא לא נעלם, אלא מופרד מן המים. המחקר שאני עושה יחד עם חברת מקורות עוסק בטיפול ברכז על מנת שאפשר יהיה להזרים אותו לים.

"מחקר נוסף שאנו עוסקים בו כרגע, הוא מחקר במימון אירופאי. מחקר זה הגיע דרך חברת "מיגל "- בגליל העליון. הפיילוט כרגע נמצא ברפת של כפר בלום, בזבל הרפת של הקיבוץ.

דרכה של יעל בצמחי המים – מחקר, יישום ופיתוח שיטות על מנת להגיע לאיכויות מים יותר טובות ושימוש יותר נכון במשאבים, בלי השקעת אנרגיה, בלי כימיקלים מזהמים.

"הרעיון הוא הליכה עם הטבע – צמחי המים היו הטריגר לדרך שהפכה למפעל חיי. כשהתחלתי את הגידולים הראשונים של צמחי המים, השקיתי במים רגילים, הצמחים מתו. הכישלונות הראשונים הביאו אותי לחיפוש פתרונות ולדרך של חקירה ולמידה. לאחר זמן גיבשתי גוף ידע שנתן לי הבנה ופתרונות שנתנו לי מענה לשאלות קיומיות.

"המים הם הבסיס לקיומנו, ולמרות זאת אנו יודעים עליהם מעט מאד. אנו יודעים את הכימיה של המים, אבל כל התכונות הביולוגיות שלהם כמעט ולא נחקרו. במים יש חומרים ביולוגיים שאנו קוראים להם מטבוליטים משניים – ויטמינים, אנזימים, אנטי אוקסידנטים. יש עולם מלא של חיים בתוך מים טבעיים. כל דבר – בין אם זה גוף האדם או צמח או בעל חיים – זקוק למכלול הזה. כל חקלאי יכול לומר שמים מותפלים אינם טובים לחקלאות. כל רופא יכול לומר שמים מותפלים אינם טובים לבריאות האדם וזאת בשל העדר המינרלים.

"אז מהם המים הנכונים לשתייה ?

"אבולוציונית הגוף מורגל ונצרך למים שיש בהם את כל רכיבי החיים, מינרלים ואת כל המרכיבים הביולוגיים. אני בעד התפלת מים. יחד עם התפלת המים יש לעשות עוד הליך – העשרה, כדי שהמים ייהפכו למים תומכי חיים.

"עפרה צמחי מים" הינה מיזם בו יש כיום שלוש חברות סינרגטיות, התומכות זו בזו כשלשלושתן אותה מטרה: טיפול במים והעשרת המים בתהליכים טבעיים.

כיום יעל הינה בעלת שם עולמי בתחום המחקר, הפיתוח והיישום בכל נושא המים.

ב"עפרה צמחי מים " מתקיימות שלוש חברות עסקיות. כל החברות מנוהלות על ידי מנכ"ל משותף. שלושת החברות עוסקות בנושא המים ובשילוב צמחי המים. תחת המנכ"ל עובדים אנשי אדמיניסטרציה. בכך מתפנה יעל למימוש החזון, להובלת המחקר והפיתוח והובלת החברות אל עבר העתיד.

"החזון שלי אומר ככה: המטרה הגבוהה שלי היא לשפר את חיי בני האדם, הצמחים ובעלי החיים; לייצר איכות מים שמאפשרת בריאות, של האדם החי , וכל המערכת האקולוגית.

"לא נוכל להתקיים אם נמשיך לזהם ולהוציא מהמים את כל גורמי החיים שלהם. אני טוענת למהפכה, לשינוי תפיסה באופן מוחלט. השאיפה היא לאיזון בין כל החומרים השונים, ולהשיב למים שלנו את הידע הטבעי שקיים מאז ומעולם. ישנה התקדמות מאד משמעותית בתחום המחקר. בעיקר במדינות הדוברות גרמנית. החברות אותם אני מנהלת מובילות ליישומים ותובנות שנמצאות לפני אחרים. הפעילות אותה אני מקיימת היא חוד החנית של היישומים השונים. בשל הקושי של המין האנושי ביצירת שינוי, אני נתקלת בהתנגדויות רבות וכמובן, גם חוסר הבנה. הבשורה האמיתית של צמחי המים ובריכות המים, שניתן לבנות בריכות מים מכל מקור של מים (אפשר גם ממי מזגנים) ולקבל מים מועשרים בחיים.

"בצומת גלילות קם פרויקט שנקרא בלום. בנו בריכה בה נאספים המים מהמזגנים של הבניינים סביב. מים אלו מועשרים בתוך המערכות הביולוגיות שנבנו שם, ובכך יצרו מיקרו אקלים ואוויר שונה לגמרי בתוך המתחם הזה. בניית מערכת זו נתנה איכות חיים גבוהה לכל המתחם.

"דוגמא נוספת: בפתח תקוה בנו אגם בגודל של עשרים דונם. ארבעה דונם מתוכם הם מערכת טיהור צמחית. שם לוקחים מים מבאר פסולה שמזוהמת בניטראט , מטהרים את המים בתוך מערכות טיהור הנמצאות בתוך האגם, ובכך יצרנו מגוון ביולוגי וטבע עירוני- צמחים משביחי מים.

פרויקט מסוג אחר עשינו בפארק קנוביץ ברמת גן. פרויקט זה נולד מכיוון שזהו אזור בו יש הצפות מים. אי אפשר היה לבנות באזור זה. תכננתי ובניתי מערכת שמשמשת גם כמערכת נוי לשכונה שנבנתה. יש במערכת זו יכולת איגום וטיפול בנגר חורפי בכמות של שלושת אלפים קוב מים. באירוע גשם קיצוני, הבריכות מתמלאות מים, משהות את המים, מטפלות בהם ומזרימות אותם למערכת הניקוז העירונית בקצב שמערכת זו מסוגלת לקלוט".

אני חוזרת לנושא צמחים משביחי מים ושואלת ומבקשת הגדרה ובהירות לגבי צמחי המים, שהרי הראיון מתחיל בנושא זה.

"צמחי המים תפקידם להעביר חמצן מהאוויר לתוך בית השורשים בתוספת חומרים שונים, ומכאן הם מייצרים בית גידול מושלם למגוון גדול של מיקרו אורגניזמים. המיקרואורגניזמים הם אלו שעושים את פעולת הפרוק של גורמי המחלות והרעלים. הצמח או שמשתמש בתוצרים או מנדף אותם לאוויר. זוהי מערכת סינרגטית מדהימה שמטפלת ומשביחה את המים. מסתבר שבניית בריכות צמחי מים בכל בית מגורים זוהי השקעה חד פעמית שהתועלת בה היא עצומה הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק.

סגרנו את הפגישה בינינו עם חזרה לתחילת השיחה, על התפיסות שניהלו את דור מייסדי המדינה למי שאנו היום, ולתפיסה המשתנה ברוח הזמן. מייסדי המדינה חיו ובנו את המדינה מתוך תפיסה שאמרה אנו כאן בשביל המדינה. היום רוח התקופה והשינוי אומרות: שהמדינה תעבוד בשבילנו. אני לוקחת זאת למערכת צמחי המים ולפועלה של יעל, שבנתה מערכות שהן הן אלו שאמורות לעבוד בשבילנו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן